Dressyrsnack 17

Hur tränar du , eller även andra i tråden, för att få en stark bål?

Det var några år sen jag sålde min dressyrhäst och nu rider jag bara dotterns d ponny 1-3 gånger i veckan och jag har tappat så mycket styrka och även balans.
Jag tycker att allting flaxar på mig ! Blir galen, jag vill sitta snyggt och stilla i sadeln men känns som en omöjlighet. Skumpar till och med i galoppen när jag sitter ner så det blir mest lätt sits i galoppen på denna ponnyn då hon är så känslig och far iväg om hon blir störd.
Jag har en övning som heter dead bug som jag fick av min sjukgymnast (som är ryttare). Diagonal träning av sneda magmuskler som jag tycker gör väldigt stor skillnad. @Fiorano kan se skillnad i min ridning när jag slarvat med övningarna. Som mest gör jag 3x40 (dvs tre set med 20 gånger per ben), mer behövs inte för mig. Enkel övning som det går relativt snabbt att få skillnad på och som man kan göra typ överallt där det finns plats att sträcka ut ben och armar.
 
Jag har en övning som heter dead bug som jag fick av min sjukgymnast (som är ryttare). Diagonal träning av sneda magmuskler som jag tycker gör väldigt stor skillnad. @Fiorano kan se skillnad i min ridning när jag slarvat med övningarna. Som mest gör jag 3x40 (dvs tre set med 20 gånger per ben), mer behövs inte för mig. Enkel övning som det går relativt snabbt att få skillnad på och som man kan göra typ överallt där det finns plats att sträcka ut ben och armar.
Du får gärna beskriva mer vad man gör eller länka till film etc.🤗🙏
 
Du får gärna beskriva mer vad man gör eller länka till film etc.🤗🙏
Annars är Tuben ett perfekt ställe att leta upp övningar. 😊

@sassiball
Jag kör mycket rotationsövningar utöver det som redan nämnts tidigare.
Men DeadBug är även här en favorit. V-ups är också en kul men lite mer teknisk övning. Första gången jag gjorde den så åkte jag som en metmask på mattan. 🤣 Det tog några gånger innan jag fick till det.
 
Idag var det ingen livemusik på tävlingen så vi tappade en placering och blev ”bara” trea 🤷‍♀️😉 men puttade upp procenten till 68,816 vilket jag är nöjd med. Också väldigt nöjd med 7or på båda bytena båda dagarna, det har jag fått jobba med så kul att det gett resultat😄 Fille har varit skötsam även idag, ända smolket i bägaren var väl att han slog i huvudet i transporten och fick ett hack mitt i pannan, det var ju lite synd liksom…
IMG_6348.jpeg
 
*sista*

Hästen har fått en rejäl reaktion på ett bett trots allergimedicin.
Det verkar inte göra det minsta ont men själva området kring bettet kliar en del.
Svullnaden minskar markant när hon motioneras och hon verkar inte störd över det direkt men det SER ju hemskt ut. Och jag tycker synd om henne.
Vi skulle egentligen åka på en pnr i morgon men vet inte om jag har hjärta till det.
Tycker det är så svårt att avgöra när hon inte verkar bry sig ett dyft men hade man själv haft liknande svullnad så hade man ju haft rejält ont.

(nyputsat på bilden så ser blodigare ut än det egentligen är. Det går ner mer än hälften vid motion)
 

Bifogade filer

  • DSC_6688.JPG
    DSC_6688.JPG
    244,7 KB · Visningar: 119
Vi hade en superbra period för några veckor sen, men sen har det känts ganska motigt. Jag försöker lägga in hoppning ofta då hon behöver mängdträning där, varav det blir färre dressyrpass. Jag rider dessutom mkt sämre i hoppsadeln så under dessa pass springer hon runt lång som jag vet inte vad, och så ska man försöka paketera ihop allt igen under de glesa dressyrpass vi fått till😅

Nu tycker jag dock det börjar kännas bättre igen. Duktig häst!

https://www.instagram.com/reel/C9pc2Kbom71/?igsh=emlla2t2dm5tc3Nt

Bonusfilm på när jag nästan åkte av🫣
(Story, så länken kommer sluta funka imorgon)
https://www.instagram.com/stories/linemykarin/3416379422098400251?igsh=cXY5NmV1aWR1YWMy

IMG_1015.jpeg
 
Vi är för fullt igång med miljöträning. Nästan mer slitsamt för ryttaren ;) som gillar att sitta och pula hemma 😁 men nu ska jag verkligen ge oss chansen att se om träning förbättrar situationen 😇

Först åkte vi till grannbyn och tränade, och en häst kördes med vagn precis innan oss 😳
Gruvligt imponerad feg fux kan jag säga.

Sen har vi haft en trevlig helg med dressyrträning och sova borta träning med. Det gick fint att lämna stoet ensam hemma ❤️ så det var himla skönt!
Spänt första dagen, andra dagen jättefin och lika ridbar som hemma.
Men idag är han TRÖTT i huvudet. Det var så många hästar att hålla reda på runt honom att han nog inte vilade huvudet alls under helgen ❤️
IMG_3945.jpeg
 
Efter fem dagar som tävlingsledare är jag helt slut!

Debut i Intermediare A och är så glad över min fina häst ❤️ 57% och fick inte till det så bra i piff å puff å trassel i sista ettorna. MEN vad gör det när man får rida piff och puff klass som varit min dröm länge!

Hollan gick fint i fredagens klass och idag plocka hon och ungen hem en 5e plats i lb2. Så roligt 💕

Har ni ett lugnt liv och känner att ni vill hellre ha att göra, få psykbryt, adrenalinpåslag och allt annat så dra igång ett fem dagars meeting med 47 klasser 🤣🤣🤣
 
Jag har anmält mig till en LA3. Mest för att sätta lite fart på mig. 😁
I samma anda anmälde jag oss till 1m hoppning. 💪
Och jag har anmält till en MSVB5. 😅
Det kan gå precis hur som helst.

Och så har jag börjat hoppa uppsuttet igen. Jag har ju knappt vågat rida min häst under sommaren med tanke på tidigare somrars ryggvärk. Men nu verkar det som att det 'bara' varit brunsten som ställt till det och att munkpeppar gjort susen. Det tog bara nästan tre år att komma på. 😬
Och det tog över två år att komma på att strålbölderna hon haft förmodligen kom av torvmixen i boxen. 🤪 Hur svårt ska det vara liksom?!? 😅
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
559
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
189 155
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Karolina90
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
703
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp