Jag tävlade nu i helgen och var helt övertygad om att det var tyst när jag red, när jag tittade på videon så hör jag att det var ju hög, poppig musik medan jag red, det har jag inte ens märktJag har aldrig hört musiken när jag ridit faktiskt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tävlade nu i helgen och var helt övertygad om att det var tyst när jag red, när jag tittade på videon så hör jag att det var ju hög, poppig musik medan jag red, det har jag inte ens märktJag har aldrig hört musiken när jag ridit faktiskt
Jag har ju själv en gång i tiden tävlat hoppning och lyckats kravla mig runt t.o.m. 130 vid ett par gånger, samt varit banpersonal vid åskilliga hopptävlingar. Så jag vill nog säga att jag är ganska insatt i vart man kan stå osv, så de gånger man blivit tillsagd har inte varit för att man varit i vägen utan att hästen kan bli störd.
Samma med insläpp, jag skulle aldrig släppa in en häst på banan när man riskerar att störa en anridning.
Men ska man resonera som många tycks göra för dressyrryttare så va spelar det för roll att hästen river, är ju bara 4 fel
Tjejen som sa till har internationell erfarenhet i svår klass och väldigt kompetent ryttare men hade en lite spooky häst och ville sätta sista kvalet till Falsterbo. Jag har full förståelse för att hon sa till mig i grinden.
Jag själv tycker att man ska respektera de som tävlar och man behöver inte göra saker som faktiskt kan störa ekipaget på banan oavsett det är dressyr, hopp eller fälttävlan. Man kan vänta tills ett bra läge innan man reser sig och går oavsett gren
Tycker det låter något som du bryr dig om mer än din häst. Hästar generellt sätt bryr sig sällan om sådant som ryttaren inte ser något problem med, att hästarna är uppmärksamma på allt sådant är oftast ett resultat av att ryttaren är för uppmärksam på allt sådant.För mig handlar det inte om att folk inte får röra sig på läktaren utan jag tycker att som publik kan man vänta in sitt tillfälle. Visa respekt för det tävlande ekipaget. En dressyrtävling är liksom inte en mounten games tävling med tjo och tjim. Men såklart att man ska få andas som publik.
Måste man resa sig om någon gör en travökning på diagonalen mot en , eller en serie om man sitter i synläge? Kan man inte vänta tills ekipaget ridit förbi eller är på andra sidan? Likväl som jag inte skulle resa mig om någon rider i anridning på hinder mot mig eller det är hinder nära läktaren där det kan störa att man skulle resa sig och gå mitt under ritten. Jag väntar.
Jag har frågat arrangörer om man kan stänga tex en ytterport och inte bara en innerport och så länge man gör det under hela klassen är det ju inga problem. Men har man inte stängt ytterporten kan man ju inte bara göra det för en.
Sjävklart ska man ut och träna. Det har jag själv gjort.
Min häst har blivit störd av många saker genom åren, det kan vara från att en funktionär ( som dessutom var hans hovslagare) satte sig på läktaren med en reflexväst, en skrivare drack ur sin flaska före min ritt,spånbal som legat utanför staketet, vattenpöl utanför staketet, tanter helt plötsligt ställt sig i buskarna och tagit kort, kan fortsätta en lång lista, inte går man banans för det. Men jag tycker fortfarande att det ÄR respektlöst av folk på läkaren att inte välja sina stunder när man väljer att gå ut eller in.
Jag väljer ju även mina tävlingsplatser utefter vad jag känner att jag kan klara av miljön. Jag åker inte till en arrangör där det varit pågående fotbollsmatcher nära tävlingsbanan under tävlingshelgen, jag åkte inte till Åby under wew heller.
Du kan inte vinna med 4 fel, det går i dressyr att vinna ändå med miss.
Jag fick uppfattningen att du släppte in precis när en häst kom mot in/utgången för annars spelar det ju noll roll.
Samma sak var man står. Varför skulle det störa mindre mellan 2 andra hinder?
Tycker det låter något som du bryr dig om mer än din häst. Hästar generellt sätt bryr sig sällan om sådant som ryttaren inte ser något problem med, att hästarna är uppmärksamma på allt sådant är oftast ett resultat av att ryttaren är för uppmärksam på allt sådant.
Fast det är en annan (intressant) diskussion, min upplevelse är att ”rädsla” (uppmärksamhet på eventuell fara) inte är något en häst mår illa av utan en del av dess natur. Absolut ska man träna så att man kan ”använda” hästen trots denna egenskap men att få blåsa upp sig för en plastpåse och i huvudet tro att det är ett lejon för att trigga och träna en flykt instinkt är nog något hästen kan må bra av. Vetenskapen tyder mer på att i lärd hjälplöshet, att INTE blåsa upp sig och reagera/agera är mer stressande för en häst.
Men hästar förändras inte så fort med en annan ryttare, det sätter ju sig i hästen och att bli trygg och fokuserad igen är ju en träningsgrej. Men det jag menar är just att ryttaren skapar det mesta som hästarna reagerar på, och att man reagerar eller är uppmärksam betyder inte att man är rädd. Bara det faktum att du tänker och lägger märke till allting visar ju hästen att det är någonting den kan ev behöva bry sig om.Min häst beter sig så här med andra också. Det är inte unikt med bara mig i sadeln
Min kompis som har hjälpt mig är totalt orädd, har tävlat upp till svår hoppning, fått mycket svåra hästar för tillridning inridning osv. Hon tyckte också att han många gånger var svår att läsa av när han skulle börja stöka. Skillnaden mellan oss är ju att hon är totalt orädd och bryr sig inte, hon kan ju skratta åt situationer som jag hade börjat gråta av om jag hade suttit på är ju samma med min dressyrtränare, han har ju stökat med henne oxå men hon är heller inte en rädd ryttare.
Men som du säkert förstått om du läst det jag skrivir har ju jag jobbat mycket med min egen rädsla och hantera hur jag ska göra och både tävlar och tränar min häst själv. Men jag väljer ju oxå vilka situationer jag utsätter mig för
Undrar verkligen vad ni har för hundar runt er och vad för hundfolk som inte kan lita på sina hundar? Varför skulle hund plötsligt bli helt rabiat?
Men hästar förändras inte så fort med en annan ryttare, det sätter ju sig i hästen och att bli trygg och fokuserad igen är ju en träningsgrej. Men det jag menar är just att ryttaren skapar det mesta som hästarna reagerar på, och att man reagerar eller är uppmärksam betyder inte att man är rädd. Bara det faktum att du tänker och lägger märke till allting visar ju hästen att det är någonting den kan ev behöva bry sig om.
Sen kan man ju som ryttare bli tvungen att lära sig vara observant utan att visa hästen det.Men hästar förändras inte så fort med en annan ryttare, det sätter ju sig i hästen och att bli trygg och fokuserad igen är ju en träningsgrej. Men det jag menar är just att ryttaren skapar det mesta som hästarna reagerar på, och att man reagerar eller är uppmärksam betyder inte att man är rädd. Bara det faktum att du tänker och lägger märke till allting visar ju hästen att det är någonting den kan ev behöva bry sig om.
Tänker på en häst jag hade en period åt en ägare. Den var väldigt obrydd och otittig för saker som den kunde se -sånt som en annan häst kunde reagera på (folk som sprang upp och ner på läktare, bar möbler i trappa i ridhus osv). Men fick totalpanik av saker om den inte kunde se/uppfatta tydligt vad det var, det räckte att det var något som lät (nivå: prassel) på utsidan ridhusväggen, att det var ett buskage mellan dig och det som rörde sig osv... Den blev helt blockerad och agerade mycket kraftigt (nästan så den skadade sig själv) för att komma ur situationen.Sen kan man ju som ryttare bli tvungen att lära sig vara observant utan att visa hästen det.
På vissa svåra individer måste man ju ha stenkoll, främst i början av träningen. Men det får man lära sig ha utan att ändra något i hur man rör sig, sitter, andas, inte ändra spänning i sin muskulatur eller på något vis ändra ridningen på ett sätt man inte hade gjort utan att upptäcka det potentiellt läskiga etc.
Svårt? Absolut! Något alla vill/kan? Nej!
Jag hade nog känt mig lugnare om det var en schäfer som låg bredvid domaren än en liten pyttehund. Eftersom jag sett väluppfostrade schäfrar men sällan sett en pyttehund som inte har mycket lätt till skall. De jag ser ute i det offentliga verkar väldigt reaktiva och skäller gällt och ofta. Schäfrar och andra bruksraser ser jag ofta vara väluppfostrade och lugna.
Men nu gjorde den ju inte det. Och då är det ju inget problem. Hästen blir ju inte rädd för vad som kan tänkas hända om du inte själv signalerar osäkerhet. Och det är mycket som kan hända; ett dressyrstaket kan blåsa omkull, ett barn springa på läktaren, en annan häst kan komma springande. Osv.Jag hade sett sannolikheten för att den lilla hade farit upp och börjat skälla som väldigt mycket större än för schäfern.
Du märker garanterat den lilla om den far upp och skäller.
Det är inte den lugna sovande hunden jag har nåt emot. Men en hund är ett djur och man vet aldrig. Den kan reagera och fara upp och börja skälla plötsligt. Därför tycker jag att det är respektlöst av en domare att ha med sin hund när hen dömer.
Men nu gjorde den ju inte det. Och då är det ju inget problem. Hästen blir ju inte rädd för vad som kan tänkas hända om du inte själv signalerar osäkerhet. Och det är mycket som kan hända; ett dressyrstaket kan blåsa omkull, ett barn springa på läktaren, en annan häst kan komma springande. Osv.
Ja, jag fattar att det är skillnad.Jag menade att det är skillnad på att du som tränare har med din hund än att man som domare har det. Du kan ju föra en dialog med din elev och skulle dina hundar uppföra sig på ett sätt som för stunden stör är det ju enkelt för dig att ta bort dem. Det kan ju inte en domare göra under en ritt tex.
Jag tycker tex att min häst kan vara svår att läsa av, var på en tävling och det hade regnat och man hade täckt över en högtalare som stod i ena hörnet med en svart sopsäck som fladdrade lite. Trodde ju att det skulle va det han kunde gå igång på och inte en vattenpöl utanför banan
Jag är väl väldigt dålig på att uttrycka mig, men ja såklart att man ska träna sig fram i livet på olika typer av miljöer. Men som jag själv tex har gjort är det att ta ett steg i taget. Små steg för att komma vidare. Som min tränares hundar, nu kan de vara på läktaren utan att jag blir orolig att Bollen ska stöka. Men den lille rackarn ser ja helst kopplad eller i ett knä då hon lite gör som hon vill
Vill ju inte på något sätt låta dryg men jag har ju trots allt vinst i msva och en andra placering i intermediare 1 så det är ju inte det att min häst inte är ridbar. Men det kostar ju när han har stökat eller blir spänd. Men det jobbar vi ju på såklart. Men det är ju helt klart enklare om man som ryttare inte har problem med att en häst kan vara stökig.
Men oavsett, som du själv skriver man visar ju varandra hänsyn på en tävlingsplats.
På min andra häst är jag inte speciellt brydd om det händer saker runt omkring då hon inte är så brydd. Då kan jag ju släppa på mitt ”säkerhetstänk”
Jag tror inte det fanns någon plan. Inte heller för en springande unge, eller en ryttare som trillar av intill. Det är sånt som händer på en tävlingsplats. Jag tänker att domaren hade löst det om det hänt.Men vad var planen från tävlingsarrangören om det hade hänt? Hästen behöver ju inte ens bli rädd, bara överraskad, för att poängen ska bli lägre.
Absolut jag håller med om att dig att man kan vinna med en miss men det kan även göra att man får den där 0,1 % å hamnar utanför
Nej nej, skulle aldrig släppa in en ny häst i ett läge som kan störa när någon gått genom starten. Jag är liksom varje tävlingsryttares dröm i grinden är man inte på plats får man vänta tills det är läge att gå in. Punkt liksom.
Jag har ju ingen aning om varför det skulle störa mindre. Jag forskar inte i sånt utan bara flyttar mig snällt jag är ju där för att folk ska tävla, oavsett gren och då anpassar jag ju mig i den mån det är möjligt.
Sen så får man ju ibland till sig orimliga saker från vissa, det går ju inte att lösa och då är det ju så. Men i den mån man kan så vill man ju att folk ska va nöjda och glada så de kommer tillbaka
Så man är lat om man inte känner till de oskrivna reglerna? Vilket märkligt sätt att se på det. Alltså det handlar om en tävling på låg nivå. Något man gör för skojs skull. Verkligen inte blodigt allvar. Är det väldigt, väldigt dyrt att tävla? Eller vad är det som gör att det är så viktigt att i de låga klasserna få så höga betyg som möjligt? Varför är det inte viktigare att komma från tävlingen med info om vad man behöver utveckla?Ja absolut kan det handla om okunskap. Nuför tiden behöver ju inte individer ta reda på saker eller ansvara för saker själva utan det är ju alltid upp till alla andra att informera och förklara hur man uppför sig och beter sig. Så när du säger det så kan man ju helt klart inte förvänta sig att folk visar hänsyn/respekt.