Störningar på dressyrtävling (utbruten ur Dressyrsnack)

Jag har ju själv en gång i tiden tävlat hoppning och lyckats kravla mig runt t.o.m. 130 vid ett par gånger, samt varit banpersonal vid åskilliga hopptävlingar. Så jag vill nog säga att jag är ganska insatt i vart man kan stå osv, så de gånger man blivit tillsagd har inte varit för att man varit i vägen utan att hästen kan bli störd.

Samma med insläpp, jag skulle aldrig släppa in en häst på banan när man riskerar att störa en anridning.

Men ska man resonera som många tycks göra för dressyrryttare så va spelar det för roll att hästen river, är ju bara 4 fel 🤷🏻‍♀️

Tjejen som sa till har internationell erfarenhet i svår klass och väldigt kompetent ryttare men hade en lite spooky häst och ville sätta sista kvalet till Falsterbo. Jag har full förståelse för att hon sa till mig i grinden.

Jag själv tycker att man ska respektera de som tävlar och man behöver inte göra saker som faktiskt kan störa ekipaget på banan oavsett det är dressyr, hopp eller fälttävlan. Man kan vänta tills ett bra läge innan man reser sig och går oavsett gren 🙂

Du kan inte vinna med 4 fel, det går i dressyr att vinna ändå med miss.

Jag fick uppfattningen att du släppte in precis när en häst kom mot in/utgången för annars spelar det ju noll roll.

Samma sak var man står. Varför skulle det störa mindre mellan 2 andra hinder?

• Gilla
Reactions: Sel
För mig handlar det inte om att folk inte får röra sig på läktaren utan jag tycker att som publik kan man vänta in sitt tillfälle. Visa respekt för det tävlande ekipaget. En dressyrtävling är liksom inte en mounten games tävling med tjo och tjim. Men såklart att man ska få andas som publik.

Måste man resa sig om någon gör en travökning på diagonalen mot en , eller en serie om man sitter i synläge? Kan man inte vänta tills ekipaget ridit förbi eller är på andra sidan? Likväl som jag inte skulle resa mig om någon rider i anridning på hinder mot mig eller det är hinder nära läktaren där det kan störa att man skulle resa sig och gå mitt under ritten. Jag väntar.

Jag har frågat arrangörer om man kan stänga tex en ytterport och inte bara en innerport och så länge man gör det under hela klassen är det ju inga problem. Men har man inte stängt ytterporten kan man ju inte bara göra det för en.

Sjävklart ska man ut och träna. Det har jag själv gjort.

Min häst har blivit störd av många saker genom åren, det kan vara från att en funktionär ( som dessutom var hans hovslagare) satte sig på läktaren med en reflexväst, en skrivare drack ur sin flaska före min ritt,spånbal som legat utanför staketet, vattenpöl utanför staketet, tanter helt plötsligt ställt sig i buskarna och tagit kort, kan fortsätta en lång lista, inte går man banans för det. Men jag tycker fortfarande att det ÄR respektlöst av folk på läkaren att inte välja sina stunder när man väljer att gå ut eller in.

Jag väljer ju även mina tävlingsplatser utefter vad jag känner att jag kan klara av miljön. Jag åker inte till en arrangör där det varit pågående fotbollsmatcher nära tävlingsbanan under tävlingshelgen, jag åkte inte till Åby under wew heller.
Tycker det låter något som du bryr dig om mer än din häst. Hästar generellt sätt bryr sig sällan om sådant som ryttaren inte ser något problem med, att hästarna är uppmärksamma på allt sådant är oftast ett resultat av att ryttaren är för uppmärksam på allt sådant.

Hästarna i sig har sällan problem med saker och ting, det är ryttaren som blir störd och för över det till hästen.

Du kan inte vinna med 4 fel, det går i dressyr att vinna ändå med miss.

Jag fick uppfattningen att du släppte in precis när en häst kom mot in/utgången för annars spelar det ju noll roll.

Samma sak var man står. Varför skulle det störa mindre mellan 2 andra hinder?

Absolut jag håller med om att dig att man kan vinna med en miss men det kan även göra att man får den där 0,1 % å hamnar utanför 😉

Nej nej, skulle aldrig släppa in en ny häst i ett läge som kan störa när någon gått genom starten. Jag är liksom varje tävlingsryttares dröm i grinden 🤣 är man inte på plats får man vänta tills det är läge att gå in. Punkt liksom.

Jag har ju ingen aning om varför det skulle störa mindre. Jag forskar inte i sånt utan bara flyttar mig snällt 😊 jag är ju där för att folk ska tävla, oavsett gren och då anpassar jag ju mig i den mån det är möjligt.

Sen så får man ju ibland till sig orimliga saker från vissa, det går ju inte att lösa och då är det ju så. Men i den mån man kan så vill man ju att folk ska va nöjda och glada så de kommer tillbaka 😊

Jag är lite splittrad till detta.
Generellt sätt tycker jag inte man ska ha med husdjur eller barn på jobb. Undantaget när man kommit överens om detta tex tränare hovslagare.
Sen förstår jag att det kan innebära problem med att vissa då tex inte kan utföra jobbet. Och då får ju den som anlitar personen/den som ordnar tävlingen bestämma om det är mer värt att ha personen ändå även om det blir några klagomål

Själv hade jag blivit förvånad över att se en hund hos domaren men jag hade inte klagat om hunden legat tyst.

Tycker det låter något som du bryr dig om mer än din häst. Hästar generellt sätt bryr sig sällan om sådant som ryttaren inte ser något problem med, att hästarna är uppmärksamma på allt sådant är oftast ett resultat av att ryttaren är för uppmärksam på allt sådant.

Min häst beter sig så här med andra också. Det är inte unikt med bara mig i sadeln 😊

Min kompis som har hjälpt mig är totalt orädd, har tävlat upp till svår hoppning, fått mycket svåra hästar för tillridning inridning osv. Hon tyckte också att han många gånger var svår att läsa av när han skulle börja stöka. Skillnaden mellan oss är ju att hon är totalt orädd och bryr sig inte, hon kan ju skratta åt situationer som jag hade börjat gråta av om jag hade suttit på 😊 är ju samma med min dressyrtränare, han har ju stökat med henne oxå men hon är heller inte en rädd ryttare.

Men som du säkert förstått om du läst det jag skrivir har ju jag jobbat mycket med min egen rädsla och hantera hur jag ska göra och både tävlar och tränar min häst själv. Men jag väljer ju oxå vilka situationer jag utsätter mig för 😊

Fast det är en annan (intressant) diskussion, min upplevelse är att ”rädsla” (uppmärksamhet på eventuell fara) inte är något en häst mår illa av utan en del av dess natur. Absolut ska man träna så att man kan ”använda” hästen trots denna egenskap men att få blåsa upp sig för en plastpåse och i huvudet tro att det är ett lejon för att trigga och träna en flykt instinkt är nog något hästen kan må bra av. Vetenskapen tyder mer på att i lärd hjälplöshet, att INTE blåsa upp sig och reagera/agera är mer stressande för en häst.

Det finns ju en annan aspekt i det hela och det är ju hur ryttaren själv påverkar sin häst.

Detta är ju jättesvårt vet jag av egen erfarenhet. Min grå som jag haft sedan han var 3.5 år var ju extremt flyktig och mötesskydd och man fick ju vara om sig och kring sig på framridningen och framhoppningen framförallt så han inte blev trängd.
Samtidigt så tränade jag ju mkt på det här hemma.
Men någonstans där går ju en gräns där jag som ryttare får sluta titta efter allt och lita på hästen och att den träningen gett resultat.

Det är ju jäkligt svårt, för till slut blir det ju så att hans faror som blev mina faror har förblivit mina faror som jag uppmärksammar honom på!

Min häst beter sig så här med andra också. Det är inte unikt med bara mig i sadeln 😊

Min kompis som har hjälpt mig är totalt orädd, har tävlat upp till svår hoppning, fått mycket svåra hästar för tillridning inridning osv. Hon tyckte också att han många gånger var svår att läsa av när han skulle börja stöka. Skillnaden mellan oss är ju att hon är totalt orädd och bryr sig inte, hon kan ju skratta åt situationer som jag hade börjat gråta av om jag hade suttit på 😊 är ju samma med min dressyrtränare, han har ju stökat med henne oxå men hon är heller inte en rädd ryttare.

Men som du säkert förstått om du läst det jag skrivir har ju jag jobbat mycket med min egen rädsla och hantera hur jag ska göra och både tävlar och tränar min häst själv. Men jag väljer ju oxå vilka situationer jag utsätter mig för 😊
Men hästar förändras inte så fort med en annan ryttare, det sätter ju sig i hästen och att bli trygg och fokuserad igen är ju en träningsgrej. Men det jag menar är just att ryttaren skapar det mesta som hästarna reagerar på, och att man reagerar eller är uppmärksam betyder inte att man är rädd. Bara det faktum att du tänker och lägger märke till allting visar ju hästen att det är någonting den kan ev behöva bry sig om.

Vad som är hänsyn och respekt är ju väldigt olika beroende på vad man själv kommer från för miljö.
Jag är hopp/fälttävlansryttare, är van vid att det är liv och rörelse på läktaren. Folk kommer och går, klampar runt, barn skriker, hundar skäller, någon unge ramlar, folk pratar, skrattar, äter, funktionärer går i reflexvästar osv.
Då blir det väldigt märkligt att bara för att det är dressyr så ska ridhuset vara som en kyrka 😅
Jag skulle absolut reagera om någon kom in för att testa sina cymbaler 😁

Jag kom precis hem från min dressyrträning, tränar enskilt men någon kyrka är det verkligen inte. Det springs upp och ner i trappan till kafeterian, traktor kör förbi längs långsidan, kom in en till häst mot slutet, en till tränare kom in osv. Helt perfekt mao för att träna på att både jag och häst ska kunna behålla fokus trots att det händer grejer runtomkring.

Men hästar förändras inte så fort med en annan ryttare, det sätter ju sig i hästen och att bli trygg och fokuserad igen är ju en träningsgrej. Men det jag menar är just att ryttaren skapar det mesta som hästarna reagerar på, och att man reagerar eller är uppmärksam betyder inte att man är rädd. Bara det faktum att du tänker och lägger märke till allting visar ju hästen att det är någonting den kan ev behöva bry sig om.

Men vänta lite nu, du pratar om något du inte har en aning om. Du vet inte alls hur mycket eller lite min kompis ridit min häst tidigare eller vilket förtroende han har eller inte för henne. Du sitter bara och gissar och tror.

Att han blir bättre är ju också såklart att jag lärt mig hantera både mig själv och honom. Att jag är uppmärksam betyder inte att det alltid är dåligt, jag kan undvika många situationer genom att göra något åt det före det händer. Men på banan blir det ju tex svårt då du inte har möjlighet att lägga plan b som man kan vid träning.

Jag har precis som många av er andra tyckt och tänkt en massa att så här ska en häst vara, man ska bara göra si eller så. Det är bara. Speciellt när man var ”hoppryttare” och hade en häst som var rätt tålig. Den här hästen har lärt mig väldigt mycket vill jag säga, inte bara när det kommer till ridningen. Och med det har jag större förståelse för andra nuför tiden.

Han är en helt fantastisk häst, och jag skulle aldrig byta ut honom trots att det är mycket med honom. Han är snäll, rolig, har en fantastisk ridbarhet och jag har fått göra saker jag bara kunnat drömma om även om jag valt att offra sånt jag oxå tycker är kul då jag inte litar på honom fullt ut. En once in a life time häst.

Men bara för att jag gjort en resa med min häst skulle jag aldrig heller döma folk som väljer att sälja hästar som inte de funkar med. Jag kan tycka att många skulle kunna ge sina hästar mer tid och träning innan de ger upp, men jag har ju heller ingen aning om hur mycket resurser folk har att lägga. Likväl som många ger upp för lätt tragglar kanske folk för länge utan att det ger något.

Sen kan man ju som ryttare bli tvungen att lära sig vara observant utan att visa hästen det.
På vissa svåra individer måste man ju ha stenkoll, främst i början av träningen. Men det får man lära sig ha utan att ändra något i hur man rör sig, sitter, andas, inte ändra spänning i sin muskulatur eller på något vis ändra ridningen på ett sätt man inte hade gjort utan att upptäcka det potentiellt läskiga etc.
Svårt? Absolut! Något alla vill/kan? Nej!

Sen kan man ju som ryttare bli tvungen att lära sig vara observant utan att visa hästen det.
På vissa svåra individer måste man ju ha stenkoll, främst i början av träningen. Men det får man lära sig ha utan att ändra något i hur man rör sig, sitter, andas, inte ändra spänning i sin muskulatur eller på något vis ändra ridningen på ett sätt man inte hade gjort utan att upptäcka det potentiellt läskiga etc.
Svårt? Absolut! Något alla vill/kan? Nej!
Tänker på en häst jag hade en period åt en ägare. Den var väldigt obrydd och otittig för saker som den kunde se -sånt som en annan häst kunde reagera på (folk som sprang upp och ner på läktare, bar möbler i trappa i ridhus osv). Men fick totalpanik av saker om den inte kunde se/uppfatta tydligt vad det var, det räckte att det var något som lät (nivå: prassel) på utsidan ridhusväggen, att det var ett buskage mellan dig och det som rörde sig osv... Den blev helt blockerad och agerade mycket kraftigt (nästan så den skadade sig själv) för att komma ur situationen.
Där behövde man ha koll på omgivningen både från marken och ryggen för att ha en chans att förutse situationer som skulle kunna hända.

Jag hade nog känt mig lugnare om det var en schäfer som låg bredvid domaren än en liten pyttehund. Eftersom jag sett väluppfostrade schäfrar men sällan sett en pyttehund som inte har mycket lätt till skall. De jag ser ute i det offentliga verkar väldigt reaktiva och skäller gällt och ofta. Schäfrar och andra bruksraser ser jag ofta vara väluppfostrade och lugna.
Jag hade sett sannolikheten för att den lilla hade farit upp och börjat skälla som väldigt mycket större än för schäfern.

Du märker garanterat den lilla om den far upp och skäller.

Det är inte den lugna sovande hunden jag har nåt emot. Men en hund är ett djur och man vet aldrig. Den kan reagera och fara upp och börja skälla plötsligt. Därför tycker jag att det är respektlöst av en domare att ha med sin hund när hen dömer.
Men nu gjorde den ju inte det. Och då är det ju inget problem. Hästen blir ju inte rädd för vad som kan tänkas hända om du inte själv signalerar osäkerhet. Och det är mycket som kan hända; ett dressyrstaket kan blåsa omkull, ett barn springa på läktaren, en annan häst kan komma springande. Osv.

Men nu gjorde den ju inte det. Och då är det ju inget problem. Hästen blir ju inte rädd för vad som kan tänkas hända om du inte själv signalerar osäkerhet. Och det är mycket som kan hända; ett dressyrstaket kan blåsa omkull, ett barn springa på läktaren, en annan häst kan komma springande. Osv.

Men vad var planen från tävlingsarrangören om det hade hänt? Hästen behöver ju inte ens bli rädd, bara överraskad, för att poängen ska bli lägre.

Jag menade att det är skillnad på att du som tränare har med din hund än att man som domare har det. Du kan ju föra en dialog med din elev och skulle dina hundar uppföra sig på ett sätt som för stunden stör är det ju enkelt för dig att ta bort dem. Det kan ju inte en domare göra under en ritt tex.

Jag tycker tex att min häst kan vara svår att läsa av, var på en tävling och det hade regnat och man hade täckt över en högtalare som stod i ena hörnet med en svart sopsäck som fladdrade lite. Trodde ju att det skulle va det han kunde gå igång på och inte en vattenpöl utanför banan 🙄

Jag är väl väldigt dålig på att uttrycka mig, men ja såklart att man ska träna sig fram i livet på olika typer av miljöer. Men som jag själv tex har gjort är det att ta ett steg i taget. Små steg för att komma vidare. Som min tränares hundar, nu kan de vara på läktaren utan att jag blir orolig att Bollen ska stöka. Men den lille rackarn ser ja helst kopplad eller i ett knä då hon lite gör som hon vill 😂

Vill ju inte på något sätt låta dryg men jag har ju trots allt vinst i msva och en andra placering i intermediare 1 så det är ju inte det att min häst inte är ridbar. Men det kostar ju när han har stökat eller blir spänd. Men det jobbar vi ju på såklart. Men det är ju helt klart enklare om man som ryttare inte har problem med att en häst kan vara stökig.

Men oavsett, som du själv skriver man visar ju varandra hänsyn på en tävlingsplats.

På min andra häst är jag inte speciellt brydd om det händer saker runt omkring då hon inte är så brydd. Då kan jag ju släppa på mitt ”säkerhetstänk” 😊
Ja, jag fattar att det är skillnad.
Jag kollar ju givetvis innan jag kommer släpande på hundar på nytt ställe just IOM att det ju kan vara förbud att ta med av olika skäl, tex att det finns hundar där/man är van att hundar som tagits med uppfört sig illa/förstört saker etc.
Men jag förvarnar inte om man kommer hem till mig och tränar. Och har som sagt aldrig haft någon som blivit störd. Just för att de är still och tysta på anvisad plats. De har inte läggning att börja stöka runt eller låta. De gör det inte annars och inte i ridhuset. De är vana vid hästar, vilt, maskiner och folk och skiter i om någon häst skulle spunka loss eller folk/maskiner låter.
Såna hundar skulle jag ha noll problem om någon domare hade med. För såna hundar kommer inte kräva att domaren måste agera mer än man kan utan att sluta titta på ekipaget man dömmer. Och inte heller skrämmas.

Jag fattar hur du menar. Min häst är också väldigt reaktiv och explosiv. Och het. Har varit sedan föltid innan mig. Han är oerhört bra på att ha koll på allt och är mkt snabb och rörlig. Han har per födsel/natur mycket närmre till flykt, hålla koll etc än de flesta andra hästar. Han speglar också människan väldigt väl. Han blir rent farlig i fel händer, med någon som själv jagar upp sig tex. Med mig funkar han oftast så att han inte blir rädd för att han litar på mig. Både att jag har koll och att jag bestämmer om det är farligt eller ej. Men han kommer aldrig bli en häst som inte alls reagerar på en del hastigt uppkomna saker tex. Däremot så var ju sånt ngt som gjorde att han kastade sig och stack förr. Ofta. Idag blir det mer hopp ngt dm åt sidan eller en snabb ”nigning” IOM att han svarar på hjälperna när jag stoppar in honom mellan dem fort igen. Samma med att han blev som en frustande übervaksam sak med tefatsögon beredd att fly och skvätte till för minsta lilla om något var läskigt och det bara triggerstaplades. Han reagerade ju enormt på typ allt. Vilket nu typ aldrig sker.
Så jag fattar att din häst inte bara blir ett spektakel som inte går att hejda. Och jag fattar att det är surt att tappa de % som blir vid en snabb miss eller för mkt spänning pga ngt läskig.
Men jag tror ändå vi tycker olika kring tävlingsmiljö. Jag ser det som att det är sunt att försöka utsätta dem för så mkt som möjligt för att undvika att få massa triggers på tävlingsplats eller kanske främst öht i hästlivet. Och tyvärr vet jag oerhört få dressyrtränare som är bra på sån träning.
Sen är vissa hästar extrema. Och på en del, som min, är miljöträning VÄLDIGT mycket färskvara. Det måste göras väldigt ofta och mycket.
Och jag förstår också att du mött mycket oförståelse kring om du har en extrem häst där folk tycker att ”bara du slappnar av” eller ”låt den bara galoppera av sig så räcker det”. För det gör det inte på sådana. Men det kan absolut hjälpa väldigt ihop med övrigt jobb!

Absolut jag håller med om att dig att man kan vinna med en miss men det kan även göra att man får den där 0,1 % å hamnar utanför 😉

Nej nej, skulle aldrig släppa in en ny häst i ett läge som kan störa när någon gått genom starten. Jag är liksom varje tävlingsryttares dröm i grinden 🤣 är man inte på plats får man vänta tills det är läge att gå in. Punkt liksom.

Jag har ju ingen aning om varför det skulle störa mindre. Jag forskar inte i sånt utan bara flyttar mig snällt 😊 jag är ju där för att folk ska tävla, oavsett gren och då anpassar jag ju mig i den mån det är möjligt.

Sen så får man ju ibland till sig orimliga saker från vissa, det går ju inte att lösa och då är det ju så. Men i den mån man kan så vill man ju att folk ska va nöjda och glada så de kommer tillbaka 😊

Jo men ibland undrar man om folk inte säger till "bara för att säga till" av någon konstig anledning.

Ja absolut kan det handla om okunskap. Nuför tiden behöver ju inte individer ta reda på saker eller ansvara för saker själva utan det är ju alltid upp till alla andra att informera och förklara hur man uppför sig och beter sig. Så när du säger det så kan man ju helt klart inte förvänta sig att folk visar hänsyn/respekt.
Så man är lat om man inte känner till de oskrivna reglerna? Vilket märkligt sätt att se på det. Alltså det handlar om en tävling på låg nivå. Något man gör för skojs skull. Verkligen inte blodigt allvar. Är det väldigt, väldigt dyrt att tävla? Eller vad är det som gör att det är så viktigt att i de låga klasserna få så höga betyg som möjligt? Varför är det inte viktigare att komma från tävlingen med info om vad man behöver utveckla?

En tävling kan aldrig vara rättvis. Väder kan ställa till det, en flygande pappersbit kan ställa till det, ett barn som skriker kan ställa till det, osv.

Det VÄRSTA vi kan göra är att skydda våra hästar från allt. Just detta är en av anledningarna till att den glada amatören har svårt att hitta hästar.

Vi överbeskyddar våra hästar. Någonting kan ju hända… Ju mer vi överbeskyddar de, desto räddare blir de.

Vi behöver UTSÄTTA våra hästar för saker. Börja i det lilla och arbeta uppåt. Hur tror du polisen utbildar sina hästar? ALLA hästar borde få den utbildningen.

Istället för den sterila tävlingsmiljön borde vi gå åt andra hållet, att störningsmoment är en del av tävlandet och att en bedömning blir hur väl ekipaget hanterar störningar.

Minns en serie om en ung lovande fälttävlansryttare där dressyrbanan på en träning var full med barn, hundar, bollar osv. Jättebra serie som verkligen visar vikten av miljöarbete.

Bort med alla sterila tävlingsmiljöer, bort med alla förbud. Gör störningsmoment som en bedömningsgrupp, redan i unghästklass. Då kommer hästarna bli mer stabila och temperamentet kommer att bli viktigare i aveln. Vilket i sin tur kommer att leda till fler hästar åt ridskolor och den glada amatören.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 231
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 708
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 967
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar