Min häst går i hage där det finns både en aktiv hundklubb samt fotbollsklubb bredvid. Han har en ca 2,3 h hage han går ute från morgon till kväll och även dygnet runt under sommaren. Han får vara både i paddock, ridhus samt ute i skogen. Nuför tiden när han rids ut så får sambo gå eller springa före för att uteritten ska vara harmonisk. Det är liksom inte kul när han vägrar att gå och vänder hoppar ner i diken och allt han nu kan hitta på. Sen vildsvinen invaderade har det varit så här. Är svinen i hagen jagar han ut dem men i skogen är han inte lika tuff. Men med sin pappi först kan man såklart gå vart som
Men hur som helst, när jag tävlar vill jag ju tävla och förväntar mig faktiskt att folk visar hänsyn. Likt väl som en hoppryttare inte vill ha 4 fel för att någon stör vill inte jag få mindre bra procent för att någon stör. Hästar är ju även flyktdjur och det är även normalt att de reagerar när något plötsligt sker även om man självklart kan träna dem till att bli bättre. Men på dressyrbanan behöver man ju följa programmet och det ges ju inte utrymme till att lägga en volt eller dyl.
Att en arrangör har dekoration, måste ha en lösning med protollhämtning, yttre omständigheter som fotboll, trafik osv är för mig en annan sak. Jag åker tex inte till ett ställe där jag vet att det kan pågå match kant i kant med tävlingsbanan. Det är för mig meningslöst att lägga typ 500-600kr i en startavgift och soppapengar på att åka till ett ställe där jag känner att miljön blir för stökig för mig och min häst.
Att åka ut på fälttävlan för att vänja mig vid kaoz är totalt ointressant, hade jag velat tävla fälttävlan så hade jag skaffat en lämplig häst för detta. Har dessutom gjort en ft start för många år sen och hinder nr 3 i Tranemo satte stopp för den karriären
Hur som helst, dressyrstävlingar tappar starter det vet vi alla. Att det numera är dyrt att ha häst och än dyrare att träna och tävla vet vi också. Jag tror inte på att fler kommer börja tävla om man inte visar varandra hänsyn och är hjälpsamma. Med det sagt menar jag inte att vi inte ska få lov att andas och röra oss på dressyrtävlingarna. Men att utan att veta ta för givet att folk inte tränar eller vill lösa problem de har och vara stöddig kommer nog heller inte få ut fler på banorna. Eller för den delen har sina hästar ute i en riktig hage eller stimulerar sina hästar.
Sista tävlingen min klubb ordnade i år var en kombinerad klubb och 1*ig ponnydressyr med kompislagtävling i tävlingen. Tyckte det va fint att se de olika ekipagen på låg nivå med olika erfarenheter komma och tävla där folk när de va på läktaren visade ekipaget på banan hänsyn och vet ni? De två tjejer som tävlar både hoppning, fälttävlan och allt de nu gör, de var de som var diskretast på läktarn