Alltså det är extremt tydligt vad man behöver ha för att kunna få BankID.
Inom alla affärsöverenskommelser så måste man ju vara just överens.
Vilket i det här fallet innebär att man måste leverera sin del för att få tillgång till tjänsten.
Jag kan nog tycka att krav på svenskt pass eller internationellt idkort är fullständigt rimligt.
https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid
Det tycker jag också, men jag vet inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra? Jag skrev om fall där banken krävt att utlandssvenskar skulle infinna sig personligen på bankkontoret för att kunna skaffa BankID, det känns för mig inte som ett rimligt krav. För mig, med Icabanken, var det bara att logga in på internetbanken och fylla i ett formulär samt bifoga en kopia av mitt pass. Att det krävs ett giltigt ID har jag överhuvudtaget aldrig kritiserat, det känns som en självklarhet.
Ja det är ju bankerna som ger ut BankID så det fungerar ju inte utan en bank som är ansluten till tjänsten.
Jag var otydlig, jag menade att jag inte förstår mig på de som väljer att avsluta sitt svenska bankkonto.
Det har en längre tid varit bedrövligt för alla svenskar.
Under en ganska så lång period var det i princip omöjligt att få ett pass p.g.a. handläggningstiderna. Vi var alla då gisslan i vårt land utan att kunna passera gränsen.
Jag har därför inget pass i dagsläget utan skaffade i stället ett internationellt idkort för att klara det viktigaste. Med det kan jag åtminstonde resa inom EU och så fungerar det där det behövs för vissa tjänster.
https://www.tn.se/inrikes/15371/lang-vantan-pa-pass-kan-vara-lagbrott/
Jag vet att det strulade i Sverige förra sommaren p.g.a efterdyningarna av pandemin, men i fallet med utlandssvenskarna handlar det alltså inte om tillfälligt överbelastade system - det handlar om ett system som är och har varit bristfälligt i många år och där UD inte verkar särskilt intresserade av att göra några förbättringar. För en del utlandssvenskar i UK har det inneburit att de tvingats leva i landet olagligt, eftersom det krävs ett giltigt pass för att få settled status men Sverige inte kunnat hjälpa dem att ordna ett giltigt pass inom en rimlig tidsram.
Det havererade passystemet är dock inte en orsak till att behålla kontanter som betalningsmedel.
Jag vill kunna slippa kontanter och anser att affärsidkare, även butiker, också skall kunna göra det valet.
Hur ser du på det?
Kontantlöst samhälle kräver ju dock en tjänst av typen Swish som fungerar för alla.
Jag förstår lockelsen i att ha det kontantfritt för enskilda näringsidkare, men jag tror att det blir vanskligt om det dras för långt så att hela samhället plötsligt är helt beroende av teknik och uppkopplingar av olika slag. Jag vet inte riktigt vad lösningen är, kanske att det skulle gå att betala på båda sätt på de "viktigaste" ställena (typ mataffärer, apotek, bensinmackar, hotell/vandrarhem, kollektivtrafik) medan andra, mindre aktörer fick välja mer själva. Men jag förstår att det vore en omöjlighet i praktiken - vem bestämmer vilka ställen som är "viktiga", hur drabbar det aktörerna, osv...
Men Bank-id är väl ändå långt ner på listan över anledningar till att man behöver ett bankkonto!
Eftersom man måste vara folkbokförd i Sverige för att få Bank-ID så är det redan bestämt att Bank-ID är endast till för personer som bor i Sverige. Alltså är det inte meningen att utlandsboende ska ha det.
Vilket var min poäng med att vi inte kan ha det som enda rimligt fungerande metod att göra myndighetsärenden!
Svenska medborgare måste på ett hyfsat kostnadseffektivt sätt kunna sköta sina ärenden med svenska myndigheter, oavsett var de är skrivna.
Rättelse: Man behöver inte vara folkbokförd i Sverige för att få Bank-ID, det räcker med att man har ett svenskt bankkonto, ett svenskt personnummer samt en svensk legitimation av något slag. Jag har inte varit folkbokförd i Sverige på flera år och hade inga problem att skaffa BankID förra året. Min upplevelse är att hur svårt det är att skaffa snarare beror på den specifika banken än någonting annat.