Störningar på dressyrtävling (utbruten ur Dressyrsnack)

Så man är lat om man inte känner till de oskrivna reglerna? Vilket märkligt sätt att se på det. Alltså det handlar om en tävling på låg nivå. Något man gör för skojs skull. Verkligen inte blodigt allvar. Är det väldigt, väldigt dyrt att tävla? Eller vad är det som gör att det är så viktigt att i de låga klasserna få så höga betyg som möjligt? Varför är det inte viktigare att komma från tävlingen med info om vad man behöver utveckla?

Men lika viktigt det kan vara för andra med vissa saker är det ju viktigt för en domare att få ha sin lilla hund i knäet och folk har förståelse för det? Vad blir skillnaden att jag tycker att man visar hänsyn hur man för sig på en läktare i ett ridhus på en dressyrtävling och att det är viktigt för en domare att få ha sin hund i knäet? I domarens fall kunde hon ryckt på axlarna och i fortsättningen lämna hunden hemma för att slippa framtida diskussioner om hunden, men det är ju viktigt för henne att ha med sin hund. Varför? Hon dömer ju låga klasser och borde klara sig utan den kan man ju tycka. Men hunden får henne att må bra och göra ett bättre jobb och framöver skulle hon ju se lämpligheten med att ha med den som i tex en bil eller domarkur tolkar jag det som. Jag tjafsar ju inte vidare med henne om detta utan tycker det är ett bra tänk. Sen nej jag tycker fortfarande inte att det är en rättighet att ta med hunden men jag tjafsar inte vidare med henne om det. Om man tycker att folk gott kan visa hänsyn/respekt, kolla läget ja, va som när man tävlar. Då är det andra bullar. Man får helt enkelt inte tycka att folk kan visa hänsyn eller vilket ord jag nu får lov att använda, det fattar ja nu.

Jo men ibland undrar man om folk inte säger till "bara för att säga till" av någon konstig anledning.

Ja så är det säkert, men så länge det är möjligt så rättar ja mig efter deras önskemål 😊 ser ingen anledning att tjafsa emot om det är något jag lätt kan göra

En tävling kan aldrig vara rättvis. Väder kan ställa till det, en flygande pappersbit kan ställa till det, ett barn som skriker kan ställa till det, osv.

Det VÄRSTA vi kan göra är att skydda våra hästar från allt. Just detta är en av anledningarna till att den glada amatören har svårt att hitta hästar.

Vi överbeskyddar våra hästar. Någonting kan ju hända… Ju mer vi överbeskyddar de, desto räddare blir de.

Vi behöver UTSÄTTA våra hästar för saker. Börja i det lilla och arbeta uppåt. Hur tror du polisen utbildar sina hästar? ALLA hästar borde få den utbildningen.

Istället för den sterila tävlingsmiljön borde vi gå åt andra hållet, att störningsmoment är en del av tävlandet och att en bedömning blir hur väl ekipaget hanterar störningar.

Minns en serie om en ung lovande fälttävlansryttare där dressyrbanan på en träning var full med barn, hundar, bollar osv. Jättebra serie som verkligen visar vikten av miljöarbete.

Bort med alla sterila tävlingsmiljöer, bort med alla förbud. Gör störningsmoment som en bedömningsgrupp, redan i unghästklass. Då kommer hästarna bli mer stabila och temperamentet kommer att bli viktigare i aveln. Vilket i sin tur kommer att leda till fler hästar åt ridskolor och den glada amatören.

Absolut, men då ska det vara samma störning för alla ekipage.

Det går dock inte att styra helt. Tänk bara hur väder kan skifta. I somras startade jag en tävling där regnet började fullständigt ösa för ryttaren innan mig. Bara det är jobbigt men det gjorde även att det blev ett lemmeltåg av publik som flydde fältet. 10 minuter senare när jag red så lättade regnet och all publik var bortblåst. Så det blev verkligen inte lika förutsättningar men är omöjligt att styra över.

Bort med alla sterila tävlingsmiljöer, bort med alla förbud. Gör störningsmoment som en bedömningsgrupp, redan i unghästklass. Då kommer hästarna bli mer stabila och temperamentet kommer att bli viktigare i aveln. Vilket i sin tur kommer att leda till fler hästar åt ridskolor och den glada amatören.
Fast här kommer det blir ett "glapp" - aveln kan inte plötsligt trolla fram mer stabila hästar bara för att vi börjar miljöträna mer eller lägga in det som ett bedömningsmoment.

Vi behöver UTSÄTTA våra hästar för saker. Börja i det lilla och arbeta uppåt. Hur tror du polisen utbildar sina hästar? ALLA hästar borde få den utbildningen.

Polisen gör förvisso exponeringsträning men dom gör det på specifika objekt och med flocktryck, om det fortfarande görs "som på Utters tid".

Jag tycker personligen att det är bättre för privathästar att jobba med förtroendeövningar till sin ägare, med positiv förstärkning, och med kroppskännedom och kommunikation (ex som TRT gör). Då blir dom trygga oavsett vad som dyker upp.

Jag säger alltså inte emot dig i sak, ja vi behöver träna våra hästar, men jag tycker inte att det ska göras genom att "bedöva dom" mot specifika objekt. Det är bättre att dom frågar sin människa "är det lugnt?" och människan säger "det är lugnt" och sen är det det.

Fast här kommer det blir ett "glapp" - aveln kan inte plötsligt trolla fram mer stabila hästar bara för att vi börjar miljöträna mer eller lägga in det som ett bedömningsmoment.
Fast en sådan sak skulle inte vara jättesvår att avla fram tänker jag? Den stora massan vill nog ha stabila hästar. Sen får man kanske plocka in fler raser än man normalt gör, och dessutom givetvis utvärdera temperament på ett annat sätt. Men jag har svårt att tro att det skulle ta mer än 3 generationer för att få HÖGT genomslag. Troligen skulle man se skillnad redan i första om man använder rätt individer. Även om det givetvis inte skulle vara genomgående redan efter första.

Fast en sådan sak skulle inte vara jättesvår att avla fram tänker jag? Den stora massan vill nog ha stabila hästar. Sen får man kanske plocka in fler raser än man normalt gör, och dessutom givetvis utvärdera temperament på ett annat sätt. Men jag har svårt att tro att det skulle ta mer än 3 generationer för att få HÖGT genomslag. Troligen skulle man se skillnad redan i första om man använder rätt individer. Även om det givetvis inte skulle vara genomgående redan efter första.
Nej men tre generationer är ändå kanske 15 år, om man hittar ett sätt att utvärdera egenskapen hos unga hästar.

På min senaste tävling åkte ryttaren på banan bredvid av och hennes ponny kom lös och galopperade runt på båda banorna i 5-10 minuter innan den gick att fånga. Jag fick såklart avbryta min ritt och vänta på att ponny blev fångad. (Och där är Fager stencool, vi står på lång tygel inne på banan och väntar) Sedan fick vi fortsätta ritten från momentet vi var i när vi avbröt.

Hur får du en sådan störning att vara lika för alla? Saker händer, ibland drabbar det mig och andra gånger händer det någon annan. Den här gången var det väl tur att det var just mig det hände eftersom varken Fager eller jag blev ett dugg upprörda eller stressade. Andra hade nog inte kunnat fortsätta rida.

Men det är omöjligt att kunna påverka alla yttre faktorer, det gäller oavsett gren.

Vi har rn motorbana och en ridsportsarena som ligger nära varandra.
Förra året var det helikopteruppvisning på motorbanan samtidigt som det var dressyrtävlingar, nuff said 😆
Det kan komma rejäla regnskurar som snabbt passerar, i terräng kan du bli stoppad för att det är lös häst på banan efter fall, inte askul att stå still 15 minuter och sen hitta flytet igen mitt i banan. Men så är det att tävla med häst, saker händer.

När jag tänker samma för alla tänker jag ju inte att allt ska va exakt samma. Men tex om man har en ridhusport öppen eller stängd under klassen måste den ju vara så under hela klassen. Eller man har en dekoration på ett ställe eller en banderoll. Då måste det vara kvar tills klassen är avslutad

Men saker som väder, solkatter, yttre omständigheter som bilar, ungar och andra saker som en arrangör inte kan styra över, det får man ju såklart ta om man tävlar.

Sen har vi ju det här med visa hänsyn men det känner jag att det inte är någon idé att jag går mer ingående på detta 🤣🙈

Sen kan man ju som ryttare bli tvungen att lära sig vara observant utan att visa hästen det.
På vissa svåra individer måste man ju ha stenkoll, främst i början av träningen. Men det får man lära sig ha utan att ändra något i hur man rör sig, sitter, andas, inte ändra spänning i sin muskulatur eller på något vis ändra ridningen på ett sätt man inte hade gjort utan att upptäcka det potentiellt läskiga etc.
Svårt? Absolut! Något alla vill/kan? Nej!
Skulle det inte ändå kunna vara lugnande för vissa hästar att man är observant, såg det och inte reagerade. Dvs jag höll vakt, jag såg det, det var inte farligt. Har funderat över det ett tag nu.

Skulle det inte ändå kunna vara lugnande för vissa hästar att man är observant, såg det och inte reagerade. Dvs jag höll vakt, jag såg det, det var inte farligt. Har funderat över det ett tag nu.
Jag brukar säga till min häst att matte har sett, och att det är ok när han reagerar på något (ex lyfter huvudet). Svårt att veta hur lugnad han blir av det dock men försöker bekräfta, så han slipper lägga mer energi på att uppmärksamma mig/reagera själv.

Ja absolut. En del hästar har jag skvallertränat också. Första gjorde jag misstaget att lära han dutta på det som var läskigt för godis, det kan bli lite opraktiskt 😅. Numera tränar jag att dom ska vända huvudet mot mig eller dutta handen.

En av mina tränare sa att tossiga dressyrhästar ofta var uttråkade hästar. De behövde mer mental stimulans och mer intryck utifrån. En mer spännande tillvaro och det blir inte århundradets händelse att vinden välter ett parasoll.

En av mina tränare sa att tossiga dressyrhästar ofta var uttråkade hästar. De behövde mer mental stimulans och mer intryck utifrån. En mer spännande tillvaro och det blir inte århundradets händelse att vinden välter ett parasoll.
Min tossiga dressyrhäst går i hage, rida ut flera gånger i veckan, hoppar och miljötränas. Han är ändå lika rädd för läktare och hörn i ridhus. Så det blir lite fel att generalisera på det sättet

Min tossiga dressyrhäst går i hage, rida ut flera gånger i veckan, hoppar och miljötränas. Han är ändå lika rädd för läktare och hörn i ridhus. Så det blir lite fel att generalisera på det sättet

Det behöver dock inte betyda att han får den nivå av mental stimulans som han behöver.

Hästar är individer på det sättet, och en del behöver OTROLIGT mycket att göra för att inte vara dramatiska. Typ, många hektar kuperad hage med skog och många leksugna flockkompisar, många hårda fysiska pass, flera hjärnkluriga pass per vecka. Kanske i nivå med typ en uteritt på morgonen, ett hopp-pass eller dressyrpass på eftermiddagen, och klämma in några klickerpass några gånger per vecka ovanpå det.

Om vi jämför med hundar, både individer och raser, så acceptera ju de flesta att det är skillnad på vad en bichon frisé vs en border collie eller husky behöver.

Det behöver dock inte betyda att han får den nivå av mental stimulans som han behöver.

Hästar är individer på det sättet, och en del behöver OTROLIGT mycket att göra för att inte vara dramatiska. Typ, många hektar kuperad hage med skog och många leksugna flockkompisar, många hårda fysiska pass, flera hjärnkluriga pass per vecka. Kanske i nivå med typ en uteritt på morgonen, ett hopp-pass eller dressyrpass på eftermiddagen, och klämma in några klickerpass några gånger per vecka ovanpå det.

Om vi jämför med hundar, både individer och raser, så acceptera ju de flesta att det är skillnad på vad en bichon frisé vs en border collie eller husky behöver.

Och vem i hela världen har möjlighet att aktivera sin häst 3 gånger/dag? Jag tror knappast att alla ”tossiga dressyrhästar” har det behovet.

Ja absolut. En del hästar har jag skvallertränat också. Första gjorde jag misstaget att lära han dutta på det som var läskigt för godis, det kan bli lite opraktiskt 😅. Numera tränar jag att dom ska vända huvudet mot mig eller dutta handen.

Jag råkade lära in det genom att ge morot vid höger stigbygel när han stått still ute för att fixa något (sadelgjord, handskar, glasögon, sånt där man typiskt inte vill ha en övertaggad häst som steppar runt i väntan på att få galoppera igen). Efter ett tag började han be om morot när vi stått kvar och tittat på otäcka saker, och jag kan ju inte var annat än tacksam att han skvallertränade sig själv. :love:

Haha, samma sak som jag gjorde. Han gick raskt fram till allt som är ”läskigt” och duttade och krävde sen sitt godis 😅

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 229
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 708
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 967
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare