Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga: bergvärme, fjärrvärme mm, hur mycket påverkas de av de skenande elpriserna? Har de varit bra att installera?
Vi har en ny luft-vattenpump. Den drar en del el för att "tillverka" el. Men den drar enormt mycket mindre el än våran extremt gamla kombipanna (direktel). Så det märks absolut att priserna stiger, men förbrukningen har gått ner från runt 28,5 k kwh till runt 24k (har bara de tre senaste åren tillgängliga på telefonen). Dock väldigt beroende på hur kalla vintrar vi har! Vi har dessutom gått från direktel i stugan vi hyr ut till luft-luft pump. Dock lagt el-golvvärme i badrummet, vilket är rätt dyrt att ha igång.

Vi har planer på solceller i framtiden, men har rätt kort sommar så det är oklart hur mycket det kommer minska förbrukningen.

Jag tänker kärnkraft som långsiktigt mål.
Resten har jag inte direkt engagerat mig i.

Jag lutar allt mer åt att kärnkraft, om det funkar bra med de mer småskaliga verk som är på gång, är ett smärtsamt ont vi behöver välja för att det är det minst dåliga på en medellång horisont (snarare än att det är önskvärt).

Men...det tar väl tid att bygga ut det? Så frågan kvarstår om staten ska betala för de privata företagens prissättning under 10-15 år eller vad det kan ta (minst) innan man har fått igång några nya kärnkraftverk?

Jag lutar allt mer åt att kärnkraft, om det funkar bra med de mer småskaliga verk som är på gång, är ett smärtsamt ont vi behöver välja för att det är det minst dåliga på en medellång horisont (snarare än att det är önskvärt).

Men...det tar väl tid att bygga ut det? Så frågan kvarstår om staten ska betala för de privata företagens prissättning under 10-15 år eller vad det kan ta (minst) innan man har fått igång några nya kärnkraftverk?

En mycket bra fråga som dessvärre ligger långt över min lönenivå 😸

Det är lite intressant att vi mitt i hetaste sommaren kör (reserv-)oljekraftverket i Karlshamn mer eller mindre kontinuerligt. Men nej, det handlar inte om nån missriktad miljöpartispolitik - eller nedlagda reaktorer i Ringhals.

Det knepiga är att vi kör oljekraften SAMTIDIGT som vi exporterar el till Europa.
Det är alltså inte för vår skull som vi kör Karlshamnsverket.
Anledningen är att vi sitter ihop med Europa - i samma elnät, där alla hjälper alla, alla köper och säljer av alla - och beslut om vad som ska producera el och vad som INTE ska producera el sköts om på en högre nivå än vår egna Svenska nivå.

Tack Bryssel, kanske man skulle kunna säga.
Och till alla politiker i Sverige, som just nu har massa förslag till hur vi ska göra, vems fel det är etc, etc - det är det här ni behöver förhålla er till, det är det här som avgör elpriser i Sverige just nu:
https://www.svk.se/press-och-nyhete...elpriser/den-gemensamma-elmarknaden-i-europa/

Jo det är missriktad miljöpolitik. Att vi skickar det utomlands är solidariskt då det exempelvis inte räcker till i baltikum. De är på max-kostnad och det räcker ändå inte till.
Hade kärnkraften varit kvar hade vi exporterat den och haft lägre pris.

Det var inget politiskt beslut att lägga ned de båda Ringhalsverken. Det var ett rent ekonomiskt.
För tolv år sedan, med de elpriser man såg i framtiden, fanns det ingen som helst ekonomi att förlänga livslängden på de reaktorerna med bara 5-10 år - för den kostnad som fanns för att helrenovera det sönderrostande skyddet runt reaktorhärden.

Idag är vi långt bortom point of no return för dessa verk, så de politiker som pratar om att återstarta R1 och R2 yrar fullständigt i nattmössan, och har antingen ingen som helst koll i ämnet, eller ägnar sig åt ren populism.

Det var politiska beslut. Man lade till effektskatten, bytte ut ledningen till kärnkraftsmotståndare och hotade VD med avsked. Vattenfall hade inga planer på att lägga ner kärnkraft utan planer på att bygga nya reaktorer. Produktionschefen hos vattenfall har bekräftat att det var politiska beslut.
Att politiker inte vill ta ansvar för vad de gjort är bedrövligt.

Tragiskt att tyskarna inte tar ansvar för deras egen energiförsörjning. Det verkar som om de ofta har ”otur” när de tänker strukturerat.

Det var det här utnyttjandet av naturresurser som island har tackat nej till.

För evig, som en långsiktig lösning? Tänker du då att elsystemet ska förstatligas eller tänker du ett pristak som staten finansierar med en marknad med fortsatt privata bolag?

Alltså nu är jag långt ifrån tillräckligt insatt i energipolitiken för att kunna göra en ordentlig bedömning. Men jag undrar varför inte ett förstatligande av elförsörjningen (elnäten åtminstone) diskuteras mer? Har utförsäljningen gett något positivt alls? Jag uppfattar bara att vi, som konsumenter, hamnar i en beroendeställning till ett enda bolag som kan sätta vilket pris de önskar (i princip). Därtill är min uppfattning att elförsörjningen kräver stora investeringar med lång tidshorisont och brett över marknaden, och där tvivlar jag starkt på att flera olika företag är bäst lämpade att åtgärda och drifta detta.

Tyskland räknade med Rysk gas. Den försvann.
Tyskland räknade kallt och ganska hänsynslöst med att de kunde bygga upp sin egen stora tunga industri på att Ryssland skickade dem billig gas. De föredrog ryska gasen och dess kortsiktiga stora ekonomiska fördelar framför att lyssna på polen, Ukraina och de baltiska länderna. Tyskland satte sig i skiten själva sen räknar de med att alla andra ska stötta deras industri och tydligen måste Sverige vara solidariska med deras usla hantering. Stort ansvar ligger på Frau Merkel som uppenbart gjort en extremt dålig bedömning. De stöttade superrika oligarker att hänsynslöst ta betalt för olja och gas utan att bygga upp landets medborgare. Jag tycker att tyskarna har tradition av att ta dåliga beslut och släpps de lite friare så verkar de dåliga besluten strukturellt återkomma. De behöver ändra på något i sin attityd eller utbildning eller något. Något mer än det de har gjort. Finland bygger kärnkraftverk, franska känrkraftverken går på högtryck.

Tyskland räknade kallt och ganska hänsynslöst med att de kunde bygga upp sin egen stora tunga industri på att Ryssland skickade dem billig gas. De föredrog ryska gasen och dess kortsiktiga stora ekonomiska fördelar framför att lyssna på polen, Ukraina och de baltiska länderna. Tyskland satte sig i skiten själva sen räknar de med att alla andra ska stötta deras industri och tydligen måste Sverige vara solidariska med deras usla hantering. Stort ansvar ligger på Frau Merkel som uppenbart gjort en extremt dålig bedömning. De stöttade superrika oligarker att hänsynslöst ta betalt för olja och gas utan att bygga upp landets medborgare. Jag tycker att tyskarna har tradition av att ta dåliga beslut och släpps de lite friare så verkar de dåliga besluten strukturellt återkomma. De behöver ändra på något i sin attityd eller utbildning eller något. Något mer än det de har gjort. Finland bygger kärnkraftverk, franska känrkraftverken går på högtryck.

Olkiluoto 3 är väl inte direkt någon framgångssaga, men det hade varit förträffligt om de hade varit i produktion som planerat under 2009. Igångkörningen i år gick dåligt, men nytt försök ska ske under hösten.

Men det var lite klurigt av Finland att beställa ett kärnkraftverk på fastprisoffert från franska Areva för 3 miljarder EUR, där den totala kostnaden nu uppskattas till 11 miljarder EUR.

Olkiluoto 3 är väl inte direkt någon framgångssaga, men det hade varit förträffligt om de hade varit i produktion som planerat under 2009. Igångkörningen i år gick dåligt, men nytt försök ska ske under hösten.
Är det finska kärnkraftverket? Men de har iallafall arbetat på problembilden. Sverige och Norge har sin grund i energiförsörjning i vattenkraften med vilken vi i Sverige iallafall har betalt dyrt i form av förstörelse av natur och biologisk mångfald.

Tekniken för att bygga bränslecellsmotorer har funnits länge och är den enda framtida lösningen. Fan tyskarna hade kunnat byggt upp hela bränslecellsutvecklingen i bilmotorer om de bara hade satsat ordentligt. Nu tror jag det är japaner som lägger in pengar mest i utvecklingen.

Det kommer att finnas oändliga energilösningar framtiden med solkraft och bränsleceller men det måste till en attitydförändring ungefär lika stor som när toppryttare börjar rida sina hästar med boots. Fck de där gamla stofila hovslagarna. Fck bensinmotorer med grunden i tekniska lösningar som utvecklades minst 100 år sedan.

Dessutom att betala folk som har höga elräkningar ger verkligen frisedel nu när naturen behöver koldioxidminskning. Politiker är ni verkligen säkra på att ni inte tänker frbnnt fel nu?

Dessutom att betala folk som har höga elräkningar ger verkligen frisedel nu när naturen behöver koldioxidminskning. Politiker är ni verkligen säkra på att ni inte tänker frbnnt fel nu?
Nu är det ju så att elpriserna skiljer mellan en och två tiopotenser mellan SE1 och SE4, vilket betyder att även den allra supersnålaste skåning kan få en räkning som vida överstiger den som en brutalslösande norrlänning får. Hur tänker du kring det?

Alltså nu är jag långt ifrån tillräckligt insatt i energipolitiken för att kunna göra en ordentlig bedömning. Men jag undrar varför inte ett förstatligande av elförsörjningen (elnäten åtminstone) diskuteras mer? Har utförsäljningen gett något positivt alls? Jag uppfattar bara att vi, som konsumenter, hamnar i en beroendeställning till ett enda bolag som kan sätta vilket pris de önskar (i princip). Därtill är min uppfattning att elförsörjningen kräver stora investeringar med lång tidshorisont och brett över marknaden, och där tvivlar jag starkt på att flera olika företag är bäst lämpade att åtgärda och drifta detta.

Ja, jag tycker att det är en relevant fråga att åtminstone lyfta för diskussion, åtminstone nätdelen. Jag kan för lite om komplexiteten i systemet för att ha någon riktigt klar åsikt, så det vore intressant om det kunde diskuteras mer.

Det skulle bli som med järnvägen, att staten äger och sköter infrastrukturen och privatdrivna bolag sköter transporten och försäljning till kunderna.

Nu funkar väl varken järnvägsinfrastrukturen eller tågen perfekt idag heller, men poängen är att det knappast skulle funka bättre om olika järnvägssträckor skulle styckas upp och ägas av privata bolag.

Historien går dock inte att ändra på, och vi står där vi står idag. Tycker du att det är bättre att Tyskland fortsätter köpa gas från Ryssland istället för att de kan köpa el från oss?

Men det var lite klurigt av Finland att beställa ett kärnkraftverk på fastprisoffert från franska Areva för 3 miljarder EUR, där den totala kostnaden nu uppskattas till 11 miljarder EUR.

Med detta exempel i närtid från ett grannland, 13 år försenat och nästan 4 gånger så dyrt...och byggandet av det andra kärnkraftverken (minns inte namnet) är också stoppat pga rysk inblandning...är det verkligen bara en politisk fråga att nya kärnkraftverk inte byggs i Sverige?

Eller är det också ett stort risktagande? Nu när elpriserna är höga så ökar incitamentet för att kunna acceptera risken, men om priserna ska sänkas antingen genom att staten betalar en del av medborgarnas elkostnader eller att vi slutar exportera el, så sjunker riskvilligheten hos företagen.

Man FÅR väl bygga nya reaktorer även idag, men bara på de platser där kärnkraft redan finns? Hur säkert är det att om politiken beslutar att man får bygga var som helst i landet (förutsatt att kommunen säger ja, enligt ordinarie process), hur säkert är det att det faktiskt skulle byggas nya kärnkraftverk?

För evig, som en långsiktig lösning? Tänker du då att elsystemet ska förstatligas eller tänker du ett pristak som staten finansierar med en marknad med fortsatt privata bolag?

Ett alternativ, som jag har ett svagt minne av att något land använder (men jag kan inte svära på det) är att staten sätter ett pristak, när elpriserna är lägre får de privata företagen ta ut maximala avgifter för lönsamhet, men när det slår i taket så får de ta förlusten att det blir minus på inköp-kundpris.

Det sticker onekligen i ögonen när priserna skenar och elbolag samtidigt kammar hem miljardvinster. En, tillfällig, skatt på elbolagen tror jag mycket få skulle opponera sig mot alt att vi också inför pristak men att det finansieras av bolagen själva. Och att dessa pengar bl.a finansierar ett, tillfälligt, statligt stöd till de som behöver det. Dvs, de med minst marginaler. Det blev lite tokigt att bidragen gjorde att en hel del faktiskt fick lägre elpriser än tidigare pga sin relativt höga konsumtion.

Ett alternativ, som jag har ett svagt minne av att något land använder (men jag kan inte svära på det) är att staten sätter ett pristak, när elpriserna är lägre får de privata företagen ta ut maximala avgifter för lönsamhet, men när det slår i taket så får de ta förlusten att det blir minus på inköp-kundpris.

Det sticker onekligen i ögonen när priserna skenar och elbolag samtidigt kammar hem miljardvinster. En, tillfällig, skatt på elbolagen tror jag mycket få skulle opponera sig mot alt att vi också inför pristak men att det finansieras av bolagen själva. Och att dessa pengar bl.a finansierar ett, tillfälligt, statligt stöd till de som behöver det. Dvs, de med minst marginaler. Det blev lite tokigt att bidragen gjorde att en hel del faktiskt fick lägre elpriser än tidigare pga sin relativt höga konsumtion.

Åh, detta lät tilltalande! Det borde ju även öka incitamenten för elbolagen att verka för lägre produktionskostnader/mer el i systemet. Jag gillar inte tanken på ett takpris som finansieras av staten eftersom det blir skattepengar rakt ner i elbolagens fickor.

Är det finska kärnkraftverket? Men de har iallafall arbetat på problembilden.
Finland har i många år haft elunderskott och förlitat sig på import från sina grannländer (inklusive Ryssland) för att klara sin kraftbalans. Till skillnad från Sverige som varit nettoexportörer av el under många år. Det pratas väldigt lite om Finland i detta sammanhang tycker jag. Det är alltså inte bara Tyskland som "stjäl" den billiga svenska/nordiska elen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka