Du måste byta ras. Då blir det en...?

Hade på allvar börjat överväga en Russkaya Tsvetnaya Bolonka om borzoier hade försvunnit som ras. Tänker ofta att det måste vara jävla nimt med en sån liten hund, plus att jag är löjligt förtjust i deras mentalitet. Var på vippen att skaffa en för något år sedan men sen kom jobbet emellan.

Vi har en Bolonkauppfödare här på Buke :)

Det tragiska är väl att man som "kamphundsägare" inte riktigt kan skratta åt tanken att man helt plötsligt inte har möjlighet att äga "sin" ras.

Airdale! Har en dvärgschnauzer som jag älskar över allt annat men hans airdalebästis Hugo är heeelt underbar. :love:

Annars mellanpudel. Hade jag bott i Sverige, dansk-svensk gårdshund.

Jag har precis gjort ett sådant byte även om Borzoien finna kvar, men har nu aussie. Jag ville byta spår en period i livet och utveckla mig i hundträning och ha något robust och mindre som kan vara med på jobbet i alla väder och miljöer.

Men skulle gärna äga en saluki för skönheten och springet och en BC för vallning :love: Skulle sitta fint här på gården med ett utökat djurantal. Sen är jag förtjust i Berger Picards ruffiga utseende, utan att ens träffat någon. Den skulle ju kunna finnas med i bilden som någon slags maskot :angel:

Om jag inte skulle ha wachtel eller jaktlabbe skulle jag kunna tänka mig en käck (jagande) borderterrier eller en jaktcocker :D De andra retrieverraserna har aldrig riktigt lockat, och en bra borderterrier kan jag använda som en wachtel. Fast jag kan ha många fler, eftersom de är mycket mindre :angel: Jag hade faktiskt kunnat tänka mig en riktigt bra gråwachtel också, det skulle passa våra marker bra.

Skulle jag köpa mig en hund att träna med skulle det nog bli en kelpie.

Ponera att du måste byta ras. Din ras finns inte mer. Vad är ditt andrahandsval? Eller du kanske tom har lekt med tanken att byta till en annan.

Men vad väljer du och varför?

Har tax idag och tänker att nästa hund också blir en tax. Mitt andrahandsval är dock en dansk-svensk gårdshund (det hade nog blivit en sådan om inte yngsta barnet i familjen är allergisk. Han tål dock den långhåriga taxen vilket många hundallergiker har gjort). Anledningen är att jag tycker att dom är lite "roligare" familjehundar än taxar. Lättare att lära konster, lite mer lättuppfostrade och mindre jakt. Överlag roliga och härliga individer (dom jag har stött på) som skulle passa bra in i vår livsstil. :)

Jag har hittat min perfekta ras (aussie) vilken jag alltid kommer vilja ha minst en av. Men skulle den inte finnas kvar så har jag ju som tur redan bestämt vilken nästa ras blir; malle :D !

Skulle de två inte finnas kvar så hade jag fått leta upp en rejält bra holländare.

Om jag blir så rik att jag har råd med städhjälp, så skulle jag vilja ha Svensk Lapphund. Hade en när jag var liten, och han va min bästa vän.
Men han hårade..... Massor!
Idag är Lagotto eller någon pudel kanske nästa hundval?
Helst vill jag ha en ny Schappis, men de går bort, eftersom jag har en nu. =(

* Jenny *

Och jag har suttit och tittat i valptrådar och sett bilder på kelpievalpar. :o Så jag lägger till kelpie på listan också. Men en mentalt stabil sådan nästa gång. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 176
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur