DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Jag kan väl tycka att tanken är god - att få fram arbetsvilliga, fungerande hundar som är rastypiska exteriört. (Och med "rastypiska" menar jag INTE dagens utställningsideal!)
Jag tycker absolut att det är mentaliteten som gör en labbe men samtidigt vill jag att min hund skall se ut som en labrador, med rätta labbe-uttrycket.
För handen på hjärtat, det är inte helt ovanligt med jaktlabbar som har "blandisöron" (det huserar en här hemma på dagtid, en kanonhund att jobba med men snygg och labradortypisk är han inte!), snipiga ansikten, utan underull osv.
Det där med underullen har jag för övrigt svårt att förstå eftersom det i högsta grad har med funktionen att göra, en hund utan underull fryser lättare och en labbe skall vara tålig!

I praktiken däremot så är det nog oftast så att dp-labbarna har bitar av arbetsförmågan men inte hela paketet så att säga. De går för den delen inte bra på utställning heller eftersom dagens utställningsideal är långt ifrån den ursprungliga funktionella jakthundens.

Nu är jag inte hemma på labbe-historia men på 70-talet och tidigare var det väl inte HELT ovanligt med dubbelchampions (jakt + utställning), där hundarna såg relativt vettiga ut, frågan är hur de skulle stått sig på ett jaktprov idag?

Vad menar du med att snacka skit om öronen:D
2017_10200459903085779_1908399165_n.jpg

:D

Jag förstår inte varför man ska avla på något annat än SUND HUND. Jag förstår inte tänket, varför vill man som jakthundsuppfödare (Antar jag att dom kallar sig om dom använder hundarna på jakt?) stöda utställningsidealen?

Och det har inte att göra med hur tjock hunden är, även en ren utställningslabbe kan vara smal.

Vad är det som säger att en DP inte är sund?

Var kommer din galning (av bilden att döma :D) ifrån? Sångfågeln? Tänker på färgen, har inte sett så många åt det röda hållet annars.

Finns det någon JCH som även är UCH och född på 2000- talet? Det är då man kan kalla det DP. Innan är ordet liksom lite intetsägande.

Med det där tänket låter det som om hunden måste ha JCH för att få kallas jaktlabbe och UCH för att få kallas utställningslabbe.
Det är väl en labbe oavsett titel?

Tokfian kommer ifrån Searover, och ja, hon är helt galet energifull:p

En bild på båda galningarna, på bilden är Nessi 8månader och har varit på sin första jakt och Frasse är 9år.
395486_3191399509555_356916756_n.jpg

Lite suddig men det får ni ta!

Jag förstår inte varför man ska avla på något annat än SUND HUND. Jag förstår inte tänket, varför vill man som jakthundsuppfödare (Antar jag att dom kallar sig om dom använder hundarna på jakt?) stöda utställningsidealen?

Och det har inte att göra med hur tjock hunden är, även en ren utställningslabbe kan vara smal.

"Används på praktisk jakt" är också oerhört flytande men såklart att det ser tilltalande ut. Kanske är det kråkjakt på asfalt hunden används till, då är det lite som man brukar säga att även en blind höna hittar ett havrekorn ibland :)

Finns det någon JCH som även är UCH och född på 2000- talet? Det är då man kan kalla det DP. Innan är ordet liksom lite intetsägande.

Men hur ser tex en jämthund ut som är både uch och jch? Visst går det.

Det finns någon hund som är född på 2000-talet. En hane. Men vad katten heter han?? Det är väl två-tre som fått dubbla titlar under 2000-talet och en som var riktigt nära...

Nära
http://www.labrador.nu/hund/1995/s3145795.htm (född 1995)

http://www.labrador.nu/hund/1997/s3930797.htm (född 1997)

Född tidigt 90-tal och den sista dubbelchampion som jag känner till.

http://www.labrador.nu/hund/1992/s6221292.htm

Jag rörde ihop det när jag trodde att det var fel. Men det finns nog en kennel i Norrland von fick en jch under 2000-talet.

Men det var fem år sedan jag lade av med detta så någon som är mer uppdaterad får gärna rätta.

Jämthunden är ju inte uppdelad i jakt och showvariant så som labbar och tex Setter och Springer spaniel. Så det blir ju lite snett att jämföra.

Tanken med jämförelsen var att en hund måste inte se ut på ett speciellt sätt för att kunna vara en duglig jakthund. En ras måste inte vara uppdelad för att vara en duglig jakthund. Det finns få raser där de håller ungefärlig typ. Jag vill inte säga att alla är vackra. Det är dåligt vinkade hundar med mycket luft under även där.

Förresten är det rätt mysigt att vara ringsekreterare för de spetsarna :-) Rätt avslappnad inställning!!

Jag kan väl tycka att tanken är god - att få fram arbetsvilliga, fungerande hundar som är rastypiska exteriört. (Och med "rastypiska" menar jag INTE dagens utställningsideal!)
Jag tycker absolut att det är mentaliteten som gör en labbe men samtidigt vill jag att min hund skall se ut som en labrador, med rätta labbe-uttrycket.
För handen på hjärtat, det är inte helt ovanligt med jaktlabbar som har "blandisöron" (det huserar en här hemma på dagtid, en kanonhund att jobba med men snygg och labradortypisk är han inte!), snipiga ansikten, utan underull osv.
Det där med underullen har jag för övrigt svårt att förstå eftersom det i högsta grad har med funktionen att göra, en hund utan underull fryser lättare och en labbe skall vara tålig!

I praktiken däremot så är det nog oftast så att dp-labbarna har bitar av arbetsförmågan men inte hela paketet så att säga. De går för den delen inte bra på utställning heller eftersom dagens utställningsideal är långt ifrån den ursprungliga funktionella jakthundens.

Ja, det var så jag också tänkte. Det låter ju bra i teorin. Jag gillar labbar ur rasböcker om man säger så, men de feta valrossarna som någon nämnde (bra beskrivning!) ser ju gräsliga ut och enligt min lilla erfarenhet är de inte roliga att (försöka) arbeta med heller, inte ens godisspår verkar de orka bekymra sig om :crazy:
Så själva tanken om en arbetsvillig och snygg labbe gillar jag, men om det inte fungerar i praktiken så är det ju ändå inte bra.
Att de inte blir lika bra på jakt som de utpräglade jaktlabbarna är väl inte så konstigt, men de bör väl inte heller vara urusla för att vara "riktiga" DP. Och att de inte ser ut som utställningslabbar ska se ut tycker jag bara är bra.

Här är ett litet urval av bilder på mina labbar, den svarta är vår gamling och den gula är rena jaktlinjer. Gubben är rätt snygg för att vara en äldre herre;) (Försökte hitta bilder där man ser hur han är byggd.. Men det va inte lätt.)
907_10200499467754871_1145664520_n.jpg

Arbetsviljan finns det absolut inte brist på hos den gamle mannen!! Trots att han är 11år är han fortfarande med och jagar litegrann (han har dock artros så han orkar inte så mkt längre)
Det han brister på arbetsmässigt är att han har svårt att hålla ihop när det är jakt. Lydnadsträning tycker han är jättekul, men är inte alls lika förig som jaktlabben. Lite disträ och varannan dags hund. Men en riktigt charmör:love: Så som en hund att ha till lagom träning och lite apportering/jakt på skoj så är de absolut trevliga. Bättre hund sällskapsmässigt är svårt att hitta. Han är fantastiskt snäll och rar och går med på allt utan tvekan. Men vill man ha en ren apportör/jakthund så är det bättre med en med riktiga jaktlinjer.

Senast ändrad:

Det var faktiskt henne jag tänkte på när jag ställde frågan, jag vet att Monica har själv fött upp ett par stycken JCH med minst CK. På rak arm kommer jag på "Peach", har för mig att det är någon mer tik som var både svensk och norsk jaktchampion. Fast det var nog på 90-talet.

hemlig: Visst är det en labbe oavsett titel. Men en hund med EXC + 1 NBKL känns inte DP för mig, det krävs lite mer än så tycker jag.
Finns inget som säger att DP = osund. Men det enligt mig är det i sig osunt tänk att vilja sträva mot dagens utställningsideal. DP-labbe är ju i sig ingen given typ av hund, det finns lika många osunda hundar som kallas DP som rena uställningslabbar. Precis som att jaktlabbe i sig inte är EN typ, utan snarare har varje kennel sin egen typ och kännetecken. Utseendet präglas av linjer och ursprungsland.

Senast ändrad:

Ja, det kan jag nog hålla med om.
Om jag återkommer om nåt/några år med EXC + 1 ÖK på min labbe, tycker du då att DP är ok? :D (man kan väl ha sina önskningar och förhoppningar va).

Men hur ser tex en jämthund ut som är både uch och jch? Visst går det.

Visst går det! Inom flattarna har "vi" fått fram flera dubbel- och trippelchampions (Lydnad, jakt, utställning) dom senaste åren. Problemet är att labradoraveln inte fungerar sunt. (Det gör inte heller flataveln, jag tror inte att det är en enda hane som blivit JCH och UCH bland flattarna, utan det är tikar. Hanarna är för stora och håller inte på prov.)

Nä precis, de tappade tråden.

Å andra sidan kan jag också tycka att man inte behöver ha en hund som man kan styra på centimetern på 500 meters håll. En hund med bra näsa och mycket drive kan lösa mycket av uppgiften själv utan att föraren ska behöva leta åt hunden. Det är en balansgång det där.

Min "stornäsa" var ju bara helt underbar att se i ett fritt sök. Hur hon med ålder och erfarenhet utnyttjade vinden och lade sig rätt i söket och blev mer erfaren och själv sökte av systematiskt. Hon var å andra sidan knappt styrbar och det var helt klart underkänt.

Men att hunden ska skickas i raka skick för att jag som ägare ska veta att allt är avsökt känns också lite avigt. Hunden i sig har ju en otrolig kapacitet!

Halvt *kl* Mkt av det som krävs på prov är ganska långt ifrån praktisk Svenssonjakt! Det blir nästintill lite märkliga krav.

Kan ta ett exempel på uppgift i Nkl b-prov som jag gick med min:
Förflyttning efter vattenarbete, skytten var med och la iväg ett blindskott medan vi gick. Sedan pekade domaren på 2 snitslar med 2meters mellanrum ca 25 meter bort. Där emellan skulle hunden skickas för att hämta en fågel 15meter längre ut. Om hunden gick utanför så nollades hunden. Lite väl hårt i nkl kan jag tycka?
Av 30 startande hundar var det 3som gick till pris varav ett 2:a pris och två 3:e pris. Jag fick ett 3:e pris på min.
Nu är jag inte bitter över prissättningen, men kan tycka det är en svår uppgift för en nkl hund? Speciellt när det bara var 3av 30 som klarade det. De flesta hundarna ville börja ringa och gå i vind, och det är ju ingen dålig egenskap på en jakthund.
Jag tycker att hunden ska kunna arbeta efter egen nos så mycket det bara går, sen är det ju toppen att kunna styra hunden om man själv vet men hunden inte hittar pga svåra förhållanden! Men att styra varje steg är det ingen som orkar med på jakt, det tar för lång tid, i alla fall om man jämför med en hund som är en erfaren apportör och kan utnyttja vinden på ett vettigt sätt.

Alltså, jag ser att jag måste vara åskådare på ett retriverprov nån gång, det verkar lite smått lustigt det som ska göras..? Vet man inte vad som kommer på provet?

Det finns vissa grejer som ska ingå, men sen är det upp till domaren hur denne lägger upp det. På det provet jag nämnde så va det väldigt svårt för nkl hundarna. Vattenapporteringen va också svår, ca 70 meter lång markering och när hunden var halvvägs ut sköts det igen, många hundar tappade bort sej och irrade omkring i vattnet i och med att de tittade bort mot stranden och tappade riktning på den markering de fått.
Andra Nkl prov jag varit på har det varit mer lämpat för hundarna och vissa misstag godkändes och det var mer inriktat på om hunden hade goda egenskaper. Precis som jag tycker det ska vara i nkl.
Men del domare vill ha en uppvisning i förararbete.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 448
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter