Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var inget politiskt beslut att lägga ned de båda Ringhalsverken. Det var ett rent ekonomiskt.
För tolv år sedan, med de elpriser man såg i framtiden, fanns det ingen som helst ekonomi att förlänga livslängden på de reaktorerna med bara 5-10 år - för den kostnad som fanns för att helrenovera det sönderrostande skyddet runt reaktorhärden.

Idag är vi långt bortom point of no return för dessa verk, så de politiker som pratar om att återstarta R1 och R2 yrar fullständigt i nattmössan, och har antingen ingen som helst koll i ämnet, eller ägnar sig åt ren populism.
Det som dock är med lokaliseringen Ringhals, är att den fullt tillåten för kärnkraftsproduktion!

Kanske (hoppas) kan vi lokalisera vårt första SMR-verk där, redan innan 2020-talet är slut...

Hmm, ja det är intressant att det har blivit tvärtom, de partier som förespråkar att den fria marknaden ska bestämma priser vill nu införa pristak (se M högkostnadsskydd för el) medan de åt vänster som anser att fler samhällsfunktioner ska vara statliga är de som stretar emot. Sverige är lite upp och ner.

Men folk slipper ta lån för att kunna betala sina elräkningar 😅
Tycker fortfarande det är ett bättre alternativ än Sveriges metod.

Hur många/hur stor andel av hushållen är det som kommer att behöva ta lån för att kunna betala sin elräkning, finns det några siffror på det? Menar inte att ifrågasätta att de finns, jag är genuint nyfiken på hur stor gruppen är eftersom det är intressant för analysen av lösningar.

Hur många/hur stor andel av hushållen är det som kommer att behöva ta lån för att kunna betala sin elräkning, finns det några siffror på det? Menar inte att ifrågasätta att de finns, jag är genuint nyfiken på hur stor gruppen är eftersom det är intressant för analysen av lösningar.

Ingen aning, det får vi väl se i vinter 🤷
Men självklart är/blir det väldigt tufft med ett pris på flera kronor per kwh, speciellt för de som redan har små marginaler.

Ingen aning, det får vi väl se i vinter 🤷
Men självklart är/blir det väldigt tufft med ett pris på flera kronor per kwh, speciellt för de som redan har små marginaler.

Absolut blir det tufft för dem som redan har det svårt! För att motivera ett statligt stöd till alla, även till dem som har marginaler, så är det dock viktigt att veta hur många det faktiskt gäller. Det är inte självklart tycker jag att alla ska få stöd för att några få har det svårt, då kan det vara bättre med ett riktat stöd även om det tar längre tid och är mer byråkratiskt (argumentet för föregående vinterns stöd till alla som förbrukade mer än X kWh var ju att det hade tagit för lång tid med ett stöd som endast varit till dem som verkligen behövde det).

Det känns som att det blivit en allmän sanning att en massa människor behöver ta lån för att betala sin elräkning och/eller kommer att vräkas/behöva flytta, men finns det någon kunskap om hur det FAKTISKT ser ut?

Frågar inte för att ifrågasätta att de finns, utan för att ha en grund för att utforma ett stöd som faktiskt är till hjälp för dem.

På längre sikt är det ju inte stöd som hjälper mot skenande energipriser, utan ändringar i energipolitiken. Det å andra sidan tar tid att få genomslagskraft och kommer inte att hjälpa under kommande vinter, så för att hjälpa dem som behöver hjälp behövs det också kortsiktiga insatser. Men dessa två är inte samma sak.

Absolut blir det tufft för dem som redan har det svårt! För att motivera ett statligt stöd till alla, även till dem som har marginaler, så är det dock viktigt att veta hur många det faktiskt gäller. Det är inte självklart tycker jag att alla ska få stöd för att några få har det svårt, då kan det vara bättre med ett riktat stöd även om det tar längre tid och är mer byråkratiskt (argumentet för föregående vinterns stöd till alla som förbrukade mer än X kWh var ju att det hade tagit för lång tid med ett stöd som endast varit till dem som verkligen behövde det).

Jag är absolut för ett pristak. Inte minst för att minska stress, ångest och oro.

Ett annat argument var också att det hade varit väldigt orättvist att baila ut dem som dragit nytta av låga rörliga priser i 15 år innan.

Jag tänker mest att det hade kunnat vara en nyttig prova-på period inför nästa vinter, och med utebliven kompensation kanske satt lite ytterligare fart på insatser och energibesparingstänkande. Önsketänkandet är väl att alla investerat kompensationen i åtgärder - men jag råkar veta att alla inte gjort det (räcker med anekdotiskt bevis ;) ).

Behövde inte de franska kärnkraftverken stänga pga att havsvattnet (som används som kylvatten) är för varmt? Eller var det bara tillfälligt?
Det är inte så många av Frankrikes 58 kärnkraftverk som ligger vid havet.
Ett större vattenrelaterat problemet består i att de floder som står för kylvattnet har just nu alldeles för lite vatten. Mitt under värsta sommartorkan.

france-nuclear-plant.jpg

Ett annat argument var också att det hade varit väldigt orättvist att baila ut dem som dragit nytta av låga rörliga priser i 15 år innan.

Jag tänker mest att det hade kunnat vara en nyttig prova-på period inför nästa vinter, och med utebliven kompensation kanske satt lite ytterligare fart på insatser och energibesparingstänkande. Önsketänkandet är väl att alla investerat kompensationen i åtgärder - men jag råkar veta att alla inte gjort det (räcker med anekdotiskt bevis ;) ).
Jag har ingen som helst aning om hur jag ska "lösa" situationen. jag har rörligt, bundet på så vis, tror med bytesrätt, men det är väl 1,5 år sedan det blev så eller nåt. Jag har ingen förmåga att sätta mig in i hur det fungerar, har försökt läsa lite på mitt elbolags hemsida och "mina Sidor" om vad jag har och hur det fungerar. Blir fan inte klokare, får bara ångest. Ringer jag elbolaget blir jag väl bara pålurat något svindyrt avtal som inte är ett dugg bättre än det jag har nu men som de kan tjäna lite mer på, och jag förlorar några år till till ingen nytta.

Jag har stoppat huvudet i sanden, undviker elprat, elskrämmande artiklar, betalar mina 800 kr i månaden för min 3a som normalt kostar 350 kr, och hade hoppats att det här går över snart....

Det. Verkar. Inte. Så. Jag antar jag får göra något åt det här nu ändå, det sägs ju bli värre. Sparar el gör jag ju sedan tidigare.

När min syster var fattig student hade hon något som automatiskt stängde av all el förutom kyl och frys när hon gick hemifrån har jag för mig och sedan gjorde att hon kunde begränsa sin elförbrukning när hon var hemma.

Jag undrar om inte min nya kyl/frys faktiskt var ett någorlunda förnuftigt beslut. Jag använder på tok för mycket el och grubblar på hur jag ska få ner kostnaderna - försöker tex tänka på att stänga av helt istället för att det står på standby. Alltså det enda jag egentligen har som drar el är väl datorn, men den borde inte göra så stor skillnad. Sedan är man väl lite tacksam för att man bor i en BR där värme och vatten ingår och jag bara betalar hushållsel, men jag räknar kallt (pun not intended) med att föreningen kommer höja avgiften för att täcka elkostnaderna i vinter.

Kompensationen räckte nog inte till några större åtgärder tänker jag? Minns inte exakt vad det var, men trots att vi fick fullt så var det inte mer än fyrsiffrigt i alla fall, att jämföra med sexsiffriga kostnader för tex solceller (som ju lär hjälpa föga i vinter även om de byggt buffert under sommaren i viss mån om man bortser från investeringskostnad) eller nya uppvärmningslösningar.

Fråga: bergvärme, fjärrvärme mm, hur mycket påverkas de av de skenande elpriserna? Har de varit bra att installera?

Fråga: bergvärme, fjärrvärme mm, hur mycket påverkas de av de skenande elpriserna? Har de varit bra att installera?
Fjärrvärme borde inte påverkas i högre utsträckning, men sedan lär ju antagligen de företag som producerar fjärrvärme hitta på lite ursäkter att chockhöja priset. Värmepumpar kommer ju bli dyrare, men ändå billigare än direktverkande el.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka