Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?
Vad menar du med att snacka skit om öronen
Jag kan väl tycka att tanken är god - att få fram arbetsvilliga, fungerande hundar som är rastypiska exteriört. (Och med "rastypiska" menar jag INTE dagens utställningsideal!)
Jag tycker absolut att det är mentaliteten som gör en labbe men samtidigt vill jag att min hund skall se ut som en labrador, med rätta labbe-uttrycket.
För handen på hjärtat, det är inte helt ovanligt med jaktlabbar som har "blandisöron" (det huserar en här hemma på dagtid, en kanonhund att jobba med men snygg och labradortypisk är han inte!), snipiga ansikten, utan underull osv.
Det där med underullen har jag för övrigt svårt att förstå eftersom det i högsta grad har med funktionen att göra, en hund utan underull fryser lättare och en labbe skall vara tålig!
I praktiken däremot så är det nog oftast så att dp-labbarna har bitar av arbetsförmågan men inte hela paketet så att säga. De går för den delen inte bra på utställning heller eftersom dagens utställningsideal är långt ifrån den ursprungliga funktionella jakthundens.
Nu är jag inte så hemma på labbe-historia men på 70-talet och tidigare var det väl inte HELT ovanligt med dubbelchampions (jakt + utställning), där hundarna såg relativt vettiga ut, frågan är hur de skulle stått sig på ett jaktprov idag?
Vad menar du med att snacka skit om öronen