Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får ta efter min, umm, excentriska släkting som har två glödlampor hemma. Dock har hen äntligen, efter två år, köpt en fungerande kyl/frys och förvarar inte maten i glaslådor på balkongen längre. Hen har ingen tv utan går in till grannen och tittar på hens tv, tack och lov har hen iaf fått en mobil så hen inte behövde låna grannens. Grannen hade inte bjudit in släktingen btw. Låga elräkningar har dock släktingen.
Är det excentriskt att inte ha en tv? 😅 Jag har en men den har nog inte varit igång på ett år och funderar på om den bara tar upp plats i onödan så jag borde göra mig av med den. Brukar titta på plattan de få gånger jag tittar på något. Inte för att jag med flit försökt spara men vem har tid nog över för att sitta framför tvn.

Ja, ja.

Alltså att ha en kraftledningsstolpe modell större, inom synhåll, ser jag som OK, liksom en mobilmast eller vad det nu kan var för infrastruktur som behövs.

Vindkraft är en annan sak...

I sammanhanget med vindkraftparker, kan det vara bra att komma ihåg att sådan oftast dra med sig ett behov av att bygga nya högspänningsledningar också...
Har jag förstått det hela rätt så ägs 80 % av alla vindkraftverk i Sverige av utländska företag vara ett statligt bolag från Kina är den största ägaren. Det känns mycket märkligt.

Är det excentriskt att inte ha en tv? 😅 Jag har en men den har nog inte varit igång på ett år och funderar på om den bara tar upp plats i onödan så jag borde göra mig av med den. Brukar titta på plattan de få gånger jag tittar på något. Inte för att jag med flit försökt spara men vem har tid nog över för att sitta framför tvn.
Det är väl väldigt många som "har tid" att sitta framför TV:n?

Att titta på något ensam framför en individuell skärm som en platta är ganska ensamt.

Det är ju jätteskönt att sätta sig framför TV:n och slappa när man kommit in och nattat djuren.

Inte orkar jag/vi göra något så mycket aktivare än det, efter att jobbat hela dagen och tagit hand om djuren?

Det är också trevligt att sitta och titta på "något" tillsammans. Då kan man småprata lite...
Vi ser mycket dokumentärer från Kunskapskanalen.

Vad skulle vi göra istället menar du? Hålla på med (a-)sociala medier?

Exakt, som att hela energibesparingen på lågenergilampor försvann iom att kyrkor och offentliga byggnader började använda strålkastare upp på fasaden och byggarbetsplatser har dagsljus nästan dygnet om. Vilket dödar fladdermöss och insekter.
Offentliga och kyrkor absolut. Och sen kan du lägga till folk som köper en avstyckad gård på landet och sätter upp prydnadsbelysning på lagården. Ser ut som ett rymdskepp. Och nej, det vistas ingen på den sidan lagården. Faktum är att den enda som ser lysena på kvällen är dom som åker förbi på grusvägen och så vi. Som tur är bor vi så långt bort så ljuskällan stör oss inte. Men den är liksom totalt onödig.

Offentliga och kyrkor absolut. Och sen kan du lägga till folk som köper en avstyckad gård på landet och sätter upp prydnadsbelysning på lagården. Ser ut som ett rymdskepp. Och nej, det vistas ingen på den sidan lagården. Faktum är att den enda som ser lysena på kvällen är dom som åker förbi på grusvägen och så vi. Som tur är bor vi så långt bort så ljuskällan stör oss inte. Men den är liksom totalt onödig.
Hjälp! har inte sett faktiskt, hu.
Hoppas energiproblemet kan uppmuntras lösa sig genom mindre användning! Vore ju väldigt bra.

En uppmuntrande artikel i DN
https://www.dn.se/sverige/explosion...jV2Ir3Fs6P--3n4sJUdKe8mMC8xsIahfV6jWu4xr3I1CM

(inte för fladdermössen kanske, men man kan föreställa sig att folk som tittar på energin i telefonen hela tiden kanske kommer att bestämma sig för att inte ha sina strålkastare på hela nätterna.)

Det är väl väldigt många som "har tid" att sitta framför TV:n?

Att titta på något ensam framför en individuell skärm som en platta är ganska ensamt.

Det är ju jätteskönt att sätta sig framför TV:n och slappa när man kommit in och nattat djuren.

Inte orkar jag/vi göra något så mycket aktivare än det, efter att jobbat hela dagen och tagit hand om djuren?

Det är också trevligt att sitta och titta på "något" tillsammans. Då kan man småprata lite...
Vi ser mycket dokumentärer från Kunskapskanalen.

Vad skulle vi göra istället menar du? Hålla på med (a-)sociala medier?
Jag och sambon spelar spel, musik, tränar, går med hunden, lagar mat, bygger något eller bara sitter och pratar när vi umgås. Annars är vi sällan stilla någon längre tid på samma ställe om vi inte läser eller sover. Jag pysslar i trädgården eller med djuren och han har sina hobbyer som vi mycket hellre ägnar oss åt än tvn. De flesta idag pillar väl dessutom med telefonen samtidigt som de ”tittar på tv”. Ser heller inte alls på vilket sätt det skulle vara mindre socialt att titta tillsammans på en platta än en tv de få gånger vi gör det. Men det här känns rätt ot för tråden.

Dags för oss att köpa ny tvättmaskin. Tror det blir en sådanhär istället.
Lång varm dusch kommer det ju inte bli tal om. Fisljummen raggartvätt på sin höjd.

Bifogade filer

• Screenshot_20220823-112631_Chrome.webp
    Screenshot_20220823-112631_Chrome.webp
    13,3 KB · Visningar: 5

Fast hen tittar på tv bara inte hemma. Hen har också förvarat mat i grannens kylskåp under tiden hen var utan kyl/frys. Men som sagt låga elräkningar har hen.

Så det är miljöpartiets fel att övriga delar av Europa har underskott på el?
och @Huggorm och miljöpartiets fel att folkomröstningen 1980 beslutade att kärnkraften skulle avvecklas nu?

De grundades 1981 men på något mystiskt vis smög de runt och uhm gjorde vadå 1980?

Och moderatregeringen 2006 var liksom helt bakbundna av miljöpartiet som liksom gjorde vadå? för att Moderaterna inte skulle renovera kraftnätet i Sverige och börja bygga kärnkraftverk?

Det är som om vissa galningar tror att Miljöpartiet är ngt slags allsmäktiga Illuminati som lyckas suga upp vattnet i Europas floder med sugrör för att kunna säga höhö, mäktigt för ett 5% parti i ett pytteland (som enligt samma personer är så väldigt yttepyttelitet och harmlöst att vi i alla fall ska kunna förstöra miljön i lugn och ro, nära och längre bort. Totalt ologiskt.).

Senast ändrad:
Vi får väl se var väljarna lägger skulden för energipriserna
Ja den skulden hör ju hemma hos tex de som haft regeringsmakten de senaste 20 åren minst. Dvs Socialdemokrater och Moderater och övriga partier som suttit i riksdagen. Så ganska delat då.

Kraftnätet är ju som järnvägen och allt annat, inte underhållet, eftersom underhåll tydligen är supertråkigt.

Det stämmer bra.

Och det känns verkligen märkligt, att en diktaturstat äger svensk energiinfrastruktur.

Naivt tänkt, utan att tänka på vår säkerhet och beredskap.
De har ju också goda delar av transportstrukturen MTR. Det var ngt mer de höll på att få klorna i minns inte vad.

Jag och sambon spelar spel, musik, tränar, går med hunden, lagar mat, bygger något eller bara sitter och pratar när vi umgås. Annars är vi sällan stilla någon längre tid på samma ställe om vi inte läser eller sover. Jag pysslar i trädgården eller med djuren och han har sina hobbyer som vi mycket hellre ägnar oss åt än tvn. De flesta idag pillar väl dessutom med telefonen samtidigt som de ”tittar på tv”. Ser heller inte alls på vilket sätt det skulle vara mindre socialt att titta tillsammans på en platta än en tv de få gånger vi gör det. Men det här känns rätt ot för tråden.
Ja där har du ju svaret på din fråga

vem har tid nog över för att sitta framför tvn.

Den som vill se på TV på sin fritid naturligtvis, det står ju var och en fritt att disponera den som hen vill. Det är ju inte bättre eller finare att pilla med telefonen på något vis och alla har inte djur. Tex sticka är också en hobby.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka