Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finland har i många år haft elunderskott och förlitat sig på import från sina grannländer (inklusive Ryssland) för att klara sin kraftbalans. Till skillnad från Sverige som varit nettoexportörer av el under många år. Det pratas väldigt lite om Finland i detta sammanhang tycker jag. Det är alltså inte bara Tyskland som "stjäl" den billiga svenska/nordiska elen.
Ja, jag läste nyligen att den största delen av Sveriges elexport går till Finland och Danmark.
 
Ja, jag tycker att det är en relevant fråga att åtminstone lyfta för diskussion, åtminstone nätdelen. Jag kan för lite om komplexiteten i systemet för att ha någon riktigt klar åsikt, så det vore intressant om det kunde diskuteras mer.

Det skulle bli som med järnvägen, att staten äger och sköter infrastrukturen och privatdrivna bolag sköter transporten och försäljning till kunderna.

Nu funkar väl varken järnvägsinfrastrukturen eller tågen perfekt idag heller, men poängen är att det knappast skulle funka bättre om olika järnvägssträckor skulle styckas upp och ägas av privata bolag.
Staten har inte lagt många kronor på varesig järnvägen eller stomnätet, bägge delar är till stora delar 70 år gammalt, lika illa börjar det vara med vägnätet. Bristande underhåll försvårar alla transporter av både gods, människor och el.
 
Staten har inte lagt många kronor på varesig järnvägen eller stomnätet, bägge delar är till stora delar 70 år gammalt, lika illa börjar det vara med vägnätet. Bristande underhåll försvårar alla transporter av både gods, människor och el.

Ja, det var väl det jag skrev, att det inte fungerar som önskat idag?

Tror du att det skulle fungerat bättre om ett bolag ägde järnvägen mellan Hässleholm och Nässjö, och ett annat ägde järnvägen mellan Nässjö och Linköping, och ett tredje, fjärde och femte körde tågen, och ett sjunde och åttonde sålde biljetterna och ett nionde erbjuder jämförelsetjänster på nätet, och ett tionde ringer upp dig på kvällarna för att övertyga dig om att just de kommer att erbjuda bästa biljetterna till skojigaste städerna som du absolut inte får missa...?

Poängen i mitt inlägg var att även om det inte fungerar som önskat idag, pga att man inte prioriterat underhåll och renovering, så är inte alla system lämpliga att splittra upp på en marknad. Marknaden hade inte gjort järnvägen och vägarna bättre, än vad staten (och kommunerna, i vägarnas fall).
 
Tror du att det skulle fungerat bättre om ett bolag ägde järnvägen mellan Hässleholm och Nässjö, och ett annat ägde järnvägen mellan Nässjö och Linköping, och ett tredje, fjärde och femte körde tågen, och ett sjunde och åttonde sålde biljetterna och ett nionde erbjuder jämförelsetjänster på nätet, och ett tionde ringer upp dig på kvällarna för att övertyga dig om att just de kommer att erbjuda bästa biljetterna till skojigaste städerna som du absolut inte får missa...?
Vad har jag missat? Det är ju nästan exakt så det ser ut idag?
Ett bolag (well, statligt verk) ansvarar för rälsnätet. Ett annat bolag underhåller somliga tåg. En handfull andra bolag underhåller andra tåg. Ytterligare en handfull bolag äger andra tåg, som driftas och marknadsförs av ytterligare andra bolag, och bemannas av ytterligare bolag. Ett bolag råder över stationsbyggnaderna, med hjälp av en handfull entreprenörer. Ett bolag ansvarar tekniskt för signalanläggningarna. Några trafikbolag säljer biljetter åt varandra. Andra bolag sköter (i förekommande fall) serveringen på tågen.

En inrikes persontransport med tåg idag berör lätt 6-7 olika bolag, även om själva rälsnätet (ännu) är relativt homogent.
 
Ett alternativ, som jag har ett svagt minne av att något land använder (men jag kan inte svära på det) är att staten sätter ett pristak, när elpriserna är lägre får de privata företagen ta ut maximala avgifter för lönsamhet, men när det slår i taket så får de ta förlusten att det blir minus på inköp-kundpris.

Det sticker onekligen i ögonen när priserna skenar och elbolag samtidigt kammar hem miljardvinster. En, tillfällig, skatt på elbolagen tror jag mycket få skulle opponera sig mot alt att vi också inför pristak men att det finansieras av bolagen själva. Och att dessa pengar bl.a finansierar ett, tillfälligt, statligt stöd till de som behöver det. Dvs, de med minst marginaler. Det blev lite tokigt att bidragen gjorde att en hel del faktiskt fick lägre elpriser än tidigare pga sin relativt höga konsumtion.

Det där låter väl mest som en lösning för hur staten ska få in pengarna för att kunna betala elen åt medborgarna? En omfördelningspolitik från företag till konsumenterna.

Jag är skeptisk till själva kombinationen av att marknaden ska sätta priset, men att staten sedan går in och tar kostnaden. Priset blir ju högt för att det är brist på resursen, om konsumenterna fortsätter att köpa lika mycket (eller i värsta fall MER, eftersom det inte kostar dem något extra) så stiger ju priset mer.

Riktade bidrag till hushåll med små inkomster, och små möjligheter att minska sin konsumtion, är dock bra. Men av det som pratas om i valdebatterna så verkar det vara mer breda bidrag som ska delas ut, från alla läger. Och det är jag inte så positiv till.
 
Vad har jag missat? Det är ju nästan exakt så det ser ut idag?
Ett bolag (well, statligt verk) ansvarar för rälsnätet. Ett annat bolag underhåller somliga tåg. En handfull andra bolag underhåller andra tåg. Ytterligare en handfull bolag äger andra tåg, som driftas och marknadsförs av ytterligare andra bolag, och bemannas av ytterligare bolag. Ett bolag råder över stationsbyggnaderna, med hjälp av en handfull entreprenörer. Ett bolag ansvarar tekniskt för signalanläggningarna. Några trafikbolag säljer biljetter åt varandra. Andra bolag sköter (i förekommande fall) serveringen på tågen.

Järnvägen är inte uppsplittrad idag, som i mitt exempel. Och borde stannat där så hade det blivit tydligare, men spann vidare om det som frustrerar mig på samma sätt som det verkar frustrera dig 😁

Jag tog järnvägen som ett exempel på att staten äger (typ) hela infrastrukturen, i diskussionen om att eventuellt förstatliga hela elnätet. Idag är väl bara stamnäten statliga?
 
Ja, det var väl det jag skrev, att det inte fungerar som önskat idag?

Tror du att det skulle fungerat bättre om ett bolag ägde järnvägen mellan Hässleholm och Nässjö, och ett annat ägde järnvägen mellan Nässjö och Linköping, och ett tredje, fjärde och femte körde tågen, och ett sjunde och åttonde sålde biljetterna och ett nionde erbjuder jämförelsetjänster på nätet, och ett tionde ringer upp dig på kvällarna för att övertyga dig om att just de kommer att erbjuda bästa biljetterna till skojigaste städerna som du absolut inte får missa...?

Poängen i mitt inlägg var att även om det inte fungerar som önskat idag, pga att man inte prioriterat underhåll och renovering, så är inte alla system lämpliga att splittra upp på en marknad. Marknaden hade inte gjort järnvägen och vägarna bättre, än vad staten (och kommunerna, i vägarnas fall).
Nu är det ju ungefär så det fungerar idag. Staten har hela tiden ägt transmissionsnätet och underliggande nät har ägts av kommuner och kraftbolag, precis som idag. Sen har kommunerna valt att sälja av sina egna nät och kraftbolag, förutom ett fåtal typ Skellefte Kraft, till andra kraftbolag som i sin tur köpts upp av större, allt i jakten på kortsiktiga vinster. Nu är det snart bara statliga Vattenfall som är svenskt, resten av vinsterna går direkt ut ur landet och ner i andra fickor. Nästan all vindproduktion ägs av utomstående intressenter som riskbolag och Kina, Norge, Finland och Tyskland.

Jag förstår inte hur det har kunnat tillåtas av Konkurrensverket, men att förstatliga andras egendom är sånt de sysslar med i kommunistiska länder som Ryssland så det tåget har nog redan gått på politikernas snabbtåg.
 
Nu är det ju ungefär så det fungerar idag. Staten har hela tiden ägt transmissionsnätet och underliggande nät har ägts av kommuner och kraftbolag, precis som idag. Sen har kommunerna valt att sälja av sina egna nät och kraftbolag, förutom ett fåtal typ Skellefte Kraft, till andra kraftbolag som i sin tur köpts upp av större, allt i jakten på kortsiktiga vinster. Nu är det snart bara statliga Vattenfall som är svenskt, resten av vinsterna går direkt ut ur landet och ner i andra fickor. Nästan all vindproduktion ägs av utomstående intressenter som riskbolag och Kina, Norge, Finland och Tyskland.

Jag förstår inte hur det har kunnat tillåtas av Konkurrensverket, men att förstatliga andras egendom är sånt de sysslar med i kommunistiska länder som Ryssland så det tåget har nog redan gått på politikernas snabbtåg.

Nej, hur det ska gå till rent praktiskt vet inte jag heller. Jag förespråkar inte den kommunistiska metoden. Det är ju ett dilemma med den marknadsliberala (och ej socialliberala) politik som förts under flera decennier, att det är lätt att sälja ut det offentligt ägda men betydligt svårare att ta tillbaka.

Jag vet inte heller om det är just staten som ska stå för ägandet. Jag påstår liksom inte att jag har ett exakt förslag som jag tycker är perfekt, det jag skrev (som svar till en annan användare) var att jag tycker att det är en intressant diskussion om huruvida det finns något alternativ till den nätmarknad vi har idag. Idag pratas det mest om hur vi ska lappa och laga konsekvenserna av marknaden genom olika bidrag, och så har kärnkraften blivit ett politiskt skynke för båda läger, men det pratas väldigt lite om alternativ för själva systemet.
 
Ett alternativ, som jag har ett svagt minne av att något land använder (men jag kan inte svära på det) är att staten sätter ett pristak, när elpriserna är lägre får de privata företagen ta ut maximala avgifter för lönsamhet, men när det slår i taket så får de ta förlusten att det blir minus på inköp-kundpris.

Det sticker onekligen i ögonen när priserna skenar och elbolag samtidigt kammar hem miljardvinster. En, tillfällig, skatt på elbolagen tror jag mycket få skulle opponera sig mot alt att vi också inför pristak men att det finansieras av bolagen själva. Och att dessa pengar bl.a finansierar ett, tillfälligt, statligt stöd till de som behöver det. Dvs, de med minst marginaler. Det blev lite tokigt att bidragen gjorde att en hel del faktiskt fick lägre elpriser än tidigare pga sin relativt höga konsumtion.

UK har pristak, men det fungerar valdigt daligt har- men det ar kanske inte principen med pristak i sig, utan hur pristaket och resten av elmarknaden ar reglerad.

Ett skrackexempel pa otillracklig marknadsreglering...
Vi hade valdigt manga elbolag utan rillracklig oversikt och kontroll da man ville uppmuntra "kunkurrens". Sen skeneade elpriserna redan forra vintern, och de sma nya bolagen som hade tavlat pa laga priser och utan marginaler, kunde inte hoja priserna tillrackligt pga pristaket, och sa gick de under. Da stod miljontalskunder utan elbolag, och de fick overforas till andra bolag, vilka delvis kompenserades av staten. Sedan chockhojdes priserna i mars nar pristaket reviderades, och den fasta avgiften hojdes markant for att kompensenra bolagen for alla olonsamma kunder de blivit tvingade att ta sig pa...
Nu ska pristaket hojas med 80% i oktober och det forutspas att mellan 55-75% av hushallen i UK kommer att hamna i "fuel poverty" i Januari, vilket ar nar din el och varmerakning ar 10% eller mer av hushallets nettoinkomster.


https://www.theguardian.com/society...-be-in-fuel-poverty-by-january-research-finds
 
Det är inte så många av Frankrikes 58 kärnkraftverk som ligger vid havet.
Ett större vattenrelaterat problemet består i att de floder som står för kylvattnet har just nu alldeles för lite vatten. Mitt under värsta sommartorkan.

Visa bifogad fil 98059

Snubblade över den här artikeln med bild från 2022.08.16 på floden Loire, som ger kylvatten till Chinon, Saint-Laurent, Dampierre, Belleville (från kartan i citerat inlägg) och deras total av tio reaktorer.
Belyser väl kylvattenproblemet på inlandskärnkraftverk torra år som det här.

https://www.reuters.com/world/europ...-drought-dries-up-its-tributaries-2022-08-17/
 
Mitt elpris blir rörligt i höst, och i vinter ska jag vara värd för julfirandet. Alla gästrum värms med direktel i det här idiotiskt konstruerade huset, och vardagsrummet/matsalen värms med en extrem ineffektiv vedspis som mest är där för syns skull. Själv brukar jag ha kallt i alla dessa rum på vintern. "Ursäkta, det blir inga julklappar. Ni får räkna med att julklappen är att ni inte fryser ihjäl.":crazy:
 
Nu har vi varit över ett tag i SE4. Vad sägs om att dela på en investering om 100.000 dieselaggregat på ett fält som fylls på av arbetskraft som får ungefär samma villkor som Foodora-anställda i Ängelholm? Solkraft verkar onödigt.

:nailbiting:
På ämnet inovativa lösningar... varför kopplar man inte på generatorer på alla löpband och spinningcyklar på alla dessa gym som folk går på :confused:
Fatta vad mycket el det skulle produceras helt gratis :angel:
 
Olkiluoto 3 är väl inte direkt någon framgångssaga, men det hade varit förträffligt om de hade varit i produktion som planerat under 2009. Igångkörningen i år gick dåligt, men nytt försök ska ske under hösten.

Men det var lite klurigt av Finland att beställa ett kärnkraftverk på fastprisoffert från franska Areva för 3 miljarder EUR, där den totala kostnaden nu uppskattas till 11 miljarder EUR.

Det kommer vara avbetalat på sju år med nuvarande elpriser. Så det lutar definitivt åt framgångssaga.
 
Det värsta är att ingen husägare kunde ha trott att det skulle kunna bli såhär illa. Även om man har sparat en buffert etc, den måtte ha blivit uppäten första vintern.

Marknadspris kan bli precis vad som helst också, så länge efterfrågan finns. Vilken privatperson har råd med det?
 
Det värsta är att ingen husägare kunde ha trott att det skulle kunna bli såhär illa. Även om man har sparat en buffert etc, den måtte ha blivit uppäten första vintern.

Marknadspris kan bli precis vad som helst också, så länge efterfrågan finns. Vilken privatperson har råd med det?
Håller med. Om man har rörligt pris så förväntar man ju sig att priset ska röra sig inom rimliga gränser. Så som det har gjort i flera år. Inte att elpriset helt plötsligt ska skena.
 
Det värsta är att ingen husägare kunde ha trott att det skulle kunna bli såhär illa. Även om man har sparat en buffert etc, den måtte ha blivit uppäten första vintern.

Marknadspris kan bli precis vad som helst också, så länge efterfrågan finns. Vilken privatperson har råd med det?
Det lät på rapporteringen om priserna i Baltikum att det fanns ett pristak. På 40 kr per kWh.
 
Jag undrar också hur det går med serverhallana som har byggts som betalade i stort sett inget för elen. En del har jag förstått har hamnat i norrland? Men Amazons serverhall var i Eskilstuna.

" Nämen lilla Lisa, svep filtem om dig, så kollar vi på Fejsbök. Vi kan inte ha elementet på, för Fejsböks severhall behöver elen, och vi måste ju få se roliga kattvideos."
 
Jag undrar också hur det går med serverhallana som har byggts som betalade i stort sett inget för elen. En del har jag förstått har hamnat i norrland? Men Amazons serverhall var i Eskilstuna.

" Nämen lilla Lisa, svep filtem om dig, så kollar vi på Fejsbök. Vi kan inte ha elementet på, för Fejsböks severhall behöver elen, och vi måste ju få se roliga kattvideos."
Men typ så. Så sjukt att subventionera den typen av företag när alla andra får slita hund för att betala notan
 
Om det inte är brist på el och det bara är överföringskapaciteten som är bristfällig, var är diskussionen kring det? Var är valfläsket om att bygga mer kablar osv osv?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp