Osäker häst, tänker jag rätt?

Rockyroad

Trådstartare
Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag jobbat med en 8 årig cob. Hon köptes osedd från polen av ridskolan jag jobbar på. Hon ska enligt info vart inriden och skulle funka som verksamhetshäst. Det ska finnas videos där hon rids men det är inget jag har sett tyvärr. När hon kom var det tydligt att hon hade vart med om något, väldigt tveksam till människor och rädd. Efter hon hade fått landa i flocken ett tag och longerats och omkörts mm så bestämmer sig stallägaren för att prova rida på henne, sadla och tränsa är inget problem men när hon sitter upp får hästen tokpanik, brallar och går bak i all utveckling hon gick knappt längre att hantera. Det är här jag kommer in egentligen, jag tar på mig jobbet att umgås med denhär ponnyn och börjar hänga med henne helt enkelt, allt från att stå och prata i hagen till att borsta på stallgången, longera, miljöträna, promenader i skogen osv. För cirka tre månader sen började jag hänga på henne barbacka och tillslut sitta upp barbacka. Vi har nu kommit så långt att vi skrittar barbacka och travar smått, jag har inte velat pressa något för jag känner själv att jag inte byggt upp balansen ännu att kunna sitta ordentligt i hennes trav och vill ge henne så bra förutsättningar som möjligt. Därför började jag jobba henne med sadeln igen och allt gick hur bra som helst fram tills jag då skulle sitta upp. Jag ska erkänna att jag blev lite kaxig och tog inte alla steg i lugn ordning, jag satt upp direkt innan jag hängde i sadeln osv för jag fick verkligen den bilden att hon var helt lugn med det. Men när jag sitter upp i sadeln blir det rodeo igen och jag flyger av. Jag försöker inte göra så stor grej av det utan jag fångar henne igen, pratar lugnt och klappar henne en stund, sedan tar jag av sadeln och hänger på henne barbacka och till slut rider vi runt på banan barbacka precis som vi brukar. Hur ska jag tänka med sadeln? Jag äger somsagt inte hästen och kan inte åka o röntga ryggen på henne. Men eftersom hon inte har några problem alls barbacka undrar jag om inte sadeln helt enkelt bara förknippas med dåliga minnen? Hon har även haft stora problem med att man inte får röra hennes ben, hon får panik och lägger sig ner. Jag tycker det har gått framåt med att hantera benen, bakbenen får jag röra inprincip hur jag vill och frambenen har hon gjort stora framsteg med, hovslagaren lyckades även verka framhovarna senaste gången hon var här :) Men idag kändes det som vi hade bakslag igen, jag och sällskap hade skrittat ut i skogen och när vi kom tillbaka till stallet tar jag av alla benreflexer, hon tycker det är lite otäckt att jag ska pilla på benen men det går ändå. Tills vi kommer till sista frambenet. Det är som att det blir totalt hjärnstopp för henne och hon får panik, försöker lägga sig ner, ställer sig i "yoga" position för att komma undan. Jag fortsätter lugnt att hålla min hand längre upp på benet, låter henne hålla på att lägga sig ner och allt för att sen släppa benet när hon väl står stilla. Har aldrig haft så stora problem med benen idag och efter 20 minuter är jag helt genomsvettig men benreflexen var av. Jag fortsätter stå där med henne, bjuder på lite godis och klappar henne på halsen, jag märker att hon känner sig lite "kränkt" och osäker men att hon tillslut börjar släppa det och börjar bete sig som hon brukar med mig, nyfiken glad och gosig. Även värt att nämna att hon lite har valt mig som hennes person och är väldigt reserverad mot andra människor som försöker få kontakt med henne, är jag med henne kan hon även försöka sparka andra personer som kommer nära mig. Jag fattar att vissa hästar verkligen är enmanhästar men det kan ju inte vara okej på denhär nivån? Hur ska jag tänka med att få henne mindre fäst vid mig?

Förlåt för långt inlägg har bara många frågor och mycket att förklara, dehär är första gången jag tar i tu med att utbilda eller "rida in" en häst.

Tyvärr så "rids" många hästar in väldigt brutalt och snabbt samt får mycket spö för att knäckas. Jag känner till flera baltiska hästar men även andra importer där det forcerats med hårdhänta metoder och när de senare kommer i mjukare händer på något vis är som att traumat kommer ikapp. Det tar tid att bygga förtroende igen och hos många går misshandeln aldrig riktigt ur dem. Tyvärr förekommer det även i Sverige att hästar misshandlas brutalt för att "prestera" och uppnås inte önskade resultat snabbt så gör man sig av med dem.

Min första häst skulle slaktas för att hon var tokig, var inget fel på henne utan hon hade "bara" fått för mycket spö och inkonsekvent "uppfostran" redan innan hon var fyra år.

Lägg gärna in lite luft i din text när du skriver så är det lättare för andra att orka läsa hela texten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 156
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 228
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 128
Senast: lirco11
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 440
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama