Störningar på dressyrtävling (utbruten ur Dressyrsnack)

Fast det är en annan (intressant) diskussion, min upplevelse är att ”rädsla” (uppmärksamhet på eventuell fara) inte är något en häst mår illa av utan en del av dess natur. Absolut ska man träna så att man kan ”använda” hästen trots denna egenskap men att få blåsa upp sig för en plastpåse och i huvudet tro att det är ett lejon för att trigga och träna en flykt instinkt är nog något hästen kan må bra av. Vetenskapen tyder mer på att i lärd hjälplöshet, att INTE blåsa upp sig och reagera/agera är mer stressande för en häst.
Mycket intressant diskussion. Håller helt med att inlärd hjälplöshet inte är rätt väg. Men håller inte med om att hästarna inte mår dåligt av att leva i rädsla så mycket som vissa hästar gör och ligger inte i hästens natur att vara på spänn till den graden.

Fast att hästar tittar osv betyder ju inte att de går runt och mår dåligt? Min häst är en häst som har koll på det mesta i vardagen, lite som en polis verkar han tycka att han är och man får anpassa mycket till honom. Jag kan tex inte gå iväg med mitt sto in i skogen då går han igång ordentligt, jag kan gå åt tre håll men inte det fjärde alltså. Samma om hon ska iväg med transporten då kan han inte vara ute.

Han har till skillnad mot många hästar en stor hage på 2,3 ha, mycket utevistelse får varierad träning både på banan och kommer ut i skogen både med mig på ryggen och har jag inte med mig min sambo så går jag med honom.

Men det är ju lönlöst att försöka förklara för folk som inte vill vara hjälpsamma utan bara tycker att hästar ska klara en massa. många här skriver tycker att hästar ska klara en massa visar ju själva hänsyn när de är publik och väljer sina tillfällen när de går in eller ut från en läktare.

Det är ju inte som att man inte tränar sin häst och försöker eller att man vill att ens häst ska vara speciell. Men hade min häst haft så stora problem att han inte var lämpad för tävling, då hade han inte fortsatt vara tävlingshäst. Tävling är en rolig grej för mig men inte hela meningen med att ha en häst.
Ligger inte så mycket i träning utan mer på avel även om träning kan göra det bättre.

Kan inte låta bli att undra hur hästar mår som är rädda för så mycket och ofta, är ju oftast inte bara på tävling denna rädslan visar sig.
Jag tror att hela grejjen är att det händer typ inget på en dressyrtävling, det är liksom väldigt lugnt. Och sen helt plötslig så reser sig någon. Jag tror att det hade varit lättare för hästarna om det hände saker helatiden istället. Men hur man bryter den här kulturen vet jag inte riktigt. Man kan ju inte bryta den ensam.

Sen vill jag tillägga att en av de få gånger jag har tävlat dressyr så låg utebanan precis nedanför en grusväg, som ett litet barn åkte på sin bobcar på, och han trillade ner för slänten mot banan. Min häst aktade sig duktigt, som sig bör när barn + bobcar kommer farandes. Jag fick inga som helst avdrag för det. Det var ju en liten LB, och jag var typ 13 år gammal. Jag vet inte hur det blir på större tävlingar. Men min erfarenhet är husom att om det händer något som verkligen är "out there" så är domarna rätt så snälla.

Jag tror att hela grejjen är att det händer typ inget på en dressyrtävling, det är liksom väldigt lugnt. Och sen helt plötslig så reser sig någon. Jag tror att det hade varit lättare för hästarna om det hände saker helatiden istället. Men hur man bryter den här kulturen vet jag inte riktigt. Man kan ju inte bryta den ensam.

Håller med dig, men det är ju svårt när dressyr inte drar speciellt mycket folk

Är du på en hopptävling kan man ju dra 30 ekipage i timmen medans i dressyren ligger du runt 7 ekipage. Det blir ju skillnad

Fast vem säger att man ska googla sig igenom livet? Det är ju inte vansinnigt många som traskar in i ett ridhus som inte känner någon på tävlingsplatsen? Dressyrtävlingar brukar inte vara värsta publikmagneterna, inte på de tävlingar jag åker på.

De allra flesta jag känner och det visar ju sig även vara så här visar tävlande ekipage hänsyn, respekt verkar vara för laddat ord för att använda sig av, när man rör sig på en läktare. Det är ju skillnad på att välja sina tillfällen än att bara göra som man själv vill
Googla, fråga... vadsom. Ska man behöva fråga nästsittande om det är okej att man reser sig upp eller prasslar med chipspåsen?
Som sagt läser man ju ofta rummet - sitter hela publiken som om de vore i kyrkan är det ju sällan någon som bryter stämningen med vilja, eftersom det elt enkelt är obekvämt men är det verkligen så det ska behöva vara på en dressyrtävling? Inte konstigt om kusarna hoppar för minsta lilla då, det skulle man ju göra själv också.

Jag går sällan på enstaka tävlingar utan då brukar det vara på lite större tillställlningar med många olika moment som pågår samtidigt med typ tre eller fem ringar igång. Det känns som en betydligt trevligare atmosfär. :)

Googla, fråga... vadsom. Ska man behöva fråga nästsittande om det är okej att man reser sig upp eller prasslar med chipspåsen?
Som sagt läser man ju ofta rummet - sitter hela publiken som om de vore i kyrkan är det ju sällan någon som bryter stämningen med vilja, eftersom det elt enkelt är obekvämt men är det verkligen så det ska behöva vara på en dressyrtävling? Inte konstigt om kusarna hoppar för minsta lilla då, det skulle man ju göra själv också.

Jag går sällan på enstaka tävlingar utan då brukar det vara på lite större tillställlningar med många olika moment som pågår samtidigt med typ tre eller fem ringar igång. Det känns som en betydligt trevligare atmosfär. :)

Jag tycker jag har framfört mina åsikter så många gånger i den här tråden. Det spelar ingen roll hur jag skriver jag når ju inte fram till några av er. Jag ger upp helt enkelt 😊

Om man vet om att man måste bete sig så på ett speciellt sätt så är detta jättelätt.

Men om man inte vet att man inte vet så kan man inte göra det. Har man kanske aldrig varit på dressyrtävling, aldrig varit runt nervösa hästar osv så kanske man inte har någon koll alls på det där. Och då är det omöjligt att veta. För inte googlar man varje gång man ska prova något nytt?

Om man vet om att man måste bete sig så på ett speciellt sätt så är detta jättelätt.

Men om man inte vet att man inte vet så kan man inte göra det. Har man kanske aldrig varit på dressyrtävling, aldrig varit runt nervösa hästar osv så kanske man inte har någon koll alls på det där. Och då är det omöjligt att veta. För inte googlar man varje gång man ska prova något nytt?
Men precis! Jag är hästmänniska tycker jag, och jag har aldrig varit på en tävling där det varit norm att man tassar omkring, det är därför jag reagerar. Det låter så himla skumt.

Jag håller med @Mirtai om att vi alla nog har ologiska grejer vi fastnar på i nervositet på tävlingar.
Att man tvingas starta först, som stackars Patrik som förlorade sin medalj på det ;) eller starta efter klassens bästa häst, eller att domaren inte gillar alla raser, eller att tidsprogrammet inte håller så man fick gå in på banan FYRA minuter efter planerad starttid (ja… orkar inte hästen rida fram fyra minuter extra så har man nog andra problem än just exakt när man fick starta ;) ) eller att domaren blåste in en innan man hunnit runt det farliga hörnet eller… eller.. eller…

Det är såklart VÅRA nerver som är problemet, och att man pga nerverna fastnar för vad som kan gå fel.
Hästar blir rädda, och de allra flesta av oss kan rida det mesta av programmet med en hel del tittande och spänning. För andra här verkar det vara så att man har hästen så tränad att den inte alls blir spänd men nån sån häst har jag aldrig haft.

Nu var det inte ens en tävlande som hade ifrågasatt det och det blev inga protester eller liv om hunden. Och Sixten lär följa med på fler tävlingar utan att störa någon som rider, på varenda tävling jag varit på i år har det då varit frigående katter utan att någon protesterat över det orättvisa i det ;) så tror det är alldeles lugnt (och jag tycker nog att det är väldigt lite sånt här tjafs i vårt distrikt. En gång har jag varit med om en ryttares förälder som var helt hysterisk över hur en traktor startades och började med något jobb under dotterns ritt 😅 men där var det nog mer rädsla för att något skulle hända än att det var tävlingsresultatet. Jag minns än idag, måååånga år senare, kommentaren ”men vem jobbar med en traktor på EN SÖNDAG 😳🤣🤣🤣🤣j
Jag har ridit en dressyrtävling, på en röd dag, då de höll på att gräva för ett nytt stall vägg i vägg med ridhuset. En fjärdedel av startfältet fick utgå då hästarna inte ens gick att få runt spåret (lät mycket i ridhuset). Min egen häst var genomgående jättespänd men blev placerad eftersom vi ändå genomförde programmet OK. Det är en fälttävlanshäst 😅
Klubben som hyrde anläggningen för tävling hade missat att det skulle byggas, så till andra klassen fick de pausa byggnationen så det skulle gå att genomföra tävlingen 🤣

• Gilla
Reactions: Sel
Ligger inte så mycket i träning utan mer på avel även om träning kan göra det bättre.
Min häst är född såhär. Han är supercool på så många sätt. Bryr sig inte om sånt som man tänker att han ska reagera på. Men han har lätt till oro och spändhet, och ofta över ”märkliga” saker. Vatten på stallgången kan få honom att dra sönder grimman. Gå förbi med en hink. Osv. Medan cyklister, saker som ramlar, hundar och snöras från taket är helt ofarligt.

Fast har man en häst som får panik av en hund som vilar i knät eller andra liknande saker så har man inte på tävling att göra imo. Delvis av djurskyddsskäl faktiskt, det är inte okej att tävla en sån häst som är så känslig.

Det är ju tråkigt om man mår så som ryttare men det är ju inget tävlingen kan ta hänsyn till faktiskt - det faller ju på sin egen orimlighet. Då får man ju anpassa i all oändlighet för vad som kan ge folk ångest.

Det handlar ju inte om att hunden vilar i knäet utan att hunden faktiskt kan fara upp och skälla när som helst. Även en icke-hundrädd hund hade reagerat på det genom att bli överraskad och ryckt/hoppat till. Eftersom det är nåt som sker plötsligt och eventuellt nära.

Ingen hundmat kan garantera att hunden kommer ligga stilla och knäpptyst hela tiden.

OT den här tråden för mig tillbaka till 1980-talet då WC tävlingar i hoppning började anordnas i USA och inte bara för Nordamerikanska ligan utan någon final. Det var katastrof för de applåderade under ritterna!

Jag hade inte reagerat om domaren hade en liten hund i knät. Däremot om det låg typ en schäfer bredvid domaren.

Jag hade nog känt mig lugnare om det var en schäfer som låg bredvid domaren än en liten pyttehund. Eftersom jag sett väluppfostrade schäfrar men sällan sett en pyttehund som inte har mycket lätt till skall. De jag ser ute i det offentliga verkar väldigt reaktiva och skäller gällt och ofta. Schäfrar och andra bruksraser ser jag ofta vara väluppfostrade och lugna.

Jag hade nog känt mig lugnare om det var en schäfer som låg bredvid domaren än en liten pyttehund. Eftersom jag sett väluppfostrade schäfrar men sällan sett en pyttehund som inte har mycket lätt till skall. De jag ser ute i det offentliga verkar väldigt reaktiva och skäller gällt och ofta. Schäfrar och andra bruksraser ser jag ofta vara väluppfostrade och lugna.
En schäfer bredvid hade jag sett. En pyttehund i en filt i ett knä hade jag nog inte ens noterat

En schäfer bredvid hade jag sett. En pyttehund i en filt i ett knä hade jag nog inte ens noterat

Jag hade sett sannolikheten för att den lilla hade farit upp och börjat skälla som väldigt mycket större än för schäfern.

Du märker garanterat den lilla om den far upp och skäller.

Det är inte den lugna sovande hunden jag har nåt emot. Men en hund är ett djur och man vet aldrig. Den kan reagera och fara upp och börja skälla plötsligt. Därför tycker jag att det är respektlöst av en domare att ha med sin hund när hen dömer.

Jag hade sett sannolikheten för att den lilla hade farit upp och börjat skälla som väldigt mycket större än för schäfern.

Du märker garanterat den lilla om den far upp och skäller.

Det är inte den lugna sovande hunden jag har nåt emot. Men en hund är ett djur och man vet aldrig. Den kan reagera och fara upp och börja skälla plötsligt. Därför tycker jag att det är respektlöst av en domare att ha med sin hund när hen dömer.
Absolut. Men den sovande lugna schäfern hade skrämt min häst mer än den sovande lugna hunden i knät.

Det handlar ju inte om att hunden vilar i knäet utan att hunden faktiskt kan fara upp och skälla när som helst. Även en icke-hundrädd hund hade reagerat på det genom att bli överraskad och ryckt/hoppat till. Eftersom det är nåt som sker plötsligt och eventuellt nära.

Ingen hundmat kan garantera att hunden kommer ligga stilla och knäpptyst hela tiden.
Undrar verkligen vad ni har för hundar runt er och vad för hundfolk som inte kan lita på sina hundar? Varför skulle hund plötsligt bli helt rabiat?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 229
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 708
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 967
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare