Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det är ju inte heller direkt gratis..

El, bränsle och matpriser är galna.
Och det viktigaste vi har. Det blir inte mycket utrymme kvar

Nej, det är inte billigt men det jag besvarade var ett inlägg om att alla ska köpa elbil.

Å andra sidan så har vi levt väldigt gott i rätt många år nu, med ökad levnadsstandard och utan krig i närområdet. Det sades på radion härom dagen att den disponibla inkomsten har ökat med 40% de senaste 15 åren.

Det är ju inget unikt i historien att goda tider följs av en tid av mindre goda tider, och våra föräldrar och far- och morföräldrar har tagit sig igenom svåra tider så det ska nog vi också klara. De av oss som fått ta del av den stora ökningen av levnadsstandarden får fundera på vad vi kan dra ner på under ett tag nu.

Hade den minskade levnadsstandarden var grundad i någon form av naturkatastrof hade den varit mycket enklare att genomlida, men nu är den frivilligt framkallad av våra politiker och då känns det inte alls lika bra. Elen hade inte behövt vara så dyr om vi inte lagt ner kärnkraften och byggt överföringsledningar till kontinenten. Diesel och bensin hade inte behövt vara så dyrt utan skatter och syntetmaterial. Maten hade inte behövt vara så dyr om inte inflationen varit så hög, vilket den är på grund av vansinniga ersättningar för inkomstbortfall i storbolag under corona. Och så vidare. Hade våra politiker arbetat för att vi skulle ha det bra så hade vi nog haft det också.

Hade den minskade levnadsstandarden var grundad i någon form av naturkatastrof hade den varit mycket enklare att genomlida, men nu är den frivilligt framkallad av våra politiker och då känns det inte alls lika bra. Elen hade inte behövt vara så dyr om vi inte lagt ner kärnkraften och byggt överföringsledningar till kontinenten. Diesel och bensin hade inte behövt vara så dyrt utan skatter och syntetmaterial. Maten hade inte behövt vara så dyr om inte inflationen varit så hög, vilket den är på grund av vansinniga ersättningar för inkomstbortfall i storbolag under corona. Och så vidare. Hade våra politiker arbetat för att vi skulle ha det bra så hade vi nog haft det också.

"Trosten" ar val att det ser likadant ut i hela vastvarlden - det ar inte som att Sveriges politiker ar unikt inkompetenta.

Det är väl ingen som kommer att tvingas att köpa en elbil i vinter? Det är fritt fram att puttra på i en fossilbil om du så önskar 🙂
Fast det är väl knappast hållbart att tänka att folk ska gå över till elbil om det samtidigt råder elbrist med skenande elpriser? Då har man väl ändå inte planerat speciellt långsiktigt? Det är en väldigt stor investering om man tänker att man ska köpa elbil, laddstolpe OCH solpaneler samtidigt för att livet ska fungera.

Först köpa elbil, sen:

634056E5-F9C1-4D07-A205-4FAB3A29060C.webp

Fast det är väl knappast hållbart att tänka att folk ska gå över till elbil om det samtidigt råder elbrist med skenande elpriser? Då har man väl ändå inte planerat speciellt långsiktigt? Det är en väldigt stor investering om man tänker att man ska köpa elbil, laddstolpe OCH solpaneler samtidigt för att livet ska fungera.

Tillgången på el måste såklart öka, någon annan lösning ser inte jag. Eller tycker du att lösningen är att vi ska fortsätta bränna fossila bränslen i våra bilar i all evighet?

Hur vi än gör har vi inte en optimal situation i vinter, men tycker du att budskapet från politikerna borde vara att vi ska strunta i att det är ett problem med utsläppen från bilarna?

Tillgången på el måste såklart öka, någon annan lösning ser inte jag. Eller tycker du att lösningen är att vi ska fortsätta bränna fossila bränslen i våra bilar i all evighet?

Hur vi än gör har vi inte en optimal situation i vinter, men tycker du att budskapet från politikerna borde vara att vi ska strunta i att det är ett problem med utsläppen från bilarna?
Jag tycker att vi behöver fler konkreta förslag på hur tillgången på el ska ökas, inte bara att vi inte kan fortsätta använda fossila bränslen. Det hjälper ju ingen.

Utan att vara någon expert på något vis, skulle jag t.ex. välkomna ett mycket större bidrag till att installera solpaneler. Det nuvarande bidraget på 14,55% är ju inte så värst mycket att hurra för egentligen. För jag antar att man kan se solpaneler som något som inte bara hjälper en själv utan samhället i stort? Genom att fler producerar el borde det bli ett välkommet tillskott (om nu inte den elen exporteras till andra länder också förstås)?

Jag tycker att vi behöver fler konkreta förslag på hur tillgången på el ska ökas, inte bara att vi inte kan fortsätta använda fossila bränslen. Det hjälper ju ingen.

Utan att vara någon expert på något vis, skulle jag t.ex. välkomna ett mycket större bidrag till att installera solpaneler. Det nuvarande bidraget på 14,55% är ju inte så värst mycket att hurra för egentligen. För jag antar att man kan se solpaneler som något som inte bara hjälper en själv utan samhället i stort? Genom att fler producerar el borde det bli ett välkommet tillskott (om nu inte den elen exporteras till andra länder också förstås)?
Undrar om man kan teckna sådana producentabonnemang, där elen man skickar in på nätet inte får exporteras?

Undrar om man kan teckna sådana producentabonnemang, där elen man skickar in på nätet inte får exporteras?
Helst skulle jag vilja att min el märktes med "Bettysmattes El" så jag kunde ta av den senare vid behov..... ;)

Skämt åsido. Det känns bara lite märkligt att vi sitter med förväntad elbrist i vinter, samtidigt som vi är det land i Europa som säljer mest el till andra länder. Det känns som om elmarknaden är en mycket mer komplicerad härva än va man kanske hade kunnat föreställa sig....

Nej inte vad jag vet.
Nu skickar vi inte ut så stor del, men lite överskott blir det på solanläggningen och det går bara ut på stora nätet och mätaren registrerar hur mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar