Störningar på dressyrtävling (utbruten ur Dressyrsnack)

Japp, jag har en sån som är lättstörd. Har jobbat med honom och mina rädslor för hur han beter sig sen han var 5 år, nu är han lugnare och 12 år. Och även jag har blivit mer lugn och trygg i mig själv med honom.

Han kan gå igång på saker man minst anar, förra året blev han livrädd för ena domarsekreteraren som före jag fick startsignal tog upp sin flaska och drack precis framför honom. Det är inget jag blir upprörd för, dricka måste en människa få göra och hon var inte vårdslös på något sätt.

Men folk som ska upp och röra sig under min ritt i olämpliga lägen tycker jag är respektlösa. Vänta tills hästen passerar eller är klar med en rörelse och pip in eller ut sen. Man kan visa varandra hänsyn.

Om en öd går runt med sin hund är en sak, den kan snabbt ta bort hunden vid behov. Men en sittande domare har ju inte den möjligheten så därför tycker jag att en dressyrdomare inte ska ha levande djur som ev skulle kunna störa en ritt med sig under sitt uppdrag.
Men man kan ju ha en hund man vet inte kommer störa. Nu är jag inte domare, utan tränare. Jag har absolut haft med mina hundar på jobb. Att jag haft det beror ju på att de inte stört. Ingen av mina har någonsin skällt på/i närheten av häst. Eller öht varit bjäbbiga/stökiga. De är still och vilar om jag är still eller de anvisats plats att vara på.

Med det i åtanke hade jag brytt mig absolut noll om domare har med sig hund. Jag antar att de har koll så hunden inte stör.
Även om jag personligen håller med i att hästar bör jobbas så att de tål saker. Mkt för deras egen skull.
 
Ja och jag höll inte med dig.

Ok, så du tycker inte man kan visa ekipaget på banan respekt och välja när man rör på sig utan du bara lyfter på röva och går när det passar dig? Jag skrev inget om att man inte får röra sig utan man kan välja tillfällen där man inte stör.

Men absolut, vi behöver inte vara överens om den saken.
 
Man behöver väl inte tävla på riktigt för att träna på att tävla? Man kan ju gå tillsammans några stycken och arrangera en träningstävling där man kan kontrollera störningarna och planera hur man hanterar dem.

I hundtävlingssammanhang är det standard. T ex kan man bli inkallad på banan och starta sitt program men bryta för belöning efter ett par steg. Eller att det finns ett störande objekt på fel ställe etc etc. Bara fantasin sätter gränserna!
Klart man kan, men om man nu vill miljöerna på vanliga tävlingar så tycker inte jag att det är ngt konstigt.
 
Ok, så du tycker inte man kan visa ekipaget på banan respekt och välja när man rör på sig utan du bara lyfter på röva och går när det passar dig? Jag skrev inget om att man inte får röra sig utan man kan välja tillfällen där man inte stör.

Men absolut, vi behöver inte vara överens om den saken.
Jag reser mig och går när jag behöver gå ja, men absolut, är det ett jättelyhört ridhus med läktaren nära banan och väldigt tyst musik så är jag inget monster, då kan jag absolut smyga ut alternativt anpassa efter var på banan ekipaget befinner sig. Jag är inte ute efter att förstöra för någon av principskäl.

Sen tycker jag i TEORIN att hästen inne på banan borde klara av att det går människor på läktaren oavsett när i programmet man befinner sig, men jag ser ju bevis för det på nästan varje tävling jag är på att det gör de inte…

Men jag tycker ju liksom att hästarna ska klara att det vandrar in och ut gruppvis med människor löpande, skrikande bebisar och skällande hundar eller vad det nu kan vara så att tycka att en person som lämnar sin plats under pågående ritt är respektlös blir liksom smått absurt i mina ögon.
 
Jag tycker att det här kanske är en större/separat tråd än Dressyrsnack, men jag tycker att de senaste inläggen illustrerar ganska bra att det finns 2 olika angreppssätt till miljöträning, och den ena tycker jag personligen har sina brister...

1: Man desensiterar på specifika objekt och situationer, vilket kan funka jättebra fram tills man träffar på ett okänt objekt. Exempelvis polishästar som blir rädda för en pridemålning på vägen.

2: Man tränar upp tilliten: hästens till ryttaren, ryttaren till hästen, hästen till sig själv och ryttaren till sig själv. Med de här metoderna får man hästar som är bombsäkra på riktigt, eftersom de kan handskas med okända objekt och situationer.
 
Jag tycker att det finns en ganska enorm gråskala mellan ”hund vid domarbordet” och helt avskalad miljö utan risk för störningar. Klart man får gilla läget med normala och vanligt förekommande störningar, men jag tycker inte hund hos domaren hör till den kategorin.
Fast en hund som vilar vid domarbordet är ju verkligen ingenting extremt på något vis? Hundar är ju en helt normal störning när man håller på med hästar.
 
Fast en hund som vilar vid domarbordet är ju verkligen ingenting extremt på något vis? Hundar är ju en helt normal störning när man håller på med hästar.
Det är knappast konstigt eller ovanligt att hästar reagerar på saker de annats hanterar bättre, när alla nerver redan är på utsidan.
Håller med om att hundar överlag inte är ovanligt i stall. Hund vid domarbordet är dock ovanligt. Iaf i mina trakter.
 
Men man kan ju ha en hund man vet inte kommer störa. Nu är jag inte domare, utan tränare. Jag har absolut haft med mina hundar på jobb. Att jag haft det beror ju på att de inte stört. Ingen av mina har någonsin skällt på/i närheten av häst. Eller öht varit bjäbbiga/stökiga. De är still och vilar om jag är still eller de anvisats plats att vara på.

Med det i åtanke hade jag brytt mig absolut noll om domare har med sig hund. Jag antar att de har koll så hunden inte stör.
Även om jag personligen håller med i att hästar bör jobbas så att de tål saker. Mkt för deras egen skull.

Det är en väldigt stor skillnad på att vara tränare och ha med sig sin hund. Du kan ju sätta reglerna att ska man träna för dig får man tåla att dina hundar är närvarande. Gillar man inte det behöver man inte anlita dig. Enkelt tycker jag.

Min tränare har två små hundar som är sådär dresserade 🤣 hon har även ofta sin mammas hundar med i ridhuset. När jag hade som mest problem var dessa hundar alltid inlåsta. Nu kan de röra sig på läkarn, men den lille rackarn är jag inte bekväm med att den är lös så den har antingen koppel eller sitter i Alex knä. Men det är ju något vi tillsammans tränat på över tid. Hade hon inte visat förståelse för detta hade jag ju fått välja en annan tränare.

Det är skillnad på situationer där man har ett val som vid en träning. Har svårt att tro att du skulle propsa på att din hund måste närvara om du får en ny elev som känner stark oro för detta?

Hollan, min andra häst hade föga brytt sig. Bollen, oklart va han skulle tycka om en hund i knäet på en domare.

Jag tror nog att vi alla är överens om att hästar bör tränas för att klara olika situationer. Har inte läst att någon säger att hästar inte ska eller kan tränas. Men vi vet ju inte vad folk går igenom. Jag har ju sen min häst var 5 år jobbar otroligt mycket med ångest och våga utsätta både mig och honom för olika saker. Måste ju säga att när man läser här blir man mer än tacksam över all hjälp man fått från sina vänner, tävlingsarrangörer och medtävlande genom åren som faktiskt varit snälla och hjälpsamma och inte bara tyckt att man får fan bita ihop och tåla allt och det är ”bara” att träna mer.
 
Det är knappast konstigt eller ovanligt att hästar reagerar på saker de annats hanterar bättre, när alla nerver redan är på utsidan.
Håller med om att hundar överlag inte är ovanligt i stall. Hund vid domarbordet är dock ovanligt. Iaf i mina trakter.
Nej, men det är ju den biten man får öva på så man kan hantera den (både ryttare och häst). Är hästen van vid hundar så ska en vilande hund inte vara mer störning än domaren själv.
 
Jag reser mig och går när jag behöver gå ja, men absolut, är det ett jättelyhört ridhus med läktaren nära banan och väldigt tyst musik så är jag inget monster, då kan jag absolut smyga ut alternativt anpassa efter var på banan ekipaget befinner sig. Jag är inte ute efter att förstöra för någon av principskäl.

Sen tycker jag i TEORIN att hästen inne på banan borde klara av att det går människor på läktaren oavsett när i programmet man befinner sig, men jag ser ju bevis för det på nästan varje tävling jag är på att det gör de inte…

Men jag tycker ju liksom att hästarna ska klara att det vandrar in och ut gruppvis med människor löpande, skrikande bebisar och skällande hundar eller vad det nu kan vara så att tycka att en person som lämnar sin plats under pågående ritt är respektlös blir liksom smått absurt i mina ögon.
Men i teorin så är ju hästar skottsäkra och människor felfria i all sin ridning.

Du läser inte det jag skriver förstår ja ju. För sätter du svarar på visar ju att du själv visar hänsyn för ekipage på banan. Jag skrev inte att man inte får lov att röra sig eller lämna läktaren utan man kan välja sina tillfällen. Och ja, jag tycker det är respektlöst om man inte kan välja sina stunder när man förflyttar sig som publik oavsett det är dressyr eller hoppning
 
En hund som ligger tyst och sover är ju inget problem. Problemet uppstår om hunden plötsligt far upp och skäller - vilket många hundar (särskilt i spännande miljö) har en tendens att göra lite då och då. Om det händer precis när man försöker lära sin känsliga oerfarna häst att domarbordet är ofarligt blir det ju mindre lyckat.

Dvs jag förstår att man som ryttare med reaktiv häst blir lite nojig. Det går ju sällan att lita helt på att hundägare har 100 % koll på sin hunds beteende, särskilt inte om hundägaren samtidigt har fullt fokus på ekipaget på banan.
 
Men hörni, en sovande liten hund? Jag har haft alla sorters hästar; trygga, spända, reaktiva osv. Någon av dem skulle säkert kunnat reagera på hunden, precis som på domarborden, blommorna, skuggorna, bokstäverna osv. Men knappast hunden som är problemet då, utan lösgjordheten 😊
 
Men i teorin så är ju hästar skottsäkra och människor felfria i all sin ridning.

Du läser inte det jag skriver förstår ja ju. För sätter du svarar på visar ju att du själv visar hänsyn för ekipage på banan. Jag skrev inte att man inte får lov att röra sig eller lämna läktaren utan man kan välja sina tillfällen. Och ja, jag tycker det är respektlöst om man inte kan välja sina stunder när man förflyttar sig som publik oavsett det är dressyr eller hoppning
Ja det är klart jag visar hänsyn i praktiken eftersom jag inte vill förstöra för någon annan. Jag är som sagt inget monster. Men jag tycker att det egentligen vore upp till ryttaren på banan att se till att hästen klarar mycket störning. Men jag tänker ju inte klampa runt som en dumelefant bara på princip för att visa att HA, hästen på banan klarar inte stök.

Det är skillnad på vad jag har för åsikter och hur jag för mig bland folk i verkligheten. Jag har liksom vett till att anpassa mig till situationen och jag har empati och vill att andra ska lyckas. Jag kan fortfarande tycka att ryttarna behöver jobba mer med sin egen häst medan jag smyger ut.
 
En hund som ligger tyst och sover är ju inget problem. Problemet uppstår om hunden plötsligt far upp och skäller - vilket många hundar (särskilt i spännande miljö) har en tendens att göra lite då och då. Om det händer precis när man försöker lära sin känsliga oerfarna häst att domarbordet är ofarligt blir det ju mindre lyckat.

Dvs jag förstår att man som ryttare med reaktiv häst blir lite nojig. Det går ju sällan att lita helt på att hundägare har 100 % koll på sin hunds beteende, särskilt inte om hundägaren samtidigt har fullt fokus på ekipaget på banan.

Nu är ju dressyrtävling vid C definitivt inte spännande miljö😅. Hund låg i mitt knä insvept i min kappa, så en såg typ en liten nos. Vad gäller fokus kan jag garantera att en hund i knät inte påverkar min förmåga att döma.
 
Den bästa miljöträningen är att ta med hästen ut på en fälttävlan. Det är ute, hästen ser allt. Dom hoppar bredvid oftast och det är är rörigt .
Ett par sådana tävlingar och hästen är forever botad. Ni kan stryka er efter dressyren eller vara med på hoppningen oxå. Finns 80 klass.
Ja det blir ett par dyra starter men det är såå värt det för framtiden!

Minns inte om det blev krav på ft kortet även i 80 men ge hästen till en ft ryttare annars i några starter.
 
Från ett annat perspektiv tycker jag att detta kan ses som en del i avelsarbetet, att ta fram djur som klarar diverse miljöer och störningar. Hästen jag rider mest har definitivt sina brister när det kommer till ämnet, kan bli rädd för lite vad som även i miljöer som är mycket bekanta. Numera har vi tillräckligt med lösgjordhet och kommunikation för att hantera sådant, men det tog ett litet tag. Hästen är korrekt tränad och har inga dåliga erfarenheter, det är medfött. Jag ser det som fullt rimligt att en häst som har sådana brister (pga blir rädd/spänd) får lägre poäng, precis som att en med dåliga gångarter får lägre. Dressyr är för alla, men förutsättningarna är olika och det är fullt rimligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 130
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 659
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 822
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp