Störningar på dressyrtävling (utbruten ur Dressyrsnack)

Men ärligt....man måste ju också acceptera att det finns känsliga hästar. På vissa låter det som om man bara behöver göra jobbet så är allt löst och det är ju inte hela sanningen.
Av alla våra fjordhästar som åkt genom våra liv har vi nu en så är känslig för saker. Vissa saker går att träna bort och andra kommer nog alltid finnas där.
Han tycker att saker eller hästar som kommer bakifrån är mycket obehagligt men han är stencool i vagn.

Står han bredvid ett hinder och det råkar rivas av en annan så tycker han det är extremt obehagligt. Men han är inte rädd när man kastar bommar runt honom och han vet vad vi gör.

Vi vet att det ligger i stammen och det är också det som gör honom som en duracellkanin och synen på livet. Han älskar livet och att jobba men understimulerad tycker han nog alltid att han är oavsett hur mycket han går ute eller rids.

Tror ingen motsätter sig att det finns känsliga hästar och att allt inte går att träna bort.
Men det går definitivt att göra mycket bättre genom träning och ett starkt band till sin människa.
Min häst är känslig och reaktiv. Hon flyger och far för det mesta. Är tex helt trafiksäker, inga problem att möta lastbilar, traktorer osv på smala vägar. Däremot kan hon hoppa två meter åt sidan för att det är en vit blomma i diket 😅
Hon är likadan på ridbana, ridhus. Hon blir lätt spänd, skyggar och hoppar runt. Sen tänker hon alltid framåt och gör allt jag ber om eftersom hon litar på att jag har koll. Men avspänt blir det ju inte alla gånger 🙃
Hon har dock tävlat ganska mycket dressyr och för henne är det en trygghet med dressyrstaket, då vet hon vad som förväntas av henne och vad hon ska göra. Men jag vet att det varit en lång resa för tidigare ägare att nå dit.
Innan hon kom dit bytte hon hem rätt många gånger pga spänd, stressad och svår.

Hon hade aldrig sett ett terränghinder innan jag köpte henne för ett år sedan.
Första gångerna vi var på terrängbanan blev hon livrädd, hjärtat dunkade och hon vågade inte gå i närheten av hindren öht.
Jag har lagt massor med tid och tålamod på att vänja henne.
Det var först i somras vi kunde börja hoppa hinder där ute.
Hon älskar att hoppa och vara ute och galoppera, hon var bara så jävla rädd 😅
Nu kan man inte tro att det är samma häst. Hon hoppar allt jag styr på, är totalt orädd och tycker det är fest att komma dit.
Men som sagt, det hat tagit tid och många timmar att nå hit.

Från igår.
Screenshot_20241027_124637_Gallery.webp

Tror ingen motsätter sig att det finns känsliga hästar och att allt inte går att träna bort.
Men det går definitivt att göra mycket bättre genom träning och ett starkt band till sin människa.
Min häst är känslig och reaktiv. Hon flyger och far för det mesta. Är tex helt trafiksäker, inga problem att möta lastbilar, traktorer osv på smala vägar. Däremot kan hon två meter åt sidan för att det är en vit blomma i diket 😅
Hon är likadan på ridbana, ridhus. Hon blir lätt spänd, skyggar och hoppar runt. Sen tänker hon alltid framåt och gör allt jag ber om eftersom hon litar på att jag har koll. Men avspänt blir det ju inte alla gånger 🙃
Hon har dock tävlat ganska mycket dressyr och för henne är det en trygghet med dressyrstaket, då vet hon vad som förväntas av henne och vad hon ska göra. Men jag vet att det varit en lång resa för tidigare ägare att nå dit.
Innan hon kom dit bytte hon hem rätt många gånger pga spänd, stressad och svår.

Hon hade aldrig sett ett terränghinder innan jag köpte henne för ett år sedan.
Första gångerna vi var på terrängbanan blev hon livrädd, hjärtat dunkade och hon vågade inte gå i närheten av hindren öht.
Jag har lagt massor med tid och tålamod på att vänja henne.
Det var först i somras vi kunde börja hoppa hinder där ute.
Hon älskar att hoppa och vara ute och galoppera, hon var bara så jävla rädd 😅
Nu kan man inte tro att det är samma häst. Hon hoppar allt jag styr på, är totalt orädd och tycker det är fest att komma dit.
Men som sagt, det hat tagit tid och många timmar att nå hit.

Från igår.
Visa bifogad fil 155792
Inspiration!

Jag har en häst som är väldigt snäll med, men hon är mark skygg. Så hon kan hoppa till sidan för saker som dyker upp på marken. Hennes reaktioner är alltid lagom. Men ena gången vi galloperade ute dök en falk rakt framför oss, båda jag och hon höll på att få en hjärtinfarkt! TUR jag hade på halsrem (har jag alltid ute) som jag håller i vid gallop, för annars hade jag åkt i den fina piruetten pållen gjorde då. Min ena finger fick ett rejält tryck mot halsen.

Jag har funderat på att ta tag i hoppningen ordentligt, och kan faktiskt säga jag känner ett sug för lite terränghinder med, men jag är en feg jävel 🙈 Tror det hade gjort mycket för hennes självförtroende. Hoppningen kändes iaf väldigt kul, men tänker vi nog får ta lite hopplektioner först 😂 men tror det är väldigt bra för att bygga självförtroende med hästar att dom kommer få uppleva såna här saker!

Inspiration!

Jag har en häst som är väldigt snäll med, men hon är mark skygg. Så hon kan hoppa till sidan för saker som dyker upp på marken. Hennes reaktioner är alltid lagom. Men ena gången vi galloperade ute dök en falk rakt framför oss, båda jag och hon höll på att få en hjärtinfarkt! TUR jag hade på halsrem (har jag alltid ute) som jag håller i vid gallop, för annars hade jag åkt i den fina piruetten pållen gjorde då. Min ena finger fick ett rejält tryck mot halsen.

Jag har funderat på att ta tag i hoppningen ordentligt, och kan faktiskt säga jag känner ett sug för lite terränghinder med, men jag är en feg jävel 🙈 Tror det hade gjort mycket för hennes självförtroende. Hoppningen kändes iaf väldigt kul, men tänker vi nog får ta lite hopplektioner först 😂 men tror det är väldigt bra för att bygga självförtroende med hästar att dom kommer få uppleva såna här saker!

Tack ❤️
Jag har hela tiden haft känslan av att hon kommer bli en bra terränghäst bara hon förstår vad hon ska göra och slutar vara så rädd.
Den magkänslan stämde verkligen!
Det har verkligen gjort jättemycket för hennes självförtroende, galopp och muskulatur.
Man behöver verkligen inte hoppa högt eller ha som mål att tävla.
Hoppa terräng ger så otroligt mycket. Det är så kul att se henne där, hur nöjd hon är med sig själv, hela hästen verkligen lyser.
26:e juli gjorde hon sin första riktiga träning där ute och nu tre månader senare känns det som hon gått terräng i flera år. Då var det hon som behövde draghjälp, nu får hon visa vägen och vara draghjälp till unghästarna 😄

Det klart det finns känsliga hästar kommer att reagera mer på störning. Men det är också deras fördel. De får mer uttryck, reagerar bättre på hjälperna osv. Man får liksom ta det onda med det goda. Sen finns det tryggare hästar som inte reagerar så mkt på störning, inte har samma uttryck och som i regel kräver mer jobb för att uppnå samma poäng som den känsliga en dag utan större störningar. Det är en smaksak vad man som ryttare väljer. Men vi kan inte anpassa tävlandet efter de känsliga hästarna och ta bort all yttre påverkan. Det blir inte rätt….

Det klart det finns känsliga hästar kommer att reagera mer på störning. Men det är också deras fördel. De får mer uttryck, reagerar bättre på hjälperna osv. Man får liksom ta det onda med det goda. Sen finns det tryggare hästar som inte reagerar så mkt på störning, inte har samma uttryck och som i regel kräver mer jobb för att uppnå samma poäng som den känsliga en dag utan större störningar. Det är en smaksak vad man som ryttare väljer. Men vi kan inte anpassa tävlandet efter de känsliga hästarna och ta bort all yttre påverkan. Det blir inte rätt….
Det är fullt möjligt att ha hästar som är extremt känsliga för ryttarens hjälper och samtidigt är supertrygga och modiga. Det ena utesluter inte det andra. Det finns också reaktiva, känsliga hästar som är lata och inte speciellt känsliga för människor.

Det går alltså att ha kakan och äta den, alltså ha en häst som är känslig, elektrisk OCH trygg och orädd. Och nu menar jag i grunden, inte framtränat.

Med mer riktad avel på vad vi faktiskt vill ha mentalt så tror jag att vi skulle kunna komma sjukt mycket längre med hästarna.

Det är fullt möjligt att ha hästar som är extremt känsliga för ryttarens hjälper och samtidigt är supertrygga och modiga. Det ena utesluter inte det andra. Det finns också reaktiva, känsliga hästar som är lata och inte speciellt känsliga för människor.

Det går alltså att ha kakan och äta den, alltså ha en häst som är känslig, elektrisk OCH trygg och orädd. Och nu menar jag i grunden, inte framtränat.

Med mer riktad avel på vad vi faktiskt vill ha mentalt så tror jag att vi skulle kunna komma sjukt mycket längre med hästarna.
Ja, all varianter förekommer ju verkligen. Jag har en sån där som är rejält reaktiv men inte särskilt reaktionssnabb i ridningen🙈

Jag har/har haft en av varje. Innan hade jag en häst som var väldigt reaktionssnabb i ridningen, men som var väldigt orädd för allt som var runtomkring. Idag har jag en som, ehm, inte precis är den mest reaktionssnabba i ridningen :p Men ändå har lätt för att reagera på saker som händer, har lätt för att bli stressad, fara iväg, kasta sig åt olika håll etc. :cautious:

Jag föredrar nog egentligen hästar av den första typen ;)

Kan ju tillägga att min plan när jag köpte Ärtan var inte att hon skulle bli fälttävlanshäst. Då hade jag valt en annan häst.
Jag ska ju inte slå i huvudet mer men det är ju allmänt känt att hästmänniskor är mer eller mindre dumma i huvudet och jag är inget undantag 😆
Så jag tänkte att jag testar och jag råkar vara sjukt envis och här är vi nu.
Två rädisor som hjälpt varandra att bli modiga ❤️

Visst är det så!

Inspiration!

Jag vet inte om Revinge har kvar sin bebisbana. Det är hinder som är jättesmå som man kan komma och skutta över utan tränare eller liknande.

Nu har jag inte läst alla kommentarer men tycker inte en domare ska ha hund i knäet under bedömning.
Jag är inte själv domare men har dömt en del klubbtävlingar och vet att man måste ha stenkoll på ekipaget på banan.
Man vill ju inte att hunden ska störa eller hoppa ner tex och då skiftar man fokus mellan hund och ryttare hela tiden mer eller mindre omedvetet.
Människor kan inte multitaska även om det finns en missuppfattning om att vi kan göra det. Vi skiftar bara fokus.
Det betyder att ekipagen på banan inte får domarens fulla uppmärksamhet hela ritten.

Sen är ju hästar olika. Hedwig skulle förmodligen inte bry sig ett smack. Kanske tittat till lite. Platina skulle förmodligen kasta sig om hon skulle uppfatta en okänd rörelse. Båda är vana vid hundar.

Nu har jag inte läst alla kommentarer men tycker inte en domare ska ha hund i knäet under bedömning.
Jag är inte själv domare men har dömt en del klubbtävlingar och vet att man måste ha stenkoll på ekipaget på banan.
Man vill ju inte att hunden ska störa eller hoppa ner tex och då skiftar man fokus mellan hund och ryttare hela tiden mer eller mindre omedvetet.
Människor kan inte multitaska även om det finns en missuppfattning om att vi kan göra det. Vi skiftar bara fokus.
Det betyder att ekipagen på banan inte får domarens fulla uppmärksamhet hela ritten.

Sen är ju hästar olika. Hedwig skulle förmodligen inte bry sig ett smack. Kanske tittat till lite. Platina skulle förmodligen kasta sig om hon skulle uppfatta en okänd rörelse. Båda är vana vid hundar
Men var är gränsen för att multitaska? Jag har lättare för att koncentrera på att lyssna eller läsa om jag gör något med händerna. T.ex. igår när jag satt på jobbet och rättade tentor, och det var ganska mycket läsning på varje uppgift som skulle rättas. Det gick lättare att koncentrera på läsandet, så att hjärnan inte "fladdrade iväg" i andra tankar, när jag hämtade en kortlek som jag sedan satt och lekte med med händerna. På samma sätt kan jag sitta och sticka (väldigt enkla stickningar, dvs i princip rakt fram) på möten som jag inte ska anteckna på, eftersom jag då behöver göra något annat med händerna än att ta anteckningar för att inte förlora fokus. Jag har varit sådan i alla fall sedan gymnasiet (då jag bygde korthus på en del lektioner), men jag förstod inte då varför. Hundarna kan fungera på lite liknande sätt för mig - något att klappa och pilla på så att hjärnan kan fortsätta fokusera på vad den nu ska göra.

Det är inte upp till dig att bestämma vart andra människor tar med sina hundar. Framförallt när vi pratar om välanpassade hundar som knappt varken syns eller hörs.
Nej så klart inte det är.

Ok sorry, jag inser nu i efterhand att jag överreagerade något enormt. Jag ber om ursäkt om jag förolämpat folk :o Till saken hör att jag är något hundrädd då jag blivit biten vid två tillfällen som barn, varav en gång i ansiktet (vilket även syns fortfarande i vuxen ålder) av "snälla" hundar. Väldigt misstänksam mot dem och är absolut inte en hundmänniska pga det...

Hundarna kan fungera på lite liknande sätt för mig - något att klappa och pilla på så att hjärnan kan fortsätta fokusera på vad den nu ska göra.

Fast nu gäller den hund under dressyrritter, i knäet på domaren, om någon då skulle behöva något o pilla med så får man väl ta ett radband eller ett gossedjur.

Fast nu gäller den hund under dressyrritter, i knäet på domaren, om någon då skulle behöva något o pilla med så får man väl ta ett radband eller ett gossedjur.
Det är långt från samma sak.

Men men, vi får väl se hur jag känner över att vara domare öht. Varit på utbildning idag och känt att jag både vill sluta tävla dressyr och sluta döma. Blir kanske WE fullt ut istället.

Men men, vi får väl se hur jag känner över att vara domare öht. Varit på utbildning idag och känt att jag både vill sluta tävla dressyr och sluta döma. Blir kanske WE fullt ut istället.
En nyfiken fråga som du såklart inte behöver svara på: Vad är det som gör att du funderar på att sluta rida och döma dressyr?

Det fattar jag också , men nu gällde det hund i knäet hos en dömande domare ( och en annans inlägg som jag svarade på) och då får man ta något dött o pilla på ( fortfarande en annan användares påstående).

Och jag tror dig vad gäller utbildningen, skrev inget innan men fick tyvärr rätt, ( hur kan de vara så dåliga fast de kommet så högt) men jag tycker du ska lägga is i din mage, det kommer bli bättre, det kommer bli större möjligheter för domare att säga ifrån, tydligare riktlinjer och mer stöd och då gäller det att de domare som nu säger ifrån, både vad gäller grov ridning och felaktiga former håller i och är kvar.

Sedan- även om det kanske låter bättre på WE -utbildningarna, så finns där precis samma problem och ibland lite till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 223
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 076
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 707
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 962
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V