Störningar på dressyrtävling (utbruten ur Dressyrsnack)

Nu tävlar jag ju inte, men jag förstår verkligen inte varför ens häst överhuvudtaget skulle bry sig om att det finns en hund i närheten sålänge som den inte står och vrålskäller? Eller blommor som ändras... Då behöver man ju gå back to basics och miljöträna.

Jag tävlar ganska mycket och jag håller med dig till 100%, det är alldeles för tyst och stelt på dressyrtävling och en vältränad häst lär inte reagera på en sovande hund.. Som sagt så länge den inte vrålskäller eller är super stökig så är de ju inget problem 🤔

Är de ett problem för ngn häst får man som sagt träna lite till på att vara ute och se saker.
 
Nu tävlar jag ju inte, men jag förstår verkligen inte varför ens häst överhuvudtaget skulle bry sig om att det finns en hund i närheten sålänge som den inte står och vrålskäller? Eller blommor som ändras... Då behöver man ju gå back to basics och miljöträna.
För mig handlar det om att man i låga klasser vill ge sin häst en så bra upplevelse som möjligt. Min häst är tex redan rädd för domaren vid inomhustävlingar när de sitter vid bord och vi har kämpat för att hon ens ska våga gå på spåret på kortsidan. Hon är inte rädd för hundar generellt men om det plötsligt tillkommer en hund vid domaren hade hon säkert kunnat reagera, eftersom hon redan är spänd.

Jag har inga problem med att folk rör sig/låter normalt på läktaren osv men det känns bara väldigt onödigt att tillföra en hund till domarbordet. Som man som sagt heller inte kan garantera att den kommer vara tyst/still.

Tävlingssituationen medför en massa svårigheter som alla behöver träna på och som dessutom är ganska svåra att träna på utanför tävling. I lätta klasser kan jag tycka att vi då kan vara lite schyssta mot varandra.

Jag har liksom aldrig ens varit med om att en domare har hund med sig på tävling. Det sticker ju ut från den vanliga rutinen och vad man kan förvänta sig.
 
Självklart ska det vara lika för alla och i helgen har det definitivt varit det. Hade köpt ett klagomål OM det varit en incident, men det har det inte varit i närheten av att vara.

Bara för tydlighetens skull, var det verkligen ett klagomål?
Lämnade någon in en protest eller klagade till tävlingsledare/ÖD om det?

Jag tänker, liksom med den utblåsta hästen, att du inte heller får vara för känslig för att folk tycker saker när du är i en yrkesroll. Man tycker grejer, jag ogillar t ex röriga framridningar och har tyckt saker om hur ekipage släpps in på banan och säkert gnällt på någon domares skramliga klocka med ;) men man måste ju få tycka saker :D sen får man ta att det inte alltid blir som man vill.
 
Bara för tydlighetens skull, var det verkligen ett klagomål?
Lämnade någon in en protest eller klagade till tävlingsledare/ÖD om det?

Jag tänker, liksom med den utblåsta hästen, att du inte heller får vara för känslig för att folk tycker saker när du är i en yrkesroll. Man tycker grejer, jag ogillar t ex röriga framridningar och har tyckt saker om hur ekipage släpps in på banan och säkert gnällt på någon domares skramliga klocka med ;) men man måste ju få tycka saker :D sen får man ta att det inte alltid blir som man vill.
Någon hade pratat med öd. Så öd (som själv brukar ha hund med sig när hen dömer) skulle ta upp det i öd-rapporten.
 
För att förtydliga min ståndpunkt när det gäller miljön och vad en dressyrhäst ska palla så tycker jag att på tävling så kan jag absolut köpa att hästen blir rädd om säg, domarborden välter, någon ramlar på läktaren, skyltar ramlar ned, hund kommer in på banan och liknande stora grejer. Men jag skulle också förvänta mig att hästen skulle kunna repa sig och fortsätta programmet avspänd ganska omgående. Går inte det tycker jag att man behöver ha förberett sin häst bättre med Pay and ride och programridning, ordentlig miljöträning osv.

Det kanske är kontroversiellt men då får det vara det, jag tycker folk förbereder sina hästar för dåligt på verkligheten ibland.
 
För att förtydliga min ståndpunkt när det gäller miljön och vad en dressyrhäst ska palla så tycker jag att på tävling så kan jag absolut köpa att hästen blir rädd om säg, domarborden välter, någon ramlar på läktaren, skyltar ramlar ned, hund kommer in på banan och liknande stora grejer. Men jag skulle också förvänta mig att hästen skulle kunna repa sig och fortsätta programmet avspänd ganska omgående. Går inte det tycker jag att man behöver ha förberett sin häst bättre med Pay and ride och programridning, ordentlig miljöträning osv.

Det kanske är kontroversiellt men då får det vara det, jag tycker folk förbereder sina hästar för dåligt på verkligheten ibland.
Fast i ärlighetens namn tål väl hästar det? De blir rädda, reagerar och mår inte dåligt av det?
Men man får ha lite förståelse för ryttarna som satsat mycket tid, pengar och förhoppningar på att vinna den där viktiga rosetten ;)

Mina hästar tål att det händer saker, och går ofta bättre om banan inte är så steril utan mer likt hur det är hemma med saker att kika på (och just hundar är de väldigt vana med) men nog kan jag vara gnällig om ett hörn med djupt underlag, eller en solkatt precis där man ska göra bytet eller att sargen öppnades när jag red förbi den under programmet. Så full förståelse för att någon blev nervös av att se hunden, sen kommer ju inte hunden bli utkastad eller miljön perfekt och den som störde sig på det kommer få lära sig leva med det i framtiden.
 
Gud jag tycker nog hästarna ska tåla BETYDLIGT mer än en liten hund i knäet på domaren…

Så du tycker alltså-du också då- att domaren gott kan ha en liten hund i knäet och OM den råkar hoppa upp snabbt som satan , bjäbbar till o rasslar på bordet så tycker du att dressyrhästar OM de är precis intill domarbordet ska tåla det? Det är ju OM jag diskuterar och VAD som kan hända- jag diskuterar inte en liten hund som HAR sovit sig igenom en redan utförd dressyrtävling, där den ansvariga också skrev något i stil med att hunden är lätt att hålla fast om något händer, alltså om den slutar sova.
Tänk om det skulle vara din häst, som blev störd av en hund vid domarbordet, kanske inte går intill kortsidan mer den ritten, eller hund i domarens knä- när ryttaren har tränat, betalat, tagit sig tid o åka. Det är inte respekt. KL

Och ska ni tycka att alla hästar som rids i dressyr ska tåla en sådan sak och liknande INNAN de får starta , ja då lär nog dagens startande- som räknas som katastrofala i antal- dala ännu mer än tidigare. Folk måste få kunna tävla i låga klasser utan att ha störningar precis intill , kant i kant med ridbanan, en som denna störning som faktiskt skulle kunna leda till en olycka.
Överdomaransvar, tänka på situationer som kan hända pga av val av beteende.

Dessutom så ska domare o överdomare bana väl -enligt TR- för tävling på lika villkor-
 
Så du tycker alltså-du också då- att domaren gott kan ha en liten hund i knäet och OM den råkar hoppa upp snabbt som satan , bjäbbar till o rasslar på bordet så tycker du att dressyrhästar OM de är precis intill domarbordet ska tåla det? Det är ju OM jag diskuterar och VAD som kan hända- jag diskuterar inte en liten hund som HAR sovit sig igenom en redan utförd dressyrtävling, där den ansvariga också skrev något i stil med att hunden är lätt att hålla fast om något händer, alltså om den slutar sova.
Tänk om det skulle vara din häst, som blev störd av en hund vid domarbordet, kanske inte går intill kortsidan mer den ritten, eller hund i domarens knä- när ryttaren har tränat, betalat, tagit sig tid o åka. Det är inte respekt. KL

Och ska ni tycka att alla hästar som rids i dressyr ska tåla en sådan sak och liknande INNAN de får starta , ja då lär nog dagens startande- som räknas som katastrofala i antal- dala ännu mer än tidigare. Folk måste få kunna tävla i låga klasser utan att ha störningar precis intill , kant i kant med ridbanan, en som denna störning som faktiskt skulle kunna leda till en olycka.
Överdomaransvar, tänka på situationer som kan hända pga av val av beteende.

Dessutom så ska domare o överdomare bana väl -enligt TR- för tävling på lika villkor-

Men det är väl också orimligt?
Inga förkylda eller allergiska domare, för tänk om domaren råkar nysa vid ett ekipage men inte nästa ;)
Alltså saker händer, det kommer inte bli perfekt eller rättvist. Jag tycker självklart hunden kan få vara där, men jag tycker man får ha förståelse för att det kan finnas ryttare som har katastroftankar om hur hela dagen blir förstörd pga det (ungefär som man tror att det kan gå åt skogen pga spån i svansen eller jämnt antal knoppar istället för udda).
 
Så du tycker alltså-du också då- att domaren gott kan ha en liten hund i knäet och OM den råkar hoppa upp snabbt som satan , bjäbbar till o rasslar på bordet så tycker du att dressyrhästar OM de är precis intill domarbordet ska tåla det? Det är ju OM jag diskuterar och VAD som kan hända- jag diskuterar inte en liten hund som HAR sovit sig igenom en redan utförd dressyrtävling, där den ansvariga också skrev något i stil med att hunden är lätt att hålla fast om något händer, alltså om den slutar sova.
Tänk om det skulle vara din häst, som blev störd av en hund vid domarbordet, kanske inte går intill kortsidan mer den ritten, eller hund i domarens knä- när ryttaren har tränat, betalat, tagit sig tid o åka. Det är inte respekt. KL

Och ska ni tycka att alla hästar som rids i dressyr ska tåla en sådan sak och liknande INNAN de får starta , ja då lär nog dagens startande- som räknas som katastrofala i antal- dala ännu mer än tidigare. Folk måste få kunna tävla i låga klasser utan att ha störningar precis intill , kant i kant med ridbanan, en som denna störning som faktiskt skulle kunna leda till en olycka.
Överdomaransvar, tänka på situationer som kan hända pga av val av beteende.

Dessutom så ska domare o överdomare bana väl -enligt TR- för tävling på lika villkor-
Ja precis!
 
Fast i ärlighetens namn tål väl hästar det? De blir rädda, reagerar och mår inte dåligt av det?
Men man får ha lite förståelse för ryttarna som satsat mycket tid, pengar och förhoppningar på att vinna den där viktiga rosetten ;)

Mina hästar tål att det händer saker, och går ofta bättre om banan inte är så steril utan mer likt hur det är hemma med saker att kika på (och just hundar är de väldigt vana med) men nog kan jag vara gnällig om ett hörn med djupt underlag, eller en solkatt precis där man ska göra bytet eller att sargen öppnades när jag red förbi den under programmet. Så full förståelse för att någon blev nervös av att se hunden, sen kommer ju inte hunden bli utkastad eller miljön perfekt och den som störde sig på det kommer få lära sig leva med det i framtiden.
Fast det verkar ju vara en väldans massa hästar som inte tål något alls?
 
Gjorde först ett långt inlägg men inser att det spelar ingen roll. Det kommer alltid finnas två läger i ridsporten, det ena som tycker att häst och ryttare får lära sig att tåla allt som finns och ser inga problem eller hinder, det andra lägret som anser att man får visa hänsyn till häst och ryttare som inte klarar allt.

Men angående hund i knäet på domare under tävling så nej, hunden har inte där att göra. Lös passning på ett annat sätt. Det är inte en rättighet att få ha med sig sin hund på jobbet. Hunden låg säkert still i knäet och uppförde sig men det tycker jag inte hör hit.
 
Fast det verkar ju vara en väldans massa hästar som inte tål något alls?
Japp, jag har en sån som är lättstörd. Har jobbat med honom och mina rädslor för hur han beter sig sen han var 5 år, nu är han lugnare och 12 år. Och även jag har blivit mer lugn och trygg i mig själv med honom.

Han kan gå igång på saker man minst anar, förra året blev han livrädd för ena domarsekreteraren som före jag fick startsignal tog upp sin flaska och drack precis framför honom. Det är inget jag blir upprörd för, dricka måste en människa få göra och hon var inte vårdslös på något sätt.

Men folk som ska upp och röra sig under min ritt i olämpliga lägen tycker jag är respektlösa. Vänta tills hästen passerar eller är klar med en rörelse och pip in eller ut sen. Man kan visa varandra hänsyn.

Om en öd går runt med sin hund är en sak, den kan snabbt ta bort hunden vid behov. Men en sittande domare har ju inte den möjligheten så därför tycker jag att en dressyrdomare inte ska ha levande djur som ev skulle kunna störa en ritt med sig under sitt uppdrag.
 
För att förtydliga min ståndpunkt när det gäller miljön och vad en dressyrhäst ska palla så tycker jag att på tävling så kan jag absolut köpa att hästen blir rädd om säg, domarborden välter, någon ramlar på läktaren, skyltar ramlar ned, hund kommer in på banan och liknande stora grejer. Men jag skulle också förvänta mig att hästen skulle kunna repa sig och fortsätta programmet avspänd ganska omgående. Går inte det tycker jag att man behöver ha förberett sin häst bättre med Pay and ride och programridning, ordentlig miljöträning osv.

Det kanske är kontroversiellt men då får det vara det, jag tycker folk förbereder sina hästar för dåligt på verkligheten ibland.
Fast nog måste man få ge sig ut i lätta klasser även för att miljöträna? Det är ju mest ens plånbok som lider av det jämfört med att åka på pnr, men jag tycker det blir oschysst om man inte ens kan få åka på en vanlig liten LB förrän man tränat hästen till att tåla allt.
 
Fast nog måste man få ge sig ut i lätta klasser även för att miljöträna? Det är ju mest ens plånbok som lider av det jämfört med att åka på pnr, men jag tycker det blir oschysst om man inte ens kan få åka på en vanlig liten LB förrän man tränat hästen till att tåla allt.
Klart man kan men jag tycker inte man kan kräva en helt avskalad miljö utan risk för störningar.
 
Japp, jag har en sån som är lättstörd. Har jobbat med honom och mina rädslor för hur han beter sig sen han var 5 år, nu är han lugnare och 12 år. Och även jag har blivit mer lugn och trygg i mig själv med honom.

Han kan gå igång på saker man minst anar, förra året blev han livrädd för ena domarsekreteraren som före jag fick startsignal tog upp sin flaska och drack precis framför honom. Det är inget jag blir upprörd för, dricka måste en människa få göra och hon var inte vårdslös på något sätt.

Men folk som ska upp och röra sig under min ritt i olämpliga lägen tycker jag är respektlösa. Vänta tills hästen passerar eller är klar med en rörelse och pip in eller ut sen. Man kan visa varandra hänsyn.

Om en öd går runt med sin hund är en sak, den kan snabbt ta bort hunden vid behov. Men en sittande domare har ju inte den möjligheten så därför tycker jag att en dressyrdomare inte ska ha levande djur som ev skulle kunna störa en ritt med sig under sitt uppdrag.
Att folk rör sig på läktaren är definitivt en sån sak som jag tycker man får tåla.
 
Fast i ärlighetens namn tål väl hästar det? De blir rädda, reagerar och mår inte dåligt av det?
Men man får ha lite förståelse för ryttarna som satsat mycket tid, pengar och förhoppningar på att vinna den där viktiga rosetten ;)

Mina hästar tål att det händer saker, och går ofta bättre om banan inte är så steril utan mer likt hur det är hemma med saker att kika på (och just hundar är de väldigt vana med) men nog kan jag vara gnällig om ett hörn med djupt underlag, eller en solkatt precis där man ska göra bytet eller att sargen öppnades när jag red förbi den under programmet. Så full förståelse för att någon blev nervös av att se hunden, sen kommer ju inte hunden bli utkastad eller miljön perfekt och den som störde sig på det kommer få lära sig leva med det i framtiden.
Dåligt underlag kan jag också störa mig på, men liksom… solkatter? Det känns ju verkligen som en riktigt pissliten sak och HUR ska man kunna fixa det som tävlingsarrangör? 😅
 
Klart man kan men jag tycker inte man kan kräva en helt avskalad miljö utan risk för störningar.
Jag tycker att det finns en ganska enorm gråskala mellan ”hund vid domarbordet” och helt avskalad miljö utan risk för störningar. Klart man får gilla läget med normala och vanligt förekommande störningar, men jag tycker inte hund hos domaren hör till den kategorin.
 
Fast nog måste man få ge sig ut i lätta klasser även för att miljöträna? Det är ju mest ens plånbok som lider av det jämfört med att åka på pnr, men jag tycker det blir oschysst om man inte ens kan få åka på en vanlig liten LB förrän man tränat hästen till att tåla allt.
Man behöver väl inte tävla på riktigt för att träna på att tävla? Man kan ju gå tillsammans några stycken och arrangera en träningstävling där man kan kontrollera störningarna och planera hur man hanterar dem.

I hundtävlingssammanhang är det standard. T ex kan man bli inkallad på banan och starta sitt program men bryta för belöning efter ett par steg. Eller att det finns ett störande objekt på fel ställe etc etc. Bara fantasin sätter gränserna!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 130
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 659
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 822
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp