Störningar på dressyrtävling (utbruten ur Dressyrsnack)

Gissar att du varit på Nordhallands utebanor 😉

Har ju inte åkt dit på deras utetävling av den anledningen men nu verkar det som fotbollsklubben inte använder den planen så mycket mer så nästa år vågar man kanske sig dit även på utesäsongen 😂

Förr hade Nordhalland något avtal med fotbollen under dressyren, verkar inte som dom har det längre?
Det är ju inte många helger det handlar om och på hoppningen får dom ju vara där

Jag håller med dig om att ju mer man tränar ju stabilare hästar får man oftast. Min häst var väldigt stabil och bra fram tills fem års ålder när han blev skrämd i skogen. Därefter fick jag ett helvete.

Inte bara att jag var rädd och hade fruktansvärd ångest utan man har fått försvara sig mot folk som precis som du tycker att man inte försöker tillräckligt.

Jag har haft tur som haft människor runt omkring mig som hjälpt mig så att jag inte blivit knäckt. Att jag ridit intermediare A i år är ingen slump, jag har kämpat hårt för detta och det mest mentalt

Har man inte själv varit rädd när man rider och fått den typ av panik många människor inte kan styra över så har man nog svårt att förstå andra. Det är ju inte något man själv styr över. Hade jag fått önska hade jag varit en totalt orädd människa precis som jag var när jag var ungdom. Men det är jag inte och då får man jobba och utsätta sig för det man klarar av och flytta ribban framåt. Det är ju som att säga till deprimerade människor eller utbrända människor att skärp till dig och ut och lev livet. Det funkar ju inte så.

Men absolut att man inte kan individanpassa tävlingar det går inte men man kan ju respektera och hjälpa varandra i den mån det går.

I detta fallet med hund i knäet hos domarn, nej det är absolut inget man som domare behöver ha med sig när man är betald för ett uppdrag. Lämna hunden hemma så slipper man ev klagomål och att det blir en stor grej.
Fast har man en häst som får panik av en hund som vilar i knät eller andra liknande saker så har man inte på tävling att göra imo. Delvis av djurskyddsskäl faktiskt, det är inte okej att tävla en sån häst som är så känslig.

Det är ju tråkigt om man mår så som ryttare men det är ju inget tävlingen kan ta hänsyn till faktiskt - det faller ju på sin egen orimlighet. Då får man ju anpassa i all oändlighet för vad som kan ge folk ångest.

Jag upplever väl snarare att väldigt många ryttare inte jobbar så mycket med sin egen häst utan snarare kräver en himla massa anpassning från omgivningen istället.

Min förra häst var otroligt explosiv men jag jobbade med henne så hon blev trygg nog att klara det mesta inne på banan. Min nuvarande häst är superstabil på banan men det är han ju för att jag jobbat med honom att bli det.
Lite så faktiskt. Jag känner tyvärr flertalet "dressyr tanter" som inte ens vågar rida ut i skogen på sina hästar. Om man inte våger från ryggen får man åtminstone promenera eller töm köra hästen ut. Men nej. Flera av dessa individer lämnar aldrig manegen. Då tror jag väl det är som givet att hästen kommer kasta sig för oförsedde saker på dressyr platsen. Där finns ju såklart väldigt reaktiva hästar, men flera av dessa hästar vågade ägaren alltså inte rida utomhus på 🤷‍♀️

Fast det är onödigt att sånt görs av funktionärer som har ett uppdrag som domarsekreterare.

I övrigt håller jag med om att man ska träna sina hästar på olika saker

Jag har ju tex fått till mig när jag skött insläpp vid hopptävling att inte släppa in nästa ryttare när den ryttaren red mot ett speciellt hinder. Det respekterade jag även om jag kan tycka att det inte borde störa. Jag har även flyttat på mig om någon hoppryttare inte varit bekväm med vart man stått/suttit på banan. Inte säger jag till folk att åk och miljöträna på en pay and jump utan jag flyttar mig.

Är ju samma med våra protokollspringare på våra tävlingar, de får ju instruktioner att se till att inte störa ekipage på bana 1 när de ska hämta protokoll på bana 2. Inget konstigt med det
Det brukar handla om att ryttaren tänker ta en sväng mellan de hinder där du står i omhoppningen.

insläppet det handlar oftast om att hästen just då ska hoppa mot in/utgången och kan störas med ett bakbensfel som resultat och att vissa hästar kan få för sig att springa ut samtidigt. Hopphästar är ibland knappt inridna när dom är ute och en del vill ut därifrån.
På dressyrtävling löser hopphästen det på annat sätt när den vill ut 😁
Screenshot_20241022_084713_Facebook.webp

Vid A ställde han sig på bakbenen och skulle ut men det gick inte matte med på så då löste han det på sitt sätt! 🤷‍♀️

Sen hoppas jag verkligen att du inte tror att jag på något sätt menar att förminska eller avfärda dig och det jobb du lagt på din häst, jag fattar ångesten och skräcken, när jag ramlade av och bröt bäckenet satt jag på lina i trav och grät för jag vågade egentligen inte rida alls. Jag pratar mer i allmänhet i dressyrvärlden för att jag upplever att det nästan är nån allmän konsensus att dressyrhästar är nervvrak och alla måste tassa på tå runt dem. Typ som Kittel och hans blommor på världscupen.

Lite så faktiskt. Jag känner tyvärr flertalet "dressyr tanter" som inte ens vågar rida ut i skogen på sina hästar. Om man inte våger från ryggen får man åtminstone promenera eller töm köra hästen ut. Men nej. Flera av dessa individer lämnar aldrig manegen. Då tror jag väl det är som givet att hästen kommer kasta sig för oförsedde saker på dressyr platsen. Där finns ju såklart väldigt reaktiva hästar, men flera av dessa hästar vågade ägaren alltså inte rida utomhus på 🤷‍♀️
Ja och det är den kulturen jag menar, jag tycker det är problematiskt att det är så himla vanligt.

Tränar sin häst på att vara ute bland folk? :idea:

Nu tävlar jag inte dressyr annat än online men jag åkte på premiering med min åring i somras och han var möjligtvis den stökigaste hästen där, men om vi inte får åka någonstans innan han är cool med allt, vart ska vi då kunna träna?
Även om jag skulle kunna "härma" en tävling/utställning osv hemma med publik och hundar och hela alltet går det ändå inte att komma ifrån att vi skulle vara på hemmaplan.

Tack gode gud var alla (som jag mötte/pratade med) väldigt förstående och snälla och tyckte det var duktigt av mig som vågade mig ut.
Jamen det är väl stor skillnad på en yster åring som är en de facto bebis och en inriden tävlingshäst på dressyr som inte klarar lite plastprassel?

Skulle säga onödigt att ha hund med sig när man dömer.

Jag har själv en häst som är tromb säker (testade i collecting ringen en gång)
Van vid både hundar/katter och duvor i ridhus ändå när stallkatten på tävlingsplatsen kom hoppande över sargen strök sig runt domarbordet mm resulterade detta i en super spänd häst och missade placering med någon hundradel. Retligt men inget något kan hjälpa men en hund i knä kan man göra något åt...

Jamen det är väl stor skillnad på en yster åring som är en de facto bebis och en inriden tävlingshäst på dressyr som inte klarar lite plastprassel?
Poängen var nog att alla är nybörjare någon gång, en tävling måste vara den första osv. och att det är trevligt om man inte blir dömd för att ha en stökig häst när man vill åka ut för att träna.

Poängen var nog att alla är nybörjare någon gång, en tävling måste vara den första osv.
Men är man på sin första tävling får man kanske räkna med att inte få bästa procenten, utan att delvis se det som miljöträning? Dvs att det inte är något konstigt om det finns något som stör hästen lite, så att den inte kan fokusera helt?
(dvs inte sedan klaga över att det var något där som hästen blev rädd för, utan istället acceptera att det kan komma att vara något där som hästen reagerar på)

Ja och det är den kulturen jag menar, jag tycker det är problematiskt att det är så himla vanligt.
Håller med, man skulle tro att vid detta läget att folk vet bättre, men icke. I dom små stallen jag har stått har folk haft mycket mer fokus på uteritter, men på dom stora anläggningar har jag träffat på MÅNGA som typ bara vill rida i ridhuset tex. Blåser det ute så skipper dom att rida helt etc. Ena är en dressyrtränare som har flera egna hästar, som ständigt är skadade, men personen tränar MÅNGA ekipage i mina trakter. Hen's hästar får aldrig komma ut på uteritt, men tävlas på rätt hög nivå. Det tycker jag är ett problem och därav såna diskussioner som denna föds fram. Dessutom går hästarna i dom mest tråkiga frimärkeshager med. Är väl inte så konstigt dom reagerar då, då dom aldrig är vana vid något alls 🤷‍♀️ men jag anser det är ägarens ansvar att ta tag i detta och tycker inte en dressyrtävling skall behandlas som ett bibliotek och man knappt får andas.

Självklart, men mycket av det jag tycker hästarna ska klara av borde vara befäst från start hemmavid, typ plastpåsar. Sånt jobbar man ju med från att de är små.
En häst kan vara säker hemma men inte borta, det är väl ingen nyhet?
Men är man på sin första tävling får man kanske räkna med att inte få bästa procenten, utan att delvis se det som miljöträning? Dvs att det inte är något konstigt om det finns något som stör hästen lite, så att den inte kan fokusera helt?
(dvs inte sedan klaga över att det var något där som hästen blev rädd för, utan istället acceptera att det kan komma att vara något där som hästen reagerar på)
Absolut! Tycker dock att @Piaff hade en tråkig, dömande ton om att alla hästar ska palla allt annars har man inte på tävling att göra.

Det finns ju de som kräver hundra tävlingar, tusen kanske innan de slappnar av.

En häst kan vara säker hemma men inte borta, det är väl ingen nyhet?

Absolut! Tycker dock att @Piaff hade en tråkig, dömande ton om att alla hästar ska palla allt annars har man inte på tävling att göra.

Det finns ju de som kräver hundra tävlingar, tusen kanske innan de slappnar av.
Fast jag tycker du har en trist attityd tillbaka om du tolkar mig som dömande, jag tycker det är ryttarnas ansvar att förbereda hästarna så de är trygga i situationen. Det är inte schysst mot hästen att komma med en livrädd häst och sen kräva att allt runtomkring anpassas istället för att ge hästen verktyg att klara miljön. Så i den aspekten är jag kanske lite dömande då.

Den här tråden känns så dressyrig. För mig som är gammal distansryttare så är sånthär helt främmande. Vad stöter man inte på på en tävlingsbana liksom? Hundar, folk som kör lite rally, cyklar, smaaaala broar, låga tunlar och gud vet allt tillhör liksom standard.

Jag tycker också att folk tar det lite väl allvarligt. Ponera att man har en grön häst, man upptäcker att domaren har en hund i knät, hästen är livrädd för hundar. Varför kan man inte då bara se det som ett ypperligt träningstillfälle? I absolut värsta fall - fråga domaren om man kan få bara skritta runt tävlingstiden ut för att vänja hästen vid hunden lite långsamt och ge hästen en bra upplevelse? Sånt här verkar sjukt underskattat. Jag vet flera gånger jag har ställt ut hästar, skrittat in för de inte har varit redo för trav, "ställt upp hästen" i 15 sek, klappat den, gett godis, och sagt till domarna "Det är första gången, hästen var duktig och jag känner mig klar". Ja, jag hamnar sist i resultatlistan - men vad tusan spelar det för roll?

Att behandla tävlingar som "den färdiga produkten" tror jag är en del av problemet här. Det är inte en färdig produkt, det är träning. Behandla det som träning och var beredd på att byta plan mitt i om det behövs. Ingen vinner på att man promt ska utföra programmet på en häst som inte är mentalt där än - oavsett orsak. Och här tror jag den stora skillnaden är med distansryttare - man tar det som det kommer, man stressar inte upp sig av småsaker som kan påverka hela tävlingsresultatet, man tar det lugnt och gör det bästa av situationen för att kunna göra det bättre nästa gång.

Jag vet flera gånger jag har ställt ut hästar, skrittat in för de inte har varit redo för trav, "ställt upp hästen" i 15 sek, klappat den, gett godis, och sagt till domarna "Det är första gången, hästen var duktig och jag känner mig klar". Ja, jag hamnar sist i resultatlistan - men vad tusan spelar det för roll?
☝️ 👏👏 precis. Eller travar två omgångar på banan när hästen känner sig redo och sen lämnar. Ger hästen en positiv upplevelse.

Jeg tycker inte det her har med hva hester skal tåle, ikke tåle.
Er man dressyr dommer og er på jobb, så skal man fokusere 100% på ritten, har man med en hund så er det et potensielt størnings moment. Man kan ikke garantere for at hunden ikke vil ligge still og da må man som eier gripe inn, og da kan man som dommer misse en øvning.
Og, er det greit å forlange at en hund skal ligge still i flere timer?
Jeg er nok farget av at jeg vokste opp med folk som stengte sin hund inne i boksen til hesten og så red ut i flere timer, eller sto og skravlet utenfor stallen mens hunden pep inne i boksen.

Fast jag tycker du har en trist attityd tillbaka om du tolkar mig som dömande, jag tycker det är ryttarnas ansvar att förbereda hästarna så de är trygga i situationen. Det är inte schysst mot hästen att komma med en livrädd häst och sen kräva att allt runtomkring anpassas istället för att ge hästen verktyg att klara miljön. Så i den aspekten är jag kanske lite dömande då.
Det är möjligt att jag läst dig fel och jag är tycker inte att allt ska anpassas men man måste få åka ut för att träna.
Allt går inte att träna hemma. Min häst kan vara bombsäker hemma och livrädd borta och på dig låter det som att den hästen inte får åka på tävling.
@SiZo sa det kanske bättre.

Det är möjligt att jag läst dig fel och jag är tycker inte att allt ska anpassas men man måste få åka ut för att träna.
Allt går inte att träna hemma. Min häst kan vara bombsäker hemma och livrädd borta och på dig låter det som att den hästen inte får åka på tävling.
@SiZo sa det kanske bättre.
Text är svårt tycker jag, hur tonen uppfattas. Jag kan ju förtydliga då att mina inlägg iallafall i mitt huvud inte är skrivna för att vara dömande, men jag kan absolut bli bättre på att se över hur jag uttrycker mig.

Givetvis ska man få komma ut och träna! Jag syftar mer på de som inte gjort just något grundarbete, åker ut med en häst som därför är rädd för ungefär allt, och sen kräver att alla runtomkring anpassar sig därefter ”för min häst är rädd för löv/prassel/folk som andas för högt”. Jag önskar att jag överdrev och raljerade här men det är jättevanligt! Där tycker jag man gjort hästen en orättvis otjänst.

Åsikter och tyck och tänk har ju alla även jag. Men jag utgår att de flesta människor jobbar på så gott de kan och gör efter bästa förmåga. Jag vet ju inte hur folk har det men jag kan ju utgå utefter hur jag själv haft det och vilken resa jag gjort med en häst jag varit jätterädd för att rida på. Men om man aldrig har haft den känslan eller upplevelsen så är det nog svårt att sätta sig in i och då tycker man att det bara är.

Jag har varit rädd, riktigt jävla rädd. På den nivån att jag höll på att kräkas bara jag satte min fot i stallet.
När jag provred min nuvarande häst hade jag inte ridit på nästan ett år och skakade i hela kroppen när jag skulle sitta upp.

Min häst är känslig och reaktiv men jag skulle aldrig ens tänka tanken att ha en åsikt när någon reser sig upp och går från läktaren 😅
Om min häst blir spänd och störd ligger det på mig, det är jag som behöver stärka vår relation.
Precis som att jag inte kunde tycka att alla skulle anpassa sig efter min dåvarande rädsla eller hjärntrötthet, det låg på mig att anpassa och hantera.

Håller med @fio fler borde ut och tävla fälttävlan, många dressyrryttare och hästar skulle må bra av att lämna sin skyddade verkstad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 226
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 708
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 967
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare