Du måste byta ras. Då blir det en...?

Det är verkligen inte lätt. Det finns så många fina raser att välja på. :)
Schipperke verkar vara härliga, tuffa, tåliga små hundar, så en sådan skulle jag absolut kunna tänka mig. Har träffat ett par stycken och faller pladask för dem varje gång jag träffar en sådan. :love::love:
Australisk terrier, verkar vara bra och tåliga små hundar som är mer "terrier light".
Schapendoes verkar vara en bra hund.
Grosspitz kanske. :D
Ja, detta är verkligen inte enkelt. Sitter här och försöker bläddra lite i raser, vet att det finns fler som jag skulle kunna tänka mig, men kommer inte på fler för stunden. :o

När jag blir lite äldre har jag bestämt att det ska bli en collie, ett långhår eller korthår från mentalt stabila linjer. Men just nu är de för stora för mig, tycker jag. Synd, för jag tycker att det är en av de finaste raserna.

Berger picard, det känns som att det är den ras som kan tänkas vara mest lik beauceronen i sättet. Egentligen lite mer päls än vad jag vill ha men skulle nog kunna vänja mig. :)

Utseendemässigt är jag förälskad i Faraohund. Snygga, eleganta och verkar ha en härlig värdighet. Helt förälskad :love::o

Nr 1 är ju egentligen en fralla, men jag har bestämt mig för att inte falla och acceptera den dåliga aveln och rasstandarden, med utpluppande ögon och obefintlig nos så jag säger nej.

Nr 2 ändras varje vecka men idag skulle jag skaffat en corgi om jag skulle byta ras från golden som jag har idag.

Fy, vilken hemsk inledning. Rottarna finns inte längre :cry:

Nu har vi ju en andra-valsras redan (tillsammans med rotten), men jag hade nog kunnat tänka mig titta närmare på Rhodesian Ridgeback.

Hade på allvar börjat överväga en Russkaya Tsvetnaya Bolonka om borzoier hade försvunnit som ras. Tänker ofta att det måste vara jävla nimt med en sån liten hund, plus att jag är löjligt förtjust i deras mentalitet. Var på vippen att skaffa en för något år sedan men sen kom jobbet emellan.

Lagotto, men eftersom vi haft det kanske det inte räknas.
Annars är jag nyfiken på isländsk fårhund eller norsk buhund. Vill ha en inte alltför stor hund, hyfsat lättskött päls och som man kan jobba lite med (spår, agility mm).

Skotsk terrier! Nästa hund blir troligen en skotte som det ser ut nu, det jag ev. tvekar inför är hälsostatusen. Karaktärsmässigt känns de dock som den ultimata rasen för mig som vill ha mycket terriertemperament men inte vill ha en hund för grytjakt. Andra raser jag kan tänka mig men ändå valt bort pga hälsa eller mentalitet är westie, foxterrier, kerry blue, welshterrier, sealyhamterrier och lakeland.

Utöver terriers är jag förtjust i bichon frisé, tycker de verkar vara käcka små hundar och kan absolut tänka mig en i framtiden.

Senast ändrad:
Har funderat en del på detta. Finns några alternativ.
Podengo portugues den lilla strävhåriga tilltalar mig utseendemässigt.
Strävhårstax
Griffon
Mops den dan jag hittar en mer moderat typ. Idag tror jag inte den mopsen jag vill ha finns i landet.

Hade på allvar börjat överväga en Russkaya Tsvetnaya Bolonka om borzoier hade försvunnit som ras. Tänker ofta att det måste vara jävla nimt med en sån liten hund, plus att jag är löjligt förtjust i deras mentalitet. Var på vippen att skaffa en för något år sedan men sen kom jobbet emellan.
Dom är himla käcka, jag ger mina varmaste rekommendationer! :D

Om jag skulle byta ut min bolonka skulle jag kunna tänka mig en bichon frisé. Alternativt en vuxen, välfungerande omplacering av valfri liten, fällfri ras.

Har en tollare nu och älskar energin och glädjen :love: Skulle jag byta ras (eller skaffa hund nr 2 och det inte blir en till tollare, vilket kanske är rätt troligt då jag älskar dessa små duracellkaniner :heart) skulle det kanske bli en aussie eller kelpie då de verkar lika glada och energiska, men något mer föriga vilket jag till viss del saknar hos min tollare, även fast jag samtidigt älskar hans självständighet och egna idéer och initiativ. Chodsky Pes är också en ras jag kollat på och den verkar intressant :) Och så tycker jag mallarna verkar jättehärliga i hur de beskrivs, men skulle nog vilja träffa bra många innan jag vågade ta mig an en sådan extrem bruksras... Kanske får bli som hund 3 eller 4 istället (när jag lärt mig mer om hundträning och verkligen vet vilka hundsporter jag tycker är roligast) :angel: Tur att min tollare bara är 8 månader så jag har några år kvar på mig att bestämma mig vilken ras hund nummer 2 blir! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 176
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka