Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför pratar de inte nu inför valet om att göra om elprisområdena istället för div eventuella bidrag?
Och som ett tillägg; det krävs både ock. En översyn av elområdesindelningen tar ju lite tid. Regeringens förslag är nu ett högkostnadsskydd för elen, både för hushållen och företag; något som kan hjälpa till redan nu i vinter:

Man får ju hoppas att ett högkostnadsskydd blir per kWh och inte totalt på elräkningen!
Hur tänker du då? Om t ex två jämförbart energisnåla hushåll med jämförbar förbrukning får elräkningar som skiljer en tiopotens i pengar, så vore det väl rimligt att hushållet med den högre räkningen kompenseras/skyddas med högre belopp?

Man får ju hoppas att ett högkostnadsskydd blir per kWh och inte totalt på elräkningen!
Håller med. Kanske man kunde räkna fram någon sorts "norm" för hushåll i de olika områdena, där man sedan ger mest bidrag per kWh upp till den nivån. Sedan får man betala mer per kWh på den delen man förbrukar utöver normen. Då uppmuntrar man ju också till att SPARA på el!

Hur tänker du då? Om t ex två jämförbart energisnåla hushåll med jämförbar förbrukning får elräkningar som skiljer en tiopotens i pengar, så vore det väl rimligt att hushållet med den högre räkningen kompenseras/skyddas med högre belopp?
Ja, det är ju vad som menas. Men att om man förbrukar mer, får man betala mer.

Behöver ju inte vara fasta kronor? Om bidraget är något i stil med X % av kostnaden per kWh, så får du ju mer bidrag ju dyrare kWh-pris du har, samtidigt som det fortfarande blir dyrare att förbruka mer el. Kan ju också vara olika procentsatser i olika elområden.

(Med reservation för att jag tänkt på detta i kanske tre sekunder så kanske missar ngt)

Det är priset som ska styra; så ju mer priset skenar, desto mer stöd ska ges till hushåll och företag. Så Södra landet med högre priser får mer stöd.
En långsiktig åtgärd, eftersom ingen vet idag hur länge kriget i Ukraina och Putins utpressning med gasen till Europa kommer att pågå.

Beken-modellen som Vänsterpartiet plockade upp beskriver mycket bra hur det här problemet skulle kunna försvinna över en natt.

Priserna beror inte på elbrist i Sverige. Priserna beror på att svenskar får betala samma pris som utländska köpare får betala, och elbolagen blir snor-rika på det.

https://www.svd.se/a/rE0OkK/att-anvanda-el-ska-inte-vara-en-lyx-skriver-bengt-ekenstierna

Det känns onekligen rätt baklänges att staten ska betala för att fylla elbolagens fickor. Varifrån kommer de pengarna? Samma personer som betalar för elen ändå, bara i andra proportioner. Ser inte alls hur det löser nånting faktiskt.

Det vore snarare bättre om elbolagen inte fick höja hur mycket de ville och kamma hem hur mycket vinst som helst.

Det känns onekligen rätt baklänges att staten ska betala för att fylla elbolagens fickor. Varifrån kommer de pengarna? Samma personer som betalar för elen ändå, bara i andra proportioner. Ser inte alls hur det löser nånting faktiskt.

Det vore snarare bättre om elbolagen inte fick höja hur mycket de ville och kamma hem hur mycket vinst som helst.
Japp, reglera elmarknaden igen vore det bästa.

Om dom kunde fixa ett coronavaccin snabbt så borde dom väl fasen kunna laga en trasig mackapär fortare än 3 månader. 3 månader är ju sjukt.
Nu var det ju inte Vattenfall som tog fram vaccinet ... de jobbar nog så fort det går, men det finns säkerhetskrav man inte tummar på när det gäller komponenter till kärnkraften och de förlorar miljarder på det förlängda driftstoppet.

Svenska Kraftnät har höjt sin prognos från 60 till 90 miljarder i flaskhalsintäkter, som ska kunna återbetalas till hushåll och företag, som ett stöd och högkostnadsskydd för elkostnaderna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka