Störningar på dressyrtävling (utbruten ur Dressyrsnack)

Och vem i hela världen har möjlighet att aktivera sin häst 3 gånger/dag? Jag tror knappast att alla ”tossiga dressyrhästar” har det behovet.

Inte alla, men många har nog det, om dom inte har en extremt bra hage.

Elitens hästar har ganska stora dagsrutiner med olika former av aktivering, tillexempel skrittmaskin/promenad. Och en hel del av dom får för lite ändå, antagligen pga bristen av bra hage.

Elitens hästar har ganska stora dagsrutiner med olika former av aktivering, tillexempel skrittmaskin/promenad. Och en hel del av dom får för lite ändå, antagligen pga bristen av bra hage.
Fast nu har diskussionen gått från att tossiga dressyrhästar är tossiga för att de inte rida ut till att min är spänd i ridhus för att han inte rida flera gånger per dag. Min poäng var att det inte är så enkelt som att ”rid ut dem så löser sig alla problem”.

Jag tillhör inte eliten utan är en helt vanlig hästägare som redan idag lägger oproportionerligt mycket tid och pengar på att få min häst att vara nöjd, harmonisk och frisk. Men tydligen är jag inte en tillräckligt bra hästägare trots det eftersom jag inte aktiverar honom minst 3 gånger per dag. Så är det nog för de flesta av oss.

Jag har en häst som i grunden är skitcool. Trafiksäker, inte rädd för älgar eller cyklister. Bryr sig inte nämnvärt om något ramlar i golvet framför honom. Det hade han inte varit om han varit understimulerad.

Häromkring finns det definitivt understimulerade ridhushästar som sen inte pallar att man galopperar förbi dem i banhoppningstempo (inomhus) på hemmaplan. Står i ensamma i frimärkshage 6-7 h/dag, resten av tiden på box. Rids bara på bana. (Och inte alls om det blåst ett par dagar i rad.) :down:

Häromkring finns det definitivt understimulerade ridhushästar som sen inte pallar att man galopperar förbi dem i banhoppningstempo (inomhus) på hemmaplan. Står i ensamma i frimärkshage 6-7 h/dag, resten av tiden på box. Rids bara på bana. (Och inte alls om det blåst ett par dagar i rad.) :down:
Det där kan min ena reagera rätt mycket på också. Banhoppningstempo går relativt fort och är det underlag där hovslagen hörs mycket kan han definitivt åka iväg. Då går han ute 10-14 timmar/dag, rids väldigt varierat och får galoppera fort ute. Men han är fortfarande en lite känslig individ.

Finns inga sådana stall här i närheten.

Jag känner mig trygg med att det inte är bristande aktivering som vårt problem. Då hade han inte varit supercool i vardagen
Ah jag svarade bara i allmänhet "vem kan aktivera sin häst tre gånger om dagen", med -någon som har helpension eller student. Tänkte inte på en specifik häst, sorry.

Men dom har ju personal. Inte fan skulle ryttarna orka med det annars. Dessutom blir dom ju inte ett dugg bättre. Dom tål inga blommor, starta först eller annat ändå.

Det där kan min ena reagera rätt mycket på också. Banhoppningstempo går relativt fort och är det underlag där hovslagen hörs mycket kan han definitivt åka iväg. Då går han ute 10-14 timmar/dag, rids väldigt varierat och får galoppera fort ute. Men han är fortfarande en lite känslig individ.
+1 här!

Kan vi inte vara överens om att saker hästarna är VANA VID och utsätts för ofta är de i allmänhet inte rädda för?

Jag har hästar hemma och rider ensam i mörkret. Båda hästar är stencoola med att vara ensamma, bli lämnade och att ridas i mörker.
Däremot är vi ovana vid att rida med andra hästar och kan bli rädda i de situationerna. Det är ju helt rimligt liksom?

Hästar som är vana att ridas med ägarens hund blir coola med hundar. Hästar som står bredvid en fotbollsplan blir coola med fotbollar. Osv osv.

Fast nu har diskussionen gått från att tossiga dressyrhästar är tossiga för att de inte rida ut till att min är spänd i ridhus för att han inte rida flera gånger per dag. Min poäng var att det inte är så enkelt som att ”rid ut dem så löser sig alla problem”.

Jag tillhör inte eliten utan är en helt vanlig hästägare som redan idag lägger oproportionerligt mycket tid och pengar på att få min häst att vara nöjd, harmonisk och frisk. Men tydligen är jag inte en tillräckligt bra hästägare trots det eftersom jag inte aktiverar honom minst 3 gånger per dag. Så är det nog för de flesta av oss.

Jag har en häst som i grunden är skitcool. Trafiksäker, inte rädd för älgar eller cyklister. Bryr sig inte nämnvärt om något ramlar i golvet framför honom. Det hade han inte varit om han varit understimulerad.

Jag rider inte min irländare i ridhus helst. Han blir jättespänd. Ute i storm och ösregn , inga problem! Han gillar inte riktigt att han kan höra saker ute men inte se något. Jag longerar honom därinne, det är ok. Han blir stressad och het och överkänslig. Sen att han har sadeltvångstendenser gör inget bättre. Han skulle aldrig göra något mer än att bara skjuta rygg ( om man själv är försiktig). Det kan han göra några steg i början när han är ute och inget mer men i ridhuset kan det komma och gå under passet så då känns det inte så schysst.

Stor mening med att jag har ett eget ridhus, jag är aldrig där 😅
Han funkar bra i jättestora isolerade ridhus där man inte hör något av det som sker ute.

+1 här!

Kan vi inte vara överens om att saker hästarna är VANA VID och utsätts för ofta är de i allmänhet inte rädda för?

Jag har hästar hemma och rider ensam i mörkret. Båda hästar är stencoola med att vara ensamma, bli lämnade och att ridas i mörker.
Däremot är vi ovana vid att rida med andra hästar och kan bli rädda i de situationerna. Det är ju helt rimligt liksom?

Hästar som är vana att ridas med ägarens hund blir coola med hundar. Hästar som står bredvid en fotbollsplan blir coola med fotbollar. Osv osv.
Jag tror att vi också kan vara överens om att många hagar är för små och för tråkiga för att stimulera hästarna på ett bra sätt. Men det är inte alltid så att man har så mycket val. Alla har inte råd att köpa egen gård med 50 hektar mark. Och som inackorderad kan det bli väldigt knepigt, för man måste trivas i stallet också, med folket där och allt runtomkring. Det handlar ju inte bara om hagen, tyvärr. Då hade det varit enkelt.

Trodde diskussionen hade gått mot det allmänna.

Jag berhöver verkligen inte övertygas om att hästar kan skygga (eller för den delen explodera ut ifrån) i hörn trots att de rids 2-3 gånger på en dag och går i hagen från tidiga morgon. (iom att jag rider på ridskola)

Men upplevde ändå att hästar som regelbundet fick springa allt de hade var mer avslappnade än även hästar på ridskola, men ändå såklart uppmärksamma. Alltså ur en teoroetisk synvinkel, inte riktat mot specifik häst.

Senast ändrad:
Jag tror att vi också kan vara överens om att många hagar är för små och för tråkiga för att stimulera hästarna på ett bra sätt. Men det är inte alltid så att man har så mycket val. Alla har inte råd att köpa egen gård med 50 hektar mark. Och som inackorderad kan det bli väldigt knepigt, för man måste trivas i stallet också, med folket där och allt runtomkring. Det handlar ju inte bara om hagen, tyvärr. Då hade det varit enkelt.

Holländarna gör väldigt spännande projekt numera, med sina paddock paradise på begränsad yta. Det är vägar att vandra runt på, busk/örtbufféer, höstationer, kullar, en del har också en damm.

Och dom har generellt väldigt begränsad yta, det är inga 50ha vi snackar om.

Nä det är inte fort. 325m/min . Mellangalopp skulle jag säga 😄

Ja absolut. En del hästar har jag skvallertränat också. Första gjorde jag misstaget att lära han dutta på det som var läskigt för godis, det kan bli lite opraktiskt 😅. Numera tränar jag att dom ska vända huvudet mot mig eller dutta handen.
Insåg just att jag skvallertränade en reaktiv dressyrhäst utan att jag ens tänkte på det, nu när jag läste din beskrivning. Fast med godis då. Han lärde sig snabbt att vända sig till mig när något blev läskigt, och så fick han kli och godis och släppte det. Iom det så fick vi gå ut på promenader på andra ställen än runt ridhuset då jag visat att han inte exploderade...

Absolut, men då ska det vara samma störning för alla ekipage.
Det är för det första en omöjlighet. En tävling kan aldrig vara helt rättvis. Det finns alltid saker som KAN hända och som HÄNDER.

För det andra skulle syftet med störningsmomentet helt utebli.

Om vi på allvar vill få fram säkrare hästar (både genom avel och träning) måste vi utsatta hästarna för ”farliga” saker.

En häst som aldrig har sett en traktor, en lastbil, en snöslunga osv kan självklart bli rädd.

Vi måste lära våra hästar att det som finns i omgivningen inte är farligt. Detta måste göras från unga år.

Därför behöver störningsmomentet vara en del av bedömningen.

Hur reagerar hästen om en boll kommer inrullandes på banan? Hur reagerar hästen om ett paraply fälls upp precis utanför banan?

Det hade lika gärna kunnat vara en kanin eller ett rådjur som kommer farande, eller ett barn för den delen.

Om vi på allvar vill avla fram ett stabilt temperament måste dessa störningar ingå i både på avelsbedömningar och på tävling.

Det är viktigt att störningsmomenten varierar så att inget ekipage vet exakt vad som kommer att hända.

Självklart är ingen häst bombsäker. Men aveln har en stor betydelse, likaså träningen. Hur mycket jag än vill linda in hästen i bomull och skydda den från allt, går det inte. En vacker dag kommer en kanin springandes och då vill åtminstone jag sitta på en häst som är van vid störningsmoment av alla typer.

Därför behöver störningsmomentet vara en del av bedömningen.

Hur reagerar hästen om en boll kommer inrullandes på banan? Hur reagerar hästen om ett paraply fälls upp precis utanför banan?

Det hade varit väldigt enkelt att som en del av dressyrprogrammet ha inbyggd störning. T.ex. de saker du skriver här. Då hade man kunnat göra likadant för att ekipage. Sen kan inte alla störningar vara lika men man hade kunnat ha en större gemensam grund med störningar. Om man ville. Men dressyren vill inte.

På hoppning och ft brukar man välkomna allt som kan tänkas vara miljöträning. Helst saker som är omöjliga att skapa hemma!
Nja. På Revinge i fjol var det ett ekipage som som fick sin vägran bortdömd i hoppningen eftersom ett litet barn lekte på en stocktrave 10 m utanför banan. Så även där finns känsliga ryttare. :D
Edit. Eller om det blev omridning? Nu minns jag faktiskt inte...

Min häst går i hage där det finns både en aktiv hundklubb samt fotbollsklubb bredvid. Han har en ca 2,3 h hage han går ute från morgon till kväll och även dygnet runt under sommaren. Han får vara både i paddock, ridhus samt ute i skogen. Nuför tiden när han rids ut så får sambo gå eller springa före för att uteritten ska vara harmonisk. Det är liksom inte kul när han vägrar att gå och vänder hoppar ner i diken och allt han nu kan hitta på. Sen vildsvinen invaderade har det varit så här. Är svinen i hagen jagar han ut dem men i skogen är han inte lika tuff. Men med sin pappi först kan man såklart gå vart som 🙄😂

Men hur som helst, när jag tävlar vill jag ju tävla och förväntar mig faktiskt att folk visar hänsyn. Likt väl som en hoppryttare inte vill ha 4 fel för att någon stör vill inte jag få mindre bra procent för att någon stör. Hästar är ju även flyktdjur och det är även normalt att de reagerar när något plötsligt sker även om man självklart kan träna dem till att bli bättre. Men på dressyrbanan behöver man ju följa programmet och det ges ju inte utrymme till att lägga en volt eller dyl.

Att en arrangör har dekoration, måste ha en lösning med protollhämtning, yttre omständigheter som fotboll, trafik osv är för mig en annan sak. Jag åker tex inte till ett ställe där jag vet att det kan pågå match kant i kant med tävlingsbanan. Det är för mig meningslöst att lägga typ 500-600kr i en startavgift och soppapengar på att åka till ett ställe där jag känner att miljön blir för stökig för mig och min häst.

Att åka ut på fälttävlan för att vänja mig vid kaoz är totalt ointressant, hade jag velat tävla fälttävlan så hade jag skaffat en lämplig häst för detta. Har dessutom gjort en ft start för många år sen och hinder nr 3 i Tranemo satte stopp för den karriären 😂🤣

Hur som helst, dressyrstävlingar tappar starter det vet vi alla. Att det numera är dyrt att ha häst och än dyrare att träna och tävla vet vi också. Jag tror inte på att fler kommer börja tävla om man inte visar varandra hänsyn och är hjälpsamma. Med det sagt menar jag inte att vi inte ska få lov att andas och röra oss på dressyrtävlingarna. Men att utan att veta ta för givet att folk inte tränar eller vill lösa problem de har och vara stöddig kommer nog heller inte få ut fler på banorna. Eller för den delen har sina hästar ute i en riktig hage eller stimulerar sina hästar.

Sista tävlingen min klubb ordnade i år var en kombinerad klubb och 1*ig ponnydressyr med kompislagtävling i tävlingen. Tyckte det va fint att se de olika ekipagen på låg nivå med olika erfarenheter komma och tävla där folk när de va på läktaren visade ekipaget på banan hänsyn och vet ni? De två tjejer som tävlar både hoppning, fälttävlan och allt de nu gör, de var de som var diskretast på läktarn 😉

Men ärligt....man måste ju också acceptera att det finns känsliga hästar. På vissa låter det som om man bara behöver göra jobbet så är allt löst och det är ju inte hela sanningen.
Av alla våra fjordhästar som åkt genom våra liv har vi nu en så är känslig för saker. Vissa saker går att träna bort och andra kommer nog alltid finnas där.
Han tycker att saker eller hästar som kommer bakifrån är mycket obehagligt men han är stencool i vagn.

Står han bredvid ett hinder och det råkar rivas av en annan så tycker han det är extremt obehagligt. Men han är inte rädd när man kastar bommar runt honom och han vet vad vi gör.

Vi vet att det ligger i stammen och det är också det som gör honom som en duracellkanin och synen på livet. Han älskar livet och att jobba men understimulerad tycker han nog alltid att han är oavsett hur mycket han går ute eller rids.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 223
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 076
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 707
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 962
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar