Du måste byta ras. Då blir det en...?

WSS eller Labbe är väl dom raserna som ligger närmast till hands och som jag kilat på flera gånger - mycket för att de delar samma positiva egenskaper som Golden (precis som @Problematisk är inne på :) ) Dock tror jag att jag hade blivit galen på labbe-pälsen :o så mest troligt WSS.

Sen finns det så många andra trevliga, fina, häftiga och underbara raser som jag gillar men där jag inser att det inte matchar med min personlighet eller mina intressen/min kunskaps och aktivitetsnivå. :)

WSS?

jag vill ha en Svansson.

Åh finns mycket att välja på utan att tvingas byta typ av hund. Har whippet och engelsk vinthund nu men skulle utan att tveka byta till Galgo eller nån annan liknande sort.

Vi kommer ju byta ras den dagen Loppan inte finns längre eftersom schäfer är för mycket för oss i det liv vi har nu.
Lite beroende på hur livet ser ut vid detta tillfälle så är det antingen en golden eller en westie vi är sugna på.

Tar första morgonkaffet i nya lägenheten. Är helt förundrad över hur lätt och smart allting är här inne. Inte riktigt som min gamla goding från 40-talet :D Så nöjd än så länge, jag och flatten har sovit som kungar i nya sängen :up:

Jag funderade ju halvseriöst på Australian Cattledog, men jag tror de är för mycket för mig. Men om jag vore friskare och tuffare... Jag har ju bytt, (eller snarare utökat) från Västgöte till Korthårig collie, något jag är väldigt nöjd med än så länge. Om jag fortfarande har ork för brukshund när det är dags för nästa så är jag lite nyfiken på långhåren, men tror inte att jag pallar med pälsen. När jag blir riktigt gammal tant skall jag ha en papillon, käck men inte krävande om jag fattat rätt. Frågan är om jag kommer att klara att böja mig så långt ned, det är ett av problemen med Västgöten. Collie är jättepraktisk storlek, nosen är precis vid min hand, enkelt att belöna utan ryggont.

Om welsh corgi cardigan går upp i rök får jag väl byta till welsh corgi pembroke. :D

Jag tror att jag skulle skaffa mig en brukshund istället. Australian cattledog har jag varit inne på, men skulle även kunna tänka mig beauceron, chodsky pes osv.

Hm - det finns ett flertal jag skulle vilja ha :D Så allt beror på hur omständigheterna är just då när jag ska byta ras då ;)

Västgötaspets ligger väldigt bra till om det skulle vara nu jag är tvungen att byta :) Lite som min nuvarande heeler, fast något större och med lite mjukare temperament.

Sen finns ju drömraser såsom beauceron och australian cattledog - som jag troligtvis aldrig kommer att äga - men som jag gärna skulle vilja ha :)

Har ju ingen alls nu och de flesta vet väl att jag letar tollare. Ska jag då hålla mig till apporteringen så står jaktgolden näst på tur.

Annars finns det många raser som jag kan tänka mig, lite beroende på hur min livssituation ser ut. Men där kan listan bli rätt lång. :p

Drömhunden vore någon sorts friskare mastiff, men det kommer aldrig bli av pga sambons önskemål.
Jag blev löjligt förtjust i chow chow utifrån beskrivningen i rasreportaget i hundsport, men med tanke på hur inte så verklighetsförankrade de beskrivningarna är ibland lär jag få läsa på ordentligt och träffa många hundar innan en sådan skulle bli införskaffad. Och försöka övertyga sambon om att den ju iaf inte är lika stor som en mastiff :D

Det blir både stor och liten ras för mej. Vet inte vilken stor ras men dobbis eller råttis om jag hade haft mer driv i mej. eller kanske storpudel. Finns alldeles för mycket spännande att välja på.
Pudel skulle jag nog byta mot pumi eller västgötaspets eller corgi.

Har ingen hund men har varit helt förälskad i italienska vinthundar. Sen blev jag varse om hur sköra de är, nu siktar jag på en chihuahua den dagen jag slutar jobba (om 30 år :cautious:).

Working Kelpie till djurhanteringen, även om jag misstänker att jag kommer få ögonflimmer och migrän av mentaliteten :angel:

Skulle jag helt byta inriktning och fortfarande är frisk och pigg så skulle det bli en trevlig mallehane. Är jag skröpplig blir det en bra pappillon!

Då blir det nog en shih-tzu som hålls nedklippt. Vill ha en liten, enkel, ej krävande hund med mjuk mentalitet. Eller eventuellt papillon. :) Har haft bullhund tidigare och nu terrier och vallhund.

Jag ska ha en hund till, så nu velar jag mellan en likadan (bedlington) eller en annan. Gillar egentligen hundar som har använts som vallhundar tidigare, tycker man får en annan förighet. Men, hittar ingen som passar.
Däremot Parson terrier tycker jag är så fina. :love: Har varit och besökt lite uppföddare, men tror den hade gett mig gråa hår omgående.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 176
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur