Dressyrsnack 17

Jag gnällde ju lite för ett tag sen om att jag inte riktigt ”fick till det” och även om det inte gick dåligt så var inte känslan på topp, det har svängt och Fille har känts super det sista 🥳 Jätteroligt! Hoppas det håller i sig till det är tävlingsdags igen (två veckor tills dess).

Idag har jag ridit på en kompis häst, ridit honom en del tidigare men nu var det länge sedan -är nog tom 1 år sen jag red honom sist🤔. Kul att känna på hur han utvecklats under tiden och alltid intressant att rida en annan häst, men jag glömmer bort hur icke-fysiskt ansträngande min egen är haha😅 denna är en dm högre än Fille och en både högrest och maffig häst så bara där är det lite mer att rida, den är INTE stark, tung eller så men han har en trav som är som ett rent fyspass. Omg, jag var genomsvettig och då red jag inte ens länge eller så intensivt :rofl::rofl: kommer ha sån träningsvärk imorgon….
 
Alltså jag veeet att jag tjatar om min flytt men jag är så glad😅! Hästarna har bott in sig och verkligen landat nu. Dio har gjort två jättefina dressyrpass i veckan där bytena känns som om de äntligen landat i lite lugn. Idag var vi ute i skogen och jag var lite nervös hur han skulle bete sig eftersom han vilade igår. Hade inte behövt oroa mig för han var perfekt 🤩. Pigg, ridbar, helt orädd för en röjsåg väldigt nära vägen osv. Ni som ridit heta hästar vet hur dom kan bli efter en galopperat fort i skogen. Det blir som ännu mer hett och de går gärna på tvären och trycker emot skänkeln. Idag kunde jag enkelt hitta skritten och göra fattningar på sista sträckan hem. Det är en sån liten sak men betyder så mycket!

Zacke är jag som alltid brydd över för jag tycker han vilar mer på höger bak. Samtidigt är han dunderpigg att rida! Red WE-hinder Idag och det spratt i gubben😁. Ändå utan att han drog eller ballade ur som han har gjort i perioder.

Är så skönt att ha en bra magkänsla i stallet, gudars så viktigt det är!
20240703_185256.jpg
 
Alltså jag veeet att jag tjatar om min flytt men jag är så glad😅! Hästarna har bott in sig och verkligen landat nu. Dio har gjort två jättefina dressyrpass i veckan där bytena känns som om de äntligen landat i lite lugn. Idag var vi ute i skogen och jag var lite nervös hur han skulle bete sig eftersom han vilade igår. Hade inte behövt oroa mig för han var perfekt 🤩. Pigg, ridbar, helt orädd för en röjsåg väldigt nära vägen osv. Ni som ridit heta hästar vet hur dom kan bli efter en galopperat fort i skogen. Det blir som ännu mer hett och de går gärna på tvären och trycker emot skänkeln. Idag kunde jag enkelt hitta skritten och göra fattningar på sista sträckan hem. Det är en sån liten sak men betyder så mycket!

Zacke är jag som alltid brydd över för jag tycker han vilar mer på höger bak. Samtidigt är han dunderpigg att rida! Red WE-hinder Idag och det spratt i gubben😁. Ändå utan att han drog eller ballade ur som han har gjort i perioder.

Är så skönt att ha en bra magkänsla i stallet, gudars så viktigt det är!Visa bifogad fil 148677

Men du var ju så nöjd med ditt lilla stall där du skötte dig själv. Har nog missat varför du flyttade?
 
Men du var ju så nöjd med ditt lilla stall där du skötte dig själv. Har nog missat varför du flyttade?
Jag sköter mig lika själv i detta stallet😁. Flyttade för att jag var trött på att det var så trångt, att höet var skitdåligt (köpte eget pga det men fick inte avdrag på hyran), att hyran smyghöjdes hela tiden för "ökat underhåll" och ändå gjordes inget (hyran höjdes med 40% på tre år), att mitt stall hängde ihop med ett boningshus där det flyttade in en småbarnsfamilj helt utan hästvett osv osv.

Så nu har jag massa plats, möjlighet att ta in kundhästar, bra hö, större hagar och jag är fortfarande alldeles själv, precis som jag vill ha det!
 
Hade ett sånt där bra pass idag. Bestämde mig för att jobba med traven, att få henne att vila lite mer på stegen. Jag skottar gärna på framåt. Hon tog det riktigt bra och orkade mer än jag trodde.
Helt plötsligt får vi också till skänkelvikning med flyt så kan kanske lyckas med målet att rida LA i höst.
 
Jag sköter mig lika själv i detta stallet😁. Flyttade för att jag var trött på att det var så trångt, att höet var skitdåligt (köpte eget pga det men fick inte avdrag på hyran), att hyran smyghöjdes hela tiden för "ökat underhåll" och ändå gjordes inget (hyran höjdes med 40% på tre år), att mitt stall hängde ihop med ett boningshus där det flyttade in en småbarnsfamilj helt utan hästvett osv osv.

Så nu har jag massa plats, möjlighet att ta in kundhästar, bra hö, större hagar och jag är fortfarande alldeles själv, precis som jag vill ha det!
Herregud!
 
Alltså vilket oflyt jag hamnat i.

hovis magsjuk så ingen sko idag 😭
Longerade några varv och hon är fortfarande lite lite halt. Hoppas det försvinner när skon kommer på. Har en bokad tid sen innan allt krångel, på tisdag. Så får hoppas hovis är redo tills dess.
 
Alltså vilket oflyt jag hamnat i.

hovis magsjuk så ingen sko idag 😭
Longerade några varv och hon är fortfarande lite lite halt. Hoppas det försvinner när skon kommer på. Har en bokad tid sen innan allt krångel, på tisdag. Så får hoppas hovis är redo tills dess.
Det där är verkligen tokdrygt! Är så glad att min kompis är en riktig fena på att slå på skor numera. Det har hjälpt mig otroligt mycket flera gånger!!
 
Någon som kommer ihåg hur det ser ut med nedgångar på Grand Prix läktaren i Falsterbo? Ska köpa biljetter till torsdag och pga fortfarande dålig balans på ett ben och kryckor vill jag helst ha plats längst ut och slippa klättra över folk och deras shoppingfynd. :p
 
Det där är bara hälften dessutom. Jag sänkte min hyra med en tusenlapp/månad i flytten. Till ett stall med alltså hundra gånger bättre standard!

Bara som ett litet exempel till. Vägen till min hage i förra stallet var precis bakom en maskinhall. Förra sommaren sattes det upp snörasskydd på andra sidan maskinhallen, där porten för traktorn är. Men inte där jag måste gå minst åtta gånger/dag, trots senaste hyreshöjninen. Så jag fick fortsätta gå runt maskinhallen när det var rasrisk, vilket var ofta denna vinter. Berättade detta i nya stallet varpå ägaren där kom på att det var tvunget att fixas hos sig. Tog två dagar och nu är det dubbla rasskydd ovanför stalldörren.

Så nu ska jag sluta tjata😅.

20240705_205929.jpg
 
Det där är verkligen tokdrygt! Är så glad att min kompis är en riktig fena på att slå på skor numera. Det har hjälpt mig otroligt mycket flera gånger!!
Hovis fick på tappskon nån dag efter den åkt av, men hon blev jätte-jättehalt. Halva hoven åkte med skon så inget att spika i. Fick av skon och blev bättre men inte bra, ville avvakta en vecka innan hon skulle slå på den igen, jag sa två så den skulle få lite tid att växa… sen blev hon jättehalt igen, utan sko. (Med barfotaboots hela tiden) trodde hovböld men nej, så fick behandling för inflammation i sulan och är nu nästan ohalt, men fortsatt utan sko som ska på nu då. Men hoven är fortfarande ful. Nästa vecka har det gått 6v sen hon trampa av den 🙈

Normala hovar kan jag slå på tappskor eller be en kompis. Men inte denhär 😨😨
 
Någon som kommer ihåg hur det ser ut med nedgångar på Grand Prix läktaren i Falsterbo? Ska köpa biljetter till torsdag och pga fortfarande dålig balans på ett ben och kryckor vill jag helst ha plats längst ut och slippa klättra över folk och deras shoppingfynd. :p
Picsart_24-07-05_21-44-44-916.jpg


Kommer man alltså lätt åt platserna i röda ringarna eller bara de svarta?
 
Vi har varit iväg och tränat för ny tränare 2 dagar på raken. Passade på nu när jag är hemma i Skåne över sommaren, har velat träna för henne länge! Var tom lite nervös innan 🙈 Det gick jättebra! Våra svagheter visade sig tydligt och vi fick bra hjälp men samtidigt väldigt mycket pepp, och beröm för det som är bra. Känner mig så inspirerad att träna vidare nu, och försöka steppa upp till nästa nivå. Jag skulle jättegärna vilja starta någon LA eller ett femårsprogram framöver men vågar fortfarande inte riktigt. Förvända är lite svajig, enkla bytena blir inte alltid toppen, travlängningarna blir oftast inte så bra på första försöket. Tränaren tyckte att vi kunde ge oss ut men förstod samtidigt vad jag menade, ofta är det väl så med unghästar att det känns lite svajigt emellanåt.
 
Hovis fick på tappskon nån dag efter den åkt av, men hon blev jätte-jättehalt. Halva hoven åkte med skon så inget att spika i. Fick av skon och blev bättre men inte bra, ville avvakta en vecka innan hon skulle slå på den igen, jag sa två så den skulle få lite tid att växa… sen blev hon jättehalt igen, utan sko. (Med barfotaboots hela tiden) trodde hovböld men nej, så fick behandling för inflammation i sulan och är nu nästan ohalt, men fortsatt utan sko som ska på nu då. Men hoven är fortfarande ful. Nästa vecka har det gått 6v sen hon trampa av den 🙈

Normala hovar kan jag slå på tappskor eller be en kompis. Men inte denhär 😨😨
Kan din hovslagare inte plasta hoven?
För två år sedan hade min tappsko så jag trodde vi aldrig skulle få på den, efter plast gick det hur bra som helst och dessutom med noll risk för sömtryck.
Eventuellt håller plasten inte ”8 veckors sko intervall” men att sko var 4-6 vecka istället medan hoven växer ut och kunna rida under tiden är såååå värt det!
 
Trots urusla förberedelser, min axelskada och en tappsko som orsakade två veckors skritt, så är vi på väg mot att tävla i helgen (om inget mer hinner hända ;) ).
Rätt låga förväntningar, jag hade velat vara bättre förberedd, men känner att vi faktiskt måste bege oss ut och träna och testa på för ska det bli något tävlande alls i år måste jag släppa sargen någon gång.
Men hoppas inget mer inträffar och att vi tar oss iväg, och så hoppas jag på att hästen inte blir allt för spänd och tycker att det är roligt. Det vore kul om det känns ridbart inne på banan men det får vi väl se hur det går med ;)

Vi tog oss iväg 👍
Hästen var MYCKET spänd 😅
Och det var inte så där jätteridbart inne på banan ;)

Vi red en LA:3 först, och det är saker vi kan och som han gör bra men idag var det nästan hopplöst ta sig genom programmet (dock nöjd med min ridning, jag kände mig konsekvent och lugn och fortsatte bara att rida som jag brukar 👍 pluspoäng till mig för det. Tyvärr syntes inte de poängen i resultatlistan ;) )
Och sen en dåligt förberedd debut i MsvB:1 där han faktiskt var bitvis riktigt fin och ridbar, men fortfarande med massor av missar när han spände sig och inte klarade av att ta mina hjälper. Trots gott om missar gläds jag åt tre åttor och fina skolor (förutom slutan vi galopperade igenom ;) ) och att det känns som att hästens kropp och mitt huvud hörde hemma i programmet. Hästens huvud och min kropp (spänd häst och skadad axel på ryttaren) gör kanske inte riktigt det ännu 😁😂😅
 
Visa bifogad fil 148696

Kommer man alltså lätt åt platserna i röda ringarna eller bara de svarta?
Visst är det läktaren som "har ryggen" mot hoppläktaren, den nyare alltså? Jag satt på den nya läktaren för ett par år sedan och tyckte gångarna hade vettig bredd men uppgången var på sidan om läktaren så har du lite svårt att ta dig fram skulle jag köpa biljett närmst ingången. Jag är dålig på kartor men för mig ser det ut som att de rödmarkerade gångarna är närmast där man går in till läktaren.. 🤔
 
Kan din hovslagare inte plasta hoven?
För två år sedan hade min tappsko så jag trodde vi aldrig skulle få på den, efter plast gick det hur bra som helst och dessutom med noll risk för sömtryck.
Eventuellt håller plasten inte ”8 veckors sko intervall” men att sko var 4-6 vecka istället medan hoven växer ut och kunna rida under tiden är såååå värt det!
Vi har aldrig plastat hovarna. Förut skoddes hon av erkänt duktig klinikhovslagare som jobbat på UDS, Han sa varför vi inte plastade men jag kommer inte ihåg, men jag tror han va rädd att det skulle kunna dra med ännu mer hov om hon klev av skon igen.. Jag frågade vår nuvarande hovis nu när hon tappade skon, om man inte plastar hovarna längre? Hon sa jo om det behövs. Sen kom jag av mig och frågade inte vidare varför vi inte gör det med haflingern 🫣 min veterinär sa heller ingenting utan sa låt henne gå med barfotaboots någon vecka till.
Förr hade vi väldiga problem med framhovarna, törs inte ens lägga ut en bild. När det var som värst har det inte gått att sko så hon har fått gå med barfotaboots dygnet runt i några månader så hoven fått växa ut igen.
Hon skos med 5v intervaller på sommaren och 8v går hon bara typ två perioder mitt i vintern om det är snö och planeterna står rätt 😁
 
Vi har aldrig plastat hovarna. Förut skoddes hon av erkänt duktig klinikhovslagare som jobbat på UDS, Han sa varför vi inte plastade men jag kommer inte ihåg, men jag tror han va rädd att det skulle kunna dra med ännu mer hov om hon klev av skon igen.. Jag frågade vår nuvarande hovis nu när hon tappade skon, om man inte plastar hovarna längre? Hon sa jo om det behövs. Sen kom jag av mig och frågade inte vidare varför vi inte gör det med haflingern 🫣 min veterinär sa heller ingenting utan sa låt henne gå med barfotaboots någon vecka till.
Förr hade vi väldiga problem med framhovarna, törs inte ens lägga ut en bild. När det var som värst har det inte gått att sko så hon har fått gå med barfotaboots dygnet runt i några månader så hoven fått växa ut igen.
Hon skos med 5v intervaller på sommaren och 8v går hon bara typ två perioder mitt i vintern om det är snö och planeterna står rätt 😁
Min trampade av en plastad hov (eller skon som satt i plasten i hoven ;) ) och det lossnade fint utan att ta mer horn men det beror kanske lite på utgångsläget?
Ska se om jag kan hitta bilderna!
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
601
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
377
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp