Det är en väldigt stor skillnad på att vara tränare och ha med sig sin hund. Du kan ju sätta reglerna att ska man träna för dig får man tåla att dina hundar är närvarande. Gillar man inte det behöver man inte anlita dig. Enkelt tycker jag.
Min tränare har två små hundar som är sådär dresserade
hon har även ofta sin mammas hundar med i ridhuset. När jag hade som mest problem var dessa hundar alltid inlåsta. Nu kan de röra sig på läkarn, men den lille rackarn är jag inte bekväm med att den är lös så den har antingen koppel eller sitter i Alex knä. Men det är ju något vi tillsammans tränat på över tid. Hade hon inte visat förståelse för detta hade jag ju fått välja en annan tränare.
Det är skillnad på situationer där man har ett val som vid en träning. Har svårt att tro att du skulle propsa på att din hund måste närvara om du får en ny elev som känner stark oro för detta?
Hollan, min andra häst hade föga brytt sig. Bollen, oklart va han skulle tycka om en hund i knäet på en domare.
Jag tror nog att vi alla är överens om att hästar bör tränas för att klara olika situationer. Har inte läst att någon säger att hästar inte ska eller kan tränas. Men vi vet ju inte vad folk går igenom. Jag har ju sen min häst var 5 år jobbar otroligt mycket med ångest och våga utsätta både mig och honom för olika saker. Måste ju säga att när man läser här blir man mer än tacksam över all hjälp man fått från sina vänner, tävlingsarrangörer och medtävlande genom åren som faktiskt varit snälla och hjälpsamma och inte bara tyckt att man får fan bita ihop och tåla allt och det är ”bara” att träna mer.