Jag tävlar inte själv med häst, då min nuvarande häst är för hoppig och spänd av sig i sådana situationer och det känns onödigt att tävla då innan hon lärt sig hantera den typen av situationer bättre. Det skulle ju bara bli en potentiell stressituation i dagsläget.
Men egentligen tycker jag om tävlingar, att sätta upp mål som jag kan träna mot.
Jag tävlar med hundarna, och har där en hund som kan bli rädd för saker. Förra året diskade vi oss efter att en humla surrat förbi precis innan starten (hon är bland annat rädd för surrande insekter) så att hon var helt ofokuserad och inte kunde vara i fot, utan stod upp på min andra sida och tittade mot den, och det fortsatte på det spåret. Då gjorde jag så gott jag kunde så att hon skulle tycka det var kul efter det, och gjorde nog t.ex. bara de sakerna hon tycker är roligare.
Eftersom hunden är som hon är får jag ju acceptera att resultatet på tävlingar, om jag väljer att delta, är lite si och så - prio ett är ju alltid att hon ska tycka det är kul (och jag tycker om att ha mål att jobba mot, och det är ganska bra miljöträning). Det är ju inte upp till tävlingsplatsen att se till så att den tävlingen funkar för just min hund - inga insekter, inga konstiga dofter i gräset så att hon inte vill gå just där, inget blött gräs, inget som fladdrar eller smäller någonstans, osv.
Och jag tänker att det är liknande för häst. Hade jag anmält mig med min häst till en tävling, så är det ju inte upp till arrangören att göra tävlingsplatsen så tyst och lugn och stilla så att just min häst klarar av det (dvs ingen som rör sig, låter, ingen som hostar, ingen häst som pruttar, ingen häst som galopperar precis i närheten etc). Hade jag anmält mig, och hästen reagerat på något, så är det ju bara att ta det som en möjlighet för miljöträning och acceptera att jag behöver träna mer på det, och försöka göra så gott jag kan så att hästen ska komma från tävlingen med en positiv upplevelse.
Saker kan ju alltid hända. Jag har varit med som funktionär på hopptävling då harar sprungit in på banan under en ritt och rejsat runt, då funktionärer stått ivägen, att en katt kommer gående på banan, domarens hund i en hopptävling hade en gång smitit och var på väg in på banan en gång, att jägare kommit gående med hundar på framridningen, att allt blåst omkull, att solen skapar solkatter eller skarpa skuggor etc.
Jag har själv som funktionär ofta med mig en hund (en lugn hund som inte stör, dock en ganska stor hund) - jag är inte domare, utan oftast mer typ tävlingsledare, och rör mig runt om på tävlingsplatsen. Visst kan jag lämna hunden hemma, men jag föredrar att ha en hund med mig så länge min funktionärsroll funkar för det (jag skulle t.ex. inte ha med hunden om jag skulle stå på hoppbanan hela dagen) - och skulle jag inte få det är det kanske snarare så att jag väljer att inte hjälpa till som funktionär i framtiden. Hade hunden stört hade det varit en helt annan sak, men en lugn hund som inte stört på något sätt?
Folk kan alltid hitta saker att klaga på. Nu senaste tävlingen vi hade klagade en på att det var svårt att hitta, för att vi inte satt ut en separat skylt ute vid vägen om hästtävling - utan vi tyckte att det räckte med skylten om ridhus som redan finns. Under alla de åren (decennier troligtvis) som det arrangerats tävlingar på platsen har det aldrig satts ut separata tävlingsskyltar tidigare, och det har aldrig varit något problem tidigare - men nu plötsligt var det en som klagade. Kommer vi att ändra oss? Nja, jag skulle tro att vi inte orkar bry oss.