Dressyrsnack 17

Känns det inte som att allt fler av proffsen bojkottar Falsterbo med?
Nu är det iofs ganska nära OS men det är länge sedan dressyren drog några stora namn till GP klasserna?

Unghäst finalerna drar såklart mycket starter… och hoppningen har ju helt okej startfält.

Själv tycker jag det ligger väldigt ocentralt ;) så lär aldrig åka dit (som publik alltså, helt säkert aldrig som ryttare 😁)
Ja i synnerhet dressyrryttarna vill inte åka dit... De satsar inte direkt påbatt få till dressyren heller. Allt fokus är på hoppningen.
 
Ja i synnerhet dressyrryttarna vill inte åka dit... De satsar inte direkt påbatt få till dressyren heller. Allt fokus är på hoppningen.

Nej det är för öppet i falsterbo så det går inte att fulrida på framridningen längre sen en tid tillbaka.

Det verkar ju vara prio att kunna göra det! Inte heller kommer någon vilja komma till Göteborg eftersom dom livesänder framridningen.

Såg en dold video från Aachen från förra året eller året innan och det var ju rollkur för hela slanten och konfliktbeteende i var och vartannat steg. Inte ett ord från någon steward

Så jävla tröttsamt.
 
Skulle rida ett lösgörande pass på egen hand igår, det gick så dåligt att jag avslutade rätt tidigt. Hade sån träningsvärk efter ett gympass att hela bålen var helt bortkopplat och allt bara flaxade. Kunde inte ens sitta ordentligt i galopp utan benen bara pendlade.

Kan dra slutsatsen att dels är det verkligen så viktigt med stark bål och att jag tydligen normalt sett faktiskt har det 😆
 
Första passet i dressyrsadel sedan lektionen förra veckan och det kändes verkligen som någon polett trillat ner. :up:
Mycket mer avbalanserad och ändå i dragläge.
Bjuder på en bild från helgens hopptävling där hon var jättefin. Jag måste dock komna ihåg att man måste hoppa rätt hinder även på det sista. :crazy:
1000006987.jpg
 
Red dressyr igår, eller ja ett lätt pass med lite skänkelvikning och övergångar, ca 20 minuter med mycket skritt. Hon kändes helt ok🩷 inte halt, men lite stram här o där. Otrimmad. Pigg o glad!
Sååå då ska hon igång och…? Säljas? Lånas ut? Ha kvar? Nä jag vet inte.
 
Vi har varit iväg och tävlat, i regn(!) -surprise surprise- 🙄 Arrangörerna hade gjort ett bra jobb med att försöka möta vädrets makter men det finns ju gränser för vad som är möjligt liksom…så det var lite blött🤪 Fille är Fille och han gjorde en fin insats även om jag önskar mig lite mer sprutt till imorgon, jag vet ju vad han kan men det blir lite för blygsamt när vi är på banan, än så länge. Fick ändå ihop 67,895% och en andraplats så jag är nöjd😁 måste ju berott på livemusiken (:rofl:@settis ) under ritten. Någon i sekretariatet SJÖNG ”My heart will go on”i högtalarna😂😅
 
Vi har varit iväg och tävlat, i regn(!) -surprise surprise- 🙄 Arrangörerna hade gjort ett bra jobb med att försöka möta vädrets makter men det finns ju gränser för vad som är möjligt liksom…så det var lite blött🤪 Fille är Fille och han gjorde en fin insats även om jag önskar mig lite mer sprutt till imorgon, jag vet ju vad han kan men det blir lite för blygsamt när vi är på banan, än så länge. Fick ändå ihop 67,895% och en andraplats så jag är nöjd😁 måste ju berott på livemusiken (:rofl:@settis ) under ritten. Någon i sekretariatet SJÖNG ”My heart will go on”i högtalarna😂😅
Alltså jag behöver mer info om den här sången! 🤣

Och grattis såklart!!
 
Jag har legat med feber och känt mig deppig ett tag. Idag var jag iaf lite bättre och när hästen liksom stirrade ut mig och var väldigt pillrig vid mockning kände jag att nu skiter jag i om jag är sjuk. Så slängde på träns på nyrullad skitgris med både spån, lera och fågelbajs på rygg/bak och tog lite för hand. Tänkte att jobb är viktigare än ren häst. 😅 Vad han är underbar det lilla livet! 😍
Känns så himla lyxigt att få träna med en häst som bara är så kul och duktig. Så stolt över min lille gubbe som känns som en fin danspartner som bara fyller ut sin del av ramen och gör vad man ber om.
Sambon kom när vi gjorde piaffpiruetter och tyckte att ”Det där är fasen porr!” om formen.😅
Så från ”skjut mig, vad livet suger” till ”livet ändå 😍” tack vare en liten häst. Tänk vad de ger oss! ❤️
 
Dio är verkligen inne i ett så fint flow just nu🤩. Han känns mentalt mycket mer avspänd och det gör att jag kan påverka honom på ett helt annat sätt. Ikväll kunde jag göra lite tempoväxlingar i traven och tänka samling med lite spö på rumpan helt utan spänning! Och har börjat tänka lite arbetspiruetter och han kämpar så fint🩷. På söndag ska vi tävla WE och jag hoppas det inte skapar kaos, tänker inte rida nåt fort i speeden... Sen följer hemmatävling i dressyr nästa helg då vi ska rida MsvB1 i tre dagar. Zacke ska också gå WE på söndag (han ska få springa fort i speeden😁) och sen blir det MsvB2 på fredagen och MsvB4 på söndagen för honom.
 
Vi har varit iväg och tävlat, i regn(!) -surprise surprise- 🙄 Arrangörerna hade gjort ett bra jobb med att försöka möta vädrets makter men det finns ju gränser för vad som är möjligt liksom…så det var lite blött🤪 Fille är Fille och han gjorde en fin insats även om jag önskar mig lite mer sprutt till imorgon, jag vet ju vad han kan men det blir lite för blygsamt när vi är på banan, än så länge. Fick ändå ihop 67,895% och en andraplats så jag är nöjd😁 måste ju berott på livemusiken (:rofl:@settis ) under ritten. Någon i sekretariatet SJÖNG ”My heart will go on”i högtalarna😂😅

Ha ha ha ha 🤣🤣 Hade lovat Felicia att dra av en Celine låt och tanken var att lägga henne sist så inte min sång skulle störa någon men det hade jag helt glömt av 🙈 Först tänkte jag att nej jag kan inte göra det men sen såg ja ju att det var du som red så tänkte att det går nog bra 🤣🤣 och det blev ju strålande med en andra plats 👌🏻

Kan hända att ja missa någon ton här å där men får skylla på att det va lite svårt att hänga med när jag inte hade låten i lurarna utan får lyssna på ljudet ”utanför sekretariatet” och försöka hänga med i texten. Har fått en maneger efter det här och nu väntar vi spänt på bokningar 🤣🤣

Grattis till andra platsen ✨
 
Nu är vår sommardressyr igång 💪🏻

Skulle kunna skriva en roman men kortar ner det med att säga att det finns inga problem bara lösningar 😉

Startade en intermediare 1 idag. Bollen va on 🔥 idag. Vi hade veterinärbesiktningen utanför ridhuset och det var upprörande. Framridningen fick jag hålla i mig. När jag skulle börja galoppera drog han ettor till höger och vänster. Till slut fick vi lugnar ner det hela och kunde börja rida.

På banan hade han lugnat ner sig men tyckte nog att han kunde bäst själv. Lite missar men är supernöjd med honom ändå, 64,1 och precis utanför placering. Nu laddar vi om för en ny tävlingsdag och debut i intermediare A, så håll tummarna att vi lyckas få till något som liknar piaff och passage och att vi får till ettorna 💪🏻
 
Skulle rida ett lösgörande pass på egen hand igår, det gick så dåligt att jag avslutade rätt tidigt. Hade sån träningsvärk efter ett gympass att hela bålen var helt bortkopplat och allt bara flaxade. Kunde inte ens sitta ordentligt i galopp utan benen bara pendlade.

Kan dra slutsatsen att dels är det verkligen så viktigt med stark bål och att jag tydligen normalt sett faktiskt har det 😆
Hur tränar du , eller även andra i tråden, för att få en stark bål?

Det var några år sen jag sålde min dressyrhäst och nu rider jag bara dotterns d ponny 1-3 gånger i veckan och jag har tappat så mycket styrka och även balans.
Jag tycker att allting flaxar på mig ! Blir galen, jag vill sitta snyggt och stilla i sadeln men känns som en omöjlighet. Skumpar till och med i galoppen när jag sitter ner så det blir mest lätt sits i galoppen på denna ponnyn då hon är så känslig och far iväg om hon blir störd.
 
Hur tränar du , eller även andra i tråden, för att få en stark bål?

Det var några år sen jag sålde min dressyrhäst och nu rider jag bara dotterns d ponny 1-3 gånger i veckan och jag har tappat så mycket styrka och även balans.
Jag tycker att allting flaxar på mig ! Blir galen, jag vill sitta snyggt och stilla i sadeln men känns som en omöjlighet. Skumpar till och med i galoppen när jag sitter ner så det blir mest lätt sits i galoppen på denna ponnyn då hon är så känslig och far iväg om hon blir störd.
Jag har alla möjliga övningar! Statiskt som planka är bra, sen kör jag även ”runt om” dvs rygg och mage (latsdrag, crunches).

Höftlyft, vi har en maskin för det på mitt gym.

Massa varianter när man sitter på rumpan, lyfter benen och lutar sig tillbaka, man kan lyfta båda benen, ett ben i taget, ”simma”, russins twists osv.

Kettlebell swing, marklyft är också bra
 
Hur tränar du , eller även andra i tråden, för att få en stark bål?

Det var några år sen jag sålde min dressyrhäst och nu rider jag bara dotterns d ponny 1-3 gånger i veckan och jag har tappat så mycket styrka och även balans.
Jag tycker att allting flaxar på mig ! Blir galen, jag vill sitta snyggt och stilla i sadeln men känns som en omöjlighet. Skumpar till och med i galoppen när jag sitter ner så det blir mest lätt sits i galoppen på denna ponnyn då hon är så känslig och far iväg om hon blir störd.
Jag kör rider pilates online.
Hjälper både styrka men framför allt rörligheten. Ryggen tackar.
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
559
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
189 155
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Karolina90
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
703
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp