Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och samlade ihop alla gratis värmeelement på vardera 100watt i samma rum.Det var så man gjorde i gamla tider. Flyttade in i köket och kammaren på vintern för att spara på värmen och veden.
Den går inte ihop - ALLS.Nu ska jag vara lite störig.
Men hur går ekvationen "vi har ingen el till uppvärmning i vinter" ihop med "vi ska alla köpa el-bilar"
Nu ska jag vara lite störig.
Men hur går ekvationen "vi har ingen el till uppvärmning i vinter" ihop med "vi ska alla köpa el-bilar"
Vi lyckas inte köra helt på el, det räcker bara omkring 4,5 mil, därav reflektionen att elbil nog märkts tydligare
Och det är ju inte heller direkt gratis..Det är väl ingen som kommer att tvingas att köpa en elbil i vinter? Det är fritt fram att puttra på i en fossilbil om du så önskar
Och det är ju inte heller direkt gratis..
El, bränsle och matpriser är galna.
Och det viktigaste vi har. Det blir inte mycket utrymme kvar
Hade den minskade levnadsstandarden var grundad i någon form av naturkatastrof hade den varit mycket enklare att genomlida, men nu är den frivilligt framkallad av våra politiker och då känns det inte alls lika bra. Elen hade inte behövt vara så dyr om vi inte lagt ner kärnkraften och byggt överföringsledningar till kontinenten. Diesel och bensin hade inte behövt vara så dyrt utan skatter och syntetmaterial. Maten hade inte behövt vara så dyr om inte inflationen varit så hög, vilket den är på grund av vansinniga ersättningar för inkomstbortfall i storbolag under corona. Och så vidare. Hade våra politiker arbetat för att vi skulle ha det bra så hade vi nog haft det också.
Fast det är väl knappast hållbart att tänka att folk ska gå över till elbil om det samtidigt råder elbrist med skenande elpriser? Då har man väl ändå inte planerat speciellt långsiktigt? Det är en väldigt stor investering om man tänker att man ska köpa elbil, laddstolpe OCH solpaneler samtidigt för att livet ska fungera.Det är väl ingen som kommer att tvingas att köpa en elbil i vinter? Det är fritt fram att puttra på i en fossilbil om du så önskar
Fråga Mp.Nu ska jag vara lite störig.
0,2 liter per kWh vilket blir 4,60 kr per kWh. Vi är inte där än….
Ja som skyffert i reklamen.0,2 liter per kWh vilket blir 4,60 kr per kWh. Vi är inte där än….
Fast det är väl knappast hållbart att tänka att folk ska gå över till elbil om det samtidigt råder elbrist med skenande elpriser? Då har man väl ändå inte planerat speciellt långsiktigt? Det är en väldigt stor investering om man tänker att man ska köpa elbil, laddstolpe OCH solpaneler samtidigt för att livet ska fungera.
Jag tycker att vi behöver fler konkreta förslag på hur tillgången på el ska ökas, inte bara att vi inte kan fortsätta använda fossila bränslen. Det hjälper ju ingen.Tillgången på el måste såklart öka, någon annan lösning ser inte jag. Eller tycker du att lösningen är att vi ska fortsätta bränna fossila bränslen i våra bilar i all evighet?
Hur vi än gör har vi inte en optimal situation i vinter, men tycker du att budskapet från politikerna borde vara att vi ska strunta i att det är ett problem med utsläppen från bilarna?
Undrar om man kan teckna sådana producentabonnemang, där elen man skickar in på nätet inte får exporteras?Jag tycker att vi behöver fler konkreta förslag på hur tillgången på el ska ökas, inte bara att vi inte kan fortsätta använda fossila bränslen. Det hjälper ju ingen.
Utan att vara någon expert på något vis, skulle jag t.ex. välkomna ett mycket större bidrag till att installera solpaneler. Det nuvarande bidraget på 14,55% är ju inte så värst mycket att hurra för egentligen. För jag antar att man kan se solpaneler som något som inte bara hjälper en själv utan samhället i stort? Genom att fler producerar el borde det bli ett välkommet tillskott (om nu inte den elen exporteras till andra länder också förstås)?
Helst skulle jag vilja att min el märktes med "Bettysmattes El" så jag kunde ta av den senare vid behov.....Undrar om man kan teckna sådana producentabonnemang, där elen man skickar in på nätet inte får exporteras?
Nej inte vad jag vet.Undrar om man kan teckna sådana producentabonnemang, där elen man skickar in på nätet inte får exporteras?