Mmm, idag har jag testat ännu en "riktig häst", inte mina ord -men för all del (lustigt det där, tycker mig känna igen uttrycket om "riktig" häst från när jag lånat islänningarna med ).
En rutinerad quartertant, tillika stallägarens ropinghäst ställde upp (Idas hagkompis). Den här damen var det fräs i, särskilt om man jämför mot den förra westernpållen jag testade som var lite mer som Skalman Tyvärr hade jag "lätta" tyglar så det var svårt att få till den rätta känslan men vi gjorde ett gott försök. Hon var skeptisk till en början men efter att vi snackat ihop oss lite gick det fint. Alltid intressant att testa andra hästar, och särskilt andra discipliner... Allmänbildning kan man väl säga
Ida gick bettlöst igår för jag ville testa om det var någon skillnad i svårigheterna jag känt (att hon är "överkänslig" i munnen och reagerar ibland mycket, på ett dåligt sätt, när jag tar i högersidan). Positivt var att hon vågade söka lite mer stöd fram, men annars så var det precis samma -hon reagerar när jag använder högertygeln och ber om nånting där. Efter passet klämde jag igenom henne extra och hittade faktiskt en ömhet i nackmusklerna, i höjd med atlaskotan men lite bakom den samt uppe i mankammen liksom. Inte konstigt om hon surar ihop när jag ber om vinkling till höger om hon har nån spänning i nacken.. Hursomhelst, idag har jag masserat med liniment och bara promenerat. Ska fortsätta med massage och lätt, lätt jobb (promenader rakt fram varvat med lösgörande från marken) tills det släpper + att hon ska gå utan grimma i hagen.
Skippa linementet och gå inte på det För mycket! Låt det gå minst tre dagar emellan du är där och 'grottar'. De blir lätt ömma!
Det är inte konstigt att hon har fått spänning där med tanke på tandflisan. Nu när den är borta och du lokaliserat spänningen och kan göra något åt den så släpper det nog snart.
//Corax som pluggar till massageterapeut