Jag tycker att vi behöver fler konkreta förslag på hur tillgången på el ska ökas, inte bara att vi inte kan fortsätta använda fossila bränslen. Det hjälper ju ingen.
Utan att vara någon expert på något vis, skulle jag t.ex. välkomna ett mycket större bidrag till att installera solpaneler. Det nuvarande bidraget på 14,55% är ju inte så värst mycket att hurra för egentligen. För jag antar att man kan se solpaneler som något som inte bara hjälper en själv utan samhället i stort? Genom att fler producerar el borde det bli ett välkommet tillskott (om nu inte den elen exporteras till andra länder också förstås)?
Där håller jag helt med dig, att det som behöver diskuteras är hur tillgången och distribution av elen ska lösas långsiktigt, men också snabbt eftersom behovet är akut. Jag tycker dock att det diskuteras mycket, både utbyggnad av stamnäteten, produktion, möjliggörande av kärnkraft, underlättande av småskalig produktion osv. Det jag vänder mig emot är när det sägs att vi INTE ska byta bort fossilbilarna, att vi ska hålla kvar vid det gamla.
Eftersom elen betraktas som en handelsvara så blir det inte helt självklart att de som äger ett hus ska få den gratis/billigare, när andra inte får annat man behöver i sin vardag. Jag tycker att det är bra med ett stöd, för att stimulera till att få fler att satsa, men hur stort stödet bör vara har jag ingen uppfattning om idag.