Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går det någonstans att se "snittpriset" för rörliga elavtal (både nuvarande månad men också bakåt i tiden)? Försöker skapa mig en uppfattning hur lönsamt det är med det förvaltade elavtalet vi har.

Vad tycker ni om månadspris vs timpris?

Är det någon som bytt till timpris och märkt positiv skillnad?
Blir man besatt av att ha koll på priserna😅
Fördel eller nackdel beroende på om man är hemma dagtid eller mest hemma kväll/natt?

Fördel eller nackdel beroende på om man är hemma dagtid eller mest hemma kväll/natt?
Såhär såg det ut hos mig igår. Dagen innan var det billigast tre på natten.
1660461971462.webp

För mig är det inte värt att hålla på med timpris.
Vår vardag fungerar på så vis att vi använder mest el på de timmar det är som dyrast. Matlagning, dusch, tv, värma huset.
Har ingen elbil.
Även om vi skulle köra disk och tvätt på natten, så skulle det bespara så pass att det är värt att ha timpris.
Vill inte behöva stå och få ont i magen över att jag ska laga mat när elen kostar som mest.

Vi kommer att satsa på ett elportföljsavtal, där vi även får spotpris + 10 öre mer för elen vi säljer från solcellerna (blir installerade i höst)

Vår vardag fungerar på så vis att vi använder mest el på de timmar det är som dyrast. Matlagning, dusch, tv, värma huset.
Har ingen elbil.
Även om vi skulle köra disk och tvätt på natten, så skulle det bespara så pass att det är värt att ha timpris.
Vill inte behöva stå och få ont i magen över att jag ska laga mat när elen kostar som mest.
Samma här. Jag ser inte några stora fördelar. Vårt hus är dessutom för litet för att tvätta på nätterna. Det skulle störa vår sömn. Och värma huset (största elposten) mer på nätter än dagar blir ju - av samma anledning - heltokigt.

Blev tokigt i förra inlägget. Besparing på att köra tvätt, disk på nätterna med timpris skulle vara så små, att det inte blir värt det.

Jag skulle gärna bytt till timpris, om det skulle göra någon skillnad. Men jag tror verkligen att det till största delen är uppvärmning, vi håller tre rum i huset så svala som möjligt, men har även värme i hönshus, sadelkammare (mest för övervintring av växter, vilket nog kan ses som onödig lyx), men vi hyr även ut en stuga på tomten där elen ingår i hyran och där försvinner fördelen med timpris. Nu bor vi i elområde 1, men har också kalla vintrar så även om priset inte stiger lika mycket som i södra delen av landet är det faktiskt märkbart här uppe också.

Den korta versionen:

Du tjänar mest på att ha timpris om du har minst ett av dessa (i rangordning):

- Har elbil och då kan ladda den när det är billigt
- Anpassar uppvärmningssystem för hus och vatten genom att koppla till produkter som styr förbrukningen tillräckligt mycket till när elen är billigare.
- Har ett intresse för att minska sin konsumtion och anpassa sitt användande av dessa. Tex fördröjd start på disk, tvätt, tork.

MEN

Eftersom uppvärmningen är en sådan dominerande del av elförbrukningen (särskilt på vintern) gör det inte jättemycket på räkningen om du lagar middag och tvättar när det är som dyrast. Uppvärmningen som drar mest är relativt jämn över dygnet och om du inte bryr dig kommer du hamna väldigt nära det ”vanliga” rörliga priset som är ett genomsnitt. Sen finns möjligheten att trimma ner kostnaderna genom att anpassa sin användning och framför allt styra med ”smarta” produkter.

Den korta versionen:

Du tjänar mest på att ha timpris om du har minst ett av dessa (i rangordning):

- Har elbil och då kan ladda den när det är billigt
- Anpassar uppvärmningssystem för hus och vatten genom att koppla till produkter som styr förbrukningen tillräckligt mycket till när elen är billigare.
- Har ett intresse för att minska sin konsumtion och anpassa sitt användande av dessa. Tex fördröjd start på disk, tvätt, tork.

MEN

Eftersom uppvärmningen är en sådan dominerande del av elförbrukningen (särskilt på vintern) gör det inte jättemycket på räkningen om du lagar middag och tvättar när det är som dyrast. Uppvärmningen som drar mest är relativt jämn över dygnet och om du inte bryr dig kommer du hamna väldigt nära det ”vanliga” rörliga priset som är ett genomsnitt. Sen finns möjligheten att trimma ner kostnaderna genom att anpassa sin användning och framför allt styra med ”smarta” produkter.
Stort tack för svar!🙏

Vi eldar bara med ved och har ett element i stallet för vattenpumpens skull. Så uppvärmningen blir ju inte någon jättepost ändå.

Har ingen elbil.

Vi kommer att satsa på ett elportföljsavtal, där vi även får spotpris + 10 öre mer för elen vi säljer från solcellerna (blir installerade i höst)
Jag har bundet pris till mars. Blir det kris efter det så får jag väl laga mer av maten på vedspisen. Köper billig bra ved. I år köpte jag tjugo kubik. Varannat år tio kubik.

Nu lagar jag bara julmaten och maten under strömavbrott på den. Märker att ugnen är dyr att använda. Tyvärr är vedspisugnen liten

Jag har bundet pris till mars. Blir det kris efter det så får jag väl laga mer av maten på vedspisen. Köper billig bra ved. I år köpte jag tjugo kubik. Varannat år tio kubik.

Nu lagar jag bara julmaten och maten under strömavbrott på den. Märker att ugnen är dyr att använda. Tyvärr är vedspisugnen liten

Önskade också jag hade vedspis. Men kommer nog använda gasolgrillen betydligt mer.

Eller köra slowcocker/crockpott på natten och göra storkok

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka