DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Som det ju framgått lite i tråden så är det där med DP lite hittepå. Jag vet ingen jägare med lite högre ambitioner som skulle köpa en labbe som inte hade rena jaktlinjer. Man vill ju ha den ultimata jakthunden, inte bara en go familjehund.

Jag som har haft icke jaktlabrador som varit arbetande hund kan ju inte se det som att "alla hundar som inte är jaktlabradorer är goa familjehundar". Då var ju alla hundar från den uppfödaren av den kalibern och flertalet av dem med hyfsade till bra jaktmeriter. Då fanns det ju hundar att välja av och avla på också. Sen när det tröt med avelshundar gick hon på "apporterar på bakgården" och resultaten försvann ju direkt.

Sen VAR hennes hundar tungstyrda, men jäklar vad de kunde jobba... Hennes sista jaktmeriterade hund var en enorm hane i elitklass med cert på utställning. Domarna bara dog när han kom (som en valross för hon bara skulle ha honom superfet) Sen halvdog domarna igen när han slet och kämpade och gjorde ett riktig bra jobb tills hans kilon knäckte honom och han slet igen på renvilja tills han i princip inte kunde gå. Men jobba för sin matte skulle han. Mycket synd och till och med tragiskt.

Meningen är väl inte att jag som jägare ska skjuta och markera allt själv för att sedan skicka hunden på det. Men jag håller med om att det är jäkligt läckert med en hund som är så dirigerbar.

Meningen är givetvis att hunden ska kunna dirigeras. Du står på pass med din hund, rätt vad det är kommer en annan skytt utan hund och säger "Jag vingade en fasan, den landade där borta i riset på andra sidan fårstängslet, stenmuren och det djupa diket. Det ligger några döda på vägen men den är längst bort." Det är ungefär 80m bort och troligtvis har fasanen löpt eller kommer att löpa när hunden närmar sig. Det är en vanlig och viktig situation på jakt, skadat vilt ska alltid in före dött.

En hund som inte kan söka självständigt med god marktäckning och viktfinnarförmåga kan inte och kommer inte premieras på prov.

Varför skulle hundarna inte kunna leta själva bara för att dom är lättstyrda? Förighet och dresserbarhet måsta vägas upp med ett rejält mod och jaktlust, precis som tvärt om. En stark hund som inte går att styra är tämligen värdelös på jakt.

Jo och det har jag skrivit också att det inte är okej med hundar som inte går att styra. Det är ett framtidsscenario jag har att dirigerbarhet till slut står över allt och hundarna inte kan jobba självständigt.

Det är absolut inget som säger att en lättstyrd hund också kan jobba självständigt.

I B-proven finns inte ukl utan nu är klasserna, nkl, ökl, och elit. Sen vet jag inte hur A-prov delas upp.

Senast ändrad:

Så var det ju förr. Mina föräldrar har också haft en vanliga labbar som jobbade som var utmärkta jakthundar, den sista dog 1990. Sen vart det en jaktlabbe och sen ingen labbe alls sen dess:D

Vanligen är en DP inte mycket att hänga i julgranen. Man kan ha tur givetvis, i tjänstehundsaveln har man plockat in DP-linjer i en del fall och fått fina hundar.

Utställningsvarianten har dock inte mycket att tillföra. Poängen med DP rent generellt är ju att minska ned jakten så att de ska bli mindre krävande. Har inte mkt tillövers för soffvarianter av friska starka raser.

Enligt vem? Har aldrig hört den motiveringen till varför man köper/föder upp DP hundar, men det bör tilläggas att jag inte har koll på labbe däremot golden. Där är inte syftet med DP hundar att få fram hundar som är sämre apportörer och viltfinnare i tron om att det skulle ge en mer lättsam hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 448
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar