Dressyrsnack 17

Ja men jag tycker hon ser rättså ok ut?! Inga större avvikelser, hade kunnat bli hur som helst 🙈 sen rör hon sig som förväntat, inte så mycket. Men bättre galopp och bättre naturlig balans än mamman. Vi får satsa på att vara lydiga, stadiga och korrekta istället! 😃
Tycker också hon ser trevlig ut.
Och att de är snälla och villiga är väl något som är ett enormt plus och gör allt så mycket enklare och snabbare vid utbildning.
Min häst har tråkig trav av naturen. Men den går ju att förbättra väldigt när man når samling.
Bättre galopp och bra egen balans via exteriören tycker jag är viktigare. Så där har du klara fördelar!
 
Jag har tagit tag i projektet ”förbättra förutsättningarna för en lugn framridning vid nästa tävling” och åkt till grannbyn och ridit på deras ridbana. Denna gång helt ensam men det fanns åtminstone hinder att kika på ;) och hästar i hagarna runtomkring.

IMG_1615.jpeg


Härnäst ska vi iväg och träna tillsammans med ett annat ekipage och sen har jag hittat en träningshelg som vi anmält oss till. Fortfarande är det ju inte nära en framridning på 20x40 meter med 5-6 ekipage som alla försöker trimma olika saker samtidigt ;) men vi får ta vad som erbjuds.
Och jag har tagit kontakt med en ridskola för att se om vi skulle kunna få plats på ett ridläger, att gå i grupp med ridskolehästar där alla rider i samma varv vore nog perfekt för att han ska känna sig säkrare på andra hästar tänker jag?
 
Röntgad Hontas idag. Tyvärr inget bra, det var sämre :( det såg ut som en bit har lossat. Förut var det en spricka och en spiral fissur. Veterinären ska prata med dom på Skara i morgon så får vi se hur vi ska gå vidare sen. Nån eventuell operation har jag troligen inte råd med.
Fy så tungt!!
Jag hoppas att det ordnar sig och hon blir bra igen! ❤️
 
Lyckades äntligen få till en lektion. Så nyttigt. Fick jobba med att få aktivitet utan att skotta på framåt och vad det gjorde susen. Helt plötsligt kom den där traven jag visste fanns där och hon blev så fin i kontakten.
Tyvärr har jag som vanligt ingen som filmar så ni får tro mig på mitt ord :D
 
Kikar på Falsterbo och fastnade för två saker:

Henrik von Ankarcrona sa (igen, han har sagt det förut) ”för att lyckas måste man våga misslyckas” (fritt tolkat, kan ha varit andra ord).
Klokt tyckte jag, kan man inte ta att det går åt skogen och släppa det så måste man ta tag i det känsloläget och situationen. Hästar misslyckas aldrig, de får bra eller dåliga erfarenheter men resultat eller hur en övning genomförs har de inte koll på. Det är vi som måste kunna vara kritiska och analytiska utan att agera på känslan av misslyckande.
Inte alltid lätt ;) men något jag får jobba mycket med både med hästarna OCH på jobbet framförallt 😅

Sen var det Dufour som sa till Tidningen Ridsport:
”Och det är stor skillnad på att ta sig igenom halvpiruetterna mot att verkligen kunna rida i dem, säger ryttaren.”
Tänkvärt för en annan som tycker att ”överleva en linje” kan vara good enough ;) att kunna rida den, och göra den på olika sätt, är viktigt tror jag.
Bara att ta tag i det 😇
 
Har ridit några pass för en "nygammal" tränare.
Platina som lätt blir spänd och rädd för saker har varit så duktig och vi har fått så bra hjälp.
Tänkte fortsätta rida för honom så länge jag är ledig och sen förhoppningsvis försöka några gånger i månaden i höst så länge det är körbart.
 
Blir så avis när jag ser andra rida nu :( Tänker hela tiden att det där ska vi prova och det där vill jag göra. Sen kommer jag på att det går ju inte. Min häst står på box och kanske inte blir ridbar igen. Röntgen om två veckor igen och se hur det går.

Bara vi slipper det här med att hon ska stå uppbunden så har jag möjlighet att komma igång med lite ridning igen. Just nu gör jag inget annat än åker fram och tillbaka till stallet för att ge hö och mash. Jag fick erbjudande att rida en nordsvensk hos dom som Hontas var på bete hos ❤️Hoppas bara att mina höfter tycker det är okej med en sån bred rygg.
 
Blir så avis när jag ser andra rida nu :( Tänker hela tiden att det där ska vi prova och det där vill jag göra. Sen kommer jag på att det går ju inte. Min häst står på box och kanske inte blir ridbar igen. Röntgen om två veckor igen och se hur det går.

Bara vi slipper det här med att hon ska stå uppbunden så har jag möjlighet att komma igång med lite ridning igen. Just nu gör jag inget annat än åker fram och tillbaka till stallet för att ge hö och mash. Jag fick erbjudande att rida en nordsvensk hos dom som Hontas var på bete hos ❤️Hoppas bara att mina höfter tycker det är okej med en sån bred rygg.
Hoppas verkligen det går bra med din häst🩷. Det tär verkligen när de blir skadade och särskilt när prognosen är oklar😞.
 
Hoppas verkligen det går bra med din häst🩷. Det tär verkligen när de blir skadade och särskilt när prognosen är oklar😞.
Tack❤️ ja det är verkligen hemskt. Just nu försöker jag bara vara i nuet och stänga av. Bara göra. Har förstås tänkt på plan b och eventuellt c så jag inte står där oförberedd om hon inte blir tillräckligt bra. Trodde verkligen att det skulle gå smidigt det här men det gjorde det inte.
 
Har ni kikat på sändningen från Falsterbo dressyren?

Det är ju lite sämre ekipage än i världscupen men det är faktiskt nästan roligare att se hur dessa löser grejer vartefter tycker jag.
Imponerad av den franska ridningen, vet att de för länge sedan (nåja… men före millenieskiftet var det väl) var framstående men kan inte minnas vilka som är deras ”gurus” och lagtränare numera?
Någon av er som har koll?
 
Har ni kikat på sändningen från Falsterbo dressyren?

Det är ju lite sämre ekipage än i världscupen men det är faktiskt nästan roligare att se hur dessa löser grejer vartefter tycker jag.
Jag tyckte också att det överlag var kul och trevligt att titta på! Det var färre ekipage där jag tyckte att ridningen var hård/hästen såg besvärad ut än vad jag brukar se i tex världscupen.
 
Har ni kikat på sändningen från Falsterbo dressyren?

Det är ju lite sämre ekipage än i världscupen men det är faktiskt nästan roligare att se hur dessa löser grejer vartefter tycker jag.
Imponerad av den franska ridningen, vet att de för länge sedan (nåja… men före millenieskiftet var det väl) var framstående men kan inte minnas vilka som är deras ”gurus” och lagtränare numera?
Någon av er som har koll?
Nej jag känner verkligen att jag bojkottat Falsterbo i år. Men roligt att höra att det varit bra ridning! Den franska ridningen har nog halkat efter för att den egentligen aldrig handlat om flashiga hästar. De som är traditionellt skolade från Cadre Noir är mer a la Spanska ridskolan än flash. Tex Pauline Basquin är beridare på Cadre Noir och börjar komma fram mer och mer med sin jättefina ridning trots att Sertorius inte är en så spännande häst. Nu börjar dock den mer korrekta ridningen faktiskt få poäng så månne kommer fransmännen göra en liten revansch!
 
Nej jag känner verkligen att jag bojkottat Falsterbo i år. Men roligt att höra att det varit bra ridning! Den franska ridningen har nog halkat efter för att den egentligen aldrig handlat om flashiga hästar. De som är traditionellt skolade från Cadre Noir är mer a la Spanska ridskolan än flash. Tex Pauline Basquin är beridare på Cadre Noir och börjar komma fram mer och mer med sin jättefina ridning trots att Sertorius inte är en så spännande häst. Nu börjar dock den mer korrekta ridningen faktiskt få poäng så månne kommer fransmännen göra en liten revansch!
Känns det inte som att allt fler av proffsen bojkottar Falsterbo med?
Nu är det iofs ganska nära OS men det är länge sedan dressyren drog några stora namn till GP klasserna?

Unghäst finalerna drar såklart mycket starter… och hoppningen har ju helt okej startfält.

Själv tycker jag det ligger väldigt ocentralt ;) så lär aldrig åka dit (som publik alltså, helt säkert aldrig som ryttare 😁)
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
601
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
377
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp