Sv: Dop

Vill ha svar på mina frågor istället, inget dumförklarande eller annat! Hur orkar man hålla på att lägga sig i hur andra resonerat liksom? *suck*

Eftersom jag tycker det är respektlöst mot de troende vill jag lägga mig i och gärna veta varför, men jag kräver inget svar och vill man inte svara så kan man faktiskt vara tyst!

Visst förstår jag att du blir irriterad och tråden spårar ut, men jag frågade bara om någon icketroende ville förklara för mig varför de valt att döpa och kanske ville förklara det för mig (klicka på mitt namn och skicka ett pm kanske?)

Varför ska man behöva förklara det för dig egentligen ?

Varför känner du ett behov av att nästan "dumförklara" ( hittar inget bra ord ) dom som väljer dop bara för att du själv inte är av den åsikten.

Kan du inte bara acceptera att föräldrar själva får bestämma över hur man ska namnge sitt barn?

Jag kritiserar ju inte dig för de val du tagit rörande ditt barn.

/ C som inte bestämt än hur vida det blir dop eller namncermoni, men som är lite less på denna återkommande diskussion.

Jag kan hålla med om att det är trist att diskussionen ständigt dyker upp. även i en tråd som faktiskt handlar om hur ett dop kan gå till, hur man vill göra. Inte om dopets vara eller icke vara så att säga.

Men jag måste ändå få undra lite vad du menar med "föräldrar själva får bestämma över hur man ska namnge sitt barn" i samband med tal om just dop. För dopet är inte en procedur där man namnger sitt barn, det är en ritual där barnet tas upp i den kristna församlingen. Att få sitt namn är en helt annan process som handlar om att anmäla vilket namn barnet har till myndigheterna.

Jag menade helt enkelt att var och en för bestämma om man vill döpa sitt barn eller om man vill annordna en namngivningscermoni.

Eftersom diskussionen från början var att vissa ( pmm ) valt att inte döpa sitt barn utan att annordna en namngivningsfest så ville jag påpeka att beslutet att döpa måste ligga hos föräldern i fråga och inte hos någon annan.

Men jag ser också att det ser lite felskrivet ut, jag menar inte att man genom dop får sitt namn, det får man som du nämde genom att registrera det hos skatteverket.

Senast ändrad:

Bara för att man inte är det religiösaste som går i ett par skor innebär det ju inte att man per automatik är "icke troende" och även om du inte kan förstå det, borde du ha så pass hyfs att du ändå respekterar det :cool:

Fast då behöver man kanske inte heller ta åt sig av kritiken? Om man nu inte är icke-troende?

Jag undrar också över icke-troende som väljer att döpa sina barn, jag förstår inte "traditionsargumentet". Den som däremot anser sig ha någon slags tro på Gud (även om de inte är aktiva i kyrkan) gör väl helt rätt att välja att döpa sitt barn kan jag tycka.

Mina morföräldrar fick 4 barn. Min morfar var uttalad ateist och ville INTE döpa barnen. Min mormor gick i smyg och döpte deras yngsta ("sladdbarnet") för att hon ändå kände i hjärtat att hon någonstans hade en oro för att barnet annars skulle komma till helvetet. Hon var inte direkt troende, men ändå kände hon så. Då förstår jag helt och fullt att hon valde att döpa (men det var synd att hon kände sig tvingad att dölja det).

Däremot kommer jag aldrig förstå dem som är lika icke-troende som jag är och ändå väljer dopet.

Och jag håller med helt och hållet! :bow:

Likadant valde jag att inte konfirmera mig, för att jag inte tror. På samma vis kommer jag inte gifta mig kyrkligt. Det skulle kännas falskt och otrevligt för min del.

Vilka bjöd ni?

Våra familjer
Vad bjöd ni på efteråt? Kaffe/kaka? Mat? Tårta? Berätta!
Tårta och fikabröd. Svärföräldrarna fixade allt och vi var även hos dem på fikat:bow:
Hur dukade ni? På något speciellt vis?
Vi hade långbord på deras altan. Fungerade jättebra
Vad hade ni för dopklänning? Ny eller släktklänning?
Släkt från min sida. Den är från ganska långt bak i släkten så det var roligt att ha den.
Hur var ni klädda?
Jag hade vit kjol, vita skor och blå tunika.
Sambon hade svarta jeans och vit skjorta:d
Sonen hade innan klänningen vit kortärmad body och svarta byxor

Du har rätt till dina åsikter absolut.

Det som gör mig smått irriterad är att jag ska behöva stå till svars över på vilket sätt jag är troende eller vad min skäl till att i sådantfall döpa mitt barn i kyrkan.

Att man inte respekterar de kristna om man väljer att döpa sitt barn, eller att man skulle vara dåligt påläst för att man väljer dop även om man inte är troende på ett visst sätt.

Det räcker väl att säga "jag/vi döpte vårt barn för att vi vill att barnet ska tillhöra kyrkan"? I alla fall så räcker det för mig. I en mer djupare diskussion skulle jag också kunna tycka svaret "jag är inte så aktiv i kyrkan, men känner ändå att jag någonstans har en tro på Gud och därför ville jag döpa vårt barn" är helt förståeligt.

Det jag inte förstår är "vi döpte vårt barn för att det är tradition" eller "vi döpte vårt barn för att man ska göra det" eller "vi döpte vårt barn för att få doppresenter" (Det sista har jag dock aldrig hört/läst)

Kruxet är ju att de som döper har en form av tro och jag tycker inte att de ska behöva redovisa exakt hur den tron är för just dem för någon annan.

Kruxet är ju att de som döper har en form av tro och jag tycker inte att de ska behöva redovisa exakt hur den tron är för just dem för någon annan.

Nej, det behöver de inte. Men det räcker väl att säga det då? "Jag har en Gudstro" räcker så gott så, för min del. När man däremot säger "jag tror inte på Gud, men valde att döpa för att det är tradition". Då får man också leva med att jag (mfl) har svårt att förstå detta val.

När det handlar om en diskussion förstås. Jag skulle aldrig få för mig att påbörja en debatt om dopet och fråga "varför" när jag får en inbjudan till ett barndop av någon vän eller släkting.

Nej, det behöver de inte. Men det räcker väl att säga det då? "Jag har en Gudstro" räcker så gott så, för min del. När man däremot säger "jag tror inte på Gud, men valde att döpa för att det är tradition". Då får man också leva med att jag (mfl) har svårt att förstå detta val.

När det handlar om en diskussion förstås. Jag skulle aldrig få för mig att påbörja en debatt om dopet och fråga "varför" när jag får en inbjudan till ett barndop av någon vän eller släkting.

Men det är lite det jag menar, jag kanske också kan undra om vissa val folk gör, men jag respekterar det som deras val. oavsett vad jag tycker om det. Säger någon, nä jag döper mitt barn för det är tradition får det stå för dem. :)

Det beror ju på hur man ifrågasätter också kan jag tycka, på det vis som vissa lägger fram ifrågasättandet gör ju att man per automatik fäller taggarna utåt ( tråkigt, men så är det ).

I en tråd där det egentligen inte ens var tänkt att man skulle behöva stå till svars för varför man väljer att döpa så blir det iaf det stora samtalsämnet.

I en diskussion där det är klart att dopets vara eller ickevara skall diskuteras så kan man ändå hålla god ton och inte dumförklara eller se ned på andras åsikter.
Irritationen hos mig ligger inte hurvida man tycker det är fel eller rätt med dop för ickekristna eller att man förklarar sin åsikt, utan sättet man lägger fram och diskuterar på.

Senast ändrad:

I en tråd där det egentligen inte ens var tänkt att man skulle behöva stå till svars för varför man väljer att döpa så blir det iaf det stora samtalsämnet.

Jo, det är helt klart sant!

Ska väl erkänna att jag delvis gick in i tråden (som då var 2 sidor) för att just kolla om denna debatt/diskussion dragit igång igen. OM den hade gjort det så inser jag att jag skulle haft svårt att hålla mig utanför (som synes! :o), men om den inte gjort det så hade inte jag varit den som startat en sån debatt. Jag hade nog helt enkelt bara låtit bli att skriva något alls i tråden då jag inte har några generella åsikter om hur ett dop "ska gå till" när det väl sker.

Visst borde väl jag i konsekvensens namn kanske hållit mig utanför nu, eftersom jag liksom du tycker det är lite trist för TS att inte få behålla vad tråden egentligen handlar om. En tråd som däremot heter "Ska ni döpa ert barn?" och handlar om just dop eller ej så är ju dopet som företeelse huvudfrågan.

En tråd som däremot heter "Ska ni döpa ert barn?" och handlar om just dop eller ej så är ju dopet som företeelse huvudfrågan.

Precis, men även i en sådan tråd anser jag att man bör kunna hålla en något vuxen ton ( menar inte att du betett dig barsnligt i tråden nu ).
Man kan diskutera utan att dumförklara eller "läxa upp" andra människor bara för att man är av olika åsikt :)

Kl

Jag är inte troende, men det säger ju inte att våran bebis inte blir det.. Skulle vi välja att döpa i kyrka trots allt så skulle vi nog välja en "mildare" variant där man inte står o lovar en massa inför nåt man inte tror på.

Att Gud välkomnar barnet till världen känns inte falskt för min del.. Då, som jag skrev, man inte vet om bebisen blir troende eller inte. Är inte mitt val.

Tycker att det kan vara trevligt att stödja svenska kyrkan till den dagen man själv vill välja att gå ur. Om man nu vill det.

Men firar inte du jul eller påsk? Eller skippar du och din familj det för ni inte är troende? För det är ju också kristna traditioner.

Jag är glad att jag är döpt faktiskt, och vill att mina barn också ska vara det. Sen kan dom bestämma själva om dom vill fortsätta religöst eller inte. För oss är det en fin tradition och vi fortsätter gärna med det, precis som jul och påsk!

Det som skiljer jul och påsk firande jämfört med ett dop är att det inte är oåterkalleligt. Det är ett dop. Man kan aldrig bli odöpt.

Men det torde ju vara lika respektlöst mot kristna att fira kristna högtider trots att du inte är kristen ?

En sak som återkommer några ggr i tråden, att man ( som icke kristen? ) anser att det är respektlöst mot dom kristna att icke troende döper sina barn .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 622
Senast: SiZo
·
Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
18 606
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar