R
Raderad medlem 120709
Kl för du har säkert redan läst om supersmakare men till er som förundras så har ca 25% av befolkningen väldigt myclet känsligare smaksinne än resten. Rent fysiskt alltså. Då blir det kanske inte så konstigt om man inte vill utsättas för diverse smakexperiment.
I mitt fall så tror jag att det har noll med några supersmakaregenskaper att göra och cirka allt att göra med att jag är autistisk, med allt vad det innebär av annorlunda upplevelse av sinnesintryck. Det är både smaker och konsistenser som är svåra för mig, och "vuxna" smaker är bland de absolut jobbigaste. Jag klarar inte vin, kaffe, något som kommer ur havet, kött i bit (är det minsta blodigt så spyr jag), grönsaker med besk/gräsig/jordig smak, etc etc. Ja, ni ser ju själva, jag är sorten som aldrig bör sätta sin fot på en fin restaurang.
Men jag kan tänka mig att det finns många som inte hör hemma inom något NPF-spektrum som har liknande problem, och där kan säkert något annat ligga bakom. Jag vet inte om jag tycker det är rätt att kalla det något specifikt, dock. Det känns som att det riskerar att bara göra det mer avvikande, istället för en normal variation i smaksinnet. Det ska rent krasst inte behövas någon speciell etikett för att kunna tacka nej till viss mat utan att ifrågasättas.
Kort och gott så vill jag att det ska vara mer accepterat att man är olika vad gäller mat. Jag vet att det är en norm att man som vuxen ska äta allt utan knot, och gärna vara lite äventyrlig på det, men jag kommer alltid att tycka att den är heldum.