Underlag i spolspilta/sadelkammare/foderrum?

soundgarden

Trådstartare
Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang, foderförvaring (plats för ca 3 st stora rundbalar och lite annat) och en liten sadelkammare med plats för det viktigaste. Den ska såklart vara isolerad då man inte vill att sakerna ska förstöras och eftersom jag bor i Norrland i de mer nordligare delarna så vill man ju också kunna greja med hästarna utan att frysa ihjäl i typ februari då det blir runt -35 i vissa perioder. I närmaste stallet i trakten så är det också isolerat bortsett från där de har fodret och som varmast har de runt 10 plusgrader (minns ej om det bara gällde ridhuset). Iallafall, vilket underlag rekommenderas? Hästarna kommer såklart gå på lösdrift, billigaste och bästa alternativet, men det är lite svårt att få bra info om mer tillfälliga grejor då marken kommer att vara arrenderad och då törs man ju inte bli för permanent och gräva eller gjuta någon platta, plus så ska jag plugga i en annan ort en bra bit ifrån om ett par år (ett och ett halvt år om allt går enligt plan) och då kommer ju hästarna att få följa med då ingen annan i familjen är 100% hästintresserad, då är det ingen ide att bränna iväg flera tusingar på en betongplatta. Har hört om stampat jordgolv men vet ej hur najs det är om man vill hålla värmen och om man vill ha det hyfsat dränerat, också hört om grus och sånt men vill som sagt inte gräva.

Dela gärna erfarenheter och ideer, öppen för det mesta som inte är för galet (eller alldeles för dyrt)

Hyr eller köp manskapsboda/barack/husvagn som sadelkammare. Ordentligt isolerad och går att värma upp utan att du blir ruinerad.

Rundbalar kan stå utomhus, men det är skönt att ha den öppnade under tak iaf. Liten rundbågehall kan man ha till det.

Men hästarna... Du behöver en ordentlig ligghall med möjlighet att stänga av till sjukbox, någonstans att sköta om dom som är ok för hovis (helst betongplatta men gummimatta kan funka, alla tar inte kallstall dock), och en plan för vars du ska ställa häst varmt om det behöver ges dropp.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 362
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 339
Senast: LillaMusse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 891
Senast: Lavinia
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 150
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama