Störningar på dressyrtävling (utbruten ur Dressyrsnack)

Det är därför jag förespråkar MER skrammel! 😂

Haha ja! Mina hästar kunde bli misstänksamma när det var knäpptyst. Nuförtiden är det ju alltid musik. Gäller bara att få rätt låt till rätt häst 😅

Såg en klass för några år sedan och en stackare hade någon skränig poppig låt till sin redan heta stressiga häst 🙈

Lite tråkig känsla när jag läser tråden. Varför anta att de som inte tycker hundar ska sitta hos domaren också är sådana som aldrig miljötränar eller låter hästen se någonting utanför skyddad verkstad?

Det är inte svart eller vitt där man antingen tycker hästar ska utsättas för allt eller håller dem inlåsta i ridhuset.

Haha ja! Mina hästar kunde bli misstänksamma när det var knäpptyst. Nuförtiden är det ju alltid musik. Gäller bara att få rätt låt till rätt häst 😅

Såg en klass för några år sedan och en stackare hade någon skränig poppig låt till sin redan heta stressiga häst 🙈

Kan man få rida utan musik 😱? Jag funderar ju på att våga ge mig ut, men skulle bli helt förstörd om dom spelade musik under min ritt.

Kan man få npf-undantag kanske 😅?

Förstår faktiskt inte varför hundägare känner ett så stort behov att dra med sitt jycke precis överallt? Detta är ju ett perfekt exempel på det.

Spelar liksom ingen roll om det är en förvuxen råtta eller en gigantisk saint bernard, lämna hunden hemma! 😡🙄 Alla hästmänniskor uppskattar inte dem.

Senast ändrad:
Förstår faktiskt inte varför hundägare känner ett så stort behov att dra med sitt jycke precis överallt? Detta är ju ett perfekt exempel på det.

Spelar liksom ingen roll om det är en förvuxen råtta eller en gigantisk saint bernard, lämna hunden hemma! 😡🙄 Alla hästmänniskor uppskattar inte dem.

Vilken oerhört märklig inställning. Varför ska föräldrar dra med barn? Eller folk som pratar i högtalartelefon eller med prassliga kläder?
Det är hundar. Inte sibiriska tigrar eller elefanter.

I många fall handlar det nog om att antingen ta med hunden eller inte kunna vara där, eller åtminstone tappa suget för att vara där. Nu är inte jag domare, men skulle jag få till mig att min hund som fungerar bra på tävling inte fick vara med så hade jag dragit ner rätt så kraftigt på dömandet faktiskt.

Dessutom så har hundar funnits med oss genom evolutionen så pass att en människa som aldrig någonsin har haft hund hör skillnad på hundars olika skall och oftast kan identifiera vad de betyder. Hundar är så gott som inskrivna i vårat DNA. En av få (kanske den enda?) arter som är så kraftigt domesticerade att de trivs bättre hos människor än hos sina artfränder.

Man behöver inte gilla hundar, men att visa dem lite respekt och inte kalla dem för förvuxen råtta tycker jag inte är att kräva för mycket.

Det är en väldigt stor skillnad på att vara tränare och ha med sig sin hund. Du kan ju sätta reglerna att ska man träna för dig får man tåla att dina hundar är närvarande. Gillar man inte det behöver man inte anlita dig. Enkelt tycker jag.

Min tränare har två små hundar som är sådär dresserade 🤣 hon har även ofta sin mammas hundar med i ridhuset. När jag hade som mest problem var dessa hundar alltid inlåsta. Nu kan de röra sig på läkarn, men den lille rackarn är jag inte bekväm med att den är lös så den har antingen koppel eller sitter i Alex knä. Men det är ju något vi tillsammans tränat på över tid. Hade hon inte visat förståelse för detta hade jag ju fått välja en annan tränare.

Det är skillnad på situationer där man har ett val som vid en träning. Har svårt att tro att du skulle propsa på att din hund måste närvara om du får en ny elev som känner stark oro för detta?

Hollan, min andra häst hade föga brytt sig. Bollen, oklart va han skulle tycka om en hund i knäet på en domare.

Jag tror nog att vi alla är överens om att hästar bör tränas för att klara olika situationer. Har inte läst att någon säger att hästar inte ska eller kan tränas. Men vi vet ju inte vad folk går igenom. Jag har ju sen min häst var 5 år jobbar otroligt mycket med ångest och våga utsätta både mig och honom för olika saker. Måste ju säga att när man läser här blir man mer än tacksam över all hjälp man fått från sina vänner, tävlingsarrangörer och medtävlande genom åren som faktiskt varit snälla och hjälpsamma och inte bara tyckt att man får fan bita ihop och tåla allt och det är ”bara” att träna mer.
Jag har aldrig varit med om att någon reagerat negativt över att 1-2 vilande hundar på 2,5-3 kg stört. Men visst hade någon sett det som livsfarligt hade jag väl stoppat undan dem under den lektionen. Och framöver försökt hjälpa ryttare/häst våga klara mer.

Jag fattar helt hur det är att ha extremt reaktiv och snabb häst. Det är verkligen inte för alla.
Men trots att jag tex själv har en sån så finns det inte på kartan för mig att förbjuda hur mkt som helst på tävling. Och jag kanske är skadad av att ägt såna hästar och än mer jobba med dem. Man blir rätt bra på att söka av för ev störande moment så man kan vara beredd om det smäller till. Sovande hund i domares knä hade jag rankat som lågrisk.

Jag känner väl lite att en hel del saker förbereder man hemma/på programridning/åka bort och miljöträna. Och resten kanske får bli så att man går in med inställningen att skapa en positiv stund för ekipaget på tävling och medvetet välja att sänka % om det krävs. Jag är skolad att man ska vara klar med det mesta innan tävling. Och det upplever jag ändå att en hel del inte är. Främst med det psykiska. Men så klart även annat ibland. Och att man inte gjort så mkt jobb man kan utanför tävling så att säga. Och den typen av jobb finns låg kunskap hos många dressyrtränare. Så det blir svårt för folk att få tillräckligt med hjälp inom just det.

Med det sagt: jag smyger också runt och försöker att inte störa IOM att jag inte vet hur ekipaget på banan kan reagera om jag är på tävling. Men det är lite väl ofta det behövs.

I många fall handlar det nog om att antingen ta med hunden eller inte kunna vara där, eller åtminstone tappa suget för att vara där. Nu är inte jag domare, men skulle jag få till mig att min hund som fungerar bra på tävling inte fick vara med så hade jag dragit ner rätt så kraftigt på dömandet faktiskt.

Dessutom så har hundar funnits med oss genom evolutionen så pass att en människa som aldrig någonsin har haft hund hör skillnad på hundars olika skall och oftast kan identifiera vad de betyder. Hundar är så gott som inskrivna i vårat DNA. En av få (kanske den enda?) arter som är så kraftigt domesticerade att de trivs bättre hos människor än hos sina artfränder.

Man behöver inte gilla hundar, men att visa dem lite respekt och inte kalla dem för förvuxen råtta tycker jag inte är att kräva för mycket.
Det är faktiskt inte skäl nog att envisas med att ha med hundar överallt. Hästmiljö är inte per automatik även hundmiljö, trots vad många här verkar tycka.

Och jo, en hund som min katt lätt kan ha ihjäl är en förvuxen råtta.

För mig handlar det inte om att folk inte får röra sig på läktaren utan jag tycker att som publik kan man vänta in sitt tillfälle. Visa respekt för det tävlande ekipaget. En dressyrtävling är liksom inte en mounten games tävling med tjo och tjim. Men såklart att man ska få andas som publik.

Måste man resa sig om någon gör en travökning på diagonalen mot en , eller en serie om man sitter i synläge? Kan man inte vänta tills ekipaget ridit förbi eller är på andra sidan? Likväl som jag inte skulle resa mig om någon rider i anridning på hinder mot mig eller det är hinder nära läktaren där det kan störa att man skulle resa sig och gå mitt under ritten. Jag väntar.

Jag har frågat arrangörer om man kan stänga tex en ytterport och inte bara en innerport och så länge man gör det under hela klassen är det ju inga problem. Men har man inte stängt ytterporten kan man ju inte bara göra det för en.

Sjävklart ska man ut och träna. Det har jag själv gjort.

Min häst har blivit störd av många saker genom åren, det kan vara från att en funktionär ( som dessutom var hans hovslagare) satte sig på läktaren med en reflexväst, en skrivare drack ur sin flaska före min ritt,spånbal som legat utanför staketet, vattenpöl utanför staketet, tanter helt plötsligt ställt sig i buskarna och tagit kort, kan fortsätta en lång lista, inte går man banans för det. Men jag tycker fortfarande att det ÄR respektlöst av folk på läkaren att inte välja sina stunder när man väljer att gå ut eller in.

Jag väljer ju även mina tävlingsplatser utefter vad jag känner att jag kan klara av miljön. Jag åker inte till en arrangör där det varit pågående fotbollsmatcher nära tävlingsbanan under tävlingshelgen, jag åkte inte till Åby under wew heller.

Personligen är jag för mer tjo och tjim, just för att då blir det ingen grej om någon råkar resa sig vid fel tillfälle, ha en redlexväst, hund skäller, barn skriker osv osv 😄
Mer kaos mer fälttävlan 🥳

Kan man få rida utan musik 😱? Jag funderar ju på att våga ge mig ut, men skulle bli helt förstörd om dom spelade musik under min ritt.

Kan man få npf-undantag kanske 😅?

Hade du kommit till min klubb och önskat att vi stängde av musiken under din ritt hade jag inte haft problem med det. Vi spelar tex ofta folks önskelåtar under tävlingar och då borde det ju inte heller va ett problem att stänga av?

Jag har aldrig varit med om att någon reagerat negativt över att 1-2 vilande hundar på 2,5-3 kg stört. Men visst hade någon sett det som livsfarligt hade jag väl stoppat undan dem under den lektionen. Och framöver försökt hjälpa ryttare/häst våga klara mer.

Jag fattar helt hur det är att ha extremt reaktiv och snabb häst. Det är verkligen inte för alla.
Men trots att jag tex själv har en sån så finns det inte på kartan för mig att förbjuda hur mkt som helst på tävling. Och jag kanske är skadad av att ägt såna hästar och än mer jobba med dem. Man blir rätt bra på att söka av för ev störande moment så man kan vara beredd om det smäller till. Sovande hund i domares knä hade jag rankat som lågrisk.

Jag känner väl lite att en hel del saker förbereder man hemma/på programridning/åka bort och miljöträna. Och resten kanske får bli så att man går in med inställningen att skapa en positiv stund för ekipaget på tävling och medvetet välja att sänka % om det krävs. Jag är skolad att man ska vara klar med det mesta innan tävling. Och det upplever jag ändå att en hel del inte är. Främst med det psykiska. Men så klart även annat ibland. Och att man inte gjort så mkt jobb man kan utanför tävling så att säga. Och den typen av jobb finns låg kunskap hos många dressyrtränare. Så det blir svårt för folk att få tillräckligt med hjälp inom just det.

Med det sagt: jag smyger också runt och försöker att inte störa IOM att jag inte vet hur ekipaget på banan kan reagera om jag är på tävling. Men det är lite väl ofta det behövs.

Jag menade att det är skillnad på att du som tränare har med din hund än att man som domare har det. Du kan ju föra en dialog med din elev och skulle dina hundar uppföra sig på ett sätt som för stunden stör är det ju enkelt för dig att ta bort dem. Det kan ju inte en domare göra under en ritt tex.

Jag tycker tex att min häst kan vara svår att läsa av, var på en tävling och det hade regnat och man hade täckt över en högtalare som stod i ena hörnet med en svart sopsäck som fladdrade lite. Trodde ju att det skulle va det han kunde gå igång på och inte en vattenpöl utanför banan 🙄

Jag är väl väldigt dålig på att uttrycka mig, men ja såklart att man ska träna sig fram i livet på olika typer av miljöer. Men som jag själv tex har gjort är det att ta ett steg i taget. Små steg för att komma vidare. Som min tränares hundar, nu kan de vara på läktaren utan att jag blir orolig att Bollen ska stöka. Men den lille rackarn ser ja helst kopplad eller i ett knä då hon lite gör som hon vill 😂

Vill ju inte på något sätt låta dryg men jag har ju trots allt vinst i msva och en andra placering i intermediare 1 så det är ju inte det att min häst inte är ridbar. Men det kostar ju när han har stökat eller blir spänd. Men det jobbar vi ju på såklart. Men det är ju helt klart enklare om man som ryttare inte har problem med att en häst kan vara stökig.

Men oavsett, som du själv skriver man visar ju varandra hänsyn på en tävlingsplats.

På min andra häst är jag inte speciellt brydd om det händer saker runt omkring då hon inte är så brydd. Då kan jag ju släppa på mitt ”säkerhetstänk” 😊

Personligen är jag för mer tjo och tjim, just för att då blir det ingen grej om någon råkar resa sig vid fel tillfälle, ha en redlexväst, hund skäller, barn skriker osv osv 😄
Mer kaos mer fälttävlan 🥳

Alltså jag har varit på några fälttävlanstävlingar i mitt liv både i Sverige och även i England för 20 år sen på olika nivåer. Jag kan ju inte uppleva att det varit kaos på dessa tävlingar under dressyrmomenten?

Att hästarna blivit upphetsade i terrängdelen men att dressyren att det skulle vara sån kaos förstår jag inte riktigt?

Förstår liksom inte varför om man tycker om att rida dressyr ska ut på fälttävlan?

Det är faktiskt inte skäl nog att envisas med att ha med hundar överallt. Hästmiljö är inte per automatik även hundmiljö, trots vad många här verkar tycka.

Och jo, en hund som min katt lätt kan ha ihjäl är en förvuxen råtta.
Det är inte upp till dig att bestämma vart andra människor tar med sina hundar. Framförallt när vi pratar om välanpassade hundar som knappt varken syns eller hörs.

Min hund är som mitt barn och mer därtill. Vi umgås 24/7 och jag mår bra av att ha honom med mig. Tänkte inte hålla på att dra upp det här egentligen men det är ingen hemlighet att jag har ångestproblematik. Att ha min hund med mig och att han ligger i mitt knä är ett ankare att hålla ihop mig och det är oerhört lugnande.

Om min existens skulle gå ut på att vara någon som "alla hästmänniskor uppskattar" så skulle jag lika gärna ge upp direkt. För det är en sak som är väldigt säker, jag är inte allas kopp te (med eller utan min förvuxna råtta).

Jag har ju en häst som reagerar på de mest märkliga sakerna på tävlingsbanan. Vi kan inte miljöträna på det hemma, utan måste ut på banan för att träna. Han blir hysteriskt rädd - kastar sig, tvärstannar och så vidare.

Visst kan jag komma på mig med att tänka att att det är onödigt att ställa vita hinkar på läktaren eller att någon prasslar med en påse på läktaren. För att inte tala om den gången det satt en tjej med reflexväst vid in/utsläppet. Men jag tänker också att vardagliga saker måste han tåla. Visst är det trist att det förstör så mkt av ritten, men jag vet också vad jag ger mig in på och vissa tävlingsplatser där han är alldeles för spänd låter jag bli att åka till

Däremot försöker jag visa respekt när jag själv sitter på läktaren. Inte ställa sig upp och gå precis när ekipaget är på väg mot mig, inte öppna en chipspåse när hästen är nära mig osv. Inte för att jag inte rycker hästen ska klara det. Utan för att jag tycker att jag kan visa andra människor den respekten när de ändå betalat dyra pengar och åkt på tävling.

Jag hade inte reagerat om domaren hade en liten hund i knät. Däremot om det låg typ en schäfer bredvid domaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 710
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 979
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar