Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med. De priser vi har nått upp i nu är ju verkligen inte inom rimliga gränser.....
Jag tror att jag tycker att de är det, ändå. Vi som samhälle har blivit extremt bortskämda med billig energi, och på ett sätt är det bra att vi påminns om att vår livsstil egentligen är både skör och overklig. Inte för att jag för det sitter och gläder mig åt priserna eller hur de påverkar oss i vardagen, men på det stora hela är det den billiga elen/energin som varit orimlig.

Minns att i oktober förra året så skrev jag här på buke att man borde skaffa fastprisavtal innan elpriserna går upp ännu mer.
Någon svarade att det skulle man inte göra. Något om att det inte var rätt läge då.

Men jag hittade ett på under 60 öre/kWh inkl moms och band det på två år.

Måste säga att jag känner mig provocerad av folk som envisats med att behålla rörligt elpris och sen gnäller på att priset går upp.
Ja, det är därför det heter ”rörligt pris”, det kan gå upp och det kan gå ner. :idea:
Det är helt frivilligt att ha rörligt pris.
Det rörliga priset blir för allt fler ofrivilligt. Det är inte hållbart att sälja el till underpris så de fasta elavtalen är påväg bort så länge det inte finns någon hållbar energipolitik som ger förutsägbara priser. Grattis att du tajmade en för dig bra deal, men vad blir du egentligen provocerad av? Att du fick ”dåliga” råd på buke?

Jag tror att jag tycker att de är det, ändå. Vi som samhälle har blivit extremt bortskämda med billig energi, och på ett sätt är det bra att vi påminns om att vår livsstil egentligen är både skör och overklig. Inte för att jag för det sitter och gläder mig åt priserna eller hur de påverkar oss i vardagen, men på det stora hela är det den billiga elen/energin som varit orimlig.
Det hela beror väl på vem som tjänar pengar på vad, tänker jag.

Är du på riktigt? :crazy:
El förbrukas i ögonblicket den produceras. Det finns alltså inget lager med el för 60 öre som din el hämtas ifrån. De senaste dagarna har priset per kWh varit tio gånger så högt som priset ditt elbolag mycket oförståndigt har bundit ditt avtal till.

Du måste förstå att din elleverantör gör en jätteförlust på dig, och troligen kommer att fortsätta göra det under hela din bindningsperiod. Kunderna med rörliga avtal betalar den förlusten. Att du låter dig provoceras av folk som subventionerar dig är löjligt.

Jag lyckönskar dig till en bra affär, och hoppas att din elleverantör inte har många 60öreskunder för då finns en reell risk för att företaget går i konkurs, och slutar leverera din billiga el för alltid.

Eller så har de som haft bundet i 20 år subventionerat de med rörligt pris i alla år och har gjort sig förtjänt av en bra deal ett år?
Fast pris på elavtalet innehåller ett försäkringsmoment, som kunden har betalat för. De flesta elbolag har slutat att erbjuda fastprisavtal på grund av att det har varit en stor förlustaffär för elbolagen senaste året.

Rörligt-pris-kunderna betalar exakt vad elen kostar i realtid (eller oftast vad snittpriset under månaden har varit) plus ett påslag. Elbolagen har alltså aldrig förlorat ett öre på något rörligt avtal.

Inga som helst subventioner från fast-priskunder har förekommit, så du får gärna förklara hur du tänkte där.

Hade man haft timpris hade det nog blivit kolgrill och stormkök vid matlagningen imorgon. Vågar nästan inte tänka på vad SE4 får betala …..

DAA31D5F-047E-4916-BE45-FCDEB681925A.jpeg

Laddar man fel tid så blir det dyrare bränslekostnad på en elbil än en dieselbil.

Hade man haft timpris hade det nog blivit kolgrill och stormkök vid matlagningen imorgon. Vågar nästan inte tänka på vad SE4 får betala …..

Visa bifogad fil 98322

Laddar man fel tid så blir det dyrare bränslekostnad på en elbil än en dieselbil.
Jag fattade inte att det kunde vara så dyrt i SE4 när det var så billigt i SE3?
Sen ser jag att jag kollade på SE2 och inte SE3 ... :meh:
Ska passa på att köra en till maskintvätt nu istället för i morgon med andra ord. Det enda som är igång hemma hos mig är kyl och frys, förutom varmvattenberedaren och servern.

Vad tänker ni om vinterns elpriser? Jag tycker inte det känns jättekul att betala tre gånger priset.
Dessutom är det otroligt märkligt att vi i södra Sverige ska betala mer än i de norra delarna av landet. Obegripligt.
Klarar ni av en 300% ökning av priset? Jag har folk på jobbet som kommer ha svårt att klara det vilket framkom under en diskussion idag.
Vi klarar en ökning men det kommer såklart inte alls kännas bra att betala så mycket. Vi har börjat förbereda oss så smått genom att byta ut vår frysbox från 90-talet till en mindre, nytillverkad som drar mindre el. Har pratat om att stänga av vår extrakyl/frys till hösten. Bli bättre på att tvätta när priset är lägre. Inte slötitta på TV (eller somna med TV:n på :o) utan i så fall göra något annat som inte kräver el. Bytte värmepump förra året, tack och lov, till en som drar mindre el. Blir nog att sänka temperaturen 1-2 grader inne, kanske elda mer i kaminen än vad vi brukar göra. Vanligtvis har vi en lampa tänd på nätterna vid husknuten under höst och vinter, den lär vara släckt…

Visa bifogad fil 98322

Har timpris och lagar morgondagens mat ikväll för 35 öre/kwh. Dessutom skönt att ha måndagens middag fixad i förväg.
Elbil laddas billigt inatt för 9 öre/kWh.
Det är SE3.

Kan man inte styra sin konsumtion genom att flytta elkonsumtion till billiga timmar ska man inte ens överväga timpris utan ha traditionellt rörligt.

Har timpris och lagar morgondagens mat ikväll för 35 öre/kwh. Dessutom skönt att ha måndagens middag fixad i förväg.
Elbil laddas billigt inatt för 9 öre/kWh.
Det är SE3.

Kan man inte styra sin konsumtion genom att flytta elkonsumtion till billiga timmar ska man inte ens överväga timpris utan ha traditionellt rörligt.
Jag har traditionellt rörligt, men vill ha data per timme för att få lite mer information om besparingar. Sen kan man ju räkna i efterhand (utan att byta avtal) om det ser ut som lönt att byta framöver.

Har ingen elbil och den största slukaren är uppvärmning av de 40.000 kWh som går åt per år. Har lyckats trimma ned 15-20% (men alltid lite svårt att exakt veta eftersom temperaturprofilen skiljer från år till år). Om priserna blir som aviserat i vinter kommer vissa delar av anläggningen få frysa sönder (kontrollerat) blir billigare att installera nytt än att preventiv-frostskydda.

Nu är det tydligt! Djävulen ligger bakom elprisrusningen!

Visa bifogad fil 98372

I SE4 har ni dock en jävligare djävul som till och med spräcker 1000-öresgränsen.
Överväger skarpt nu att skaffa ett litet större dieselelverk på 5-6 kW, förutom mitt lilla smidiga bärbara inverterelverk, för att dels överbrygga eventuella roterande ransoneringar i vinter och dels kanske rent av köra då och då för ren besparing. Dieselförbrukningen är i storleksordningen 0,3 liter/kWh vilket ju är i runda tal 7,50 kr. Får räkna litet på investering/livslängd och servicekostnad bara.

Jag får ta efter min, umm, excentriska släkting som har två glödlampor hemma. Dock har hen äntligen, efter två år, köpt en fungerande kyl/frys och förvarar inte maten i glaslådor på balkongen längre. Hen har ingen tv utan går in till grannen och tittar på hens tv, tack och lov har hen iaf fått en mobil så hen inte behövde låna grannens. Grannen hade inte bjudit in släktingen btw. Låga elräkningar har dock släktingen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka