Dressyrsnack 17

Flyttar mina hästar på fredag och jag läääängtar! Min snart fd stallägare beter sig jättemärkligt och har tom ringt nya stallägaren och frågat varför jag ska flytta dit🙄. Mitt svar att det ger större möjligheter till egen verksamhet dög tydligen inte.. Hoppas nu jag får in lite kundhästar också!
Om han funderar över det så kanske han har svaret själv, om han tänker efter. :angel:

Är det ngn av dem som är mindre "tryck över nosen" än ngn annan?

Man får rida med en annan teknik, mindre tryck i händerna, mer signal och släpp/vänta.

Du kan inte rida med "stadig kontakt" på samma sätt, de flesta hästarna ogillar det.

Men de jag nämnde är alla mer lika signalsystemet man använder med tränsbett. Hackamore ska ridas som stångbett. Crossunder är bara skumt 😅.

Man får rida med en annan teknik, mindre tryck i händerna, mer signal och släpp/vänta.

Du kan inte rida med "stadig kontakt" på samma sätt, de flesta hästarna ogillar det.

Men de jag nämnde är alla mer lika signalsystemet man använder med tränsbett. Hackamore ska ridas som stångbett. Crossunder är bara skumt 😅.
Jag blev faktiskt förvånad av hur dåligt han gick, har alltid ridit med för lätt och lite glappig hand och fått mkt skit av mina tränare för det. Men den här har jag tydligen ridit tvärtom. Och när han har bett kan jag samla med skänkeln, nu när jag gör det suckar han och sträcker ut underhalsen. Det är inte direkt underverk för självförtroendet. Ska han fortsätta så här varje sommar (gjorde samma förra året) så kommer jag behöva hitta ngn tränare som kan hjälpa mig med detta, för han blir lååååång och tappar ryggmuskler för varje dag som går. Ska klättra igen i morgon, så då kanske jag kan få lite hjälp av underlaget i alla fall.

Jag blev faktiskt förvånad av hur dåligt han gick, har alltid ridit med för lätt och lite glappig hand och fått mkt skit av mina tränare för det. Men den här har jag tydligen ridit tvärtom. Och när han har bett kan jag samla med skänkeln, nu när jag gör det suckar han och sträcker ut underhalsen. Det är inte direkt underverk för självförtroendet. Ska han fortsätta så här varje sommar (gjorde samma förra året) så kommer jag behöva hitta ngn tränare som kan hjälpa mig med detta, för han blir lååååång och tappar ryggmuskler för varje dag som går. Ska klättra igen i morgon, så då kanske jag kan få lite hjälp av underlaget i alla fall.
Klen tröst men min har faktiskt blivit bättre och bättre på hacket. Vi fick ju öva flera månader i början av året...
På henne har jag fårskinnsfluff på näsan och en (lätt klädd) curbstrap under hakan. Men alla är ju olika.
På slutet kunde jag rida ett fullgott dressyrpass utan att börja gråta. 😆

Känner så väl igen det! Tycker jag är väldigt lätt i kontakten och rider mest för sätet men slänger jag på ett sidepull så blir han lång, tung och rak och typ omöjlig att styra.

Ska dock säga att min sommarhäst (som inte är van vid bettlöst) blir seg, tung, låååång och låg med sidepull 😅.

Min mustang däremot är väldigt känslig för det, men han har jag ju hunnit träna.

Ska dock säga att min sommarhäst (som inte är van vid bettlöst) blir seg, tung, låååång och låg med sidepull 😅.

Min mustang däremot är väldigt känslig för det, men han har jag ju hunnit träna.
Så det ni säger är att jag ska träna lite till. :meh: :angel:

Red ut barbacka igår och då var han allt annat än lång. Hans rygg och manke är inte jätteskön att sitta på i så spänt läge men vi överlevde.

Idag tömkörde jag och då var han lång typ som en dubbellongering. Gjorde massa övergångar men det hjälpte inte så mkt så jag ska jobba lite från marken nu i kväll också.

Så det ni säger är att jag ska träna lite till. :meh: :angel:

Red ut barbacka igår och då var han allt annat än lång. Hans rygg och manke är inte jätteskön att sitta på i så spänt läge men vi överlevde.

Idag tömkörde jag och då var han lång typ som en dubbellongering. Gjorde massa övergångar men det hjälpte inte så mkt så jag ska jobba lite från marken nu i kväll också.

Jo, och träna lite annorlunda. Ge signal och släpp typ, tänk lite mer western.

Hästar är "mottrycksdjur", så ett stadigt hållande i ett bekvämt band över nosen har dom en tendens att trycka emot istället för att ge efter för.

Repnos gör lite ont att trycka emot, så då är det mer sannolikt att dom försöker undvika det (dvs dom krullar, vilket egentligen inte är vad man vill ha, men det kan behövas som säkerhet). Samma sak med hackamore, skänklarna förstärker din hand rejält, så det är svårare för dom att trycka emot.

Det blir som ett annat tänk. Bett kan man finlira med handen på ett annat sätt. Med bettlöst måste finlira med sätet.

Jo, och träna lite annorlunda. Ge signal och släpp typ, tänk lite mer western.

Hästar är "mottrycksdjur", så ett stadigt hållande i ett bekvämt band över nosen har dom en tendens att trycka emot istället för att ge efter för.

Repnos gör lite ont att trycka emot, så då är det mer sannolikt att dom försöker undvika det (dvs dom krullar, vilket egentligen inte är vad man vill ha, men det kan behövas som säkerhet). Samma sak med hackamore, skänklarna förstärker din hand rejält, så det är svårare för dom att trycka emot.

Det blir som ett annat tänk. Bett kan man finlira med handen på ett annat sätt. Med bettlöst måste finlira med sätet.
Så tänker jag redan när jag rider med bett och jag tar bara kontakt med det bettlösa när jag ska bromsa. Men det jag lärt in med bett och jag använt bettet om understödjande till funkar inte riktigt nu. Å andra sidan, jag har mest använt hoppsadeln, och ridit barbacka, och då är ridningen lite annorlunda.

Longerade några steg i förrgår när haflingern fortfarande stog på flunipasta, och hon var halt o hade puls. Igår vilade hon av benet i hagen och sprang o va halt så longerades inte ens och skickade ett deprimerat sms till vår veterinär så vi fick komma in imorse😮‍💨
Sprang upp på parkeringen ”nu ser hon inte så halt ut…” 🙈
Så det verkar äntligen släppt de värsta🙏🏻 ska gå en vecka till med jumpasko innan vi testar slå på skon och sen kan jag börja skritta henne förhoppningsvis i slutet av nästa vecka 🙏🏻

Nu börjar mina nya stövlar bli lite sköna att rida I! Har sprayat dom med vatten i ankeln innan ridning, det har fungerat utmärkt flr att mjuka upp och forma sig😃
Har man viktmanchetter är det super för att sätta runt ankeln när stövlarna är nya och behöver sätta sig ngt. Brukar bli bra även med riktigt styva modeller på några pass bara. 👍

Skönt att hoven håller för att gå på bete. Förra året när Mirre drog av sig skon så klarade han inte att gå utan, så han fick boxvila med bomullsomslag till hovslagaren kunde komma och rädda oss.

Jag rider ju på olika bettlösa alternativ nu, och är mer än lite trött på det. Mirre har skurit sig på gräs på betet. Såret i vänster mungipa är nästan helt läkt, det är nog mer ett ärr egentligen men det är vänster känns inte 100 mot insidan så jag vet inte när det blir dags för ridning på bett igen. Kanske inte för än jag är hemma efter semestern i slutet av juli. Där gick denna sommars träning som jag sett fram så mkt till.

Han gillar inte Hackamore eller grimma så mkt, han trycker emot nostrycket. Nu rider jag med ett huvudlag från Horze med kors under hakan. Det går lite bättre men samtidigt är han inte helt lätt att påverka. Funderar på vad det skulle kunna finnas ngt annat som han kanske gillar mer.
Har du provat med hyaluronsyre-sårjox? Tycker småsår och även större läker oväntat fort av det.

Ang bettlöst säger jag som vanligt: en kapson med brett, fast nosjärn och bra längd på pinnarna tygeln fästs på. Jag har den nedan från Marjoman. Ful - absolut! Men ger mest tränslik känsla.
Har jobbat mig igenom en uppsjö bettlösa. Kapson som den är ju till skillnad mot många andra bettlösa gjorda för dressyr och formgivning. Den längden på piggar/tygelfästen som är på just den från Marjoman ihop med placering av dem tycker jag ger bäst känsla. Och med det menar jag lite att utformningen triggar vissa reflexer/beteenden i hästen. Lättare att på känslan av att huvud pivoterar runt bett med hjässa fram och underhals upp.
Man kan också slippa spänna så hårt IOM att det breda och fasta nosjärnet gör att den ligger stadigt iaf. Signalerna blir då tydliga. Järnet sprider trycket bra. Jag brukar ha en padd under också.
Crossunder drar ihop käkarna och hästen får begränsad rörlighet i käken som den behöver kunna lägga ut för att ställa i nacken/böja sig.
Hack gör ju samma plus blir som en sämre stång typ.
Sidepull är väl inte riktigt lika bra för formgivning om man inte är van bettlös-tränare-ish.
Man får kika på var på huvudet nosdel, tyglar etc sitter. Högt ger gärna underhals och hängig hållning.

Kan vara bra att lära in respons på hjälperna avsuttet med tyglar/vid hand. Då kan man lära in hur de ska forma sig enklare.

https://www.taur.se/se/produkter/hu...93dLF0BOH08LAo5dvdMTY4pA9I2FGZ-kaAv0iEALw_wcB

Det lär inte bli någon tävling på ett tag för min del. Kanske senare i höst. Hontasdjuret står i Skara med en fissur på frambenet :( fick ett sår på benet förra och var jättehalt. Har stått på smärtstillande och penicillin under förra veckan. Hältan hade inte gett med sig när vi tog bort smärtstillande, så vi åkte in akut igår och röntga eftersom vi var oroliga att det hade blivit något i knät. Knät hade klarat men hon hade en fissur. Hon blev kvar över natten för dom skulle undersöka en gång till idag. Men nu blir hon kvar några dagar till tills hältan är bättre. Boxvila i 6 veckor. Veterinären säger att det brukar bli bra bara dom är lugna. Hoppfullt men jag är känner mej jävligt nere nu och jag tycker så synd om min lilla häst :heart fick veta att en annan bekant åxå står där nu. Men att det inte såg bra ut för deras del. Lider verkligen med henne :heart

Det lär inte bli någon tävling på ett tag för min del. Kanske senare i höst. Hontasdjuret står i Skara med en fissur på frambenet :( fick ett sår på benet förra och var jättehalt. Har stått på smärtstillande och penicillin under förra veckan. Hältan hade inte gett med sig när vi tog bort smärtstillande, så vi åkte in akut igår och röntga eftersom vi var oroliga att det hade blivit något i knät. Knät hade klarat men hon hade en fissur. Hon blev kvar över natten för dom skulle undersöka en gång till idag. Men nu blir hon kvar några dagar till tills hältan är bättre. Boxvila i 6 veckor. Veterinären säger att det brukar bli bra bara dom är lugna. Hoppfullt men jag är känner mej jävligt nere nu och jag tycker så synd om min lilla häst :heart fick veta att en annan bekant åxå står där nu. Men att det inte såg bra ut för deras del. Lider verkligen med henne :heart
Det kommer bli bra! Dio hade en fissur inne i carpus förra sommaren. Stod på box i sex veckor och vilade sen ytterligare två el tre månader. Han blev helt återställd😃.

Jag har anmält mig på tävling! Känner mig inte alls i topptrim så jag precis börjat kunna rida lite mer riktigt efter en rejäl stukning på foten, åkt häst korta stunder i joggingskor i tre veckor 🙈 Men red hästen på banan igår, för första gången på en månad, och jag får ta tävlingen som träning, känner bara att jag måste komma i väg på något! Måste bara lösa bil och transport innan! 🤔

Det kommer bli bra! Dio hade en fissur inne i carpus förra sommaren. Stod på box i sex veckor och vilade sen ytterligare två el tre månader. Han blev helt återställd😃.
Ja det minns jag. Skönt att höra 😊 jag tror ju att hontasdjuret blir bra hon åxå. Har man stått 4mån på box utan problem så är ju 6 veckor en barnlek. Men nu vill jag bara ha hem henne. Känner mej väldigt nedstämd utan henne. Fick höra igår kväll att bekantingen som hade sin häst inne fick ta bort sin. Så jag känner mej verkligen inte på topp.

Så tänker jag redan när jag rider med bett och jag tar bara kontakt med det bettlösa när jag ska bromsa. Men det jag lärt in med bett och jag använt bettet om understödjande till funkar inte riktigt nu. Å andra sidan, jag har mest använt hoppsadeln, och ridit barbacka, och då är ridningen lite annorlunda.
Sidepull hör man på namnet hur det är tänkt att användas. En tygel i taget, och böjning i sidled (=side pull). Inte två tyglar samtidigt vertikalt.

Går säkert att lära in på känslig häst. Men aldrig med stadigt tryck. Eller ja så får man en häst som går och trycker emot.

Jag använder själv bosal (eller repgrimma som är en förenklad bosal). Där finns bullen (eller knuten) under haka som fungerar vertikalt med inlärd signal.

Annars är nog kapson som @tuaphua är inne på, det som är närmast dressyrtekniken.

Oavsett så är ett måste att man kan rida med lite slack i tygeln (konsekvent) under inlärning för att slippa mottryckseffekt från hästen i ett bettlöst, är min erfarenhet i alla fall.

Nu har jag aldrig provat kapson så vet inte hur den fungera alls.

Köpt tävlingsfoto från hemmadressyren med Dio. Tycker verkligen han är vackrast i världen 🩵
083A0728.webp

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
649
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
837
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 960
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 169
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar