Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Ackio Jag hade testat WH Ultra Soft. Har gummiklädd kula i mitten som många hästar gillar att ta stöd på.

Sen kan en tycka vad en vill om vad som är en estetisk snygg nosgrimma. Men nog borde hästens komfort komma före utseendet?

Ja både remont, engelska, med snokrem.. bästa kombon var nog baucher remont.. men jag hatar remont :p
Hihi, samma här. Min funkar utmärkt på remont, men klarar knappt av utseendet... :S Min häst ligger mellan 2 och 3 i OS, och sen remont på det... ;) Bara jämför här... ;)

Just nu är vi dock inne i en period där vi bara rider på remont (och varvar med kandaret :) )

bild1_zpseab22fa6.jpg

IMG_0955_zps82c6a2f4.png

1921071_10152274006704659_982900578_o.jpg

@Fiorano, hahaha, nu gav du mig ett riktigt gott skratt!! :D Tänkte inte alls på det sättet... Hihi, använder nästan alltid kandaret eller aachentränset när jag fotar oss, så dessvärre är det den bästa bilden jag har på remontet...

:) Måste dock säga att han klär bättre i en bred, rejäl engelsk eller aachennosgrimma ;)

Jo, min ponny vantrivdes på ett KK Ultra som jag köpte till honom (förvisso bridong, men red med bridongbett som tränsbett då han var lite svår i munnen med tjockare bett...) och han gapade ett helt ridpass. Sen kom jag av mig lite, till något konstigt flög i mig för någon vecka sedan, då jag köpte hela uppsättningen till herr D. Men inte en sekund för tidigt som sagt.. :love:
Men du har väl fattat att sprenger eller vad det än vara må märkesmässigt självklart inte är magiskt i sig ? Eller vad menar du ? :( Självklart passar inga bett magiskt i fråga om märke i sig ?
@Hedwig alltså tolkade du mitt inlägg som att sprenger var bettet att ha ?

Senast ändrad:
Men du har väl fattat att sprenger eller vad det än vara må märkesmässigt självklart inte är magiskt i sig ? Eller vad menar du ? :(
Haha, ja, men det är klart! ;). Komiskt nog, eller vad man ska säga föredrog han sin bridong från Hööks för en tiondel av priset.

Med tanke på hur bra Deimion gått måste det nästan vara något magiskt stoff i betten jag köpte, för oj, vilken skillnad!:grin::D:up: Till herr D är jag helsåld när det gäller Sprenger. Måste vara bästa köpen efter sadeln och tränsen/kandaret :love:

Jag satt faktiskt och funderade på att investera i ett sprenger åt min kille men funderar på vad han skulle trivas på bäst egentligen. Han är så fipplig med munnen när han har bett så han vågar inte riktigt söka det. Han reds in på ett baucher (3delat) och funkade sådär på honom. Nu rids han på vanligt bett och hej vad han kastar med huvudet *suck* vill ju hitta ett som så klart är godkänt för tävlingar mm med sen så han kan behålla samma bett :)

Min Hottie som var ganska fipplig med bett och gärna knäppte av var väldigt förtjust i sitt Sprenger KK Ultra, ganska tjockt. Jag trodde det ev skulle bli för tjockt för henne då hon har liten mun, men när jag bytte till det var det första gången hon skummade nåt i munnen + sökte sig mer framåt, och stängd mun.. Har även ett tredelat Dynamic RS i "normal" tjocklek som Calle gillat.

Jag satt faktiskt och funderade på att investera i ett sprenger åt min kille men funderar på vad han skulle trivas på bäst egentligen. Han är så fipplig med munnen när han har bett så han vågar inte riktigt söka det. Han reds in på ett baucher (3delat) och funkade sådär på honom. Nu rids han på vanligt bett och hej vad han kastar med huvudet *suck* vill ju hitta ett som så klart är godkänt för tävlingar mm med sen så han kan behålla samma bett :)

Jag har haft Dynamic RS på en massa oroliga munnar. De har alla gillat det.
Faktiskt även de som varit tvärtom och varit såna som hävt sig på. Det har mindre triggat deras invanda felbeteenden och gjort det lätt att träna bort/få normal kontakt.
Det bettet är alltid det första jag testar.

Tack för era svar :) Ska kika lite på förslagen och se om butiken nära oss har hemma så man får chansen att prova :) !

Haha, ja, men det är klart! ;). Komiskt nog, eller vad man ska säga föredrog han sin bridong från Hööks för en tiondel av priset.

Med tanke på hur bra Deimion gått måste det nästan vara något magiskt stoff i betten jag köpte, för oj, vilken skillnad!:grin::D:up: Till herr D är jag helsåld när det gäller Sprenger. Måste vara bästa köpen efter sadeln och tränsen/kandaret :love:
Oj då är det verkligen magi du lyckats med för oavsett märke osv vet jag inte att ngn brukar lyckas att hamna rätt med både bridong och stång direkt bara sådär och att det håller sig så jättegrattis verkligen om du hamnat rätt direkt .

Oj då är det verkligen magi du lyckats med för oavsett märke osv vet jag inte att ngn brukar lyckas att hamna rätt med både bridong och stång direkt bara sådär och att det håller sig så jättegrattis verkligen om du hamnat rätt direkt .

Nu har min häst en väldigt bra och enkel mun, men när jag introducerade kandar så tog jag en vanlig introduktionsstång från Sprenger (korta skänkar, ingen port utan bara svagt framåtböjd) i kombination med en tunnare tredelad bridong från Hööks. Det är också det jag använder fortfarande, nu rider jag iofs i stort sett ingenting på stången men iaf. :)

Nu har min häst en väldigt bra och enkel mun, men när jag introducerade kandar så tog jag en vanlig introduktionsstång från Sprenger (korta skänkar, ingen port utan bara svagt framåtböjd) i kombination med en tunnare tredelad bridong från Hööks. Det är också det jag använder fortfarande, nu rider jag iofs i stort sett ingenting på stången men iaf. :)
Ja jag har samma erf att det inte behövs så mkt Mick och Meck , ffa handlar det inte om ngt märke på bettet i sak.

@Ackio Du skrev att du hatar remont och jag tolkar det som ett estetiskt hat. Men du får gärna förklara vad det annars är som ger detta hat.

Men du har väl fattat att sprenger eller vad det än vara må märkesmässigt självklart inte är magiskt i sig ? Eller vad menar du ? :( Självklart passar inga bett magiskt i fråga om märke i sig ?
Haha..nä verkligen inte. Jag såg faktiskt inte ditt inlägg förrän nu.:o Svarade fiorano.:). Heddan har jag provat allt möjligt på, både sprenger o neue schule men det har nog inte varit betten i sig som varit problemet utan att hon är en ganska sträv typ med ganska litet intresse av att vara eftergiven o gå på tygeln.:angel: Nu funkar hon ju bra på mina lågprisbett o jag ser ingen anledning att byta. Men jag har fan en hel arsenal med bett, bl a flera sprenger, om nu andan skulle falla på.:D

Intressant med en diskussion om sprenger. Jag har precis gått och funderat på de betten till min häst. Men jag undrar lite hur dom är i tyngden? Hon vill ha ett bett som är ganska smalt och tungt. Vet ingen affär i närheten som säljer så man kan känna på dom.

Baucher har vi testat, det hatade hon och försökte bara spotta ut.

@mackan Magin med Sprenger ligger nog ändå i både deras material Aurigan och Sensogan, som jag tror är patenterade. Samt deras anatomiska utformning som, jag åtminstone, uppfattar som väldigt genomtänkt. Annars är det ju bara helt vanliga tränsbett liksom.

Nu när Sprenger är uppe i tråden. Har någon testat ett HW? Den med en rullande bricka/kula i mitten?

Jag har väl inte direkt några bekymmer med min hästs mun, men vill hitta ett stabilt bett. Sen blev jag väldigt nyfiken på det eftersom det sägs hålla hästen koncentrerad eller vad det stod. Och där har jag bekymmer :/ så hade varit intressant om någon märkt skillnad på detta?

Intressant med en diskussion om sprenger. Jag har precis gått och funderat på de betten till min häst. Men jag undrar lite hur dom är i tyngden? Hon vill ha ett bett som är ganska smalt och tungt. Vet ingen affär i närheten som säljer så man kan känna på dom.

Baucher har vi testat, det hatade hon och försökte bara spotta ut.
Jag har en sprengerbridong som är ganska smal men ändå tung om man jämför med andra bett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 941
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 155
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar