Ja. Det suger att bo i område 4 fast det bara är ett par mil till Ringhals.Verkligen stor skillnad beroende på vilket elområde man bor i.
Min räkning för juli. Lägenhet, 62 kvm. Totalt 262 kr.
Visa bifogad fil 97485
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja. Det suger att bo i område 4 fast det bara är ett par mil till Ringhals.Verkligen stor skillnad beroende på vilket elområde man bor i.
Min räkning för juli. Lägenhet, 62 kvm. Totalt 262 kr.
Visa bifogad fil 97485
Jag bor också i område 4.Ja. Det suger att bo i område 4 fast det bara är ett par mil till Ringhals.
Japp.Det låter ju helt åt skogen.
Men i Storbritannien är det väl allt inkluderat och inte uppdelat på nät och energi som i Sverige? Här är de fasta avgifterna höga för nätet (betalar 720 kr i månaden på varje fastighet). Fasta avgiften på själva energiavtalet är sådär 30 kr per månad och just nu helt rabatterad som ny kund.Tittade precis pa vad min eltariff ligger pa..
4.50 i fast daglig avgift + 3.61 SEK per KWH
och detta ska ga upp 80% i oktober.
Kommer bli en valdigt, valdigt dyr vinter i lackande brittiskt hus.
Men i Storbritannien är det väl allt inkluderat och inte uppdelat på nät och energi som i Sverige? Här är de fasta avgifterna höga för nätet (betalar 720 kr i månaden på varje fastighet). Fasta avgiften på själva energiavtalet är sådär 30 kr per månad och just nu helt rabatterad som ny kund.
Här har vi ”lyxen” att måsta ha två abonnemang - en för elnätet och en för energin. Så två avtal där båda innehåller både fasta och rörliga delar.Du har en fast daglig kostnad + en rorlig baserat pa hur mycket kwh du anvander.
Sa med min fasta kostnad (for el, har aven "gas") om 4.5 dagligen, sa kostar det mig 135 SEK i manaden aven med nollanvandning.
Var kostnadssplittning ar inte lika tydlig med vad som betalar for vad dock - jag vet att den fasta delen har gatt upp da manga energibolag gick under forra vintern, och de bolag som fick ta sig an nya kunder maste kompenseras med en garanterad inkomst genom den dagliga avgiften.
Någon ny lampa eller fläkt... utomhusbelysning?
Det senare beror väl iofs på körcyklerna, om man hela tiden kör på el så skiljer sig inte förbrukningen mellan typerna av elbil. Men det är alltid roligt när man blir konfunderad och sen inser självklarheten !På temat ökat energiförbrukning var både jag och sambon konfunderade pinsamt länge (kring ett dygn) över våran ökade energiförbrukning. Tills han kom på att vi fått hem hybridbil tre veckor tidigare...
Till vårt försvar tror jag att en ren elbil varit en så pass mycket högre förbrukning att vi kommit på det snabbare. Man ska alltid ha något att skylla på
Det här tycker jag är lite jobbigt, även om jag förstår logiken bakom....(förlåt, men det är nog en låst artikel om man inte betalar för DN). Det är ändå lite svårt att ta in att vi ev kommer att ha elbrist i vinter, samtidigt som vi alltså tydligen är Europas största elexportörer..... Men alla vill ju tjäna pengar.
https://www.dn.se/ekonomi/trots-stigande-priser-sverige-exporterar-mest-el-i-europa/
Vi lyckas inte köra helt på el, det räcker bara omkring 4,5 mil, därav reflektionen att elbil nog märkts tydligareDet senare beror väl iofs på körcyklerna, om man hela tiden kör på el så skiljer sig inte förbrukningen mellan typerna av elbil. Men det är alltid roligt när man blir konfunderad och sen inser självklarheten !
Hade jag haft en gaming dator så hade jag nog funderat på om det var värt det.Hallåj alla andra 1%are som råd att surfa på Buke idag
Jag och sambon överväger att såga till en lucka och sätta igen hålet i trappan upp till ovanvåningen i vinter och enbart bo på bottenvåningen för att spara lite pengar på att slippa värma upp ovanvåningen. Det känns bisarrt att två vuxna människor med heltidsjobb och okej lön ska behöva bomma igen halva huset över vintern år 2022...
På det temat är jag jätteglad att jag bor i ett hus som är knappt 70 kvm stort.... Och där det finns kamin att elda i ! Bara att hålla tummarna för en mild och blöt vinter då.....Jag och sambon överväger att såga till en lucka och sätta igen hålet i trappan upp till ovanvåningen i vinter och enbart bo på bottenvåningen för att spara lite pengar på att slippa värma upp ovanvåningen. Det känns bisarrt att två vuxna människor med heltidsjobb och okej lön ska behöva bomma igen halva huset över vintern år 2022...
Jag och sambon överväger att såga till en lucka och sätta igen hålet i trappan upp till ovanvåningen i vinter och enbart bo på bottenvåningen för att spara lite pengar på att slippa värma upp ovanvåningen. Det känns bisarrt att två vuxna människor med heltidsjobb och okej lön ska behöva bomma igen halva huset över vintern år 2022...
Håller med!Jag och sambon överväger att såga till en lucka och sätta igen hålet i trappan upp till ovanvåningen i vinter och enbart bo på bottenvåningen för att spara lite pengar på att slippa värma upp ovanvåningen. Det känns bisarrt att två vuxna människor med heltidsjobb och okej lön ska behöva bomma igen halva huset över vintern år 2022...