Ja och jag höll inte med dig.Du läste vad jag skrev?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja och jag höll inte med dig.Du läste vad jag skrev?
Men man kan ju ha en hund man vet inte kommer störa. Nu är jag inte domare, utan tränare. Jag har absolut haft med mina hundar på jobb. Att jag haft det beror ju på att de inte stört. Ingen av mina har någonsin skällt på/i närheten av häst. Eller öht varit bjäbbiga/stökiga. De är still och vilar om jag är still eller de anvisats plats att vara på.Japp, jag har en sån som är lättstörd. Har jobbat med honom och mina rädslor för hur han beter sig sen han var 5 år, nu är han lugnare och 12 år. Och även jag har blivit mer lugn och trygg i mig själv med honom.
Han kan gå igång på saker man minst anar, förra året blev han livrädd för ena domarsekreteraren som före jag fick startsignal tog upp sin flaska och drack precis framför honom. Det är inget jag blir upprörd för, dricka måste en människa få göra och hon var inte vårdslös på något sätt.
Men folk som ska upp och röra sig under min ritt i olämpliga lägen tycker jag är respektlösa. Vänta tills hästen passerar eller är klar med en rörelse och pip in eller ut sen. Man kan visa varandra hänsyn.
Om en öd går runt med sin hund är en sak, den kan snabbt ta bort hunden vid behov. Men en sittande domare har ju inte den möjligheten så därför tycker jag att en dressyrdomare inte ska ha levande djur som ev skulle kunna störa en ritt med sig under sitt uppdrag.
Ja och jag höll inte med dig.
Klart man kan, men om man nu vill miljöerna på vanliga tävlingar så tycker inte jag att det är ngt konstigt.Man behöver väl inte tävla på riktigt för att träna på att tävla? Man kan ju gå tillsammans några stycken och arrangera en träningstävling där man kan kontrollera störningarna och planera hur man hanterar dem.
I hundtävlingssammanhang är det standard. T ex kan man bli inkallad på banan och starta sitt program men bryta för belöning efter ett par steg. Eller att det finns ett störande objekt på fel ställe etc etc. Bara fantasin sätter gränserna!
Jag reser mig och går när jag behöver gå ja, men absolut, är det ett jättelyhört ridhus med läktaren nära banan och väldigt tyst musik så är jag inget monster, då kan jag absolut smyga ut alternativt anpassa efter var på banan ekipaget befinner sig. Jag är inte ute efter att förstöra för någon av principskäl.Ok, så du tycker inte man kan visa ekipaget på banan respekt och välja när man rör på sig utan du bara lyfter på röva och går när det passar dig? Jag skrev inget om att man inte får röra sig utan man kan välja tillfällen där man inte stör.
Men absolut, vi behöver inte vara överens om den saken.
Fast en hund som vilar vid domarbordet är ju verkligen ingenting extremt på något vis? Hundar är ju en helt normal störning när man håller på med hästar.Jag tycker att det finns en ganska enorm gråskala mellan ”hund vid domarbordet” och helt avskalad miljö utan risk för störningar. Klart man får gilla läget med normala och vanligt förekommande störningar, men jag tycker inte hund hos domaren hör till den kategorin.
Det är knappast konstigt eller ovanligt att hästar reagerar på saker de annats hanterar bättre, när alla nerver redan är på utsidan.Fast en hund som vilar vid domarbordet är ju verkligen ingenting extremt på något vis? Hundar är ju en helt normal störning när man håller på med hästar.
Men man kan ju ha en hund man vet inte kommer störa. Nu är jag inte domare, utan tränare. Jag har absolut haft med mina hundar på jobb. Att jag haft det beror ju på att de inte stört. Ingen av mina har någonsin skällt på/i närheten av häst. Eller öht varit bjäbbiga/stökiga. De är still och vilar om jag är still eller de anvisats plats att vara på.
Med det i åtanke hade jag brytt mig absolut noll om domare har med sig hund. Jag antar att de har koll så hunden inte stör.
Även om jag personligen håller med i att hästar bör jobbas så att de tål saker. Mkt för deras egen skull.
Nej, men det är ju den biten man får öva på så man kan hantera den (både ryttare och häst). Är hästen van vid hundar så ska en vilande hund inte vara mer störning än domaren själv.Det är knappast konstigt eller ovanligt att hästar reagerar på saker de annats hanterar bättre, när alla nerver redan är på utsidan.
Håller med om att hundar överlag inte är ovanligt i stall. Hund vid domarbordet är dock ovanligt. Iaf i mina trakter.
Men i teorin så är ju hästar skottsäkra och människor felfria i all sin ridning.Jag reser mig och går när jag behöver gå ja, men absolut, är det ett jättelyhört ridhus med läktaren nära banan och väldigt tyst musik så är jag inget monster, då kan jag absolut smyga ut alternativt anpassa efter var på banan ekipaget befinner sig. Jag är inte ute efter att förstöra för någon av principskäl.
Sen tycker jag i TEORIN att hästen inne på banan borde klara av att det går människor på läktaren oavsett när i programmet man befinner sig, men jag ser ju bevis för det på nästan varje tävling jag är på att det gör de inte…
Men jag tycker ju liksom att hästarna ska klara att det vandrar in och ut gruppvis med människor löpande, skrikande bebisar och skällande hundar eller vad det nu kan vara så att tycka att en person som lämnar sin plats under pågående ritt är respektlös blir liksom smått absurt i mina ögon.
Ja det är klart jag visar hänsyn i praktiken eftersom jag inte vill förstöra för någon annan. Jag är som sagt inget monster. Men jag tycker att det egentligen vore upp till ryttaren på banan att se till att hästen klarar mycket störning. Men jag tänker ju inte klampa runt som en dumelefant bara på princip för att visa att HA, hästen på banan klarar inte stök.Men i teorin så är ju hästar skottsäkra och människor felfria i all sin ridning.
Du läser inte det jag skriver förstår ja ju. För sätter du svarar på visar ju att du själv visar hänsyn för ekipage på banan. Jag skrev inte att man inte får lov att röra sig eller lämna läktaren utan man kan välja sina tillfällen. Och ja, jag tycker det är respektlöst om man inte kan välja sina stunder när man förflyttar sig som publik oavsett det är dressyr eller hoppning
En hund som ligger tyst och sover är ju inget problem. Problemet uppstår om hunden plötsligt far upp och skäller - vilket många hundar (särskilt i spännande miljö) har en tendens att göra lite då och då. Om det händer precis när man försöker lära sin känsliga oerfarna häst att domarbordet är ofarligt blir det ju mindre lyckat.
Dvs jag förstår att man som ryttare med reaktiv häst blir lite nojig. Det går ju sällan att lita helt på att hundägare har 100 % koll på sin hunds beteende, särskilt inte om hundägaren samtidigt har fullt fokus på ekipaget på banan.
Gissar att du varit på Nordhallands utebanorJag har haft fotbollar inne på dressyrbanan då det pågick match 3m från dressyrbanan.