Dressyrsnack 17

Usch! Min häst har också skalat av en massa hud pga fastnat i staket, 2 ggr dessutom! Som 1 och 2 åring hos uppfödaren. Har rejäla ärr båda bak men även hon klarade alla senor osv❤️

Så himla tråkigt.. Vi har ändå metall tråd här och jag trodde de skulle gå sönder ganska enkelt men tydligen inte 🙄

Hemska skador! Ärr gör mig inget hon är 15 och ska aldrig säljas, men har de påverkat ridmässigt? Tänker kanske påverkar mindre när de är så unga, då läker de kanske lättare. Men jag har ju en förhoppning om att om de läker utan komplikationer att hon ska gå att tävla igen 🤔 men de kanske är att drömma stort.

Dessutom
Tack till alla för fina meddelanden och stöd ❤❤❤
 
Så himla tråkigt.. Vi har ändå metall tråd här och jag trodde de skulle gå sönder ganska enkelt men tydligen inte 🙄

Hemska skador! Ärr gör mig inget hon är 15 och ska aldrig säljas, men har de påverkat ridmässigt? Tänker kanske påverkar mindre när de är så unga, då läker de kanske lättare. Men jag har ju en förhoppning om att om de läker utan komplikationer att hon ska gå att tävla igen 🤔 men de kanske är att drömma stort.

Dessutom
Tack till alla för fina meddelanden och stöd ❤❤❤
Metalltråd tog livet på min första häst. Hon sprang igenom och det skar som knivar i frambenen på henne. Fanns inget att göra utan hon fick tas bort på plats. Aldrig aldrig metalltråd igen för mig.
 
Metalltråd tog livet på min första häst. Hon sprang igenom och det skar som knivar i frambenen på henne. Fanns inget att göra utan hon fick tas bort på plats. Aldrig aldrig metalltråd igen för mig.

Usch vilken hemsk upplevelse.

Ska komma ihåg de i framtiden om jag någon gång skaffar egen gård. Aldrig metall. 😢
 
Och jag har sett riktigt illa skador av alla typer av staket (jobbat som sköterska på hästsjukhus) så ska man lyckas undvika alla staketskador får man ha hästarna på stall...

Själv har jag high tensil-tråd med fjädrar och gripplekopplingar sen drygt 20 år och har inte haft några staketskador än så länge (peppar peppar, ta i trä)
 
Ang staketsskador så ”slicade” mitt fullblod sitt bakben på ett stängsel (rovdjursstängsel, 4-5 tunnare tråd). Förutom veterinär kom en kompis med biolight, det var en enorm läkning med biolight. Trodde inte mina ögon faktiskt.
 
Tror kanske inte de finns fantastiska staket, de kan ju skada sig ändå, men de kanske finns ngn tråd som gör mindre skada 🤔
 
Så himla tråkigt.. Vi har ändå metall tråd här och jag trodde de skulle gå sönder ganska enkelt men tydligen inte 🙄

Hemska skador! Ärr gör mig inget hon är 15 och ska aldrig säljas, men har de påverkat ridmässigt? Tänker kanske påverkar mindre när de är så unga, då läker de kanske lättare. Men jag har ju en förhoppning om att om de läker utan komplikationer att hon ska gå att tävla igen 🤔 men de kanske är att drömma stort.

Dessutom
Tack till alla för fina meddelanden och stöd ❤❤❤
Jag har sett ett gäng som kommit tillbaks fullt efter såna sårskador. Så jag håller tummarna för er!

Ang staket så säger jag samma som någon annan: Jag har sett hemska skador av alla möjliga sorters staket. Man kan inte gardera sig helt.

Min häst fastnade i sån metalltråd med en bak. Jag jobbade honom för hand på en ridbana och han breddade sig lite i piaffen och tydligen hade någon människa tyckt att det var lämpligt att på insidan av padoocken i tramphöjd dra en oskyddad eltråd i metall. Jag var hyfsat ny där och hade inte vetat om detta. Han spunkade till. Så jag tänkte kolla under magen och tänkte att det kanske var en broms och på väg att kika under magen rykte han skitkonstigt. Jag såg då att han hade dragit sönder eltråden som virat sig runt ena bak från knä till kota och han elades. Jag hade ju inte kunnat ge mig in där under och försöka trassla ut det utan risk att få en hov i huvudet. Så jag fick släppa och hoppas på det bästa iom att han fick stötar konstant. Som tur var så lossnade den utan att han ens fick ett sår. Men blev så klart väldigt skrämd.
Ibland går det illa och ibland som tur är bra, oavsett tråd.

Hoppas läkningen går väl!
 
Jag har sett ett gäng som kommit tillbaks fullt efter såna sårskador. Så jag håller tummarna för er!

Ang staket så säger jag samma som någon annan: Jag har sett hemska skador av alla möjliga sorters staket. Man kan inte gardera sig helt.

Min häst fastnade i sån metalltråd med en bak. Jag jobbade honom för hand på en ridbana och han breddade sig lite i piaffen och tydligen hade någon människa tyckt att det var lämpligt att på insidan av padoocken i tramphöjd dra en oskyddad eltråd i metall. Jag var hyfsat ny där och hade inte vetat om detta. Han spunkade till. Så jag tänkte kolla under magen och tänkte att det kanske var en broms och på väg att kika under magen rykte han skitkonstigt. Jag såg då att han hade dragit sönder eltråden som virat sig runt ena bak från knä till kota och han elades. Jag hade ju inte kunnat ge mig in där under och försöka trassla ut det utan risk att få en hov i huvudet. Så jag fick släppa och hoppas på det bästa iom att han fick stötar konstant. Som tur var så lossnade den utan att han ens fick ett sår. Men blev så klart väldigt skrämd.
Ibland går det illa och ibland som tur är bra, oavsett tråd.

Hoppas läkningen går väl!

Oj jäklar! Det hade kunnat gå illa verkligen! Vilken tur han klarade sig från skador 🙌

Ja jag håller tummarna, psykiskt har hon nog inga problem att kämpa extra så får hålla tummarna att de fysiska inte sätter stopp ☺
 
Så himla tråkigt.. Vi har ändå metall tråd här och jag trodde de skulle gå sönder ganska enkelt men tydligen inte 🙄

Hemska skador! Ärr gör mig inget hon är 15 och ska aldrig säljas, men har de påverkat ridmässigt? Tänker kanske påverkar mindre när de är så unga, då läker de kanske lättare. Men jag har ju en förhoppning om att om de läker utan komplikationer att hon ska gå att tävla igen 🤔 men de kanske är att drömma stort.

Dessutom
Tack till alla för fina meddelanden och stöd ❤❤❤
Inget som påverkat henne ridmässigt eller liknande. Jag kan uppleva att hon har kanske liiite sämre cirkulation i vänster bak där hon har mest ärrvävnad, att hon lättare blir tjock i det benet om hon reagerar på foder eller liknande. Det är nog det enda😊
 
Har börjat rida 4 årig SWB efter vila och konvalescens. Hon är inte jättemycket riden innan vilan heller, inriden sent, så grön.
Jag är världens fegaste, men hon är jättesnäll och jag får känna mig fram. Men det är så kul! Blir bättre för varje pass och ger fin känsla i handen.

Så nu vill jag ju ha en egen. 🫣 men de kostar ju en halv förmögenhet?! Hur har folk råd? Funderar på att köpa en fölunge för att komma ner i pris med det dröjer ju innan den kan ridas…..
har hängt på tvååringen och kan snart sitta på henne.. får nog rida fyraåringen typ så mycket jag vill, just nu rider bara jag. Kanske räcker det.. men vad jag hade velat ha ett eget halvblod..
Måste iallafall sälja haflingern för att få loss lite pengar. Men hon behöver ridas lite till.
 
Inget som påverkat henne ridmässigt eller liknande. Jag kan uppleva att hon har kanske liiite sämre cirkulation i vänster bak där hon har mest ärrvävnad, att hon lättare blir tjock i det benet om hon reagerar på foder eller liknande. Det är nog det enda😊

Det låter ändå lovande från både dig och andra som jag pratat med så jag håller modet uppe och hoppas på det bästa av världar. Och annars hoppas jag hon håller för mysridning och få fölungar helt enkelt ☺🙌
 
Upptäckt ett litet hål i mina deniro som jag köpte förra vintern😱
Tydligen vrider jag om högerskänkeln mer för där syns slitage tydligt på baksidan av stöveln och nu har det blivit ett litet hål där😭

Besviken på att det blivit hål så snabbt, har bara använt dem sommarhalvåret så sammanlagt kanske inte ens i ett år totalt..

Ska lämna in stövlarna efter semesterperioden för att sätta in en resårkil, hoppas han kan laga hålet också..
 
Har börjat rida 4 årig SWB efter vila och konvalescens. Hon är inte jättemycket riden innan vilan heller, inriden sent, så grön.
Jag är världens fegaste, men hon är jättesnäll och jag får känna mig fram. Men det är så kul! Blir bättre för varje pass och ger fin känsla i handen.

Så nu vill jag ju ha en egen. 🫣 men de kostar ju en halv förmögenhet?! Hur har folk råd? Funderar på att köpa en fölunge för att komma ner i pris med det dröjer ju innan den kan ridas…..
har hängt på tvååringen och kan snart sitta på henne.. får nog rida fyraåringen typ så mycket jag vill, just nu rider bara jag. Kanske räcker det.. men vad jag hade velat ha ett eget halvblod..
Måste iallafall sälja haflingern för att få loss lite pengar. Men hon behöver ridas lite till.
Jag blir snart hästlös och drömmer om att kunna köpa ny häst. En ganska alldaglig häst, som kan gå La dressyr och enklare klasser i hoppning, men de kostar ju hur mycket som helst :eek: Har också gått i tankarna om unghäst/föl... Men livrädd att jag kommer förstöra hästen 🙈
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
609
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
399
Senast: Corax
·
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp