Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske ta bort den kommunala självbestämmande rätten vad gäller vindkraft för att få bättre fart på byggnationen.
Vindkraft kan inte ersätta kärnkraft
Solkraft kan inte ersätta kärnkraft

Däremot pågår väldigt mycket forskning inom kärnkraftsområdet och kärnkraft kan ersätta kärnkraft, dvs nya bättre reaktorer kan göra ekvationen extremt mycket bättre i resursutnyttjande och hållbarhet.

När vi ökar det totala kraftutbudet måste den planerbara kraften hänga med. Annars kommer vårt elnät börja fungera som i diverse avlägsna u-länder.

Det är lite intressant att vi mitt i hetaste sommaren kör (reserv-)oljekraftverket i Karlshamn mer eller mindre kontinuerligt. Men nej, det handlar inte om nån missriktad miljöpartispolitik - eller nedlagda reaktorer i Ringhals.

Det knepiga är att vi kör oljekraften SAMTIDIGT som vi exporterar el till Europa.
Det är alltså inte för vår skull som vi kör Karlshamnsverket.
Anledningen är att vi sitter ihop med Europa - i samma elnät, där alla hjälper alla, alla köper och säljer av alla - och beslut om vad som ska producera el och vad som INTE ska producera el sköts om på en högre nivå än vår egna Svenska nivå.

Tack Bryssel, kanske man skulle kunna säga.
Och till alla politiker i Sverige, som just nu har massa förslag till hur vi ska göra, vems fel det är etc, etc - det är det här ni behöver förhålla er till, det är det här som avgör elpriser i Sverige just nu:
https://www.svk.se/press-och-nyhete...elpriser/den-gemensamma-elmarknaden-i-europa/

Det är lite intressant att vi mitt i hetaste sommaren kör (reserv-)oljekraftverket i Karlshamn mer eller mindre kontinuerligt. Men nej, det handlar inte om nån missriktad miljöpartispolitik - eller nedlagda reaktorer i Ringhals.

Det knepiga är att vi kör oljekraften SAMTIDIGT som vi exporterar el till Europa.
Anledningen är att vi sitter ihop med Europa - i samma elnät, där alla hjälper alla, alla köper och säljer av alla - och beslut om vad som ska producera el och vad som INTE ska producera el sköts om på en högre nivå än vår egna Svenska nivå.

Och till alla politiker i Sverige, som just nu har massa förslag till hur vi ska göra, vems fel det är etc, etc - det är det här ni behöver förhålla er till, det är det här som avgör elpriser i Sverige just nu:
https://www.svk.se/press-och-nyhete...elpriser/den-gemensamma-elmarknaden-i-europa/

Karlshamn kör väl av strikt ekonomiska skäl, ägarna vill ha del av det rätt så höga elpriset just nu.

Det ihop med att stora länder valt att dra ned sin elkraftproduktion utan att justera sitt behov i motsvarande grad gör att det fungerar på detta sätt. Ett ihopkopplat system är dock ganska fiffilurigt för att säkra upp elnätet i hela Europa. Ännu fiffilurigare vore det om alla länder såg till att bidra till kapaciteten på ett adekvat sätt och inte istället bygga in sig i lösningar som till stora delar litar på leverantörer utanför Europa.

Kärnkraften har en hel del operationella problem i Frankrike för närvarande och det slår hårt när den uteblir.

Det vore bra om vi fick upp alla våra 12 reaktorer igen som systemet är designat för, men tyvärr handlar det om minst strax syd om 10 år även den dagen politisk medvind uppstår.

Om vi inte vore så snälla och lydiga så skulle vi kunna hävda tekniska problem (sådär som Ryssland gör då och då när det passar) och klippa överföringen i en och annan kabel när det tryter.

Kärnkraften har en hel del operationella problem i Frankrike för närvarande och det slår hårt när den uteblir.
Yes. Det kallas också normalt underhåll, som sker på normal underhållstid; sommaren.

Det vore bra om vi fick upp alla våra 12 reaktorer igen som systemet är designat för, men tyvärr handlar det om minst strax syd om 10 år även den dagen politisk medvind uppstår.
Så är det - men det båda saknade Ringhalsarna är inte en del av dessa tolv, eftersom vi redan för tolv år se'n bestämde (genom att inte göra nödvändigt underhåll för att förlänga deras livslängd med 5-10 år) att de inte skulle vara med längre.

Vi skulle genomskådat ryssen redan 2014.

Nu åker ju snart dieselaggregatet fram...
SE4
Screenshot_20220817-080658_Sknska Energi.webp

Och detta för en vindstilla dag i augusti, med värmebölja över Europa - så var landar vi en vindstilla dag i januari, med högtryck och minusgrader över Europa? :cautious:
Vill inte ens tänka på det. Klen tröst att vi får solceller i höst, även om det hjälper lite även på vintern, så kommer det ju ändå kännas :(

Troligtvis kan det nog vara så att exempelvis den franska kärnkraften är i drift då, så att vi kommer ha viss avlastning, och lite annat sådant.
Vi får ju verkligen hoppas att alla länder gör vad de kan för att lätta på trycket på elmarknaden. Läste igår att Karlshamn dragit igång oljeverket också för att kompensera för utebliven vindkraft. 70,000 liter olja i timmen

Tror det inte var de konskvenserna regieringen tänkte sig när de beslöt att lägga ner kärnkraften för att övergå till fossilfritt

Vi får ju verkligen hoppas att alla länder gör vad de kan för att lätta på trycket på elmarknaden. Läste igår att Karlshamn dragit igång oljeverket också för att kompensera för utebliven vindkraft. 70,000 liter olja i timmen

Tror det inte var de konskvenserna regieringen tänkte sig när de beslöt att lägga ner kärnkraften för att övergå till fossilfritt
Och vilken regering syftar du på då?

Helt ärligt, så var jag inte så insatt politisk när detta skedde, det är egentligen först nu som jag börjar få upp ögonen och intresset för det. Så kommer inte gå in i någon politisk diskussion här
Det var inget politiskt beslut att lägga ned de båda Ringhalsverken. Det var ett rent ekonomiskt.
För tolv år sedan, med de elpriser man såg i framtiden, fanns det ingen som helst ekonomi att förlänga livslängden på de reaktorerna med bara 5-10 år - för den kostnad som fanns för att helrenovera det sönderrostande skyddet runt reaktorhärden.

Idag är vi långt bortom point of no return för dessa verk, så de politiker som pratar om att återstarta R1 och R2 yrar fullständigt i nattmössan, och har antingen ingen som helst koll i ämnet, eller ägnar sig åt ren populism.

Det var inget politiskt beslut att lägga ned de båda Ringhalsverken. Det var ett rent ekonomiskt.
För tolv år sedan, med de elpriser man såg i framtiden, fanns det ingen som helst ekonomi att förlänga livslängden på de reaktorerna med bara 5-10 år - för den kostnad som att helrenovera skyddet runt reaktorhärden.

Idag är vi långt bortom point of no return för dessa verk, så de politiker som pratar om att återstarta R1 och R2 yrar fullständigt i nattmössan, och har ingen som helst koll i ämnet.
Och om de inte är okunniga, så ägnar de sig åt ren populism.
Tack för informationen 😊👍
Helt bissart att vi kommit till denna punkt

Yes. Det kallas också normalt underhåll, som sker på normal underhållstid; sommaren.

Så är det - men det båda saknade Ringhalsarna är inte en del av dessa tolv, eftersom vi redan för tolv år se'n bestämde (genom att inte göra nödvändigt underhåll för att förlänga deras livslängd med 5-10 år) att de inte skulle vara med längre.

Vi skulle genomskådat ryssen redan 2014.

Frankrikes problem är en ganska vanlig blandning av underhåll och lite mer oväntade reparationer av system; men anledningen att det uppmärksammas mer är såklart effekten det har i den i övrigt ansträngda situationen. Ett vanligt trubbel-år för fransk kärnkraft hade inte blivit mer än en liten notis för de som är branschinsatta.

Vi behöver nya reaktorer ASAP. Men det är som sagt ingen vidare quick-fix för elpriser kommande vintrar. För 12 år sedan var det högst rimligt att ta beslutet att inte förlänga livslängden, hur jäkla kasst det än verkar såhär i efterklokhetens tid. Men problemet är att villkoren inte varit på plats för att projekterandet av nya reaktorer satt igång sådär för 15 år sedan.

För tolv år sedan, med de elpriser man såg i framtiden, fanns det ingen som helst ekonomi att förlänga livslängden på de reaktorerna med bara 5-10 år - för den kostnad som fanns för att helrenovera det sönderrostande skyddet runt reaktorhärden.
Och ändå så kommunicerade Vattenfall till marknaden och branschen ända fram till början av 2014 att kärnkraften skulle effekthöja och livstidsförlänga, inte avveckla. Det var de prognoserna vi analytiker fick som räknade på kraftläget då. Jag var rätt skeptisk till siffrorna jag fick, men det var mer för att jag inte trodde på deras tidsprognoser för när de skulle vara redo att gå upp i effekt :grin:

Sen spelade det ingen roll att vi kommunicerade till branschen att effekten från kärnkraften måste ersättas, och om den ersätts med vind så måste det byggas en väldig massa överkapacitet pga risken för att det inte blåser (eller blåser för mycket) vissa dagar. Men det blev alltid bemött av en högröstad vindkraftslobbyist som sa saker som att "det blåser alltid någonstans" och "när vi har underskott kan vi importera el" :grin:

Det skvalpar och skvalpar ... snacka om att hålla en presskonferens och prata om ingenting alls? Vi betalar inga pengar som "ligger och skvalpar hos Svenska kraftnät", hur skulle det vara om våra politiker var lite påläsa om det de uttalar sig om? Det är till de lokala nätägarna vi betalar, kraftbolagen betalar till Svenska kraftnät. Om regeringen vill påverka elpriserna så får de titta på skatten och momsen och inte antalet kW hushållen förbrukar. Svenska kraftnät, Svenska kraftnät, Svenska kraftnät ... 🙄

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 614
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar