Dressyrsnack 17

Han gillar inte Hackamore eller grimma så mkt, han trycker emot nostrycket. Nu rider jag med ett huvudlag från Horze med kors under hakan. Det går lite bättre men samtidigt är han inte helt lätt att påverka. Funderar på vad det skulle kunna finnas ngt annat som han kanske gillar mer.
Min häst som inte gillar hackamore (testat en hjulvariant samt ponnyhack) går bra på indianhackamore!
 
Red lektion igår och idag, första riktiga passen sedan Fumo kom hem från Tyskland. Guuuud så fin han är.

F red för Klaus Balkenhol i Tyskland som ville ha Fumo lite rundare och ett snäpp lägre i formen, han vill gärna trycka upp nacken och släppa rygg och bakben och då funkar exempelvis inte bytena. Men ALLT blev bättre när formen blev bättre. Fin linje där för man vill heller inte att han bara viker in näsan utan det ska såklart vara bakbensaktivitet in i handen men när jag hittade rätt var det så häftigt. Så den grunden bygger vi på nu.

En övning från maestro Balkenhol för att förbättra galoppen:
Rid serpentiner, F fick göra 4-5 på 60m bana. Öka lite på raksträckorna i serpentinen och samla och sväng rätt så sent, låt staketen bromsa lite och använd svängen för att gymnasistera kroppen och få med inner bak. Fumos galoppkvaliter förbättrades markant bara av den övningen.

Även öppna/bogen in på medellinjen med tempoväxlingar fick de göra.
 
Red lektion igår och idag, första riktiga passen sedan Fumo kom hem från Tyskland. Guuuud så fin han är.

F red för Klaus Balkenhol i Tyskland som ville ha Fumo lite rundare och ett snäpp lägre i formen, han vill gärna trycka upp nacken och släppa rygg och bakben och då funkar exempelvis inte bytena. Men ALLT blev bättre när formen blev bättre. Fin linje där för man vill heller inte att han bara viker in näsan utan det ska såklart vara bakbensaktivitet in i handen men när jag hittade rätt var det så häftigt. Så den grunden bygger vi på nu.

En övning från maestro Balkenhol för att förbättra galoppen:
Rid serpentiner, F fick göra 4-5 på 60m bana. Öka lite på raksträckorna i serpentinen och samla och sväng rätt så sent, låt staketen bromsa lite och använd svängen för att gymnasistera kroppen och få med inner bak. Fumos galoppkvaliter förbättrades markant bara av den övningen.

Även öppna/bogen in på medellinjen med tempoväxlingar fick de göra.

Dum fråga kanske: var det serpentiner med bibehållen galopp då?
 
Mina hästar beter sig som fullständiga kokosnötter av att flytta🙈🙄. De är som två unghingstar som gått tillsammans konstant i några år och aldrig blivit civiliserade, den ena kan inte gå runt knuten utan att den andra ballar ur. Suck. Hoppas de kan skärpa till sig och lugna sig snart.
 
Mina hästar beter sig som fullständiga kokosnötter av att flytta🙈🙄. De är som två unghingstar som gått tillsammans konstant i några år och aldrig blivit civiliserade, den ena kan inte gå runt knuten utan att den andra ballar ur. Suck. Hoppas de kan skärpa till sig och lugna sig snart.

De känner sig unga igen av förändring? :D
 
Ja tänk vad 100 meter åt vänster kan göra🙄. För Dio har världen verkligen rasat och Zacke är upprörd för att Dio är upprörd. Jag älskar stallet dock och gör mitt yttersta för att skapa en god ordning direkt i sadelkammaren osv. Har SÅ mycket skräp som ska slängas! Herregud vad som samlats under åren.
Dom är roliga våra små djur 😅

Jag flyttade åxå i våras. Jösses vad skräp. Försökte rensa men tycker inte jag har blivit av med något. Och då slängde jag ändå massor O_o
 
Ja tänk vad 100 meter åt vänster kan göra🙄. För Dio har världen verkligen rasat och Zacke är upprörd för att Dio är upprörd. Jag älskar stallet dock och gör mitt yttersta för att skapa en god ordning direkt i sadelkammaren osv. Har SÅ mycket skräp som ska slängas! Herregud vad som samlats under åren.
Min häst fick ny kompis nu i våras och kunde plötsligt inte vara själv i hagen 😩 trots hästar runt om. Då hade vi alltså inte ens bytt stall 😅
 
Mina hästar var på samma tävling idag, de har gått ihop i perioder men det är typ 3 år sedan de ens såg varandra senast. Lastade av och klädde på dem med två bilars mellanrum, reds fram på samma bana, hoppade sina rudor, sen när vi stod och väntade på nästa klass och stått med dem bredvid varandra i 10 minuter kände de plötsligt igen varandra och blev hur kära som helst :banghead:. Valacken började hingsta sig och stoet bara skrek och gick knappt att hålla. Sen fick de gå i varsin ändå på banan och skrek på varandra tills ryttarna kom och hoppade upp igen, men då skötte de sig i alla fall som tur var :angel1:.
 
Red lektion igår och idag, första riktiga passen sedan Fumo kom hem från Tyskland. Guuuud så fin han är.

F red för Klaus Balkenhol i Tyskland som ville ha Fumo lite rundare och ett snäpp lägre i formen, han vill gärna trycka upp nacken och släppa rygg och bakben och då funkar exempelvis inte bytena. Men ALLT blev bättre när formen blev bättre. Fin linje där för man vill heller inte att han bara viker in näsan utan det ska såklart vara bakbensaktivitet in i handen men när jag hittade rätt var det så häftigt. Så den grunden bygger vi på nu.

En övning från maestro Balkenhol för att förbättra galoppen:
Rid serpentiner, F fick göra 4-5 på 60m bana. Öka lite på raksträckorna i serpentinen och samla och sväng rätt så sent, låt staketen bromsa lite och använd svängen för att gymnasistera kroppen och få med inner bak. Fumos galoppkvaliter förbättrades markant bara av den övningen.

Även öppna/bogen in på medellinjen med tempoväxlingar fick de göra.
Vad kul med sån stor förändring! Hur länge var de där?

Tycker mkt om den övningen själv, även om jag inte låter staketet bromsa. Men just hålla linjer, rida lite extrema vändingar och att rida mkt förvänd även på knepigare linjer tycker jag är guld!
Att rida fyrkant innanför spår/sarg och växla förvänd, rättvänd och ev lägga in 1/4-piruettvändning eller vändning i sluta då man svänger är också en guldövning tycker jag. Och gärna rida skolor på rakorna och växla lite.
 
Jag tänkte köra igång min Pivo för första gången igår. Jag är typ teknik-retarderad och har absolut NOLL tålamod med sånt. Vänta ut en häst i timmar kan jag göra. Men teknik så brinner det typ direkt. Särskilt som igår då det var tokvarmt, fuktigt, flugor och bromsar.. 😅
Jag vet inte vad jag gjorde för fel för Pivon tappade oss hela tiden. Hästen har förvisso typ samma färg som både sarg och underlag. Men jag hade svart och mörkbrunt. 🤷‍♀️
Tror jag skippar den idag och bara har en trevlig träningsstund. Tar den när jag är mindre slut i skallen.. :laugh:
 
29.trav%C3%B6ppna.jpg


Jag är SÅÅ taggad över hur det ska bli med denna nyfyllda fyraåring Ares (welsh cob)! Han har så lätt för sig! han har varit lite obrydd över just vänster skänkel, men när poletten trillade ned att han skulle flytta sig för trycket, och inte gosa med trycket, så har det verkligen hänt massor! Jag försöker att inte göra travöppnor förrän han fyllt fem år, men ibland gör han dem när jag bara vill forma honom för innerskänkeln. Jag rider fortfarande dressyr bara 10-20 minuter två gånger i veckan på ridbanan, och uteritt 1-2 gånger i veckan, men man längtar så mycket efter varje pass med honom! Jag hoppas han får fortsatt hålla sig frisk och fräsch! :love:
 
29.trav%C3%B6ppna.jpg


Jag är SÅÅ taggad över hur det ska bli med denna nyfyllda fyraåring Ares (welsh cob)! Han har så lätt för sig! han har varit lite obrydd över just vänster skänkel, men när poletten trillade ned att han skulle flytta sig för trycket, och inte gosa med trycket, så har det verkligen hänt massor! Jag försöker att inte göra travöppnor förrän han fyllt fem år, men ibland gör han dem när jag bara vill forma honom för innerskänkeln. Jag rider fortfarande dressyr bara 10-20 minuter två gånger i veckan på ridbanan, och uteritt 1-2 gånger i veckan, men man längtar så mycket efter varje pass med honom! Jag hoppas han får fortsatt hålla sig frisk och fräsch! :love:
Vilken jättesöt! Och superhärlig färg! 😍
Jag har varit jätteförtjust i de welsh cob jag jobbat med. Kul att du hittat rätt så!
 
Vad kul med sån stor förändring! Hur länge var de där?

Tycker mkt om den övningen själv, även om jag inte låter staketet bromsa. Men just hålla linjer, rida lite extrema vändingar och att rida mkt förvänd även på knepigare linjer tycker jag är guld!
Att rida fyrkant innanför spår/sarg och växla förvänd, rättvänd och ev lägga in 1/4-piruettvändning eller vändning i sluta då man svänger är också en guldövning tycker jag. Och gärna rida skolor på rakorna och växla lite.
9 dagar var de borta, men red inte för Klaus alla dagar
 
Åkte till Färgelanda och tävla idag. Lite svårt på framridningen med många ekipage, en bana framridning till två banor. Bollen kändes slö och jag fick inte till det jag ville på framridningen, gick knappt att göra en piruett då det ekipage högt och lågt. Positivt var att bollen var stencool och brydde sig inte om något. Ganska ovanligt.

Gick ut och fick gjort en pirre i varje i deras lilla grushage eller va det nu är man oxå kan rida lite i innan start

In på banan. Han går snällt och lydigt och inga direkta missar. Känner att vi har så mycket mer att ge. Är inte på något sätt missnöjd med honom men kände lite lamt

Personbästa på 65,4% och en andra plats blev resultatet! Så himla roligt och första rosetten i svår klass ❤️💪🏻

Ser på filmen att det ser inte så lamt ut som det känns men absolut att man kan vässa upp det mer och ha mer kvalite i rörelserna. Så blev väldigt glad när jag sen titta på ritten

Domarna va inte riktigt överens. Två hade mig på 67 och en 61. Så kan det va ibland
 
Kokosnötterna är redan lite lugnare och Dio har tom legat ner och sovit i hagen idag🩷. Får se hur det blir när jag börjar rida nästa vecka. Är helt jla slut av flyttandet. Har rensat ut SJU sopsäckar skräp🙄. Förhoppningsvis blir jag klar imorgon. Stallägaren förväntar sig nyskurat och superfräscht stall. Han har helt glömt att det var SÅ smutsigt och skabbigt när jag flyttade in. Blir en liten kattvätt med slangen och lite diskmedel..

På förebilden hade jag redan skurat, men ja, ni ser skillnaden.
Screenshot_20240618_144919_Instagram.jpg
 
Vilken jättesöt! Och superhärlig färg! 😍
Jag har varit jätteförtjust i de welsh cob jag jobbat med. Kul att du hittat rätt så!
Ja absolut rätt häst, jag känner verkligen att jag fått en häst som passar mig, en riktig själavårdare! Sedan om han inte gör slipade byten eller priuetter i framtiden gör mig inget, han kommer alltid att vara min fina dressyrkille. :love:

Vi har skaffat en american painthorse f. 2023 också (hon på bilden) men hon hamnar kanske inte just här i dressyrforumet då hon är avlad för western. Hon har också ett superfint psyke och är väldigt okomplicerad och trygg i sig själv. Så nu känns det som att jag fått bingo två gånger på raken! :love:

(För er som inte följt med genom åren så hade jag en väldigt reaktiv arab i elva år och kämpade outtröttligt med honom att bara fungera i vardagen, tills döden skilde oss åt... 💔 Efter detta bestämde jag mig för att antingen prova en riktigt stabil häst, eller ge upp hästsporten helt och hållet. Då kom coben!)

26.sessarykt.jpg
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
609
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
399
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp