Från de ena problemet till de andra, om ni orkar.
Jag tycker den här tråden är fylld med kloka och hjälpsamma människor så därför ställer jag frågan här, om ni inte tycker de hör till dressyrsnackis får ni säga ifrån
Snabb sammanfattning. Min förra häste blev utdömd efter 4 års kämpande i våras. Köpte en ny häst i april, en PRE född 2010 inriden ej utbildad.
Hästen veterinärbesiktades på klinik av mina egna veterinärer i skåne och man röntgade ben ( kota, has, knä, hovled) och rygg samt vanlig besiktning + koll i halsen samt tränder. Kastrerades i maj sattes igång i juni.
Slutet av juli hittade jag en knöl på ena frambenet åkte in till klinik och hittade en liiiten reaktion på förstärkningsbandet. Högst troligen har han slagit sig själv i hagen eftersom han inte reds just den perioden. kontrollerad skrittmotion och diverse återbesök, sista återbesöket för en månad sedan då allt u.a, hästen var aldrig halt varm eller öm.
Igångsättningen har gått väldigt bra fram till för 2 veckor sedan då hästen helt plötsligt inte vill gå med mig på ryggen, han börjar piska med svansen och kicka med ena bakbenet, slår med huvudet och höjer ryggen. Lite som sadelgjordstvång fast ändå inte alls på samma sätt, bara en väldig ovilja och tydligt visar att något inte är rätt. Jag har testat olika sadlar, åkt till sadelprovare och testat sadlar, jag har klippt honom, behandlat honom med switch, tvättat honom med hibiscrub, tagit bort all kraftfoder, testat med / utan schabrak med bara lamull, utan någonting alls, med olika sadelgjordar egentligen har ingenting hjälpt.
Om jag lirkar lite med honom ett tag och får honom att skritta lite så blir det bättre, men de kommer tillbaka när jag börjar trava ( lite som sadelgjordstvång även där fast ändå inte) men han är ändå inte nöjd i traven. Nu pratar vi att jag travar någon/ ett par minut åt gången längst fyrkanten. Förra veckan testade jag ny sadel + en sadelgjord med fårskinn för min tränare och då var han nästan som vanligt och gick att rida väldigt trevligt men nästa gång jag testade med exakt samma utrustning var vi tillbaka i kick-mod igen.
På fredag kommer en tandläkare ut och nästa lördag har jag bokad till på klinik. Jag blir dock inte riktigt klok, ser ni något jag kan ha missat? Utan mig på rör hans sig obehindrat. Han kliar sig dock lite mer än normalt och har sommareksem som är under kontroll sedan i våras med eksemtäcke mm. Syns inga utslag eller liknande att tala om.
Tillägg: Under de här två veckorna har det alltså inte blivit mycket till ridning utan bara föröskt hitta problemet genom detektivarbete, så ni inte tror jag pressar honom om han har ont.