Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men måste man inte alltid väga individens behov mot samhällets?

Det är statistisk bevisat att barn inte ska bo eller vistas för nära de elektromagnetiska fält som högspänningsluftledningar ger. Vill minnas att det var leukemi som var överrepresenterat. Så det är inte bara ett kosmetiskt problem, utan faktiskt en fråga på liv och död.

Dessutom finns det redan ett avsnitt som behandlar ledningsrätt i Svea rikes lag, och det går i stort ut på att den vars mark kraft- eller telefonbolaget vill ta i anspråk, inte har så mycket att sätta emot i längden.

Det är statistisk bevisat att barn inte ska bo eller vistas för nära de elektromagnetiska fält som högspänningsluftledningar ger. Vill minnas att det var leukemi som var överrepresenterat. Så det är inte bara ett kosmetiskt problem, utan faktiskt en fråga på liv och död.

Dessutom finns det redan ett avsnitt som behandlar ledningsrätt i Svea rikes lag, och det går i stort ut på att den vars mark kraft- eller telefonbolaget vill ta i anspråk, inte har så mycket att sätta emot i längden.
Bolagen har alltså rätt att ta din mark i anspråk för inte ens kaffepengar i ersättning ska jag lägga till.

I sammanhanget med vindkraftparker, kan det vara bra att komma ihåg att sådan oftast dra med sig ett behov av att bygga nya högspänningsledningar också...
Glöm inte det lagfenomen som gör att då vindkraftmöllorna är uttjänta efter 20-30 år, så blir markägaren skyldig att på korrekt och miljövänligt sätt ta omhand den miljövanskliga restprodukten (dvs vindkraftmöllan), utifall vindkraftverksbolaget ifråga lägligt valt att gå i konkurs.

Men måste man inte alltid väga individens behov mot samhällets?

Jordbruk och skogsbruk är viktiga delar i vår försörjning.

Ett nedlagt jordbruk innebär att mindre mat produceras till Sveriges befolkning.

Mindre privatägd skogsmark, innebär att det finns mindre att avverka, för att få råvara till timmer och/eller papper och/eller biobränsle...

En "sönderhackad" skogsfastighet fungerar inte så bra.

Så bevarandet av jordbruk och skogsbruk är en del av nyttan för de många...

Glöm inte det lagfenomen som gör att då vindkraftmöllorna är uttjänta efter 20-30 år, så blir markägaren skyldig att på korrekt och miljövänligt sätt ta omhand den miljövanskliga restprodukten (dvs vindkraftmöllan), utifall vindkraftverksbolaget ifråga lägligt valt att gå i konkurs.
... vilket de naturligtvis gör, genom "konstiga försäljningar" och märkliga bolagskonstruktioner....

Dessutom måste väl elpriserna vara minst som i vintras för att det ska gå att få lönsamhet i havsbaserad vindkraft. Att bygga och underhålla off shore är jättedyrt. Nu verkar ju det inte bli några problem med lönsamheten med de elpriser som prognosticeras framöver..... Men jag tycker det är lite fult av politikerna att in berätta att minimipriserna kommer att ligga på den gångna vinterns för väljare som tror att det kommer att ordna sig bara de där vindsnurrorna till havs byggs.
Det kommer ju ta ca 10 år dessutom, minst, så några vindparker till havs som kan tas i drift i vinter är bara att glömma.

Sen är det ju jäkligt fult att låtsas som om regeringen har kommit på nu att pengarna Svk har ska delas ut till hushållen och att utbyggnaden av nätet ska öka. I ett pressmeddelande som publicerades 23/2, dvs dagen innan Putin anföll Ukraina igen, bedömde Svk att det skulle gå att sänka transmissionsnättariffen om Energimarknadsinspektionen godkände det. https://www.svk.se/press-och-nyhete...planerar-for-okad-investeringstakt---3316822/

Jag har även hört av initierade källor att Svk har inte fått något uppdrag, än, att utreda vad som kan göras inför vintern, det som Magdalena sa på pressträffen att Svk skulle snabbutreda och presentera i november.

Ja det är ju samma sak som när fastighetsägare får sin skog nerskräpad av bärplockningsbolagens personal och det är markägaren som får stå för saneringen. Ibland är Svea rikes lag märklig. Jag vet en markägare som helt sonika ansåg att h*n inte hade råd att betala för bortforsling av ett dumpat bilvrak tog den på gafflarna på en lastmaskin och dumpade den på kommunens mark. Egentligen inte okej man jag förstår henom (och nej det var inte jag jag äger en villatomt)

Solenergi skulle kunna lösa elproduktionen. Kärnkraft är omodernt, osäkert och det finns inget säkert slutförvar.
Fast då behövs ju elledningar från soliga områden till mindre soliga områden. Iofs går det att bygga gas- och oljepipelines, samt även internetkablar (i haven).
Så elledningar borde kunna byggas från Afrika till Europa.

Artikel: https://htxt.co.za/2013/12/map-monday-land-area-of-solar-panels-required-to-power-the-world/
Där kan vi verkligen prata om ett gigantiskt överföringsproblem som illustreras bra i den här videon.

Har inte ett problem varit att ledningdragningen överklagas in absurdum allt enligt den vanliga devisen "not on my backyard"

Egentligen inte ett problem om man tillämpar ett markadsekonomiskt tänk på det också, i med att man gör det med allt annat som är trots allt livsnödvädigt.

Erbjud ett pris markägaren inte kan tacka nej till. Nästan precis allt är till salu, till rätt pris.

Men ska markägarna/de boende/de som nyttjar skogen etc få betala ett pris för att ett elbolag ska kamma hem vinsten så är det rätt bittert när det sker under nästintill tvång av kommunistiska mått mätt.
Av erfarenhet är öveklagande bara en tidsprocess, inte ett sätt att kunna undvika byggnation med fjantig ersättning eller ingen ersättning alls i många fall.

Minns att i oktober förra året så skrev jag här på buke att man borde skaffa fastprisavtal innan elpriserna går upp ännu mer.
Någon svarade att det skulle man inte göra. Något om att det inte var rätt läge då.

Men jag hittade ett på under 60 öre/kWh inkl moms och band det på två år.

Måste säga att jag känner mig provocerad av folk som envisats med att behålla rörligt elpris och sen gnäller på att priset går upp.
Ja, det är därför det heter ”rörligt pris”, det kan gå upp och det kan gå ner. :idea:
Det är helt frivilligt att ha rörligt pris.

Minns att i oktober förra året så skrev jag här på buke att man borde skaffa fastprisavtal innan elpriserna går upp ännu mer.
Någon svarade att det skulle man inte göra. Något om att det inte var rätt läge då.

Måste säga att jag känner mig provocerad av folk som envisats med att behålla rörligt elpris och sen gnäller på att priset går upp.
Ja, det är därför det heter ”rörligt pris”, det kan gå upp och det kan gå ner. :idea:
Jag tycker det är ganska intressant att du blir provocerad av att människor i din omgivning inte är spåtanter allesammans och kan förutse att elpriset plötsligt ska hoppa upp till aldrig tidigare kända nivåer. Bra för dig att du klarar det men begär inte att alla ska inneha den egenskapen. uppenbarligen kunde inte ditt elbolag heller förutspå detta hopp för då hade de inte tecknat avtal på 60 öre med dig i höstas.

Fast det är när ledningar dras rakt över eller intill bostäder. Fysiken arbetar åt oss genom att fälten reduceras med radien i kvadrat, så bara lite avstånd och det är obefintligt.

Men du får tänka på att vi med rörligt pris just nu subventionerar dina elkostnader och kommer att fortsätta med det i vinter. Du borde vara oändligt tacksam i stället för provocerad.

Jag tycker det är ganska intressant att du blir provocerad av att människor i din omgivning inte är spåtanter allesammans och kan förutse att elpriset plötsligt ska hoppa upp till aldrig tidigare kända nivåer. Bra för dig att du klarar det men begär inte att alla ska inneha den egenskapen. uppenbarligen kunde inte ditt elbolag heller förutspå detta hopp för då hade de inte tecknat avtal på 60 öre med dig i höstas.
Nu gjorde du en märklig tolkning. Trampade jag på en öm tå kanske.

Håller med. De priser vi har nått upp i nu är ju verkligen inte inom rimliga gränser.....

Fast helt "frivilligt " att ha rörligt pris är väl en del av oss som bor i område 4 förbi. Jag har haft bundet i 20+ år, när avtalen gick ut förra hösten så gick de helt enkelt inte att binda om. Samtliga elbolag i mitt område har tagit bort alternativen att kunna binda på 2 eller 3 år. Vill jag binda på ett år är det billigaste alternativet i mitt elområde idag på 320öre/kWh, det har växlat mellan 260-420 sedan i oktober. Kanske är jag dum som inte binder det för den summan, det har jag inte lyckats klura ut. Men jag tror fler än jag i område 4 sitter på tidigare bundet avtal som gått ut senaste året och nu knappast kan binda om det som man alltid gjort. Lättare att binda om man bor lite längre norrut än vad jag gör kanske.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka