Dressyrsnack 17

Ja , överallt ju. Tidningen Ridsport stängde sitt kommentarsfält i vanlig ordning men på Hippson, aftonbladet, blacklist och bjälkens sida har det diskuterats vilt.
Bra, bra :)
Varit ”offline” sen i fredags så missat diskussionerna, hittade inga trådar här på Buke men hoppforumet är ju inte så aktivt.
 
Haflingern känns helt ok, så jag anmälde till tävling om 3v 😆
Vi får väl se hur det går, de hade ingen LA:3 på söndagen så rider LA:5. Hon är alltid finast på tävling så behöver bara jogga fram henne så kan vi gå in på banan sen. 😌
 
Senast ändrad:
Vi har varit iväg på spontanträning i sista sekunden för ny tränare. Tycker hon var riktigt bra och hade många bra idéer så tänker absolut fortsätta.
Började dock inte så bra, tanken var att vara ute då det var jätte varmt men i närheten av ridbanan var en stor skrittmaskin. Jag vet att Mysen inte är jätte förtjust i skrittmaskiner och brukar tycka dom är läskiga, trots att han faktiskt gått i en en gång i tiden, men denna var dock extremt läskig så höll på att bli översprungen flera gånger för att han bara skulle fly.

Var inte ens någon idé att försöka hoppa upp så det var lika bra att gå in istället. Så vi behöver uppenbarligen träna på att se skrittmaskiner.. Problemet för oss är att det finns inga nära som vi kan öva på.🤔 Han brukar ändå lugna sig efter ett tag men här var han helt hysterisk och höll på och trumpeta och var helt okontaktbar..

Träningen började således inget vidare men han blev till slut ganska fin och kunde fokusera på mig även om han trumpetade även när vi var klara så helt avspänd var han inte. Lägger in en liten snutt från slutet, tycker ändå att han börjar komma upp lite mer och kunna ha lite mer kontakt med handen utan att krypa undan allt för mycket. Vet att det fortfarande finns massor kvar att jobba på..
 
Jahapp, så känner man sig igen stukad och vill inte alls presentera sig som ”dressyrryttare” :down: Det är ingen rolig period att identifiera sig som det, men när man inte tagit sig över ett hinder på 10 år så kan man väl inte säga ”pensionerad hoppryttare” längre va? 😅
 
Har också tappat sugen för tävling. Låter anmälan ligga kvar så länge, men vet inte hur jag ska förhålla mig.
Hoppar ju också men det är mer på "kliv, kliv, överlev" nivå. :cool:
 
Har också tappat sugen för tävling. Låter anmälan ligga kvar så länge, men vet inte hur jag ska förhålla mig.
Hoppar ju också men det är mer på "kliv, kliv, överlev" nivå. :cool:

Jag försöker envist komma ihåg att tävling på vår nivå är en helt annan sak än vad vi ser på högsta nivå…
…men jag börjar allt mer känna att vi nog inte ska TÄVLA i att utbilda djur.
Kanske är mina gamla tankar om att mer ha clearround liknande grejer som ger en diplom för att man klarat visa upp skänkelvikning/galoppombyten/vad man nu vill examineras i ändå skulle funka bättre. Trist är det, men jag tror iofs att hästarna vore minst lika glada om vi slutade tävla så för dem spelar det ju absolut ingen roll om sporten försvann.
 
Jag är rätt glad över att jag glider över i WEn. Finns garanterat mycket skräpridning där också, i synnerhet nere på kontinenten där jag tror hästarna tränas riktigt hårt. Men helt annat här i Sverige och det är en så rolig sport!

Oavsett det så har vi hemmatävlingar i dressyr I helgen och Dio ska gå 3xMsvB1 och Zacke kommer antagligen gå 2xMsvB2. Zacke har inte gjort ett ena "riktigt" dressyrpass sen förra dressyren i början av juni. Han går bara i skogen och WE-pass, vilket ska bli väldigt intressant hur de slår ut😁. Han känns riktigt bra!

Dio har varit i ett jättefint flow men lite som väntat dippade det lite med WE-tävling I helgen. Han känns ändå lugn så får väl se hur han kommer vara i helgen.
 
Jag försöker envist komma ihåg att tävling på vår nivå är en helt annan sak än vad vi ser på högsta nivå…
…men jag börjar allt mer känna att vi nog inte ska TÄVLA i att utbilda djur.
Kanske är mina gamla tankar om att mer ha clearround liknande grejer som ger en diplom för att man klarat visa upp skänkelvikning/galoppombyten/vad man nu vill examineras i ändå skulle funka bättre. Trist är det, men jag tror iofs att hästarna vore minst lika glada om vi slutade tävla så för dem spelar det ju absolut ingen roll om sporten försvann.
Jag tror väl en del i problemet är att vi tävlar i att VISA häst. Inte i att utbilda.
Den ridning som funkar bäst för att funktionellt utbilda inom dressyr premieras inte.
Uppvisningsridning och utbildningsridning bör skiljas åt eftersom det inte bör vara samma med tanke på bedömning och funktion.
Det finns gott om ryttare som är oerhört skickliga tävlingsryttare. Men som är långt ifrån så skickliga vad gäller utbildning av häst.
 
Gick inte så bra idag🙈. Zacke kändes absolut fantastisk på framridningen. Han var uppe, framme, stadig och bara underbar att sitta på. Men inne på banan dyker han, blev ostadig och helt tryck I högerbytet så blev en 1a där. Vänsterbytet rent och på hjälpen iaf. 60 blygsamma %.

Dio kändes också väldigt fin på framridningen. Blev spänd på banan och då kryper han ihop och smyger. I galoppen red jag iväg som en idiot i bytena så han hävde sig. Helt mitt fel. 58.3% tänker jag inte skämmas över ändå.
20240726_155832.webp
 
Ny dag nya starter! Provade nytt med Zacke idag och red fram helt utan press. Så lång hals som möjligt och att han skulle tänka framåt hela vägen. Gjorde inga byten och satte inte ihop galoppen alls. När jag kom in på banan travade jag runt i lättridning så han skulle hålla sig avspänd. Blev mycket bättre i traven med fin bjudning. Galoppen fick gå framåt men vi lyckades ändå med fina enkla byten. Högerbytet blev rent! Sen skulle jag satt ihop honom lite bättre till vänsterbytet men då var tyglarna så hala i regnet och det gick bara fortare och fortare😅. 63.8% var en klar förbättring från igår!

Med Dio blev det pannkaka. Fick till det bättre på framridningen och kände att jag hade honom mer framför skänkeln. Vi startade sist och innan paus så när jag red in på banan försvann vartenda häst. Dio kände sig ytterst övergiven och ensammast i världen. Det är inget nytt alls, vi har farit ut från den ridbanan helt utan att få stopp tidigare när vi blivit lämnade🙄. Inridningen var krokig, med byte och sen på bakbenen i kast bakåt... Fick honom att gå och travdelen var bättre än igår med 6-6.5 på alla skolor. Men sen ballade ur i skritten igen med blandade småhopp och galopp. Red galoppedelen och den var spänd milt uttryckt. Så valde att utgå och galopperade några varv i låg form och klappade om honom ordentligt. Får se hur det går imorgon!
20240727_123145.webp
 
Är lite sugen att anmäla MSV B:1 vecka 34….. Att hon är otrimmad och vi knappt ridit och än mindre tränat seriöst sen i mars känns som en bra ursäkt ifall vi skämmer ut oss 😁 men hon känns ju faktiskt helt ok.
Det är dressyrmeeting i grannkommunen i helgen och av 15 starter i MSVB:1 så har 6st ridit på över 60%. En på 65 och de andra 5 på 60-62. Resten på 50-57%. Och vad spelar procenten för roll… vill bara testa! Känns stort med min fina ponny 😁
 
Är lite sugen att anmäla MSV B:1 vecka 34….. Att hon är otrimmad och vi knappt ridit och än mindre tränat seriöst sen i mars känns som en bra ursäkt ifall vi skämmer ut oss 😁 men hon känns ju faktiskt helt ok.
Det är dressyrmeeting i grannkommunen i helgen och av 15 starter i MSVB:1 så har 6st ridit på över 60%. En på 65 och de andra 5 på 60-62. Resten på 50-57%. Och vad spelar procenten för roll… vill bara testa! Känns stort med min fina ponny 😁
Ja herregud kör på! Ni gör så fina skolor och det är x2 på dom. Tror att 80% av oss som rider MsvB1 har orena byten🙈
 
Ja herregud kör på! Ni gör så fina skolor och det är x2 på dom. Tror att 80% av oss som rider MsvB1 har orena byten🙈
Ja hemma byter hon iallafall 100% på hjälpen, sen är de nog inte ens 50/50 om de blir rent men får vi till ett på hjälpen är jag glad😂. Ska testa linjen som den ligger i programmet 👍🏻 det är ju inte så svårt annars jämfört med LA5/LA6.. Visst får man rida på kandar?

De va synd för det är storhäst fre-lördag och inte en chans jag får semester på fredagen.. hittar ingen starttid heller så antar det är 9. Hade gärna ridit två dagar. 😁
 
Ja hemma byter hon iallafall 100% på hjälpen, sen är de nog inte ens 50/50 om de blir rent men får vi till ett på hjälpen är jag glad😂. Ska testa linjen som den ligger i programmet 👍🏻 det är ju inte så svårt annars jämfört med LA5/LA6.. Visst får man rida på kandar?

De va synd för det är storhäst fre-lördag och inte en chans jag får semester på fredagen.. hittar ingen starttid heller så antar det är 9. Hade gärna ridit två dagar. 😁
Ja du får rida på kandar😃. I övrigt är programmet lättare än LA5-6 skulle jag säga.
 
Är lite sugen att anmäla MSV B:1 vecka 34….. Att hon är otrimmad och vi knappt ridit och än mindre tränat seriöst sen i mars känns som en bra ursäkt ifall vi skämmer ut oss 😁 men hon känns ju faktiskt helt ok.
Det är dressyrmeeting i grannkommunen i helgen och av 15 starter i MSVB:1 så har 6st ridit på över 60%. En på 65 och de andra 5 på 60-62. Resten på 50-57%. Och vad spelar procenten för roll… vill bara testa! Känns stort med min fina ponny 😁
Kör på!
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
458
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
747
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
599
Senast: Corax
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
261
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp