Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja. Det suger att bo i område 4 fast det bara är ett par mil till Ringhals. :arghh:
Jag bor också i område 4.
Men har fortfarande helt okej priser (43,20 öre/kWh utan moms) då det är bundet till sista oktober nästa år.
ska erkänna att jag är lite orolig/nervös va priset ligger på då.

Nu när jag har den här låga priset och ändå haft elpannan avstängs och knappt varit hemma, så låg min elräkning för juli på 700kr. Vintertid är inte ovanligt att det blir 2000kr, så ja det skrämmer mig lite. Vet inte om jag kommer ha råd att bo kvar i värsta fall.

Tittade precis pa vad min eltariff ligger pa..
4.50 i fast daglig avgift + 3.61 SEK per KWH

och detta ska ga upp 80% i oktober.
Kommer bli en valdigt, valdigt dyr vinter i lackande brittiskt hus.
Men i Storbritannien är det väl allt inkluderat och inte uppdelat på nät och energi som i Sverige? Här är de fasta avgifterna höga för nätet (betalar 720 kr i månaden på varje fastighet). Fasta avgiften på själva energiavtalet är sådär 30 kr per månad och just nu helt rabatterad som ny kund.

Men i Storbritannien är det väl allt inkluderat och inte uppdelat på nät och energi som i Sverige? Här är de fasta avgifterna höga för nätet (betalar 720 kr i månaden på varje fastighet). Fasta avgiften på själva energiavtalet är sådär 30 kr per månad och just nu helt rabatterad som ny kund.

Du har en fast daglig kostnad + en rorlig baserat pa hur mycket kwh du anvander.
Sa med min fasta kostnad (for el, har aven "gas") om 4.5 dagligen, sa kostar det mig 135 SEK i manaden aven med nollanvandning.
Var kostnadssplittning ar inte lika tydlig med vad som betalar for vad dock - jag vet att den fasta delen har gatt upp da manga energibolag gick under forra vintern, och de bolag som fick ta sig an nya kunder maste kompenseras med en garanterad inkomst genom den dagliga avgiften.

Du har en fast daglig kostnad + en rorlig baserat pa hur mycket kwh du anvander.
Sa med min fasta kostnad (for el, har aven "gas") om 4.5 dagligen, sa kostar det mig 135 SEK i manaden aven med nollanvandning.
Var kostnadssplittning ar inte lika tydlig med vad som betalar for vad dock - jag vet att den fasta delen har gatt upp da manga energibolag gick under forra vintern, och de bolag som fick ta sig an nya kunder maste kompenseras med en garanterad inkomst genom den dagliga avgiften.
Här har vi ”lyxen” att måsta ha två abonnemang - en för elnätet och en för energin. Så två avtal där båda innehåller både fasta och rörliga delar.

Så för att få ha tillgång till elnätet betalar jag (för varje fastighet )
792 kr i fast avgift per månad
24,25 öre per kWh i överföringsavgift
45 öre per kWh i energiskatt
Här kan man inte välja bolag utan är hänvisad till det bolag som äger nätet vid bostaden, i mitt fall Eon.

Sedan måste man också ha ett energiavtal
(Som jag har med annat bolag )
45 kr i fast avgift per månad inkl moms
Just nu 95 öre per kWh i pris inkl elcertifikat
+ 6 öre i påslag per kWh
+ 23 öre i moms per kWh

Så totalt blir det 840 i fast kostnad och 193 öre per kilowattimme.

I vinter pratas det om energipriser på 4-5 kr per kWh vilket blir rejält.

Förmodligen kommer det att vara ekonomiskt lönsamt att riskera att anläggningar fryser sönder och reparera istället för att värma preventivt för att undvika frysskador.

@Sirap @Snubbelfot

Det är det jag är lite fundersam över, om det skulle vara något som gått sönder som nu märks genom högre elförbrukning...men kan inte hitta något.

Har dock gjort lite mer research nu pga det, och det är nog snarare så att det var förra årets juli som var ovanligt energisnål, för juli 2020 var också högre. Så nu är jag lugn igen.

Någon ny lampa eller fläkt... utomhusbelysning?

Det första jag kom att tänka på var julbelysningen...men fick påminna mig själv om att nej, JUL har inget att göra med JULI 😁

På temat ökat energiförbrukning var både jag och sambon konfunderade pinsamt länge (kring ett dygn) över våran ökade energiförbrukning. Tills han kom på att vi fått hem hybridbil tre veckor tidigare...
Till vårt försvar tror jag att en ren elbil varit en så pass mycket högre förbrukning att vi kommit på det snabbare. Man ska alltid ha något att skylla på :D

På temat ökat energiförbrukning var både jag och sambon konfunderade pinsamt länge (kring ett dygn) över våran ökade energiförbrukning. Tills han kom på att vi fått hem hybridbil tre veckor tidigare...
Till vårt försvar tror jag att en ren elbil varit en så pass mycket högre förbrukning att vi kommit på det snabbare. Man ska alltid ha något att skylla på :D
Det senare beror väl iofs på körcyklerna, om man hela tiden kör på el så skiljer sig inte förbrukningen mellan typerna av elbil. Men det är alltid roligt när man blir konfunderad och sen inser självklarheten !

Det här tycker jag är lite jobbigt, även om jag förstår logiken bakom....(förlåt, men det är nog en låst artikel om man inte betalar för DN). Det är ändå lite svårt att ta in att vi ev kommer att ha elbrist i vinter, samtidigt som vi alltså tydligen är Europas största elexportörer..... Men alla vill ju tjäna pengar.

https://www.dn.se/ekonomi/trots-stigande-priser-sverige-exporterar-mest-el-i-europa/

Elbolag säljer där de får ut störst vinster. Därför jag tycker att de borde beskattas hårt. Men M och SD har lösningen, högkostnadskort på el och så sänker vi biståndsbudgeten till 0.7%. Så gick det med att avreglering skulle bli billigare för konsumenterna och att den fria marknaden ska bestämma priser med så liten statlig inblandning som möjligt.

Det senare beror väl iofs på körcyklerna, om man hela tiden kör på el så skiljer sig inte förbrukningen mellan typerna av elbil. Men det är alltid roligt när man blir konfunderad och sen inser självklarheten !
Vi lyckas inte köra helt på el, det räcker bara omkring 4,5 mil, därav reflektionen att elbil nog märkts tydligare :)

Jag och sambon överväger att såga till en lucka och sätta igen hålet i trappan upp till ovanvåningen i vinter och enbart bo på bottenvåningen för att spara lite pengar på att slippa värma upp ovanvåningen. Det känns bisarrt att två vuxna människor med heltidsjobb och okej lön ska behöva bomma igen halva huset över vintern år 2022...

Jag och sambon överväger att såga till en lucka och sätta igen hålet i trappan upp till ovanvåningen i vinter och enbart bo på bottenvåningen för att spara lite pengar på att slippa värma upp ovanvåningen. Det känns bisarrt att två vuxna människor med heltidsjobb och okej lön ska behöva bomma igen halva huset över vintern år 2022...

Här har vi insett att vi måste flytta från vårt hyreshus nästa år. Det blir för dyrt med elen bland annat. Senaste veckorna har stressat upp mig rejält. Så jag känner känslan att man är två vuxna med okej lön och ändå vet man inte om det kommer gå.

På det temat är jag jätteglad att jag bor i ett hus som är knappt 70 kvm stort.... Och där det finns kamin att elda i :up: ! Bara att hålla tummarna för en mild och blöt vinter då..... O_o

Inte så konstruktivt kanske men vi bor så, värmer bara upp nedervåningen och det fungerar bra! Övervåningen kan bli som er stuga, en sommarlyx ;) Men jag håller med om att det är barockt att det är så, här är det dock elöverföringen som är svindyr och såklart omöjlig att förhandla eller byta. Blörk.

Håller med!

Läst flera inlägg på Facebook senaste tiden om ensamstående mammor som med dagens matpriser inte får ihop månaden. Hur ska det gå för dem i vinter med svindyr el också 😭

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka