Du måste byta ras. Då blir det en...?

Jag har haft ganska många olika raser så det skulle inte vara nåt problem alls, finns ju många fina hundar! Salukis är jätte-jätte-fina och när jag var yngre så drömde jag om att äga en men jag tror inte de skulle passa mig så bra. Skulle kunna tänka mig att prova på västgötaspets, MAS eller aussie, eller varför inte en malteser eller tibetansk spaniel som soffprydnad.. Cockerspaniel inte heller helt uteslutet eller korthårs collie. Ganska öppen för de flesta raser faktiskt :).

Ja, jag tror inte deras nerver växer bakom axlarna förrän någon gång runt fem års ålder eller så? (Om någonsin...) Innan dess tror jag inte de vet om att det är något där bakom som hänger med. :laugh:

:rofl:
Jag tror det är kombinationen av att de är ganska sena med att bli vuxna (vissa blir det aldrig känns det som), hyfsat stora och långbenta och så ganska livliga (i alla fall mina dårar) som gör att de känns så... stökiga... ibland. :D Sen är de ju ganska viga för sin storlek och det är inte alla som väntar sig att få en beauceron som hoppar rakt upp i ansiktshöjd. :angel: Mina har nog egentligen hyfsad koll på sina bakben, vi jobbar med bakbenskontroll och sånt och då är de duktiga men när de blir glada och uppspelta så bryr de sig liksom inte om vad/vem de trampar på helt enkelt. :D

:rofl:
Jag tror det är kombinationen av att de är ganska sena med att bli vuxna (vissa blir det aldrig känns det som), hyfsat stora och långbenta och så ganska livliga (i alla fall mina dårar) som gör att de känns så... stökiga... ibland. :D Sen är de ju ganska viga för sin storlek och det är inte alla som väntar sig att få en beauceron som hoppar rakt upp i ansiktshöjd. :angel: Mina har nog egentligen hyfsad koll på sina bakben, vi jobbar med bakbenskontroll och sånt och då är de duktiga men när de blir glada och uppspelta så bryr de sig liksom inte om vad/vem de trampar på helt enkelt. :D

Har läst nånstans att de ev. är besläktade med Briard längre tillbaka? Oavsett är de ju en lite liknande ras (förutom utseendet då).. vilket känns logiskt när jag hör dina beskrivningar.. :P Ansiktshöjd är ju ingen fara, jag är över 1,80 och min "lille" sätter gärna upp tassarna på mina axlar, inga problem :rofl:

Har läst nånstans att de ev. är besläktade med Briard längre tillbaka? Oavsett är de ju en lite liknande ras (förutom utseendet då).. vilket känns logiskt när jag hör dina beskrivningar.. :P Ansiktshöjd är ju ingen fara, jag är över 1,80 och min "lille" sätter gärna upp tassarna på mina axlar, inga problem :rofl:

Ja, jag har för mig att man tror att de från början var samma typ av hund som sen delades upp i en korthårig och en långhårig variant. Det finns anteckningar om den typen av hund redan på 1500-talet men det dröjde ett antal århundraden innan det blev "raser" av det.

Hehe, jag är inte riktigt så lång - jag tror Indigo och jag är ungefär lika långa när han ställer sig på bakbenen och sätter tassarna på mina axlar. :D

Jag har haft sheltie och långhårig collie (försöker planera för ny sheltie). Skulle jag inte få skaffa det skulle jag ta det som ett tecken på att det var dags för en chihuahua, jag är helt enkelt extremt sugen. Har en dröm om en liten liten hund som jag tränar i freestyle.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 174
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka