Dressyrsnack 17

Är så himla glad idag för Dio lyckades med målet och vi red på 60.167% i MsvB1 idag😍! Han var generellt mer ridbar även om han naturligtvis var spänd i synnerhet efter gårdagens debakel. Att han höll sig ridbar ändå gör mig faktiskt lite rörd🙈. Skolorna måste bli mer genomsläppliga och det kommer när han väl vågar ta sig mer framåt. Skritten var vääääldigt försiktig idag. Den fick gå långsamt långsamt bara han skrittade. Fick kommentaren "hör bara rösthjälper"😅. Första bytet var lugnt men orent. Andra bytet inte lugnt men rent och gav 6.5🤩. Eftersom jag är lite nördig räknade jag ihop fredagens+dagens protokoll med högsta poängen och då låg vi på 63.5!

Vi fick en clear round-rosett idag och så kom vi trea i cupen💙🤍🧡
20240728_120901.jpg
 
Min hästis och jag har haft sommarlov. För mig har det inneburit utomlands resa och hälsa på familjen i söder osv. Mina första 4veckor utan häst på 20år typ och jag är bara 30 😅

Es har däremot haft semester från dressyren istället och har fått gå markarbete, hoppning, uteritter och klättring istället. Med en kortare sammanhängande vila på 5 dagar. Hon kommer få vila när tävlingssäsongen är slut igen.

Vi ska satsa på att ha kul i MSV A resten av säsongen och inte pusha ngt mer. Och förhoppningsvis höja vårt PB på 65,5%, det hade varit roligt 😊

Det vart stökiga St:George och de är nog 100% mitt fel. I sista starten så satte vi iaf båda serierna, så jag nöjde mig där 😅 oklart om jag ska ge mig på det igen eller hoppa över och träna på nästa istället eftersom de passar hästen bättre.
 
Red lite byten idag 🤓
Först förstod hon ingenting vad jag höll på med, men sen kändes det helt ok på linjen som den ligger i MSVB:1. Kan nog inte träna för mycket för då byter hon säkert i ökningarna i LA:5 om två veckor.. Lär ha henne lite mer mellan hjälperna i galoppen så kommer det bli lättare också. 😊
 
Jag tränade i förrgår och främst var fokusen på 'nya msvb2s' galoppdel som jag inte ridit än. Katastrof! 🤣
De där halvbågarna/enkla bytena var hemska!! Jag rattade runt som en rattfull! Tur att vi har nästan tre veckor på oss att styra upp eländet. 🫣

Sen såg jag att hemmaklubben har tagit in min favvodomare. Så jag kanske ska flytta min B5-debut dit i stället. Blir både närmare och billigare. Nackdelen är att 'allt' är utomhus.
Tävlingen jag är anmäld till i dagsläget går inomhus...
 
Jag tränade i förrgår och främst var fokusen på 'nya msvb2s' galoppdel som jag inte ridit än. Katastrof! 🤣
De där halvbågarna/enkla bytena var hemska!! Jag rattade runt som en rattfull! Tur att vi har nästan tre veckor på oss att styra upp eländet. 🫣

Sen såg jag att hemmaklubben har tagit in min favvodomare. Så jag kanske ska flytta min B5-debut dit i stället. Blir både närmare och billigare. Nackdelen är att 'allt' är utomhus.
Tävlingen jag är anmäld till i dagsläget går inomhus...
Haha ja, de där bågarna… sist vi var iväg tyckte Fille att det var halt där istället för skritt. Snyggare halt en uppridningen, men inte rätt :angel: 😅

Min plan är B5 nästa gång vi tävlar, så vi får se när det blir. Har börjat rida igenom programmet men behöver helt klart fila ett tag till.
 
Haha ja, de där bågarna… sist vi var iväg tyckte Fille att det var halt där istället för skritt. Snyggare halt en uppridningen, men inte rätt :angel: 😅

Min plan är B5 nästa gång vi tävlar, så vi får se när det blir. Har börjat rida igenom programmet men behöver helt klart fila ett tag till.
Ja det är lite klurigt! Mitt djur tycker ju skrittpiruetter (eller allt i skritt för den delen) är apatråkigt och svårt. Samt att hon precis vet galoppvägarna nu och försöker övertala mig om att det nog är byte nu. Eller nu. Eller Nu! Förvänd är larvigt och galoppslutor det roligaste man kan göra förutom byten, så jag hinner knappt rakrikta innan *hupps* hon har bytt.
Programmet passar oss riktigt dåligt faktiskt. 😅 Men det är bara att ta tag i det. Men kan misstänka att det kommer att ta sitt lilla tag att få upp % någorlunda.
 
20240731_173827.jpg
Nu slipper hon stå uppbunden :heart det såg mycket bättre ut. Den lösa benbiten var mindre och hon gick bättre. Tyvärr finns det fortfarande fissurer men det verkar som att det läker och kroppen tar hand om det. Det var tydligen ganska omfattande. Så 1 månad till på box och röntga igen om 2-3 veckor. Det känns verkligen skönt att hon får stå lös nu. Det känns som att det går framåt nu i alla fall. Dock vet jag ju inte om hon blir ridbar.
 
Jag som sa att hästen min skulle få vila efter tävlingssäsongen fixade sin vila idag istället genom att fastna i staketet. Kunde absolut varit värre, tror hon bara skalade sig, inte halt men de återstår att se. Börjar med boxvila 1vecka och hoppas hon håller sig lugn 🙄

Jag hade tur som var i stallet när det hände, några stalltjejer ringde då de var i närheten av Hagen och såg de hända.

Tror de blev upp mot 60stygn.. Får hoppas de läker utan komplikationer 😢

Har förebild också, men de kanske e känsligt att posta här, vet inte hur man gör så de blir dolt tills man klickar på den.
 

Bifogade filer

  • IMG-20240731-WA0001.jpg
    IMG-20240731-WA0001.jpg
    306,5 KB · Visningar: 144
Haha ja, de där bågarna… sist vi var iväg tyckte Fille att det var halt där istället för skritt. Snyggare halt en uppridningen, men inte rätt :angel: 😅

Min plan är B5 nästa gång vi tävlar, så vi får se när det blir. Har börjat rida igenom programmet men behöver helt klart fila ett tag till.

Kom till mig och tävla 7/9 så fixar ja en b5 😉
 
Jag som sa att hästen min skulle få vila efter tävlingssäsongen fixade sin vila idag istället genom att fastna i staketet. Kunde absolut varit värre, tror hon bara skalade sig, inte halt men de återstår att se. Börjar med boxvila 1vecka och hoppas hon håller sig lugn 🙄

Jag hade tur som var i stallet när det hände, några stalltjejer ringde då de var i närheten av Hagen och såg de hända.

Tror de blev upp mot 60stygn.. Får hoppas de läker utan komplikationer 😢

Har förebild också, men de kanske e känsligt att posta här, vet inte hur man gör så de blir dolt tills man klickar på den.
Herregud! 60 stygn😱. Vilken tur att det gick såpass "bra" ändå.

Zacke hade också tagit sig ur hagen idag. Precis innan JBvW skulle rida brakade åskan lös. Tänkte att mina gubbar aldrig reagerat på åska förut så jag kan se Jessica. Kommer till stallet med Zacke utanför hagen, helt lugn ätandes gräs och Dio for som en idiot i sin hage. Zacke hade nog också sprungit och sen inte fått stopp och glidit igenom undertråden🙈. Han klarade sig bra! Var ute i skogen med dom ikväll och båda var härligt fräscha. Zacke ovanligt ridbar på hacket och jag kunde samla på sätet! Dio var som ett popcorn. Där får jag för att jag tyckte han skulle vila lite efter tre dagars tävlande😅
 
Jag tränade i förrgår och främst var fokusen på 'nya msvb2s' galoppdel som jag inte ridit än. Katastrof! 🤣
De där halvbågarna/enkla bytena var hemska!! Jag rattade runt som en rattfull! Tur att vi har nästan tre veckor på oss att styra upp eländet. 🫣

Sen såg jag att hemmaklubben har tagit in min favvodomare. Så jag kanske ska flytta min B5-debut dit i stället. Blir både närmare och billigare. Nackdelen är att 'allt' är utomhus.
Tävlingen jag är anmäld till i dagsläget går inomhus...
Åh jag älskar den biten i programmet 😁. Där är liksom Zacke en pärla, och nu när vi rider WE med parallellslalom med 3-4 metersvändningar är de där vändningarna till medellinjen plättlätt😁.
 
Herregud! 60 stygn😱. Vilken tur att det gick såpass "bra" ändå.

Zacke hade också tagit sig ur hagen idag. Precis innan JBvW skulle rida brakade åskan lös. Tänkte att mina gubbar aldrig reagerat på åska förut så jag kan se Jessica. Kommer till stallet med Zacke utanför hagen, helt lugn ätandes gräs och Dio for som en idiot i sin hage. Zacke hade nog också sprungit och sen inte fått stopp och glidit igenom undertråden🙈. Han klarade sig bra! Var ute i skogen med dom ikväll och båda var härligt fräscha. Zacke ovanligt ridbar på hacket och jag kunde samla på sätet! Dio var som ett popcorn. Där får jag för att jag tyckte han skulle vila lite efter tre dagars tävlande😅

Ja helt galet, de va från hasen och ner, som ett upp och nedvänt L, så en jobbig flik upptill också. Tog 4h nästan att få ihop allt då vi sydde på plats. Vår veterinär skulle egentligen besikta en ponny till ridskolan men jag snodde den tiden direkt 😅

Vi var precis klara till blixt och dunder slog ner utanför! Tur du slapp skador med dina rymlingar! 🙌
 
Jag som sa att hästen min skulle få vila efter tävlingssäsongen fixade sin vila idag istället genom att fastna i staketet. Kunde absolut varit värre, tror hon bara skalade sig, inte halt men de återstår att se. Börjar med boxvila 1vecka och hoppas hon håller sig lugn 🙄

Jag hade tur som var i stallet när det hände, några stalltjejer ringde då de var i närheten av Hagen och såg de hända.

Tror de blev upp mot 60stygn.. Får hoppas de läker utan komplikationer 😢

Har förebild också, men de kanske e känsligt att posta här, vet inte hur man gör så de blir dolt tills man klickar på den.
Men vilken himla tur att det inte tog senor/leder etc! Och super att ni såg det och kunde agera så kvickt.
Kan ju se nog så läskigt ut ändå när det är så stort. Håller tummarna för god läkning!
Du klickar på de tre prickarna bredvid symbolerna för smiley, bild etc över rutan du skriver inlägg i för att sen få upp fler alternativ under. Överstrukna ögat/spolier gör att du kan lägga in bild som inte syns i inlägget utan att klicka.
 
Herregud! 60 stygn😱. Vilken tur att det gick såpass "bra" ändå.

Zacke hade också tagit sig ur hagen idag. Precis innan JBvW skulle rida brakade åskan lös. Tänkte att mina gubbar aldrig reagerat på åska förut så jag kan se Jessica. Kommer till stallet med Zacke utanför hagen, helt lugn ätandes gräs och Dio for som en idiot i sin hage. Zacke hade nog också sprungit och sen inte fått stopp och glidit igenom undertråden🙈. Han klarade sig bra! Var ute i skogen med dom ikväll och båda var härligt fräscha. Zacke ovanligt ridbar på hacket och jag kunde samla på sätet! Dio var som ett popcorn. Där får jag för att jag tyckte han skulle vila lite efter tre dagars tävlande😅
Vi hade också ett väldigt långt åskoväder idag. Jag stod i ridhuset med T och väntade ut det. Jag parkerade henne där det kändes säkrast och hon ryckte bara lite med huvudet när det smällde som värst. Duktig häst!
Även de som var ute var förvånansvärt lugna tack och lov.

DSC_6720.JPG



Vi hade problem med 10m-volterna också förut så jag är inte förvånad över halvvolterna. Men de red jag för 7or sen så det ska nog gå bra med dessa också. 😆
 
Men vilken himla tur att det inte tog senor/leder etc! Och super att ni såg det och kunde agera så kvickt.
Kan ju se nog så läskigt ut ändå när det är så stort. Håller tummarna för god läkning!
Du klickar på de tre prickarna bredvid symbolerna för smiley, bild etc över rutan du skriver inlägg i för att sen få upp fler alternativ under. Överstrukna ögat/spolier gör att du kan lägga in bild som inte syns i inlägget utan att klicka.

Ja de var himla tur att hon missade allt så att säga. Sån tur i oturen, hon kunde ju ha gått med det i flera timmar innan jag skulle ta in henne. 🙄

Tack för hjälp! Ska se om jag lyckas 😁

IMG_20240731_133356.jpg
 
Ja de var himla tur att hon missade allt så att säga. Sån tur i oturen, hon kunde ju ha gått med det i flera timmar innan jag skulle ta in henne. 🙄

Tack för hjälp! Ska se om jag lyckas 😁

Usch! Min häst har också skalat av en massa hud pga fastnat i staket, 2 ggr dessutom! Som 1 och 2 åring hos uppfödaren. Har rejäla ärr båda bak men även hon klarade alla senor osv❤️
 
Hur var det nu, måste jag sätta på en lös käkrem om jag vill tävla med micklem träns? Eller är det borttaget? Eller beror det på modell?
 
Jag som sa att hästen min skulle få vila efter tävlingssäsongen fixade sin vila idag istället genom att fastna i staketet. Kunde absolut varit värre, tror hon bara skalade sig, inte halt men de återstår att se. Börjar med boxvila 1vecka och hoppas hon håller sig lugn 🙄

Jag hade tur som var i stallet när det hände, några stalltjejer ringde då de var i närheten av Hagen och såg de hända.

Tror de blev upp mot 60stygn.. Får hoppas de läker utan komplikationer 😢

Har förebild också, men de kanske e känsligt att posta här, vet inte hur man gör så de blir dolt tills man klickar på den.
Hoppas det går bra :heart jäkla skit sånt här
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
601
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
377
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp