Kanske ta bort den kommunala självbestämmande rätten vad gäller vindkraft för att få bättre fart på byggnationen.
Nej!
Inte vindkraft!
Vindkraft är en miljövidrigt, destruktiv kraftkälla. Den orsakar enorm förstörelse när den byggs på land, eller i havet.
När Vindkraftverken var få, och små, så verkade den bra ur ett miljöpespektiv.
Men när vindkraft byggs i form av stora industriparker med tio-hundra stycken ca 300 meter höga vindkraftverk, så fungerar de istället som acceleratorer för klimatskador, de blandar nämligen luftlagren, slår sönder regnmoln och orsakar uppvärmning, orsakar en enorm insektsdöd och tusentals hektar skogsmark ödeläggs för all framtid, inklusive att våtmarker dikas ur.
I havet orsakar vibrationer ljudstörningar, som innebär att marint liv inte längre kan kommunicera, dessutom hindras strömmar vilket bidrar till bottendöd och syrefattiga bottnar.
Jag kan skriva hur mycket som helst om vindkraftens fruktansvärda miljö- och klimateffekter, ner i minsta detalj.
Jag tvivlar på att den diskussionen hör hemma i den här tråden, vill vi ha en diskussion om vindkraft, så bör vi ha en egen tråd för det. Vindkraft är greenwashing ut i fingerspetsarna.
Men tro mig, vi bör inte bygga en enda vindkraftspark, någonstans utom möjligtvis i en öken.
De som vill bygga vindkraft vill göra det för att tjäna snabba pengar, eftersom vindkraft går att bygga snabbt, till skillnad från de flesta andra kraftslag.