Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bor ju i område 3 rörligt just nu på ca 180 öre kWh
Men fast är på 380 öre eller dylikt så ingen lust att binda på det.
Men jag gör av med ca 90 kWh i månaden, nog lägre när jag jobbar.
Dock ska sonen bo hos mig delvis i höst så lär bli dyrare.

På fast lär man betala ett rejält överpris fram till december, men på totalen kanske det går ihop sig. Tänker nog gambla mina 35.000 kWh ändå på rörligt pris, glad för att olika åtgärder tagit ned det från dryga 40.000 kWh och kanske gör något mer i vinter.

Hmm, jag gick in och kollade, jag gör av med ca 3000 kwh/år elnätsavgift och lika mycket i elhandel. Mysko eftersom jag bor i lägenhet och bara betalar för hushållselen :idea: Av någon anledning hade jag i särklass högst förbrukning under maj. Nej, inga fläktar eller dylikt.

Kanske värt ändå att byta ut kyl/frys och se om det drar ner elkostnaderna. Om jag nu bara kan få ut eländet.

Jag tvättar 3-5 tvättar i veckan. Springer varannan dag och det är inte ett alternativ att inte tvätta kläderna direkt. Plus att vanliga kläder tvättas.

Jag ser inte att det är nödvändigt att tvätta träningskläder direkt. Det känner jag nog ingen som gör. (Jag är uppväxt med en f.d. elitlöpare i familjen och många orienterare på hög nivå i närmaste kretsen.)
Tror att jag tvättar i snitt 1,5 maskin per vecka.

Jag ser inte att det är nödvändigt att tvätta träningskläder direkt. Det känner jag nog ingen som gör. (Jag är uppväxt med en f.d. elitlöpare i familjen och många orienterare på hög nivå i närmaste kretsen.)
Tror att jag tvättar i snitt 1,5 maskin per vecka.
Då är vi olika. Mina kläder blir genomblöta och det luktar svett i lägenheten. Om jag använder dom två dagar efter otvättade så luktar det riktigt illa!

Då är vi olika. Mina kläder blir genomblöta och det luktar svett i lägenheten. Om jag använder dom två dagar efter otvättade så luktar det riktigt illa!

Tro mig. Jag brås, åtminstone i svettväg, på min pappa så jag vet hur han svettas :rofl:
Har du ingen balkong eller uteplats att hänga grejerna på?
Du behöver ju inte använda dem igen men åtminstone inte tvätta så ofta. Miljömässigt och ekonomiskt onödigt.

Tro mig. Jag brås, åtminstone i svettväg, på min pappa så jag vet hur han svettas :rofl:
Har du ingen balkong eller uteplats att hänga grejerna på?
Du behöver ju inte använda dem igen men åtminstone inte tvätta så ofta. Miljömässigt och ekonomiskt onödigt.
Nej det har jag inte.
Och nej så miljömedveten är jag inte så jag tar hänsyn till det.

Alltså jag är lite fascinerad över det raljerande över hur människor borde varit förutseende och utöver bundit sina elavtal gjort energibesparande åtgärder.
Jag bor i elområde fyra jag har fjärrvärme så mitt pris har inte skenat men jag bor i ett hus som förbrukar mycket el. Klassiskt miljonprogramsvilla. Jag är ensamstående med barn varannan vecka men för mig att flytta till lägenhet skulle inte bli billigare och lägenheter där vi bor finns inte heller tillgängliga.

Men sådär vad är det för spännande renoveringar man kan tänkas göra på en villa.

Byta fönster? Förvisso men mitt hus är byggt för att ha läckage och byts fönstren så måste även ventilationen ökas. Då försvinner den största delen av den energibesparande åtgärden. Prissumman för mitt hus närmar sig 150-200k.
Tilläggsisolera? Jag har ett tegelhus så det är inte heller en realistisk summa. (Jag tror det skulle sluta på 800k)
Isolera tak? Jag har ett låglutande tak. Mer isolering ger en ökad risk för mögel på vindsbjälklaget. Direkt avrått.
Solceller? Förutom att jag har låglutande tak så bor jag i en del av landet som har minst antal soltimmar.

Men ja vissa åtgärder ökar priset på mitt hus vid försäljning men priserna här ligger på max 1,5-2 miljoner.

Värt att tänka på också är att direktel var något som det rekommenderas att bygga med på åttiotalet. Det ansågs vara miljövänligt och bra. Det anses det nu också men bara för bilar och inte för bostäder.
Direktverkande el var melodin, oljepannorna skulle kastas ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka