Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tänkte du att det bättre alternativet skulle vara?
Jag undrar varför man inte tittar i större utsträckning på fler alternativ för drivmedel?

När någon smart lobbyist fick branschen att ställa om till el så stannade allt annat av. Det tycker jag är tragiskt.

Jag har aldrig trott på el som drivmedel, men har varit ganska ensam om det. OM el produceras fossilfritt och batterier kan tillverkas och återvinnas miljömässigt korrekt - DÅ ska jag ompröva min inställning, men inte förr.

Att jag skulle tänka mig att köpa en bil med alternativt drivmedel, fasa ut fossilbränslet.
Vi gjorde ett försök när alternativet etanol var på tapeten och köpte en flexifuel-bil.
Det visade framtiden att det inte var så bra för miljön trots allt...
Mitt inlägg var en kortnotis på dessa två som jag svarat i Miljötråden. Med dessa så kanske din bild klarnar. Det forskas för lite på bra altenativ.

Jag menar att drivmedelsbranchen är för dålig på alternativ, så fort alla kom på "elbil" så dog all annan utveckling.
Miljödisel finns, men varför är den dyrare än fossil disel?

Mitt inlägg var en kortnotis på dessa två som jag svarat i Miljötråden. Med dessa så kanske din bild klarnar. Det forskas för lite på bra altenativ.

Jag menar att drivmedelsbranchen är för dålig på alternativ, så fort alla kom på "elbil" så dog all annan utveckling.
För att tillgången är lägre än efterfrågan.

Vi har timpris, bor i området 3.
Är verkligen ingen storkonsument av el, har bergvärme och värmer upp en villa på ca 220kvm, två personer i hushållet.
I vintras hade vi ca 19-22 grader hemma, garagen max 15. Vi nyttjade som max 32% av värmepumpens kapacitet. Den genererade ca 7x mer energi än vad den förbrukade.
Årsförbrukning totalt ligger på ca 9000kWh.
Vi tvättar och diskar gärna på natten. Vardagar duschar vi ofta på arbetet.

Visst, vi kanske inte sparar supermycket på att ha timpris, men vi undviker att bruka mycket el om det är en topp.
Till kommande vinter kommer vi nyttja timer mer på belysning och planera tvätt något bättre. Förbrukningen kommer troligen inte gå ner, men vi kan nog undvika pristoppar med lite bättre planering.

Kommunen jag bor i nyttjar hög/låglast så det är mest det som avgör att vi tvättar och diskar på nätterna.

Till kommande vinter kommer vi nyttja timer mer på belysning och planera tvätt något bättre. Förbrukningen kommer troligen inte gå ner, men vi kan nog undvika pristoppar med lite bättre planering.

Kommunen jag bor i nyttjar hög/låglast så det är mest det som avgör att vi tvättar och diskar på nätterna.
Tips! Kolla så att inte timern drar mer än den ger :idea:
Ett vanligt misstag på utebelysningar t.ex.

Läste du vad jag skrev 🤔. Jag svarade på den sista frågan.
Sorry, jag var helt inställd på elbil och svarade därefter - nej jag slarvade med läsningen :o

Nytt svar: Efterfrågan finns ju inte eftersom den är så pass dyr (iallafall där jag bor). Moment 22.
Det går inte att vara miljömästare längre, det svider i alla normallönetagares plånböcker och annat måste prioriteras.

Sorry, jag var helt inställd på elbil och svarade därefter - nej jag slarvade med läsningen :o

Nytt svar: Efterfrågan finns ju inte eftersom den är så pass dyr (iallafall där jag bor). Moment 22.
Det går inte att vara miljömästare längre, det svider i alla normallönetagares plånböcker och annat måste prioriteras.
Fast priset ÄR ju högt pga att efterfrågan är större än tillgången. Det har varit högre än diesel länge.

Jag håller helt med dig i detta. Men det är ju en helt annan fråga än elbilar vs dagens fossila bränslen och eltillgång i vinter.

Vi har timpris, bor i området 3.
Är verkligen ingen storkonsument av el, har bergvärme och värmer upp en villa på ca 220kvm, två personer i hushållet.
I vintras hade vi ca 19-22 grader hemma, garagen max 15. Vi nyttjade som max 32% av värmepumpens kapacitet. Den genererade ca 7x mer energi än vad den förbrukade.
Årsförbrukning totalt ligger på ca 9000kWh.
Vi tvättar och diskar gärna på natten. Vardagar duschar vi ofta på arbetet.

Visst, vi kanske inte sparar supermycket på att ha timpris, men vi undviker att bruka mycket el om det är en topp.

Vi har också timpris i SE3. Bor i parhus med luft/luftvärmepump och direktverkande el som komplement. Senaste åren har vi förbrukat mellan 10-12 000 kWh per år.

Den senaste tiden har vi pga div anledningar inte anpassat något efter timpriset utan förbrukat oberoende av detta. Har då haft ett genomsnittligt timpris på vår förbrukning som legat 5-10 öre över bolagets månadspris.

Nu har vi bytt elbolag (fortsatt timpris) och ska börja om på ny kula och vara mer aktiva. Ska bli intressant att se hur mycket det går att få ner utan att ändra beteende orimligt mycket.

Läs på lite, och kom sedan med källor tack!

Järnsvampen ska tillverkas i ljusbågssugnar. Processen kräver tillgång till kontinuerlig energi.
Jag skulle rekommendera det samma!
Järnsvampen kommer inte att framställas i ljusbågsugnar. Järnsvampen framställs i ugnar där vätgasen reducera järnoxiden i malmen till järn, ugnarna värms genom att förbränna vätgas.
Den färdiga järnsvampen förädlas sedan till stål i ljusbågsugnar som visserligen kräver elenergi, dock inte i en kontinuerlig process. Järnsvampen går inte att använda i dagens syrgaskonverters som kräver flytande råjärn.
Lagringen av vätgasen ger möjligheten att reglera elförbrukningen efter tillgången med en snabb reglertid.

https://www.nyteknik.se/energi/hybr...d-jarnsvamp-ingen-har-gjort-det-forut-7016969

Sedan finns det den långlivade myten om bilen som går på vatten. Den har funnits i olika versioner i mer än 100 år och omgärdats av konspirationsteorier att uppfinnare mystiskt lönnmördats eller försvunnit och oljebolagen ligger bakom. Om vi bara kunde komma runt naturlagar så skulle det absolut vara det bästa alternativet.

https://www.inverse.com/innovation/no-you-cant-make-a-car-run-on-water
Så sant! jag orkar inte ens sucka länger om jag hör att en bil går på vatten!

Ja men tillgången av fossilfri el sker inte med hjälp av vätgas. Järnoxiden reagerar med vätet och bildar vatten.

Det är tydligt utsagt att man ska skapa energi via vindkraftparker, och lagra vätgas för att säkerställa säkerställa kontinuerlig produktion.

Ljusbågssugnar är väldigt energikrävande, även med modern teknik, och det verkar som om större delen av norra Sveriges energiproduktion, ska användas till en sak: Framställning av järnsvamp.

Resten av Sveriges energibehov lämnas därhän.

Vi andra får väl elda med ved eller installera oljeeldning för att hålla värmen framöver...

Sedan finns det den långlivade myten om bilen som går på vatten. Den har funnits i olika versioner i mer än 100 år och omgärdats av konspirationsteorier att uppfinnare mystiskt lönnmördats eller försvunnit och oljebolagen ligger bakom. Om vi bara kunde komma runt naturlagar så skulle det absolut vara det bästa alternativet.

https://www.inverse.com/innovation/no-you-cant-make-a-car-run-on-water
Om jag kör elektrolys på vattnet, och samlar på mig bildad vätgas och syrgas, för att sedan använda i en bränslecell eller liknande. Borde inte det räknas som att köra en bil på vatten? :angel1:
:idea1:

Jag skulle rekommendera det samma!
Järnsvampen kommer inte att framställas i ljusbågsugnar. Järnsvampen framställs i ugnar där vätgasen reducera järnoxiden i malmen till järn, ugnarna värms genom att förbränna vätgas.
Den färdiga järnsvampen förädlas sedan till stål i ljusbågsugnar som visserligen kräver elenergi, dock inte i en kontinuerlig process. Järnsvampen går inte att använda i dagens syrgaskonverters som kräver flytande råjärn.
Lagringen av vätgasen ger möjligheten att reglera elförbrukningen efter tillgången med en snabb reglertid.

https://www.nyteknik.se/energi/hybr...d-jarnsvamp-ingen-har-gjort-det-forut-7016969
Med 30 procents verkningsgrad, jo tjena, energieffektivt och miljövänligt som fan.

Du håller på med larvigt teknobabbel i den här posten, och motsäger dig själv, ännu mer om du studerar vad som verkligen ska installeras i stålverken.

Det är tydligt utsagt att man ska skapa energi via vindkraftparker, och lagra vätgas för att säkerställa säkerställa kontinuerlig produktion.

Ljusbågssugnar är väldigt energikrävande, även med modern teknik, och det verkar som om större delen av norra Sveriges energiproduktion, ska användas till en sak: Framställning av järnsvamp.

Resten av Sveriges energibehov lämnas därhän.

Vi andra får väl elda med ved eller installera oljeeldning för att hålla värmen framöver...
Skulle nog säga att faktumet att vi säljer el till tyskar och danskar gör mer till att öka elpriset än järnet i Norrland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka