Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att vi behöver fler konkreta förslag på hur tillgången på el ska ökas, inte bara att vi inte kan fortsätta använda fossila bränslen. Det hjälper ju ingen.

Utan att vara någon expert på något vis, skulle jag t.ex. välkomna ett mycket större bidrag till att installera solpaneler. Det nuvarande bidraget på 14,55% är ju inte så värst mycket att hurra för egentligen. För jag antar att man kan se solpaneler som något som inte bara hjälper en själv utan samhället i stort? Genom att fler producerar el borde det bli ett välkommet tillskott (om nu inte den elen exporteras till andra länder också förstås)?

Där håller jag helt med dig, att det som behöver diskuteras är hur tillgången och distribution av elen ska lösas långsiktigt, men också snabbt eftersom behovet är akut. Jag tycker dock att det diskuteras mycket, både utbyggnad av stamnäteten, produktion, möjliggörande av kärnkraft, underlättande av småskalig produktion osv. Det jag vänder mig emot är när det sägs att vi INTE ska byta bort fossilbilarna, att vi ska hålla kvar vid det gamla.

Eftersom elen betraktas som en handelsvara så blir det inte helt självklart att de som äger ett hus ska få den gratis/billigare, när andra inte får annat man behöver i sin vardag. Jag tycker att det är bra med ett stöd, för att stimulera till att få fler att satsa, men hur stort stödet bör vara har jag ingen uppfattning om idag.

Helst skulle jag vilja att min el märktes med "Bettysmattes El" så jag kunde ta av den senare vid behov..... ;)

Skämt åsido. Det känns bara lite märkligt att vi sitter med förväntad elbrist i vinter, samtidigt som vi är det land i Europa som säljer mest el till andra länder. Det känns som om elmarknaden är en mycket mer komplicerad härva än va man kanske hade kunnat föreställa sig....
O ja. Det är en jättehärva iom EU, lagar och avtal, världen mm.
Min bror som arbetar med elförsörjning och kan det där försöker förklara hur det fungerar ibland, men min hjärna stänger av efter en stund - det är så komplicerat :down:

Helst skulle jag vilja att min el märktes med "Bettysmattes El" så jag kunde ta av den senare vid behov..... ;)

Skämt åsido. Det känns bara lite märkligt att vi sitter med förväntad elbrist i vinter, samtidigt som vi är det land i Europa som säljer mest el till andra länder. Det känns som om elmarknaden är en mycket mer komplicerad härva än va man kanske hade kunnat föreställa sig....

Det är väl för att Europa, som södra delen av Sveriges elmarknad är ihopkopplad med, också har elbrist? Elen säljs, som allt annat på marknaden, där man betalar mest för den. Det positiva är om det är svensk ren el som ersätter smutsig el i Europa, då tjänar ju alla på det eftersom miljöförstöringen inte bryr sig om landsgränser. Det negativa för oss i Sverige är att vi då får betala mer för elen.

Nu har det pratats om att slopa den svenska indelningen prismässigt, och ha samma pris. Även om tanken varit att koppla ihop tillgång och efterfrågan inom marknadsområdena, så kan jag tycka att det kanske vore bra att slopa indelningen tills vi åstadkommit en bättre marknad. Eller åtminstone inrätta något slags utjämningssystem, när det kostar 3 öre per kWh i norr och över 3 kr i söder så känns det inte riktigt rimligt. Det är många saker som kostar olika i olika delar av landet, men SÅ stor skillnad på nldvändiga basvaror är inte så vanligt...

Där håller jag helt med dig, att det som behöver diskuteras är hur tillgången och distribution av elen ska lösas långsiktigt, men också snabbt eftersom behovet är akut. Jag tycker dock att det diskuteras mycket, både utbyggnad av stamnäteten, produktion, möjliggörande av kärnkraft, underlättande av småskalig produktion osv. Det jag vänder mig emot är när det sägs att vi INTE ska byta bort fossilbilarna, att vi ska hålla kvar vid det gamla.

Eftersom elen betraktas som en handelsvara så blir det inte helt självklart att de som äger ett hus ska få den gratis/billigare, när andra inte får annat man behöver i sin vardag. Jag tycker att det är bra med ett stöd, för att stimulera till att få fler att satsa, men hur stort stödet bör vara har jag ingen uppfattning om idag.
Om alla "järn via el" (Hybrit stål m.m.) projekt genomförs, så kommer största av Norra Sveriges elproduktion gå åt till värgasproduktionen.

Överhuvudtaget så kan man ifrågasätta en produktion av järn där det till slut, efter alla förluster endast är ca 30 % av den ursprungliga effekten, som används till slutprodukten, efter energiomvandlingar i produktionen av vätgas bl.a.

https://www.dn.se/debatt/hela-sodra-sverige-kan-bli-langvarigt-stromlost-i-vinter/ (betalvägg tyvärr)

Tyvärr löser inte hastigt uppsmälld vindkraft några problem alls, p.g.a. att den orsakar obalanser i energisystemet.
Dessutom är storskalig vindkraft inte vare sig miljövänlig eller ens co2 neutral, när man gör livscykelanalyser på den.

Detta alltså förutom förödelse vad avser biologisk mångfald som orsakas av vindkraft.

Solkraften är ett uns bättre i livscykelanalys, och betydligt mindre problematisk miljömässigt, men den är inte heller planerbar.

Ska vi (Sverige) verkligen satsa på att vara Europas största elexportör, vad det än kostar för Sveriges befolkning, miljö och näringsliv?

Debattartikeln i DN är väl skriven av två personer som lobbar hårt för kärnkraft? De här avstängningarna man pratar om var väl främst riktade mot storkonsumenter och som jag minns det kortvariga.

(Jag försöker inte påstå att det inte finns problem. Och exporten just nu har ju inte så mkt med behovet i vinter att göra eftersom elen som produceras används direkt pga inga lagringslösningar i stor skala finns idag.)

Här är två bra informativa artiklar om hur elpriserna bestäms. Jag insåg inte hur viktig vattenkraft faktiskt är för Sveriges elproduktion. Det är inte något man hör mycket av i debatten.

https://tidningenelektrikern.se/2021/02/24/har-vi-elbrist-i-sverige-sa-har-ligger-det-till/

https://www.energiforetagen.se/pres...rar-exportoverskott-och-ont-om-el--samtidigt/

Så skälen till att vi säljer till resten av Europa är att vi producerar billig el och sedan får marknaden bestämma var elbolagen säljer. Mtp klimatförändringarna borde vi kanske börja oroa oss för vattenkraften. Och även (vilket jag inte visste) att det påverkar även kärnkraften.

https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/produktion/vattenkraft/

https://www.dn.se/varlden/hettan-tv...ja har dragit,reaktor kan tvingas stänga helt.

Det är väl för att Europa, som södra delen av Sveriges elmarknad är ihopkopplad med, också har elbrist? Elen säljs, som allt annat på marknaden, där man betalar mest för den. Det positiva är om det är svensk ren el som ersätter smutsig el i Europa, då tjänar ju alla på det eftersom miljöförstöringen inte bryr sig om landsgränser. Det negativa för oss i Sverige är att vi då får betala mer för elen.

Nu har det pratats om att slopa den svenska indelningen prismässigt, och ha samma pris. Även om tanken varit att koppla ihop tillgång och efterfrågan inom marknadsområdena, så kan jag tycka att det kanske vore bra att slopa indelningen tills vi åstadkommit en bättre marknad. Eller åtminstone inrätta något slags utjämningssystem, när det kostar 3 öre per kWh i norr och över 3 kr i söder så känns det inte riktigt rimligt. Det är många saker som kostar olika i olika delar av landet, men SÅ stor skillnad på nldvändiga basvaror är inte så vanligt...
Det är EU som krävt att Sverige ska vara indelat i elområden så det är inte bara att slopa dem.

Annika Strandhäll och EB är båda ensamstående mammor och kommer inte att drabbas av höjda elpriser. Om Charlotte Söderström var ensamstående mamma så skulle hon med alla säkerhet inte drabbas. Däremot säger statistiken att ensamstående mammor är en utsatt grupp med lägre inkomster än andra grupper.

Det är ett vanligt fel man gör när man utgår från sig själv som individ (detta gäller även vänner och familj) och anser sig representera en statistik grupp. Det är som när man hävdar att det är jämställt på arbetsmarknaden därför att på hens arbetsplats finns det inga skillnader och vissa kvinnor har högre lön än sina manliga kolleger. Samtidigt som statistiken klart säger att kvinnor tjänar mindre. Att arbeta full tid som flerbarnsmamma särskilt när barnen är mindre kan vara svårt, särskilt om du har lägre utbildning. Arbetstiderna måste anpassas till dagis, förskola och skoltiderna. Att byta jobb är inte så bara. De flesta ensamstående, ffa mammor, tar ansvar men de är förhindrade att söka, eller får inte, många jobb. Så ser det ut på arbetsmarknaden idag.

Man kan också säga att barn från socioekonomiskt utsatta föräld(rar) är en grupp som kommer känna av elpriserna och inflationen mest absolut. Och, jag vet att jag tjatar om det igen och igen, vad gör man när man inte får jobb? När man inte ens kommer på intervju? När man vill lönearbeta men ingen ger en, en chans. Särskilt om du är utlandsfödd med låg utbildning? Pratar man med den absoluta majoriteten i den gruppen VILL de jobba, i princip med vad som helst men får inga jobb. Att byta jobb när man inte har ett jobb då handlar det inte om enbart eget ansvar.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...n-lever-i-familjer-med-varaktigt-lag-inkomst/

Edit: Sedan söker AB och Expressen upp snyfthistorier, som killen som bodde i ett 1800-tals torp och skulle behöva sälja pga höga elräkningar och staten borde gå in och stötta honom eftersom han skulle må dåligt av att sälja och det var hans drömhus.

Här är två bra informativa artiklar om hur elpriserna bestäms. Jag insåg inte hur viktig vattenkraft faktiskt är för Sveriges elproduktion. Det är inte något man hör mycket av i debatten.

https://tidningenelektrikern.se/2021/02/24/har-vi-elbrist-i-sverige-sa-har-ligger-det-till/

https://www.energiforetagen.se/pres...rar-exportoverskott-och-ont-om-el--samtidigt/

Så skälen till att vi säljer till resten av Europa är att vi producerar billig el och sedan får marknaden bestämma var elbolagen säljer. Mtp klimatförändringarna borde vi kanske börja oroa oss för vattenkraften. Och även (vilket jag inte visste) att det påverkar även kärnkraften.

https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/produktion/vattenkraft/

https://www.dn.se/varlden/hettan-tvingar-franska-karnkraftverk-att-minska-elproduktionen/#:~:text=En ny värmebölja har dragit,reaktor kan tvingas stänga helt.
Där jag bor har Naturvårdsverket nyss köpt vattenkraftverket (Torps kraftverk i Örekilsälven) och skall riva det så laxen kan vandra igen. Där försvinner 2,5GWh men vilket lyft när vi får lax och ål i Kärnsjön igen, vattenkraft är så otroligt miljöförstörande.

Om alla "järn via el" (Hybrit stål m.m.) projekt genomförs, så kommer största av Norra Sveriges elproduktion gå åt till värgasproduktionen.

Överhuvudtaget så kan man ifrågasätta en produktion av järn där det till slut, efter alla förluster endast är ca 30 % av den ursprungliga effekten, som används till slutprodukten, efter energiomvandlingar i produktionen av vätgas bl.a.

https://www.dn.se/debatt/hela-sodra-sverige-kan-bli-langvarigt-stromlost-i-vinter/ (betalvägg tyvärr)

Tyvärr löser inte hastigt uppsmälld vindkraft några problem alls, p.g.a. att den orsakar obalanser i energisystemet.
Dessutom är storskalig vindkraft inte vare sig miljövänlig eller ens co2 neutral, när man gör livscykelanalyser på den.

Detta alltså förutom förödelse vad avser biologisk mångfald som orsakas av vindkraft.

Solkraften är ett uns bättre i livscykelanalys, och betydligt mindre problematisk miljömässigt, men den är inte heller planerbar.

Ska vi (Sverige) verkligen satsa på att vara Europas största elexportör, vad det än kostar för Sveriges befolkning, miljö och näringsliv?

Nja det är när man lagrar energi i vätgas för att sedan göra om det till energi igen som man tappar runt 70% av energin. Dock verkar ju miljöpartiet föreslå just vätgaslagring som ett alternativ. Jag har sett beräkningar på storleken av de bergrum som skulle krävas och kan garantera att det inte finns lönsamhet i lagring för "när det inte blåser"

För att återgå till elpriserna. Det är inte bara i Sverige det kommer bli kallt och mörkt och där bönder har stora problem och matpriserna kommer drivas upp nästa år. Jag trodde aldrig att England skulle drabbas av torka och bränder så att det är varning för att nästa års skörd minskar betydligt. Bönderna där är vansinniga över att regeringen vägrar införa stopp för bevattning.

Även här i Sverige är det väl en del kommuner som flaggar för vattenbrist. I Sverige.

https://www.theguardian.com/environ...ed-in-england-as-farmers-demand-hosepipe-bans

@Mineur och @Sel hur ser det ut i Skottland?

För att återgå till elpriserna. Det är inte bara i Sverige det kommer bli kallt och mörkt och där bönder har stora problem och matpriserna kommer drivas upp nästa år. Jag trodde aldrig att England skulle drabbas av torka och bränder så att det är varning för att nästa års skörd minskar betydligt. Bönderna där är vansinniga över att regeringen vägrar införa stopp för bevattning.

Även här i Sverige är det väl en del kommuner som flaggar för vattenbrist. I Sverige.

https://www.theguardian.com/environ...ed-in-england-as-farmers-demand-hosepipe-bans

@Mineur och @Sel hur ser det ut i Skottland?
Det ser rätt mörkt ut här också, men det ser också ut som en vändning i vädret från och med imorgon, det är bara att hålla tummarna.
Skördar norrut har redan torkat sönder till ingenting - en kompis delade en bild av ett fält med broadbeans och där finns ingenting, det är bara svart.
Vårt hotell är i trubbel trots att det har egen källa, men i och med torkan är det inte säkert att de får fortsatt tillstånd att använda den. De kan inte heller gå på kommunala vattnet här.

Ingen ban på bevattning dock, själv försöker jag använda akvarievatten så långt det går men då måste ju fiskarna ha nytt så det går mer eller mindre på ett ut. En gräsmatta skulle jag aldrig vattna i nuläget.

Nja det är när man lagrar energi i vätgas för att sedan göra om det till energi igen som man tappar runt 70% av energin. Dock verkar ju miljöpartiet föreslå just vätgaslagring som ett alternativ. Jag har sett beräkningar på storleken av de bergrum som skulle krävas och kan garantera att det inte finns lönsamhet i lagring för "när det inte blåser"
Jag syftade mest på det s.k. "fossilfria" stålet (järnsvamp). Den produktionen kräver mellanlagring i form av vätgas, som sedan ska göras om till el igen.

Tanken tycks vara att gigantiska vindkraftparker, som ju endast producera energi när det blåser, ska förse stålverken med energi, och för att säkra kontinuerlig produktion, så behöver man mellanlagra...

Hade den minskade levnadsstandarden var grundad i någon form av naturkatastrof hade den varit mycket enklare att genomlida, men nu är den frivilligt framkallad av våra politiker och då känns det inte alls lika bra. Elen hade inte behövt vara så dyr om vi inte lagt ner kärnkraften och byggt överföringsledningar till kontinenten. Diesel och bensin hade inte behövt vara så dyrt utan skatter och syntetmaterial. Maten hade inte behövt vara så dyr om inte inflationen varit så hög, vilket den är på grund av vansinniga ersättningar för inkomstbortfall i storbolag under corona. Och så vidare. Hade våra politiker arbetat för att vi skulle ha det bra så hade vi nog haft det också.
Kärnkraften är det inte politikerna som bestämt att den ska läggas ner, det beslutet kom från en folkomröstning 1980.

Fast de nekar ju till att ha lagt ner någon kärnkraft, den är bara inte ekonomiskt lönsam längre...
Pessimisterna säger att kärnkraft kostar 1 kr per kWh i produktion. Optimisterna ligger mer på 50 öre per kWh . Nånstans har jag hört att vi förväntar oss högre priser än så i försäljningsledet :idea:

Dessutom är en producerad kilowatt-timme som kan styras extremt mycket mer värd, särskilt i ett system som har stora delar vind och sol.

Jag syftade mest på det s.k. "fossilfria" stålet (järnsvamp). Den produktionen kräver mellanlagring i form av vätgas, som sedan ska göras om till el igen.

Tanken tycks vara att gigantiska vindkraftparker, som ju endast producera energi när det blåser, ska förse stålverken med energi, och för att säkra kontinuerlig produktion, så behöver man mellanlagra...
Huvudsyftet med vätgasen i framställningen av fossilfritt stål är att ersätta koks som reduktionsmedel inte som energilagring

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar