Sv: Dop

Alltså, för mig är dop mer än att man välkomnar barnet till världen och har det trevligt med släkt och vänner. Det är även vad svenska kyrkan skriver om dopet på sin hemsida. Det är ju en religiös cermoni. Jag kan inte förstå hur man som icke troende kan stå och lova sin trohet till gud och jesus, fast man inte gör det.

Det finns lixom inte i min värld att stå där och ljuga för så "har alla andra gjort".

Kan inte ni icke troende som döpt eller kommer döpa era barn förklara det för mig?

För den som är icke troende och vill döpa kan man b.la. få hjälp här

Hm.. jag har funderat mycket på det där. Jag är inte troende i den meningen, men jag tror på någonting. Vad har jag ännu inte listat ut, men något är det. Gud är ju ett så himla stort begrepp, och i mångt och mycket är det ju i princip samma gud i nästan alla religioner. Därför känns det för mig naturligt att mitt blivande barn kommer att döpas i kyrkan, eftersom det är just ett så stort begrepp, och jag någon dag antagligen hittar "rätt". :laugh:

Fast... konstruerat? :confused: Jag som person skulle känna mig respektlös mot kyrkan, Gud och "dem som tror" om jag döpte mitt barn. Jag skulle känna mig "falsk" både mot kyrkan som helhet och mot mig själv på något sätt. Det är väl därifrån jag tycker som jag gör. Min egna åsikt/känsla kan väl ändå inte sägas vara "konstruerad"? Även om alla troende i hela svenska kyrkan skulle tycka det är okej för dem att/om jag gjorde det så skulle jag ändå känna mig "falsk".

Jag har full respekt för ditt personliga ställningstagande. Däremot känns det konstruerat för mig att agera "samvete" genom att anta att "troende" skulle tycka att det var respektlöst att någon döper sitt barn mer av tradition än av egen tro. Den uppfattning jag har fått i frågan (av de som "tror" mer än jag) är att de bara ser det som positivt att det kommer in ett till barn.

Ja, välkommen in i lokalen kyrkan. Men, som sagt, det finns ändå vissa saker som sägs/görs som handlar om just tillhörigheten till Gud och kyrkan. Och där inbegrips ju (förstås!) inte vi som valt bort det. Med all rätt.

Visst är det så. Man väljer ju själv sin delaktighet.

Fast nu blir jag lite illa berörd!
Det är förstås din åsikt som medlem i kyrkan att det är "hedrande" att betala kyrkoskatten. Jag tycker för det första att det är självklart att man nog inte bör/ska nyttja kyrkans verksamheter om man inte betalar kyrkoskatten (jag gör inte det). Men jag undrar verkligen varför jag i är mindre "hedervärd" för att jag inte väljer att bli medlem i kyrkan (=betalar skatt dit)?

Jag kan tycka att det är hedervärt att betala kyrkoskatt när man inte är troende eftersom man kunnat uppskatta den verksamhet som bedrivs i världen trots att den bedrivs i kyrklig regi (vilket kan vara helt emot ens egen uppfattning). Det är ju inga små summor det handlar om och det finns inget krav att göra det.
Sedan kan du självklart vara lika hedervärd som människa oavsett om du betalar kyrkskatt eller ej!

Självklart är det hedrande att skänka till välgörande ändamål oavsett religiös inriktning och jag kan själv skamset erkänna att jag inte hade skänkt lika stor summa till välgörande ändamål som jag betalar nu betalar i kyrkoskatt om jag skulle ha befriats från kyrkoskatten...:o

Sedan skulle jag heller inte bry mig ett dugg om några som inte betalade kyrkoskatt var med på aktiviteter som kyrkis etc. Kanske ens barn väljer att gå en annan väg ifråga om ev. religiositet och döper sig som vuxna el. tonåringar.

"Alla är välkomna" - jo, tjena. :crazy: ;)
Inte lika hedervärda i alla fall....

Svenska kyrkan är faktiskt en organisation som man kan välja att vara med i. Det är varken mer eller mindre hedervärt att betala till dem än att vara med i t ex en politisk organisation, idrottsklubb, hästförening eller vad som helst.
(Jo, jag vet att kyrkan "gör mycket bra" - det finns en del som jag också tycker är "bra". Men det finns det ju massor av andra föreningar och organisationer också som gör. Fast, okej, det kanske är hedrande att betala till dem också?)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 622
Senast: SiZo
·
Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
18 606
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar