Sv: Dop
Hm.. jag har funderat mycket på det där. Jag är inte troende i den meningen, men jag tror på någonting. Vad har jag ännu inte listat ut, men något är det. Gud är ju ett så himla stort begrepp, och i mångt och mycket är det ju i princip samma gud i nästan alla religioner. Därför känns det för mig naturligt att mitt blivande barn kommer att döpas i kyrkan, eftersom det är just ett så stort begrepp, och jag någon dag antagligen hittar "rätt".
Alltså, för mig är dop mer än att man välkomnar barnet till världen och har det trevligt med släkt och vänner. Det är även vad svenska kyrkan skriver om dopet på sin hemsida. Det är ju en religiös cermoni. Jag kan inte förstå hur man som icke troende kan stå och lova sin trohet till gud och jesus, fast man inte gör det.
Det finns lixom inte i min värld att stå där och ljuga för så "har alla andra gjort".
Kan inte ni icke troende som döpt eller kommer döpa era barn förklara det för mig?
För den som är icke troende och vill döpa kan man b.la. få hjälp här
Hm.. jag har funderat mycket på det där. Jag är inte troende i den meningen, men jag tror på någonting. Vad har jag ännu inte listat ut, men något är det. Gud är ju ett så himla stort begrepp, och i mångt och mycket är det ju i princip samma gud i nästan alla religioner. Därför känns det för mig naturligt att mitt blivande barn kommer att döpas i kyrkan, eftersom det är just ett så stort begrepp, och jag någon dag antagligen hittar "rätt".