Dressyrsnack 17

Ja absolut rätt häst, jag känner verkligen att jag fått en häst som passar mig, en riktig själavårdare! Sedan om han inte gör slipade byten eller priuetter i framtiden gör mig inget, han kommer alltid att vara min fina dressyrkille. :love:

Vi har skaffat en american painthorse f. 2023 också (hon på bilden) men hon hamnar kanske inte just här i dressyrforumet då hon är avlad för western. Hon har också ett superfint psyke och är väldigt okomplicerad och trygg i sig själv. Så nu känns det som att jag fått bingo två gånger på raken! :love:

(För er som inte följt med genom åren så hade jag en väldigt reaktiv arab i elva år och kämpade outtröttligt med honom att bara fungera i vardagen, tills döden skilde oss åt... 💔 Efter detta bestämde jag mig för att antingen prova en riktigt stabil häst, eller ge upp hästsporten helt och hållet. Då kom coben!)

26.sessarykt.jpg
Minns den!
Härligt att ha träffat rätt :heart och både coben och painten ser fina ut, mina favoritgfärger😁
 
20240629_143021.jpg
Vi åkte lite längre bort än vi brukar och där var inte lika många långbenade "riktiga" dressyrhästar så vi lyckades knipa en andraplats idag. :heart 😁
Jag tyckte hon var lite loj och inte helt framme för skänklen men det såg tydligen bättre ut än det kändes. Medeltraven kändes faktiskt också som en av de bättre vi visat. Fick igång henne mer till nästa tur, men när vi var på väg in på banan blåste ett jättestort parasol ner från terrassen vid caféen typ 20 m framför oss. Men hon blev hos mig även om vi båda två kom av oss lite. Jag var dock så koncentrerad på att nu jäklar skulle jag rida fram till handen så jag nästan glömde programmet.. :bag:
Var på väg tillbaka till släpet när jag tjekkade equipe och insåg att jag låg som nr 1 och två med 2 ekipage kvar!
Älskar att hon är så lätt att ha med, inga problem att åka ensam och står bara och betar vid väntetid. 😍
 
Kokosnötterna är redan lite lugnare och Dio har tom legat ner och sovit i hagen idag🩷. Får se hur det blir när jag börjar rida nästa vecka. Är helt jla slut av flyttandet. Har rensat ut SJU sopsäckar skräp🙄. Förhoppningsvis blir jag klar imorgon. Stallägaren förväntar sig nyskurat och superfräscht stall. Han har helt glömt att det var SÅ smutsigt och skabbigt när jag flyttade in. Blir en liten kattvätt med slangen och lite diskmedel..

På förebilden hade jag redan skurat, men ja, ni ser skillnaden.
Visa bifogad fil 148337
Såg det ut som på översta bilden när du flyttade in och du lämnar som det ser ut på den undre?
Alltså blir du inte sugen på att visa bilderna o fråga om han vill att du ska återställa till hur det såg ut när du tog över..
 
Efter 4,5 år på gården har jag kommit på att jag kan ställa mobiltelefonen på en staketstolpe vid grinden och på så vis filma mig själv 🙈. Men så nyttigt nu när de få gånger jag hinner och har råd att åka iväg och träna så har jag sällan mamma med för att filma (Tydligen har tanten skaffat ett eget liv som innebär egen sprint och styrketräning 🤔). Väldigt nyttigt nu när det äntligen börjat lossna med bytena. Jag har knäckt koden för hur jag ska placera henne för att de ska bli rena.

Vera är en häst med så mycket full gas. Allt ska lösas med mer fart. Så även byten, vilket gärna blir en dragkamp och efter bak. Men nu när grundridningen blir bättre så går hon också att påverka i bytena.

Jag tycker egentligen inte att ridningen blir riktigt roligt förrän minst Msv b-nivå. Här trivs jag absolut bäst. Och erkänner att jag har ganska bråttom hit. 🙈
Vera är ju ingen gångartshäst, ingen häst som direkt sticker ut ur mängden. Vi kommer få behöva ha en "perfekt" grundridning att stå på för att kunna hänga med det stora gänget på tävling. Men jag är så glad för hennes ridbarhet och temperament. Livet som småbarnsmamma blir så mycket lättare med en häst "som tål lite".

Vi har lång väg kvar men nu tycker jag faktiskt att där kommer fina glimtar av vad framtiden kan erbjuda. ❤️

Filmklipp från senaste dagarna

 
Såg det ut som på översta bilden när du flyttade in och du lämnar som det ser ut på den undre?
Alltså blir du inte sugen på att visa bilderna o fråga om han vill att du ska återställa till hur det såg ut när du tog över..
Översta bilden är hur det var när jag flyttade in. Undre är det tvättat och nymålat. Nu har vi skurat ur det men inte målat. Får se vad för argt sms som väntar imorgon 🙄.
 
Om han nu skulle ha mage att klaga så skicka bilden på hur det såg ut när du flyttade in.
Det har redan kommit ett gnäll-sms🙄. Jag orkar verkligen inte med honom. Han är så bitter över att jag flyttar och har återigen ringt till nya stallägaren och beklagat sig över att det blir väldigt svårt att hitta en ny hyresgäst. Liksom ja? Vad ska nya stallägaren göra åt det?? Han gör sig en så extrem otjänst att bete sig så här för ingen kommer rekommendera att stå där.

Ja ja, jag är därifrån och hästarna som vilat en vecka nu skaigång igen!
 
Väldigt glad över Nelly som igår fixade ett bra dressyrpass på utebanan utan att varken bocka och gå och spänna sig hela tiden! Kanske låter som en småsak men hon är verkligen en ridhushäst och har i alla år haft jättesvårt för att slappna av ute. Framförallt efter skadeperioder brukar det ta ett tag innan hon fixar att ridas ”som vanligt” ute, eftersom överskottsenergin driver upp hennes reaktivitet till max. Överskottsenergin är egentligen borta sen länge men reaktiviteten tar längre tid för att lugna ner igen.

Hittills under våren har utepassen främst gått ut på att hjälpa henne slappna av, men igår kunde hon koncentrera sig och slappna av så vi fick till ett lika bra pass som om vi varit inne👍🥰

Skulle ta en bild efteråt men precis när jag hoppat av lyckades hon skaka av sig hela tränset (hade en flughuva fastsatt i nackstycket) så det blev aldrig av🤣🫣
 
Jag tänkte köra igång min Pivo för första gången igår. Jag är typ teknik-retarderad och har absolut NOLL tålamod med sånt. Vänta ut en häst i timmar kan jag göra. Men teknik så brinner det typ direkt. Särskilt som igår då det var tokvarmt, fuktigt, flugor och bromsar.. 😅
Jag vet inte vad jag gjorde för fel för Pivon tappade oss hela tiden. Hästen har förvisso typ samma färg som både sarg och underlag. Men jag hade svart och mörkbrunt. 🤷‍♀️
Tror jag skippar den idag och bara har en trevlig träningsstund. Tar den när jag är mindre slut i skallen.. :laugh:
Vitt schabrak är tricket!
 
Dressyrträning igår och vi red utomhus. Inga dressyrstaket uppe denna gång och eftersom tränarens utebana är enorm fick vi verkligen jobba med rakriktning utan hjälp av staket.
Trodde inte passet skulle gå så bra, dels var jag väldigt disträ pga annat i livet och dels kändes hon väldigt off, det blåste en del och reklamen längs staketet fladdrade rätt mycket så en del spänning där 😅

Så kom tränaren och vi satte igång och vi gjorde återigen vår bästa träning 😍
Hela hästen kändes rundare och mer bärig. Inga tendenser till att slänga in baken i vänstervarvet, gjorde jättefina serpentiner i galopp där hon var superstadig i den förvända. Kunde samla galoppen väldigt mycket med bibehållen bärighet, jättefina öppnar i både trav och galopp. En dröm att rida helt enkelt ❤️

Pratade med en kompis efteråt som också har en het häst. Hon fattade precis min känsla av att något inte stämde. Är man van att de skrittar i raketfart och vill väldigt mycket känns det konstigt när de är mer normala 😆
Dock blir det betydligt enklare när man faktiskt kan inverka lite mer med skänkeln.
"De brukar vara bäst när de är lite övertränade"
Kan ju tillägga att hon inte var seg eller gick emot under träningen, hon var väl framme och lätt för hjälperna, bara inte lika het och snabb 😁
För den som är van vid en lite mer långsam häst som behöver mycket ridning hade hon antagligen känts jättepigg 😆

Tänkte dock låta henne få en veckas vila nu och bara gå lite promenader.

Inte direkt trött efter passet 😁😍
1000025147.jpg
 
Dressyrträning igår och vi red utomhus. Inga dressyrstaket uppe denna gång och eftersom tränarens utebana är enorm fick vi verkligen jobba med rakriktning utan hjälp av staket.
Trodde inte passet skulle gå så bra, dels var jag väldigt disträ pga annat i livet och dels kändes hon väldigt off, det blåste en del och reklamen längs staketet fladdrade rätt mycket så en del spänning där 😅

Så kom tränaren och vi satte igång och vi gjorde återigen vår bästa träning 😍
Hela hästen kändes rundare och mer bärig. Inga tendenser till att slänga in baken i vänstervarvet, gjorde jättefina serpentiner i galopp där hon var superstadig i den förvända. Kunde samla galoppen väldigt mycket med bibehållen bärighet, jättefina öppnar i både trav och galopp. En dröm att rida helt enkelt ❤️

Pratade med en kompis efteråt som också har en het häst. Hon fattade precis min känsla av att något inte stämde. Är man van att de skrittar i raketfart och vill väldigt mycket känns det konstigt när de är mer normala 😆
Dock blir det betydligt enklare när man faktiskt kan inverka lite mer med skänkeln.
"De brukar vara bäst när de är lite övertränade"
Kan ju tillägga att hon inte var seg eller gick emot under träningen, hon var väl framme och lätt för hjälperna, bara inte lika het och snabb 😁
För den som är van vid en lite mer långsam häst som behöver mycket ridning hade hon antagligen känts jättepigg 😆

Tänkte dock låta henne få en veckas vila nu och bara gå lite promenader.

Inte direkt trött efter passet 😁😍
Visa bifogad fil 148468
Förstår exakt känslan. Blir precis samma när Dio är chill och rimlig😅. Liksom hjälp! Vad är feeel🙈.
 
Jag har köpt ett sidepull nu, för jag tänker att det är som ett paraply (har man med sig det regnar det inte). Äger jag ett sidepull kommer han kanske inte få fler sår?

De fyra första såren har äntligen läkt, men igår hade han bitit sig själv på insidan av mungipan. Då hade han fått vila två dagar efter att tandläkaren varit hos oss.

Oh happy days!
 
Dressyrtant har vågat ”hoppa” igen. Försöker få in lite hoppning på egen hand mellan hopplektionerna. Säger ”hoppa” eftersom det kanske egentligen mest är upphöjda bommar, men jag tycker det är helt perfekt för att bara kunna ligga och rulla med fokus på min egen balans och att hålla en jämn galopp.
Som vanligt tyckte jag att vi galopperade ganska fort men ser på filmen att det ser jättelångsamt ut🤣🤣🤣

Nelly var lite halvtrött men det var med flit för jag ville minimera risken för bocksprång🫣

https://www.instagram.com/reel/C89QWXFIWiL/?igsh=MTl3enluNWpvZzRydg==
 
Trots urusla förberedelser, min axelskada och en tappsko som orsakade två veckors skritt, så är vi på väg mot att tävla i helgen (om inget mer hinner hända ;) ).
Rätt låga förväntningar, jag hade velat vara bättre förberedd, men känner att vi faktiskt måste bege oss ut och träna och testa på för ska det bli något tävlande alls i år måste jag släppa sargen någon gång.
Men hoppas inget mer inträffar och att vi tar oss iväg, och så hoppas jag på att hästen inte blir allt för spänd och tycker att det är roligt. Det vore kul om det känns ridbart inne på banan men det får vi väl se hur det går med ;)
 
Igår var jag uppe på hästen för första gången på 3 och en halv månad! Hög pall och kravla upp från "fel" sida. Skritt gick bra och låångsam galopp. Trav funkade inte 😬. Skönt att ha provat på men dröjer nog innan jag kan rida ett pass själv (hoppade bara upp i slutet nu).

(Ser alltså ut såhär i mitt knä)
 

Bifogade filer

  • 20240611_095552.JPG
    20240611_095552.JPG
    420,2 KB · Visningar: 88
Igår var jag uppe på hästen för första gången på 3 och en halv månad! Hög pall och kravla upp från "fel" sida. Skritt gick bra och låångsam galopp. Trav funkade inte 😬. Skönt att ha provat på men dröjer nog innan jag kan rida ett pass själv (hoppade bara upp i slutet nu).

(Ser alltså ut såhär i mitt knä)
Men oj, vad har du råkat ut för?
Krya på dig!
 
Trots urusla förberedelser, min axelskada och en tappsko som orsakade två veckors skritt, så är vi på väg mot att tävla i helgen (om inget mer hinner hända ;) ).
Rätt låga förväntningar, jag hade velat vara bättre förberedd, men känner att vi faktiskt måste bege oss ut och träna och testa på för ska det bli något tävlande alls i år måste jag släppa sargen någon gång.
Men hoppas inget mer inträffar och att vi tar oss iväg, och så hoppas jag på att hästen inte blir allt för spänd och tycker att det är roligt. Det vore kul om det känns ridbart inne på banan men det får vi väl se hur det går med ;)
Jag har precis samma känsla inför lördag! Men ridit igenom programmet i ösregn, på för liten bana, och det kändes ändå okej. Vi får väl se om vi kommer i väg
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
609
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
399
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp