Ska tilläggas att jag har rörligt pris och detta innefattar inte kostnaden för elnätet. Men den senare är ingen större kostnad för min del.Låter som att vi ligger högt häromkring.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska tilläggas att jag har rörligt pris och detta innefattar inte kostnaden för elnätet. Men den senare är ingen större kostnad för min del.Låter som att vi ligger högt häromkring.
Jag har vattenfall. Rörlig.Ska tilläggas att jag har rörligt pris och detta innefattar inte kostnaden för elnätet. Men den senare är ingen större kostnad för min del.
Jag tvättar 3-5 tvättar i veckan. Springer varannan dag och det är inte ett alternativ att inte tvätta kläderna direkt. Plus att vanliga kläder tvättas.
Då är vi olika. Mina kläder blir genomblöta och det luktar svett i lägenheten. Om jag använder dom två dagar efter otvättade så luktar det riktigt illa!Jag ser inte att det är nödvändigt att tvätta träningskläder direkt. Det känner jag nog ingen som gör. (Jag är uppväxt med en f.d. elitlöpare i familjen och många orienterare på hög nivå i närmaste kretsen.)
Tror att jag tvättar i snitt 1,5 maskin per vecka.
Då är vi olika. Mina kläder blir genomblöta och det luktar svett i lägenheten. Om jag använder dom två dagar efter otvättade så luktar det riktigt illa!
Då är vi olika. Mina kläder blir genomblöta och det luktar svett i lägenheten. Om jag använder dom två dagar efter otvättade så luktar det riktigt illa!
Nej det har jag inte.Tro mig. Jag brås, åtminstone i svettväg, på min pappa så jag vet hur han svettas
Har du ingen balkong eller uteplats att hänga grejerna på?
Du behöver ju inte använda dem igen men åtminstone inte tvätta så ofta. Miljömässigt och ekonomiskt onödigt.
Jag väljer att snabbtvätta dom i tvättmaskinen.Är de i funktionsmaterial kan du skölja i kallvatten efter träningen.
Det gör jag med mina sportbhar efter ridning. Fräschar upp och tar bort svetten.
Många snabbprogram är dessutom väldigt energisnåla, även om man får vara medveten om att de inte heller tvättar särskilt rent.Nej det har jag inte.
Och nej så miljömedveten är jag inte så jag tar hänsyn till det.
Ja precis, nej det är jag medveten om och kör dom självklart då och då i ett längre program.Många snabbprogram är dessutom väldigt energisnåla, även om man får vara medveten om att de inte heller tvättar särskilt rent.
Jag väljer att snabbtvätta dom i tvättmaskinen.
Jag vet ju inte exakt vad det kostar men när jag jämför min elräkning med andras så verkar det ju inte vara jättedyrt att köra de tvättar jag kör.Jo, jag läste det men det är ju inte så ekonomiskt. Men du gör såklart som du vill
Jag vet ju inte exakt vad det kostar men när jag jämför min elräkning med andras så verkar det ju inte vara jättedyrt att köra de tvättar jag kör.
Fast det är inte riktigt så enkelt. Snabbprogram som tvättar i lite vatten, låg temp och kort tid förbrukar ganska lite energi. Så skillnaden kanske inte är så stor.Jo, jag läste det men det är ju inte så ekonomiskt. Men du gör såklart som du vill
Har svårt att tro att det blir såå dyrt men då får jag ta det då om det blir ett problem.Inte nu men i vinter med rörligt pris kan det bli dyra tvättar
Fast det är inte riktigt så enkelt. Snabbprogram som tvättar i lite vatten, låg temp och kort tid förbrukar ganska lite energi. Så skillnaden kanske inte är så stor.
Direktverkande el var melodin, oljepannorna skulle kastas ut.Alltså jag är lite fascinerad över det raljerande över hur människor borde varit förutseende och utöver bundit sina elavtal gjort energibesparande åtgärder.
Jag bor i elområde fyra jag har fjärrvärme så mitt pris har inte skenat men jag bor i ett hus som förbrukar mycket el. Klassiskt miljonprogramsvilla. Jag är ensamstående med barn varannan vecka men för mig att flytta till lägenhet skulle inte bli billigare och lägenheter där vi bor finns inte heller tillgängliga.
Men sådär vad är det för spännande renoveringar man kan tänkas göra på en villa.
Byta fönster? Förvisso men mitt hus är byggt för att ha läckage och byts fönstren så måste även ventilationen ökas. Då försvinner den största delen av den energibesparande åtgärden. Prissumman för mitt hus närmar sig 150-200k.
Tilläggsisolera? Jag har ett tegelhus så det är inte heller en realistisk summa. (Jag tror det skulle sluta på 800k)
Isolera tak? Jag har ett låglutande tak. Mer isolering ger en ökad risk för mögel på vindsbjälklaget. Direkt avrått.
Solceller? Förutom att jag har låglutande tak så bor jag i en del av landet som har minst antal soltimmar.
Men ja vissa åtgärder ökar priset på mitt hus vid försäljning men priserna här ligger på max 1,5-2 miljoner.
Värt att tänka på också är att direktel var något som det rekommenderas att bygga med på åttiotalet. Det ansågs vara miljövänligt och bra. Det anses det nu också men bara för bilar och inte för bostäder.